Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter i en litt vanskelig situasjon, der jeg går mot ufør. Er det fastsatt hvor mye man får i mnd ved aap? Eller varierer det? 

Anonymkode: 650fe...75e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er 60% av din tidligere inntekt

Anonymkode: c1e01...a7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med for dem som ikke har vært ute i jobb? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke 66%?

Anonymkode: 1c84a...295

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med for dem som ikke har vært ute i jobb? 

Da får man en minstesats på 2x Grunnbeløpet 

Anonymkode: b7bc0...542

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke 66%?

Anonymkode: 1c84a...295

Aaah, den vesentlige forskjellen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

66% av tidligere inntekt opp til 6G og et barnetillegg (veldig lite) oppå. 

Anonymkode: bed9c...509

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke viktig for deg da, men for andre kan det være bra å få med:

"Merk at årsinntekt over seks ganger gjennomsnittet av folketrygdens grunnbeløp (6G), ikke tas med i beregningen av AAP. "

Anonymkode: f14e0...fe2

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at det går mot ufør før du i det hele tatt har gått på AAP? 

AAP er 66% av inntekten din eller 2x grunnbeløpet minstesats om du er over 25 år. Hvis du er yngre enn 25 år, er minstesatsen 2/3 av 2G.

Anonymkode: 4807d...432

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sitter i en litt vanskelig situasjon, der jeg går mot ufør. Er det fastsatt hvor mye man får i mnd ved aap? Eller varierer det? 

Om du ikke en gang har begynt på AAP er du ikke en gang i nærheten av å være på vei mot ufør!

Anonymkode: b836a...de7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du at det går mot ufør før du i det hele tatt har gått på AAP? 

AAP er 66% av inntekten din eller 2x grunnbeløpet minstesats om du er over 25 år. Hvis du er yngre enn 25 år, er minstesatsen 2/3 av 2G.

Nav lege, fastlege og andre behandlere vil ha meg ufør. 

• Liker 1
Skrevet

Viktig å huske på at man må skatte av AAP på lik linje med vanlig lønnsinntekt. Akkurat hva man får utbetalt vil derfor kunne variere. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke en gang har begynt på AAP er du ikke en gang i nærheten av å være på vei mot ufør!

Har en vei og gå det er jeg fult klar over. Men når nav lege,fastlegen og andre behandlere vil ha meg ufør så vet jeg at det går den veien. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Strengt talt ikke opp til deg å avgjøre vel 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nav lege, fastlege og andre behandlere vil ha meg ufør. 

Vil ha deg ufør? For en rar ting å si, og hvordan er du i kontakt med navlegen før du i det hele tatt har startet på AAP? Om NAV og spesielt NAVlegen mener du går mot uføretrygd, så hadde du gått rett over til å søke uføretrygd. Det er ingen selvfølge at man må på AAP før man søker uføretrygd. Begge av mine foreldre gikk fra sykemelding, med et par forsøk på arbeid med sykmelding av og på og rett over til å søke uføretrygd uten å være innom AAP. 
Er det snakk om lavere uføretrygdsgrad enn 100% så må man innom AAP. Men da hadde ikke navlegen vært så bastant at her blir det garantert uføretrygd, slik som du beskriver. For når du er under 100% ufør, så er det garantert en eller annen jobb der ute som gjør at du kan jobbe 80-100% og da ikke er arbeidsufør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil ha deg ufør? For en rar ting å si, og hvordan er du i kontakt med navlegen før du i det hele tatt har startet på AAP? Om NAV og spesielt NAVlegen mener du går mot uføretrygd, så hadde du gått rett over til å søke uføretrygd. Det er ingen selvfølge at man må på AAP før man søker uføretrygd. Begge av mine foreldre gikk fra sykemelding, med et par forsøk på arbeid med sykmelding av og på og rett over til å søke uføretrygd uten å være innom AAP. 
Er det snakk om lavere uføretrygdsgrad enn 100% så må man innom AAP. Men da hadde ikke navlegen vært så bastant at her blir det garantert uføretrygd, slik som du beskriver. For når du er under 100% ufør, så er det garantert en eller annen jobb der ute som gjør at du kan jobbe 80-100% og da ikke er arbeidsufør. 

Så utrolig mye du vet om ts sin situasjon da 🙂 

• Liker 9
Gjest Bullabu
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Anonymkode: 

Sjekk bostøtte

AnonymBruker
Skrevet

E7D73E41-27C5-4400-A4C9-8C9F8D6F84B4.jpeg

Anonymkode: 612d4...f99

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får utbetalt minstesats på AAP. Jobbet 40% i tre år får AAP, og hadde derfor ikke tjent nok til å beregne AAP. Utbetalt er 13500,- i måneden, etter skatt.

Ser ut som å bli ufør/delvis ufør her også, selv om jeg enda ikke har vært innom arbeidsavklaring. Det skal jeg neste år, etter å ha fått mer behandling av lege og psykolog. 

Anonymkode: e29f6...1fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...