AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #1 Skrevet 5. april 2022 Har litt utfordringer med legen når det kommer til sykemelding og graviditet. Jeg har til nå vært delvis sykemeldt pga. svangerskapsplager og rygg-bekkensmerter. Har en jobb hvor det blir litt gåing, til dels ubekvemme arbeidsstillinger og tidvis høyt tempo (tilrettelagt det som er mulig). Syns plagene har blitt bedre etter jeg har vært delvis sykemeldt. Det er nok fordi kroppen har fått seg et par hviledager. Har jobbet mandag-onsdag-fredag. Nå ønsker legen at jeg forsøker å jobbe mer, for graviditet er jo ingen sykdom. Det forstår jeg jo! Men jeg har jo fått plager som følge av graviditeten. Jeg er redd at dersom jeg øker opp nå, så kommer plagene tilbake for fult. Og jeg er også redd at legen ikke vil sykemelde meg igjen selv om plagene kommer tilbake. Jeg sliter jo fremdeles med smerter, men det fungerer litt bedre nå. Til opplysning er jeg sjeldent borte fra jobb. Har kun vært sykemeldt to ganger tidligere, og da kortere sykemeldinger pga skade (maks 1 uke). Jeg har snakket med jordmor om plagene mine, og hun syns også det virker fornuftig at jeg fortsetter å være delvis sykemeldt ut svangerskapet. What to do? Anonymkode: 0d8de...e1f 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #3 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bytt lege Anonymkode: 63cc7...a16 Er dessverre vanskelig å bytte i kommunen jeg bor i. Mangler til og med ledig plass for alle. Anonymkode: 0d8de...e1f 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #4 Skrevet 5. april 2022 Bytt lege. Ingen har påstått at du er sykemeldt fordi du er gravid, du er sykemeldt på grunn av plagene som kommer på grunn av svangerskapet. Det er ikke det samme, og en lege som antyder det burde ikke jobbe med gravide! Anonymkode: d8210...177 11
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #5 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er dessverre vanskelig å bytte i kommunen jeg bor i. Mangler til og med ledig plass for alle. Anonymkode: 0d8de...e1f Da leverer du inn klage på legen du hsr. Anonymkode: d8210...177 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #6 Skrevet 5. april 2022 Hva skjedde med argumentet at det er ikke den gravide som sykemelder, men legen? Og så snart legen ikke vil forlenge sykemeldingen etter anmodning fra pasienten, da skal man bytte lege. Kan dere ikke bli enige med dere selv, er det legen som sykemelder eller pasienten? Anonymkode: db527...935 19 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #7 Skrevet 5. april 2022 Men er det så farlig å prøve å øke da? Du bør jo teste ut om du kanskje klarer å jobbe noe mer. Skulle det vise seg å ikke stemme, så tar du det med legen. Anonymkode: a2e12...8a7 38
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #8 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bytt lege. Ingen har påstått at du er sykemeldt fordi du er gravid, du er sykemeldt på grunn av plagene som kommer på grunn av svangerskapet. Det er ikke det samme, og en lege som antyder det burde ikke jobbe med gravide! Anonymkode: d8210...177 Legen er flink på alle mulige andre måter. Men akkurat her føler jeg vi krasjer. Syns det er grusomt å "be" om sykemelding også. Føler jeg må "hale" det ut av han. Jeg forstår jo godt at man ikke skal bli sykemeldt uten grunn. Anonymkode: 0d8de...e1f 1
Luckiness Skrevet 5. april 2022 #9 Skrevet 5. april 2022 Hva med å faktisk prøve å jobbe mer? Gå i dialog med legen. Kanskje kan du jobbe 4 dager og være sykemeldt en. Så ser du hvordan det går. Vedvarer plagene eller blir verre tar du kontakt med legen igjen og informerer. I mange tilfeller vil slike plager ikke gå vekk eller reduseres så lenge man er gravid. Men en graviditet varer jo en stund. Så å forsøke seg litt mer i arbeid for å kjenne på kroppen hvordan det er kan være fornuftig. Kanskje merker du ikke forskjell og kan jobbe mer enn så lenge. 16
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #10 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva skjedde med argumentet at det er ikke den gravide som sykemelder, men legen? Og så snart legen ikke vil forlenge sykemeldingen etter anmodning fra pasienten, da skal man bytte lege. Kan dere ikke bli enige med dere selv, er det legen som sykemelder eller pasienten? Anonymkode: db527...935 Dersom ts har problemer med rygg/bekken blir jo ikke disse plagene hverken borte eller bedre før etter fødsel. Kan ikke helt se hvorfor legen mener at det er bedre at hun trosser smerten nå enn da hun fikk sykemeldingen i utgangspunktet? Anonymkode: 2b2ec...fff 6 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #11 Skrevet 5. april 2022 Du begynner på jobb og tar ut egenmelding til max. Tilrettelegging av arbeidsoppgaver i avtale med leder. Da har du prøvd å stå i arbeid og du kjøper deg tid. Når du har brukt opp alle egenmeldingene får du en sykemelding på nytt. Bytt lege og eller klag om nødvendig. Anonymkode: 5a9de...4f3 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #12 Skrevet 5. april 2022 Legen min var likedan. Gjorde som han ville og økte prosenten jeg jobbet, etter første dagen med økt jobb gikk det skikkelig dårlig. Ringte til legekontoret dagen etter, og sa at det ikke gikk å øke, og at jeg måtte ha ny sykemld. Ordnet seg det. Anonymkode: aa268...a87 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #13 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men er det så farlig å prøve å øke da? Du bør jo teste ut om du kanskje klarer å jobbe noe mer. Skulle det vise seg å ikke stemme, så tar du det med legen. Anonymkode: a2e12...8a7 Har du ingen empati? Tenke seg til å stille spørsmålet at hun skal prøve. Hårreisende. Anonymkode: db527...935 1
Kaneel Skrevet 5. april 2022 #14 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har litt utfordringer med legen når det kommer til sykemelding og graviditet. Jeg har til nå vært delvis sykemeldt pga. svangerskapsplager og rygg-bekkensmerter. Har en jobb hvor det blir litt gåing, til dels ubekvemme arbeidsstillinger og tidvis høyt tempo (tilrettelagt det som er mulig). Syns plagene har blitt bedre etter jeg har vært delvis sykemeldt. Det er nok fordi kroppen har fått seg et par hviledager. Har jobbet mandag-onsdag-fredag. Nå ønsker legen at jeg forsøker å jobbe mer, for graviditet er jo ingen sykdom. Det forstår jeg jo! Men jeg har jo fått plager som følge av graviditeten. Jeg er redd at dersom jeg øker opp nå, så kommer plagene tilbake for fult. Og jeg er også redd at legen ikke vil sykemelde meg igjen selv om plagene kommer tilbake. Jeg sliter jo fremdeles med smerter, men det fungerer litt bedre nå. Til opplysning er jeg sjeldent borte fra jobb. Har kun vært sykemeldt to ganger tidligere, og da kortere sykemeldinger pga skade (maks 1 uke). Jeg har snakket med jordmor om plagene mine, og hun syns også det virker fornuftig at jeg fortsetter å være delvis sykemeldt ut svangerskapet. What to do? Anonymkode: 0d8de...e1f Kiropraktor kan å sykmelde i opptil 12 uker 2
Kaneel Skrevet 5. april 2022 #15 Skrevet 5. april 2022 Evnt gå til gynekolog for sjekk istefor fastlegen å bli sykmeldt der 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #16 Skrevet 5. april 2022 Ikke noe rart mange arbeidsgivere velger unge menn framfor unge kvinner. Så fort man er blitt gravid gjelder det jo å bli sykmeldt. Det er heldigvis legen som bestemmer om pasienten skal sykmeldes eller ikke. Anonymkode: 0a846...cd5 13 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #17 Skrevet 5. april 2022 Jeg synes du skal prøve før du tenker at det ikke går, for blir du ikke verre går det jo fint å jobbe. Man kan nok ikke regne med å være smertefri hele graviditeten, men hvis smertene er overkommelige på jobb nå så går det kanskje fint å jobbe mer også. Anonymkode: 79105...f2f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #18 Skrevet 5. april 2022 36 minutter siden, AnonymBruker said: Du begynner på jobb og tar ut egenmelding til max. Tilrettelegging av arbeidsoppgaver i avtale med leder. Da har du prøvd å stå i arbeid og du kjøper deg tid. Når du har brukt opp alle egenmeldingene får du en sykemelding på nytt. Bytt lege og eller klag om nødvendig. Anonymkode: 5a9de...4f3 Man hqr ikke rett til å bruke egenmelding når man er delvis sykemeldt Anonymkode: abb29...e3d 4
Gjest Bullabu Skrevet 5. april 2022 #19 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Har litt utfordringer med legen når det kommer til sykemelding og graviditet. Jeg har til nå vært delvis sykemeldt pga. svangerskapsplager og rygg-bekkensmerter. Har en jobb hvor det blir litt gåing, til dels ubekvemme arbeidsstillinger og tidvis høyt tempo (tilrettelagt det som er mulig). Syns plagene har blitt bedre etter jeg har vært delvis sykemeldt. Det er nok fordi kroppen har fått seg et par hviledager. Har jobbet mandag-onsdag-fredag. Nå ønsker legen at jeg forsøker å jobbe mer, for graviditet er jo ingen sykdom. Det forstår jeg jo! Men jeg har jo fått plager som følge av graviditeten. Jeg er redd at dersom jeg øker opp nå, så kommer plagene tilbake for fult. Og jeg er også redd at legen ikke vil sykemelde meg igjen selv om plagene kommer tilbake. Jeg sliter jo fremdeles med smerter, men det fungerer litt bedre nå. Til opplysning er jeg sjeldent borte fra jobb. Har kun vært sykemeldt to ganger tidligere, og da kortere sykemeldinger pga skade (maks 1 uke). Jeg har snakket med jordmor om plagene mine, og hun syns også det virker fornuftig at jeg fortsetter å være delvis sykemeldt ut svangerskapet. What to do? Anonymkode: 0d8de...e1f Si til han at du ble bedre av å være hjemme, du kan prøve å jobbe, men avbryte, så legen får bekreftelse, bytt lege om ikke
Gjest Bullabu Skrevet 5. april 2022 #20 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke noe rart mange arbeidsgivere velger unge menn framfor unge kvinner. Så fort man er blitt gravid gjelder det jo å bli sykmeldt. Det er heldigvis legen som bestemmer om pasienten skal sykmeldes eller ikke. Anonymkode: 0a846...cd5 Gjelder å bli sykemeldt, my god, ta en bolle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå