Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som har tatt en bachelor i økonomi og administrasjon? Helst på BI, men er egentlig åpen for alle plasser innad i Oslo. Jeg er usikker på hva jeg skal søke. Jeg har alltid vært interessert i å drive noe, spesielt ledelse har vært en stor del for meg, og føler at en utdanning innenfor ledelse er rett vei, en kompetanse man kan få på økonomi og administrasjon. Problemet er at jeg ikke har «naturlige evner» i matte, og har alltid vært et fag jeg har slitt med, med mindre jeg setter meg ned og legger inn hard hard hard innsats. Matte kan være veldig gøy om jeg får det til, men er redd for at det kan bli ekstremt mye jobb. Jeg er redd for at dette studiet kan bli for vanskelig for meg, og trenger derfor en slags vurdering på hvordan det har gått for dere, eller om dere har noe erfaring generelt.

Takk!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor i økonomi og administrasjon fra NMBU i Ås. Studieløpet er nokså likt overalt, men varierer selvfølgelig med professorene og hvor motiverte/flinke medelever du har. Selv hadde jeg 5er i den enkleste matten (P-matte) fra VGS. Jeg liker tall, men er ikke et geni når det kommer til algebra, ligninger og statistikkregning. Av alle fagene i bachelor var det kun dette ene "rene" mattefaget jeg sleit med. Strøk første gangen, og fikk D på 2. forsøk. Vil ikke si jeg jobbet knallhardt, men det gikk med en del timer og mye frustrasjon. Ser at på BI heter dette faget "Matematikk for økonomer". Jeg vil også tro at mange som sliter med matten vil også streve litt med faget "Statistikk for økonomer", men for meg ga dette faget mer mening.

Jeg mener at de aller aller fleste vil greie matten i en Øk./Adm.-grad. Utover dette ene mattefaget så går det mest i pluss, minus, gange og dele. Det fine med denne bachelorgraden er jo også at du kan selv velge en del fag, så dersom du ønsker mindre matte og mer ledelse/administrasjon så kan du velge en slik kombinasjon.

Anonymkode: 910a5...c44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har bachelor i økonomi og administrasjon fra NMBU i Ås. Studieløpet er nokså likt overalt, men varierer selvfølgelig med professorene og hvor motiverte/flinke medelever du har. Selv hadde jeg 5er i den enkleste matten (P-matte) fra VGS. Jeg liker tall, men er ikke et geni når det kommer til algebra, ligninger og statistikkregning. Av alle fagene i bachelor var det kun dette ene "rene" mattefaget jeg sleit med. Strøk første gangen, og fikk D på 2. forsøk. Vil ikke si jeg jobbet knallhardt, men det gikk med en del timer og mye frustrasjon. Ser at på BI heter dette faget "Matematikk for økonomer". Jeg vil også tro at mange som sliter med matten vil også streve litt med faget "Statistikk for økonomer", men for meg ga dette faget mer mening.

Jeg mener at de aller aller fleste vil greie matten i en Øk./Adm.-grad. Utover dette ene mattefaget så går det mest i pluss, minus, gange og dele. Det fine med denne bachelorgraden er jo også at du kan selv velge en del fag, så dersom du ønsker mindre matte og mer ledelse/administrasjon så kan du velge en slik kombinasjon.

Kan legge til at jeg selv opplevde første året som faglig tungt, og at det på år 2 og 3 var betraktelig enklere fag hvor det egentlig bare gjaldt å følge med, gjøre gruppearbeidet og lese litt før eksamen for å få god karakter. Første året var det mange som strøk og sluttet. Ser at oppbygningen på NMBU er nokså lik f.eks. BI og OsloMet.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med hen over.

Matten i selve studie eller øk ad fagene er pluss minus gange dele så det er greit også må man ha ett mattefag og det må man bare stå og komme gjennom. Det klare du om du følger med og gjør eksamens oppgaver, husk det er bare ett fag som er myyyye matte de andre fagene er bare matte fra barneskolen eventuelt.

Anonymkode: 412d5...b94

Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig med hen over.

Matten i selve studie eller øk ad fagene er pluss minus gange dele så det er greit også må man ha ett mattefag og det må man bare stå og komme gjennom. Det klare du om du følger med og gjør eksamens oppgaver, husk det er bare ett fag som er myyyye matte de andre fagene er bare matte fra barneskolen eventuelt.

Anonymkode: 412d5...b94

Er en del mer matte enn kun pluss/minus og dele/gange...

Feks så inneholder det en del derivasjon, integrasjon, sannsynlighetsregning og statistikk. Er ikke så veldig vanskelig matte, men betydelig tøffere enn det du gir uttrykk for.

Endret av Madah
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Økad er ikke mye matte, men mye tall. Hvis du ikke liker tall, så hold deg unna

Anonymkode: ee791...8d0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er over. Skrev kanskje ikke nok, men jeg var ferdig på økad i fjor. 80% valgte utdanningen fordi de vil bli ledere, skape noe eget eller fordi det virker gøy. Veldig mange har fått en slags midtlivskrise nå, fordi de egentlig bare valgte økad for å gjøre det. Hvis du vil starte noe eget ville jeg gjort det uten utdanning.

AnonymBruker
Skrevet

Ville anbefale deg å prøve å komme inn på NHH. NHH-studenter har svært gode muligheter med tanke på jobb og forventet lønn.

Anonymkode: d64c6...3aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er over. Skrev kanskje ikke nok, men jeg var ferdig på økad i fjor. 80% valgte utdanningen fordi de vil bli ledere, skape noe eget eller fordi det virker gøy. Veldig mange har fått en slags midtlivskrise nå, fordi de egentlig bare valgte økad for å gjøre det. Hvis du vil starte noe eget ville jeg gjort det uten utdanning.

Øk. Ad. kan være gull verdt hvis man allerede har en ide og mulighet til å realisere hvertfall noe av det, eller allerede har startet en bedrift som går ok. Hvis ikke, not so much for mange...

Anonymkode: c56b2...151

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...