AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #21 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Strengt talt ikke opp til deg å avgjøre vel Anonymkode: b7bc0...542 Jeg har ikke sagt at jeg avgjør noe som helst, men systemet er som det er! Anonymkode: b836a...de7 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #22 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Så utrolig mye du vet om ts sin situasjon da 🙂 Anonymkode: b7bc0...542 Det handler vel mer om at man har kunnskap om hvordan regelverket fungerer. Anonymkode: b836a...de7 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #23 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil ha deg ufør? For en rar ting å si, og hvordan er du i kontakt med navlegen før du i det hele tatt har startet på AAP? Om NAV og spesielt NAVlegen mener du går mot uføretrygd, så hadde du gått rett over til å søke uføretrygd. Det er ingen selvfølge at man må på AAP før man søker uføretrygd. Begge av mine foreldre gikk fra sykemelding, med et par forsøk på arbeid med sykmelding av og på og rett over til å søke uføretrygd uten å være innom AAP. Er det snakk om lavere uføretrygdsgrad enn 100% så må man innom AAP. Men da hadde ikke navlegen vært så bastant at her blir det garantert uføretrygd, slik som du beskriver. For når du er under 100% ufør, så er det garantert en eller annen jobb der ute som gjør at du kan jobbe 80-100% og da ikke er arbeidsufør. Anonymkode: 4807d...432 Mye som er rart og si. Saksbehandler/dps/fastlege har vært i kontakt med navlege. Noe mer du lurer på? Anonymkode: 650fe...75e 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #24 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Mye som er rart og si. Saksbehandler/dps/fastlege har vært i kontakt med navlege. Noe mer du lurer på? Anonymkode: 650fe...75e Nav lege vi koblet inn og vurder uføre søknader om de som behandler saken trenger ekstra vurdering fra sakkyndig. De blir ikke koblet inn på den måten du refererer til Anonymkode: b836a...de7 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #25 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Mye som er rart og si. Saksbehandler/dps/fastlege har vært i kontakt med navlege. Noe mer du lurer på? Anonymkode: 650fe...75e Igjen, ufattelig rar ting å si/påstå. DPS tar ikke kontakt med navlegen, det gjør ikke fastlegen heller. Du burde lese deg opp på hva "navlegen", som er rådgivende lege, faktisk er og hvordan det fungerer. Høres ikke ut som at du har noe erfaring eller kunnskap om NAV i det hele tatt. Anonymkode: 4807d...432 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #26 Skrevet 5. april 2022 Mye rart her, ja… «Vil ha meg ufør»; ja, det kan hende legen har anbefalt det. I mitt tilfelle ble jeg alvorlig syk og nektet å søke uføre til tross for fastlegens og to spesialister ved to ulike sykehus sin klare anbefaling. De ville med andre ord at jeg skulle søke uføre. Min sykdom gir meg 0% sjanse for å bli frisk, snarere tvert i mot, statistikken sier jeg vil bli verre, og det har jeg også blitt. Legene hadde altså rett. Jeg søkte først på 50% ufør og fikk etter mye om og men innvilget dette (ikke så lett som folk tror selv med en diagnose som potensielt er dødelig, man bor på sykehus i store deler av året og har mange og alvorlige bivirkninger av cellegiften). Jeg valgte å kun søke 50% ufør, men klarte selvfølgelig ikke stå i 50% jobb, dessverre. Nå er jeg 50% ufør og har 50% aap. I aap får jeg ca 16000 før skatt (i tillegg til 50% ufør), men jeg blir trukket for ca 7 timers arbeid hver 14. dag (pleiepenger for kronisk sykt barn). Jeg vet ikke hvordan dette er beregnet, men jeg tjente om lag 470’ før ufør/aap. Anonymkode: d959f...54f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #27 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Igjen, ufattelig rar ting å si/påstå. DPS tar ikke kontakt med navlegen, det gjør ikke fastlegen heller. Du burde lese deg opp på hva "navlegen", som er rådgivende lege, faktisk er og hvordan det fungerer. Høres ikke ut som at du har noe erfaring eller kunnskap om NAV i det hele tatt. Anonymkode: 4807d...432 I denne situasjonen har dps kontakt med navlege. Skjønner ikke hvorfor du diskuterer dette? Når jeg vet dette selv. Nei helt riktig lite erfaring og kunnskap om nav, men jeg vet at dps har kontakt med navlege. Anonymkode: 650fe...75e 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #28 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nav lege vi koblet inn og vurder uføre søknader om de som behandler saken trenger ekstra vurdering fra sakkyndig. De blir ikke koblet inn på den måten du refererer til Anonymkode: b836a...de7 Ånei. Godt at du sitter med fasiten. Anonymkode: 650fe...75e 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #29 Skrevet 5. april 2022 Jeg er 27 har bare jobbet i 12 måneder i hele mitt liv. Jobber ikke nå og får 6000 i måneden til å leve på pluss dem betaler husleie på 9000 og all strøm utenom. Anonymkode: 8b4a3...2a8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #30 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I denne situasjonen har dps kontakt med navlege. Skjønner ikke hvorfor du diskuterer dette? Når jeg vet dette selv. Nei helt riktig lite erfaring og kunnskap om nav, men jeg vet at dps har kontakt med navlege. Anonymkode: 650fe...75e mhm Anonymkode: 4807d...432 1
Leo Skrevet 5. april 2022 #31 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nav lege vi koblet inn og vurder uføre søknader om de som behandler saken trenger ekstra vurdering fra sakkyndig. De blir ikke koblet inn på den måten du refererer til Anonymkode: b836a...de7 Det stemmer ikke helt. Rådgivende overlege i NAV ("Nav lege") er ikke kun involvert i saker hvor det allerede foreligger en søknad om uføretrygd. Vedkommende kan involveres hvor som helst i saksgangen hvor medisinske spørsmål ikke er tilstrekkelig belyst for videre oppfølging mot arbeid eller vedtak om ytelse. ROL kan da f.eks. bistå veileder med å utforme tilleggsspørsmål til fastlegen eller annen behandler. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #32 Skrevet 5. april 2022 Leo skrev (Akkurat nå): Det stemmer ikke helt. Rådgivende overlege i NAV ("Nav lege") er ikke kun involvert i saker hvor det allerede foreligger en søknad om uføretrygd. Vedkommende kan involveres hvor som helst i saksgangen hvor medisinske spørsmål ikke er tilstrekkelig belyst for videre oppfølging mot arbeid eller vedtak om ytelse. ROL kan da f.eks. bistå veileder med å utforme tilleggsspørsmål til fastlegen eller annen behandler. Ja det har du rett i men det er ikke sånn at den fastlege eller en psykolog kan kontakte nav lege før pasienten i det hele tatt er på av av APP for å forhøre seg om utføre trygd vedrørende en spesifikk person. Og en Nav lege er ikke bare en NAV lege. Det er sakkyndige som jeg har spesialister innenfor hvert sitt felt. Omhandler det saker hvor det kanskje har oppstått en skade under en operasjon så vil det være naturlig å kontakte en sakkyndig som eksempelvis er kirurg Anonymkode: b836a...de7 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #33 Skrevet 5. april 2022 Leo skrev (14 minutter siden): Det stemmer ikke helt. Rådgivende overlege i NAV ("Nav lege") er ikke kun involvert i saker hvor det allerede foreligger en søknad om uføretrygd. Vedkommende kan involveres hvor som helst i saksgangen hvor medisinske spørsmål ikke er tilstrekkelig belyst for videre oppfølging mot arbeid eller vedtak om ytelse. ROL kan da f.eks. bistå veileder med å utforme tilleggsspørsmål til fastlegen eller annen behandler. Det stemmer. Men DPS kontakter ikke "navlegen" slik som TS påstår. Det gjør heller ikke fastlege. Anonymkode: 4807d...432 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #34 Skrevet 5. april 2022 Leo skrev (59 minutter siden): Det stemmer ikke helt. Rådgivende overlege i NAV ("Nav lege") er ikke kun involvert i saker hvor det allerede foreligger en søknad om uføretrygd. Vedkommende kan involveres hvor som helst i saksgangen hvor medisinske spørsmål ikke er tilstrekkelig belyst for videre oppfølging mot arbeid eller vedtak om ytelse. ROL kan da f.eks. bistå veileder med å utforme tilleggsspørsmål til fastlegen eller annen behandler. Dette stemmer. Min veileder koblet inn navlege før jeg sendte søknad fordi hun ikke kunne så mye om diagnosen og ville se at vi hadde prøvd alt og høre hennes mening om min sak før vi gikk videre. Anonymkode: 256cd...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #35 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det stemmer. Men DPS kontakter ikke "navlegen" slik som TS påstår. Det gjør heller ikke fastlege. Anonymkode: 4807d...432 Det kan jo hende ts ikke har helt oversikt over hvem som har kontaktet hvem. Er vedkommende sykmeldt/ søkt aap og i kontakt med nav (jeg var i tiltak allerede i det første året på sykemelding) er det fullt mulig at ballen har rullet litt. Det kommer jo helt an på diagnose, behandlingsforløp og historikk. Og ikke minst om alle instansene samarbeider bra, det høres det jo ut som her og selv om det er sjeldent så er det positivt. Anonymkode: 256cd...6f3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #36 Skrevet 6. april 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Det kan jo hende ts ikke har helt oversikt over hvem som har kontaktet hvem. Er vedkommende sykmeldt/ søkt aap og i kontakt med nav (jeg var i tiltak allerede i det første året på sykemelding) er det fullt mulig at ballen har rullet litt. Det kommer jo helt an på diagnose, behandlingsforløp og historikk. Og ikke minst om alle instansene samarbeider bra, det høres det jo ut som her og selv om det er sjeldent så er det positivt. Anonymkode: 256cd...6f3 Jo, TS skriver veldig klart at DPS og fastlegen har kontakt med nav-legen. Dette går imot vanlig praksis, men kan jo være tilfellet her. TS skriver også at NAV-legen innstiller på uføretrygd, men at det likevel skal begynnes på AAP. Dette går også imot vanlig praksis - det vanlige ville vært å søke uføretrygd da, og ikke AAP (naturlig nok, hva skal man med avklaring når man allerede er avklart, som her?). Så er det absolutt et par ting som virker veldig rart, men NAV utviser vel skjønn og vurderer ulikt fra sak til sak. Anonymkode: 032c2...336
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #37 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, TS skriver veldig klart at DPS og fastlegen har kontakt med nav-legen. Dette går imot vanlig praksis, men kan jo være tilfellet her. TS skriver også at NAV-legen innstiller på uføretrygd, men at det likevel skal begynnes på AAP. Dette går også imot vanlig praksis - det vanlige ville vært å søke uføretrygd da, og ikke AAP (naturlig nok, hva skal man med avklaring når man allerede er avklart, som her?). Så er det absolutt et par ting som virker veldig rart, men NAV utviser vel skjønn og vurderer ulikt fra sak til sak. Anonymkode: 032c2...336 Jeg ser hva ts skriver, men min opplevelse er at ikke alle forstår hvem som kontaktet hvem først. Det er lett å misforstå hva lege/ behandler sier. Det kan være tilfellet her. Selv om behandlere/ lege er innstilt på uføretrygd så må man gjennom avklaring. Det kan ta litt tid så de aller fleste havner på AAP først. Mange kan man skjønne hvordan det kommer til å gå med, men de må fortsatt ut i avklaring fordi det er reglene. Det er få unntak, kun de med PU og uhelbredelig kreft/ diagnose som venter på å dø. Når jeg begynte visste vi at det gikk mot uføretrygd, men usikker på hvilken grad. Jeg gikk ut i forskjellige tiltak over halvannet år fordi jeg håpet å slippe unna med gradert og jobbe 30%, det gikk ikke. Mange rundt meg (inkludert lege/ sykehus) mente jeg skulle ha 100% fra start, men jeg ville jo ikke det og brukte derfor ekstra lang tid på å teste alle muligheter. Anonymkode: 256cd...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #38 Skrevet 6. april 2022 22 hours ago, AnonymBruker said: Sitter i en litt vanskelig situasjon, der jeg går mot ufør. Er det fastsatt hvor mye man får i mnd ved aap? Eller varierer det? Anonymkode: 650fe...75e AAP er alt for lite penger. Jeg hadde 13 000 kr på APP i mnd. Nå har jeg ung uføretrygd og får 21 000 kr i mnd. Gikk opp utrolig mye. Stor forskjell, AAP er ikke levelig. Anonymkode: 690b4...24f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #39 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): AAP er alt for lite penger. Jeg hadde 13 000 kr på APP i mnd. Nå har jeg ung uføretrygd og får 21 000 kr i mnd. Gikk opp utrolig mye. Stor forskjell, AAP er ikke levelig. Anonymkode: 690b4...24f Aap avhenger jo av hva man har hatt i inntekt før aap. Jeg hadde 28 000 utbetalt, noe av det var fra fra klp da jeg har pensjon der via jobb. Anonymkode: 27041...e1b 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #40 Skrevet 6. april 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Aap avhenger jo av hva man har hatt i inntekt før aap. Jeg hadde 28 000 utbetalt, noe av det var fra fra klp da jeg har pensjon der via jobb. Anonymkode: 27041...e1b AAP er 66% av tidligere inntekt. Da hadde du en syk inntekt før du gikk på AAP. Anonymkode: 690b4...24f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå