AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #1 Skrevet 5. april 2022 Hvor mye lavere lønn enn markedslønnen hadde du akseptert for å være hos en trygg arbeidsgiver som går med et enormt overskudd? Hvor mange sjanser hadde du gitt arbeidsgiver til å gjøre noe med lønnen? Hvor mye ekstra hadde du ydet hvis du visste at lønn ikke henger sammen med innsats? Hadde det gått på moralen løs hvis du til stadighet dekket for andre i en underbemannet avdelig? Anonymkode: 489b5...f11
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #2 Skrevet 5. april 2022 Du må først finne deg noe annet å gjøre før du kan slutte, og det er ikke bare bare. Og dette annet må også være villig til å tilby deg det ekstra du forventer, noe det sjeldent gjør. Så å slutte pga en "fillesak" som lønnsjustering er en ikke-sak for 99,5% av arbeidslivet. Du har egentlig ingenting eller lite du skulle ha sagt med mindre du har ekstremt gode kort på hånden mot arbeidsgiver. Men de fleste av oss et kun potetsekker satt i system, som lett kan skiftes ut. Anonymkode: eba50...64a 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #3 Skrevet 5. april 2022 Du må hvertfall ikke slutte før du har funnet noe annet. Anonymkode: 3670f...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #4 Skrevet 5. april 2022 Er gresset grønnere hos en annen arbeidsgiver? Anonymkode: 93de0...ed0
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #5 Skrevet 5. april 2022 Due for å si det sånn, jeg aksepterer ingenting. Jeg hadde slutta for 5 kr mindre enn det jeg mener jeg fortjener. Men jeg er forberedt på konsekvensene av denne holdningen. Er du? Anonymkode: 6431f...cde
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #6 Skrevet 5. april 2022 Markedslønn kan defineres på så mange måter: lønna varierer geografisk, man kan se generelt innen akkurat dette yrket, man kan sammenlikne med liknende yrker osv osv. Det kommer også an på arbeidsmarkedet: som arbeidstaker er det vanskeligere å forhandle hvis det er få ledige stillinger og mange om beinet. Jeg kunne nok akseptert 10% lavere lønn enn en eller annen "markedslønn" dersom arbeidsvilkårene ellers veide opp for det, men det ville ikke vært motiverende, og jeg ville ikke gjort noen ekstraordinær innsats. Hvor mange sjanser man skal gi arbeidsgiver er også et unyansert spørsmål. Det handler mer om hvordan man går fram. Selv gav jeg arbeidsgiver én sjanse: Jeg var i lønnsforhandlinger, argumenterte med at lønnsnivået mitt var for lavt, og kom med et lønnskrav. Jeg fikk lønnstillegg, men bare småpenger. Da begynte jeg å søke jobber, og fikk raskt tilbud om ny tilsvarende stilling med et høyere lønnsnivå. Jeg gikk tilbake til arbeidsgiver med tilbudet, men de ønsket ikke å matche, og gamblet på at jeg ikke mente alvor. Da byttet jeg jobb. Det er et par prinsipper som er viktige her: det første er at du er nødt til å ha et annet jobbtilbud som er attraktivt nok til at du vurderer å bytte jobb. Det andre er at du faktisk må mene alvor hvis du truer med å si opp. Hvis ikke blir du aldri mer tatt på alvor i forhandlinger. Anonymkode: 95561...d72
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #7 Skrevet 5. april 2022 I stillingen jeg er i nå tjener jeg nok ca. 50.000 mindre i året enn lignende stillinger i dette distriktet, MEN jeg har mye frihet i stillingen, fleksitid, arbeidsplassen min er kun 5 minutter unna, jeg har kjekke kollegaer, interessante og varierte arbeidsoppgaver. Så ja, jeg hadde nok fått ca. 50.000 mer i året i lignende stilling, men det hadde nok også kostet meg ca. 45min-1t hver dag i reisetid og ingen garanti for like stor fleksibilitet i stillingen og godt arbeidsmiljø. Alt kan ikke måles i penger. Anonymkode: ca6a0...92b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå