Gå til innhold

Reparere eller kaste vaskemaskin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vaskemaskinen røyk (bokstavlig talt) i går. Helt død med vask fortsatt inni. Ganske irriterende da det var en "toppmodell" fra Samsung med 9 kg og 1600 omr. 

Dessverre er det 5 år og 3 måneder siden den ble kjøpt. Samsung vil derfor ikke hjelpe til, men henviser meg videre til noen som driver med reparasjon. Uten å ha sett maskinen estimerer de en kostnad på ca 4700, men med forbehold om at det kan bli dyrere. Skal de komme hjem til oss for å åpne døren så vi får ut vasken skal de ha 1350 kroner. 

Utrolig irriterende at dette skjer ganske nøyaktig tre måneder etter at reklamasjonstiden utgår. Og jeg synes det er veldig skuffende av Samsung å bare henvise meg videre. Så aldri noe mer produkter fra Samsung i hvert fall. 

Men bør jeg tenke miljø og reparere? Eller bare kjøpe en ny fra Miele eller en annen tysk leverandør som jeg leser at andre har bra erfaringer med her inne (som Bosch eller Siemens)? En ny med bæring og retur av gammel vil vel fort komme på det dobbelte av hva en reparasjon koster.     

Anonymkode: 3558d...539

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på kostnadsestimatet du har fått burde den holde i minimum 5 år etter reparasjon for å være verdt det i mine øyne. At maskinen dør etter nesten 5 og et halvt år er kort, men ikke sånn "irriterende kort" - jeg hadde unnet meg en ny maskin. Bæring og retur fikser du selv for å spare et par lapper.

Anonymkode: bd7c7...42b

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp ny. Samsung er ikke bra på vaskemaskiner

Anonymkode: 58f4f...c57

• Liker 1
Skrevet

Miljø handler ikke bare om å reparere i stede for å kjøpe nytt. Det kan og handle om å kjøpe en nyere som bruker mindre strøm, vasker mer effektivt og ikke minst har redusert mikroplast utslipp.

Ta det og med i vurderingene.

• Liker 1
Skrevet

Og kjøper du en ny har du garanti i 5 nye år, om du reparerer har du ikke det.

Jeg hadde nok kjøpt ny.

Skrevet

Problemet med å reparere er at du ikke vet hvor lenge maskinen holder etter reparasjon, og om det faktisk fikser problemet permanent. Eller at den går i stykker på nytt for noe annet.

En venninne av meg og mannen hennes bestilte reparasjon av sin vaskemaskin en gang da den gikk i stykker. De betalte flere tusen for det. Bare 3 måneder etterpå stanset maskinen igjen... Gått i stykker på nytt. Da gikk den på dynga. Den reparasjonskostnaden tre måneder tidligere var bortkastede penger, med andre ord.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk reparert vår, den holdt i flere år. Vår begynte å ryke, det viste seg at det var en feil ved konstruksjonen. 

Anonymkode: 12f08...c19

Skrevet

Trådstarter her, takk for alle svar, tenkte å poste kort oppfølging til andre som eventuelt er i samme situasjon...

Ang. den ødelagte Samsungen; Skrudde den opp for å se om det var noe åpenbart som kunne fikses, men det luktet svidd fra kretskortet så ga raskt opp det prosjektet. Kretskortet har for øvrig vært byttet en gang før på garanti så min erfaring med Samsung kvalitet er ikke veldig imponerende. Har forresten også en Samsung tørketrommel som har vært reparert en gang, da fortalte han som kom hjem til oss for service at det var en kjent feilkonstruksjon og at Samsung har laget en erstatningsdel for å fikse feilen, men at de ikke bytter før den går i stykker. Så hvis man er så uheldig at den ikke ryker før etter fem år så må man betale for å få fikset en feil som var på maskinen ved kjøpstidspunkt.

Til andre som har vask i maskin og som ikke får opp døren: Det er en nødutløser som sitter innenfor dekselet som er nederst på forsiden. Fremgangsmåte er å først tømme vaskemaskinen for vann vha gummislangen innenfor dekselet, så dra i den grå plastikkdingsen som er der og samtidig åpne døren. Trenger ikke dra så hardt. Veldig lett å gjøre og da sparer du 1350 kroner. Utrolig at Samsung ikke kunne opplyse om dette over telefon!    

Vi kjøpte for øvrig ny Miele med levering hos Power, fikk en god deal på en utstillingsmodell. Så nå håper jeg Miele-kvalitet er ganske mye bedre enn Samsung-kvalitet.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...