Gå til innhold

Food prep-tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å spare penger og vil gjerne lage store porsjoner slik at jeg kan lage mange matpakker. 

Jeg har to utfordringer:
1) det ene er at jeg ikke har ovn, kun kokeplater, så jeg kan ikke lage store porsjoner med f.eks. lasagne, gratenger eller masse ovnsbakte grønnsaker osv. 
2) Jeg bor alene og har et veldig lite kjøleskap med en liten fryseboks i. Jeg har ikke mulighet til å lage mer enn kanskje 4 matpakker som fryses ned. 

Derfor lurer jeg både på om noen har tips til hvilken mat jeg kan lage som gjerne kan oppbevares i kjøleskap i hvert fall opp til 4-6 dager. Og gjerne da også mat som man lager på kokeplater og ikke i ovn. 

Jeg har en travel hverdag og ved å ha slike matbokser klare kan jeg dra med meg en boks når jeg skal til jobben eller når jeg kommer hjem og ikke rekker å lage meg middag. 

Anonymkode: 6476d...7e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

legger til: 

Jeg spiser veldig gjerne vegetarisk mat! 
Gryter kan jeg lage, men det hadde også vært herlig med litt variasjon i matvegen. 
Alle tips tas imot med takk. 

AnonymBruker
Skrevet

Lapskaus med byggryn(2 porsjoner)
2 dl byggryn
4 poteter, i terninger   
1 pastinakk, i terninger
1/2 kålrothode, i terninger  
4 gulrøtter, i terninger  
1/2 sellerirot, i terninger  
1 ss grønnsaksbuljong  
1,5 - 2 dl vann  
salt (smak til) 

1. Legg byggryn i bløtt natten over. 

2. Ha alle grønnsakene i en stor kjele sammen med grønnsaksbuljong og litt vann, og gi dem et oppkok. Skyll av vannet på byggrynene, og tilsett byggrynene i lapskausen. La lapskausen småkoke i minst en time. Rør om av og til slik at grynene ikke svir seg. Smak til med salt.

Indisk dal (4 porsjoner)

1 stk løk, finhakket (stor og gul) 
2 fedd hvitløk, finhakket 
2 ss rapsolje 
1 ts chiliflak                                                             3 ts garam masala 
2 ts spisskummen 
1 ts gurkemeie 
0.5 l grønnsakskraft 
2 bokser hermetiske tomater, hakkede 
1 boks kokosmelk 
175 g røde linser, skylles godt (tørre linser kjøpt på internasjonal grønnsaksbutikk) 
0.5 stk sitron, saften 
salt, etter smak 
koriander, fersk, grovhakket til servering

1.Varm olje i en  kjele. Ha i finhakket løk og hvitløk og la det surre til det blir gyllent. Tilsett alle krydderne og rør dem godt sammen med løken.

2.Ha i grønnsakskraft, tomater, kokosmelk og linser. La det koke under lokk i ca. 30 minutter. Ta av lokket de siste 5-10 minuttene, slik at suppen tykner. Når linsene er gjennomkokte og myke, er det klart.

3.Skvis saften av en halv sitron og bland det inn i gryten. Smak til om du eventuelt trenger litt mer salt

3. Spis med nan.

Gulrot og ingefærsuppe (4 porsjoner)

1/2 medium stor løk
1/2 rød chili
2 ss fersk ingefær
5-6 store gulrøtter
2 ss raps eller olivenolje
5 dl vann
2 dl kokosmelk

Skrell gulrøttene og løken. Hakk løken og skjær gulrøttene i skiver. Finhakk chili og ingefær.

1.Varm oljen i en kjele og stek løken på middels varme til den er blank, den skal ikke få farge. Det tar ca. 5 minutter. Tilsett gulrøttene og rør godt rundt i 10 minutter. Ha i ingefær og chili. Hell over vann og kok opp.

2,La det hele småkoke i ca. 15 minutter til gulrøttene er møre. Tilsett kokosmelken og kok i ytterligere 5 minutter. Mos suppen med en stavmikser til den blir helt fløyelsmyk

Spiser den med byggryn. Kokt byggryn holder seg en uke i kjøleskap.

Blomkålcurry(4 porsjoner)

2 stk blomkål   
1 stor rødløk 
2 stk hvitløksfedd
1 stk rød chili , renset for frø.                             1 ss frisk ingefær , revet eller finhakket 
1 ss rød curry paste
1 boks kokosmelk 
salt 
frisk koriander og/eller mynte til pynt

1.Rens og skjær løken i tynne skiver. Finhakk chilien. Skrap skallet av ingefæren med en teskje.

2.Riv eller finhakk ingefær og hvitløk, og rens og del blomkålen i buketter.

3.Varm oljen i en romslig stekepanne. Fres løk, hvitløk, ingefær og chili over middels varme til løken blir myk og gyllen.

4.Tilsett karri-pasta og fres videre et lite minutt.

5.Ha i blomkålbukettene og litt salt, rør alt godt sammen. Hell i kokosmelken.

6.Gi det hele et oppkok og la det småkoke i ca. 5 minutter til blomkålen er mør. Smak til med mer salt om nødvendig.

Anonymkode: 82e9e...086

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Lapskaus med byggryn(2 porsjoner)
2 dl byggryn
4 poteter, i terninger   
1 pastinakk, i terninger
1/2 kålrothode, i terninger  
4 gulrøtter, i terninger  
1/2 sellerirot, i terninger  
1 ss grønnsaksbuljong  
1,5 - 2 dl vann  
salt (smak til) 

1. Legg byggryn i bløtt natten over. 

2. Ha alle grønnsakene i en stor kjele sammen med grønnsaksbuljong og litt vann, og gi dem et oppkok. Skyll av vannet på byggrynene, og tilsett byggrynene i lapskausen. La lapskausen småkoke i minst en time. Rør om av og til slik at grynene ikke svir seg. Smak til med salt.

Indisk dal (4 porsjoner)

1 stk løk, finhakket (stor og gul) 
2 fedd hvitløk, finhakket 
2 ss rapsolje 
1 ts chiliflak                                                             3 ts garam masala 
2 ts spisskummen 
1 ts gurkemeie 
0.5 l grønnsakskraft 
2 bokser hermetiske tomater, hakkede 
1 boks kokosmelk 
175 g røde linser, skylles godt (tørre linser kjøpt på internasjonal grønnsaksbutikk) 
0.5 stk sitron, saften 
salt, etter smak 
koriander, fersk, grovhakket til servering

1.Varm olje i en  kjele. Ha i finhakket løk og hvitløk og la det surre til det blir gyllent. Tilsett alle krydderne og rør dem godt sammen med løken.

2.Ha i grønnsakskraft, tomater, kokosmelk og linser. La det koke under lokk i ca. 30 minutter. Ta av lokket de siste 5-10 minuttene, slik at suppen tykner. Når linsene er gjennomkokte og myke, er det klart.

3.Skvis saften av en halv sitron og bland det inn i gryten. Smak til om du eventuelt trenger litt mer salt

3. Spis med nan.

Gulrot og ingefærsuppe (4 porsjoner)

1/2 medium stor løk
1/2 rød chili
2 ss fersk ingefær
5-6 store gulrøtter
2 ss raps eller olivenolje
5 dl vann
2 dl kokosmelk

Skrell gulrøttene og løken. Hakk løken og skjær gulrøttene i skiver. Finhakk chili og ingefær.

1.Varm oljen i en kjele og stek løken på middels varme til den er blank, den skal ikke få farge. Det tar ca. 5 minutter. Tilsett gulrøttene og rør godt rundt i 10 minutter. Ha i ingefær og chili. Hell over vann og kok opp.

2,La det hele småkoke i ca. 15 minutter til gulrøttene er møre. Tilsett kokosmelken og kok i ytterligere 5 minutter. Mos suppen med en stavmikser til den blir helt fløyelsmyk

Spiser den med byggryn. Kokt byggryn holder seg en uke i kjøleskap.

Blomkålcurry(4 porsjoner)

2 stk blomkål   
1 stor rødløk 
2 stk hvitløksfedd
1 stk rød chili , renset for frø.                             1 ss frisk ingefær , revet eller finhakket 
1 ss rød curry paste
1 boks kokosmelk 
salt 
frisk koriander og/eller mynte til pynt

1.Rens og skjær løken i tynne skiver. Finhakk chilien. Skrap skallet av ingefæren med en teskje.

2.Riv eller finhakk ingefær og hvitløk, og rens og del blomkålen i buketter.

3.Varm oljen i en romslig stekepanne. Fres løk, hvitløk, ingefær og chili over middels varme til løken blir myk og gyllen.

4.Tilsett karri-pasta og fres videre et lite minutt.

5.Ha i blomkålbukettene og litt salt, rør alt godt sammen. Hell i kokosmelken.

6.Gi det hele et oppkok og la det småkoke i ca. 5 minutter til blomkålen er mør. Smak til med mer salt om nødvendig.

Anonymkode: 82e9e...086

Tusen takk! ❤️

Skrevet

Følger denne for tips jeg også! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å lage salatdressing, f.eks. vinaigrette for en uke i et gammelt syltetøyglass :) Så varierer jeg med ulike salater til. Siden det er billig og smaker bedre så koker jeg linser og bønner selv istedenfor å kjøpe hermetiserte. Siden det kan ta en stund så koker jeg en stor porsjon og fryser resten. Når jeg trenger linser eller bønner til f.eks. en pastasalat så kan jeg enten legge dem i litt varmt vann eller ta de kalde i matboksen og bruke dem som en type kjøleelement. 

F.eks. pasta koker jeg gjerne opp for 3 porsjoner (en porsjon der og da til å spises og to porsjoner som lunsj i matboks). Jeg klarer ikke å holde meg til nøyaktig samme lunsj i en uke og må ha litt variasjon, så jeg lager lunsj til halve uka om gangen.

Ellers er ting som salatblandinger eller fetaost på glass veldig greit. Går veldig kjapt! 

Anonymkode: dfa0d...bc5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...