Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi lånte en bil fra utleier ( vanlig utleier service ) og når vi hentet bilen fikk vi papirer og nøkkel. Vi henter lånebil fra et verksted, ingen fortalte at vi måtte ta bilder av bilen el...ja det stod i skrift i kontakt vi fikk på mail ( ja vår skyld)

Så etter ha lånt bilen 1 uke fikk vi beskjed at vår bil var klar og vi kunne levere tilbake lånebil.

Vi gjorde det, og 2 timer etterpå fikk jeg bilder og beskjed at vi hadde lager små riper på bilen. 

Noe vi ikke har da dette er riper som ikke er fra vårt bruk. Pluss vi ville sakt i fra.

Vi har klaget på at vi ikke har laget disse bitte små ripene, men siden vi ikke tok bilder av bilen når vi hentet den..så får vi ikke gjort noe( ja igjen vår skyld)

Men nå må da vi betalte for å reparere disse små ripene...som nesten bare kan pusse bort. 

Står vi helt fast i dette? 

Ja vi burde lese..men vi vet at vi ikke har laget disse stripene...og føler oss litt luft. 

Også hørt at dette ikke første gangen folk blir lurt

Anonymkode: 961ff...b91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, her er det deres feil og intenting du kan gjøre med det. Dyr lærdom, men da har du lært. Ta alltid bilder

Anonymkode: a584c...617

AnonymBruker
Skrevet

Tror dessverre dere har lite å slå i bordet med. Kan jo krangle til dere blir både gul og blå, viktigste er at dere bestrider kravet slik at det ikke går videre til inkasso mens dere diskuterer med utleiefirmaet.

Herz i USA er i hardt vær nå, viser seg at de har sørget for at flere hundre personer har blitt fengslet grunnet useriøs kundebehandling og usaklige krav mot leietakere. Godt vi ikke bor i det møkkalandet.

Anonymkode: eef44...e31

AnonymBruker
Skrevet

Ja regner med at vi ikke har noe hold i dette...fint at et selskap har en ting mot kunder..og ta bilder...har du ikke det så kan jo disse kreve penger av hvem som helst...de burde iallefall hat en person fra låne service og sett på bilen når du låner..før og etter...

Hadde vi tatt bilder så hadde nok ikke bildene vært gode nok... Vi må betale..men synes det er dårlige service når de ikke vil møtes i midten men bare står fast.

Ja vi var lært..og ikke ha låne bil Igjen

AnonymBruker
Skrevet

Ja her kan dere ikke gjøre annet enn å betale. Utleier har sitt på det rene og alle vet at man skal ta bilder av leiebil før man begynner å kjøre. Les kontrakten 

Anonymkode: c9704...8f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja regner med at vi ikke har noe hold i dette...fint at et selskap har en ting mot kunder..og ta bilder...har du ikke det så kan jo disse kreve penger av hvem som helst...de burde iallefall hat en person fra låne service og sett på bilen når du låner..før og etter...

Hadde vi tatt bilder så hadde nok ikke bildene vært gode nok... Vi må betale..men synes det er dårlige service når de ikke vil møtes i midten men bare står fast.

Ja vi var lært..og ikke ha låne bil Igjen

Lånebil er fantastisk, men kunder som ikke følger reglene og mulig skader bilen og nekter å betale er værre. For utleiers del er det all sannsynlighet for at det er dere som har skapt disse ripene, de gjør grundige kontroller av bil etter hver gang den har vært leid ut. Et familiemedlem har opplevd en gang i utlandet at firmaet prøvde å si det var gjort skade men da hadde hun dokumentert før hun brukte bilen at skaden var der fra før. Sånt er kjempeviktig og jeg ser ikke noe grunn til at utleier skulle møtt dere på midten her av ren goodwill, hvis noen ødelegger bilen din så krever du at de skal betale og ikke at eier skal betale for noe eier ikke har skyld i. 

Anonymkode: c9704...8f0

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg vet vi burde ha lest den bedre. Men vi fikk mail og ting ble ikke lest. Vi har lært.

Men tenker at vi er nok ikke alene om å ikke lese eller ta bilder. Lest om flere som har leid fra og til flyplassen etc og mange der som ikke tar bilder. Ikke alltid man får alt med seg..

Men... neste gang tar vi buss;)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg vet vi burde ha lest den bedre. Men vi fikk mail og ting ble ikke lest. Vi har lært.

Men tenker at vi er nok ikke alene om å ikke lese eller ta bilder. Lest om flere som har leid fra og til flyplassen etc og mange der som ikke tar bilder. Ikke alltid man får alt med seg..

Men... neste gang tar vi buss;)

Du er en marerittkunde. Som ikke leser kontrakt og etterpå kommer grinende fordi du bæsja på låret

Anonymkode: a584c...617

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

He he ok...Les da jeg gjorde feil og ikke leste...men om alt de kan gå på er ta bilder....da kan jeg stå på mitt at dette ikke ble gjort av meg. Ja kommer ikke noe vei...men vi har lært...

Huff..jeg er vist menneskelige å gjør feil

Skrevet

La oss si at bilen kom ferdig ripet da bilen ble levert. Det er da rimelig å anta at forrige leietager ripet opp bilen. Det er da rimelig å anta at utleiefirmaet har oppdaget ripene i det leieforholdet og fakturert tidligere leietager for skaden. De fakturerer nå neste kunde for en skade de ikke kan dokumentere med bilder at ikke er gjort av dem. 

Gjør ikke da utleiefirmaet noe ulovlig ved å fakturere for falsk arbeidsordre og udokumentert arbeid? De tar jo da betalt for noe de ikke har planer om å utbedre, og fakturerer opptil flere kunder for samme skaden... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bilene blir sett over av utleier før utlån og ved innlevering, blir avvik oppdaget kontakter utleier kunde, som kunde må du da bevise at avvik var der ved utlån du skal også gå over bilen før du setter deg inn i den , ta bilder og følge utleiers sikkerhetsrutiner. 

Hadde ripene vært laget under utlån før dere ville dette allerede vært et notert avvik fra begges side. Slik som du forteller virker det som om du selv ikke har peiling på om ripene var der når dere fikk bilen, eneste du sier er at dere ikke har laget de. Her kan det jo dåg ha skjedd mens bilen var under utleie hos dere, av andre. 

Uavhengig ligger bevisbyrden hos deg, og når du ikke har fulgt kontrakt må du jo nesten bare ai beklager for bryet og betale. Du har vært dårlig kunde så enkelt er det.

Anonymkode: d2758...30f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bilen sjekkes av utleier, det er også gjort i ditt tilfelle i og med at du kort tid etter innlevering ble kontaktet om ripene. 

Dyr lærdom dette. Leier man bil bør man absolutt sjekke over bilen for skader, og ta bilde hvis man oppdager noen. Jeg har flere ganger mottatt generisk tegning av en bil fra utleier med kryss på steder på bilen hvor de har registrert at det er en skade. Jeg har også krysset av på tilsvarende tegning ved utlevering i ett tilfelle hvor jeg oppdaget en skade som utleier ikke hadde haket av for. Sørg dor å dokumentere alle skader som ikke allerede er påpekt av utleier!

Eller så ja. For en useriøs utleier er det selvsagt rom for å lure kundene sine her, og fakturere flere kunder for samme skade. Det kan også skje at en skade ikke blir oppdaget før en kunde eller tre senere, og at feil kunde dermed blir klandret for feilen. Derfor har man et egenansvar for å kontrollere bilen selv. Litt som på overtakelse av bolig. Feil må du finne idm overtakelse, du kan ikke komme å klage på utvask og rot en uke etterpå. 

Anonymkode: 6a820...126

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig noe dere skulle ha sjekket når dere fikk utlevert bilen, men utleieren er den profesjonelle parten her og bør ha sitt på det rene.

Dere kan be om få bildebevis for bilen ikke var oppripet før dere hentet den, utleieren må altså sannsynliggjøre at det er dere som har skyld i skadene.    

Anonymkode: c6507...abd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal også se over bilen og ta bilder når du henter den å si fra om du ser noen skader på den som du ikke har blitt fortalt om, og du skal gå over bilen og ta bilder når du leverer

Anonymkode: 844a3...697

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (11 timer siden):

La oss si at bilen kom ferdig ripet da bilen ble levert. Det er da rimelig å anta at forrige leietager ripet opp bilen. Det er da rimelig å anta at utleiefirmaet har oppdaget ripene i det leieforholdet og fakturert tidligere leietager for skaden. De fakturerer nå neste kunde for en skade de ikke kan dokumentere med bilder at ikke er gjort av dem. 

Gjør ikke da utleiefirmaet noe ulovlig ved å fakturere for falsk arbeidsordre og udokumentert arbeid? De tar jo da betalt for noe de ikke har planer om å utbedre, og fakturerer opptil flere kunder for samme skaden... 

Ikke nødvendigvis. Sist vi måtte ha leiebil ble det levert med noen papirer med bilen, på disse papirene stod det hvilke skader som allerede var på bilen. Sjekke over eventuelle feil, og ta bilder. Det er vel egentlig ikke mye forvente at folk går over leieavtalen og leser papirene en får utlevert, en skriver jo under på det. En kan naturligvis droppe det, men da sitter en for i saksa som ts nå om det er skader uten at en har bildebevis. 

Anonymkode: a2ec1...181

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...