Gå til innhold

Er det vanskelig å få huslån( kjøpe seg inn i huset til samboer)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har snart 2 fellesbarn, og bodd sammen i 7 år. Nå ønsker jeg å kjøpe meg noe. Jeg vurderer å kjøpe meg inn i huset til samboer. Jeg har bare 75% fast inntekt. Men jobbet mye de 3 siste årene. Han vil mest sannsynlig bli gjeldfri når jeg kjøper meg inn, da huset er verdt dobbelt av hva han har i gjeld. Så egentlig blir det at jeg tar over gjelden hannes. Jeg har ingen erfaring.. 

Anonymkode: 1599f...007

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva ligger årsinntekten din på da? Har du noe oppspart?

Anonymkode: 12aab...4ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han må få takst på huset og du må kontakte banken. Da undersøker du om du tjener nok til å låne halvparten av taksten og dokumentavgift.Du får mindre låneevne pga to barn.

Du må ha minimum 15% egenkapital.

Anonymkode: 761d8...b87

Skrevet

Hvor mye du får i lån beror på hvor mye du tjener, sett i lys av hva banken mener du trenger i ditt daglige opphold, ergo din betjeningsevne. Så om du får kjøpt deg inn 50% eller ikke kommer helt an på verdien på huset, og din inntekt. For banken er det revnende likegyldig hva din samboer her i lån på huset pr i dag.

Og, du sier du evt bare skal overta gjelden hans... skulle du få innvilget lån som er lavere enn dette så kan du kanskje bare kjøpe deg inn i en lavere prosentandel som en start? Man MÅ ikke kjøpe seg inn 50/50, og så beholder han restgjelden som da er igjen som sin egen. Så kan du evt kjøpe deg inn i større andel siden, dersom du har økonomisk spillerom for det. 

F eks da om du kjøper ut halve gjelden hans, da vil dere sitte med like mye gjeld, men du da eie 25% av huset.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må jeg ha egenkapital da når han har betalt minst 50% ned på det, og kan feks stå ansvarlig for min gjeld?  Jeg kunne tenkt meg 50 % for å dele på utgiftene at det ble mer rettferdig. Vi bor sammen så husøkonomien blir jo omtrent det samme. Jeg vet ikke hva dette er verdt mellom 3-4 mill.  Jeg har tjent litt over 500 i året. Jeg har ikke så mye egenkapital. Jeg har en bil med listeverdi 65

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må jeg ha egenkapital da når han har betalt minst 50% ned på det, og kan feks stå ansvarlig for min gjeld?  Jeg kunne tenkt meg 50 % for å dele på utgiftene at det ble mer rettferdig. Vi bor sammen så husøkonomien blir jo omtrent det samme. Jeg vet ikke hva dette er verdt mellom 3-4 mill.  Jeg har tjent litt over 500 i året. Jeg har ikke så mye egenkapital. Jeg har en bil med listeverdi 65

Banken bryr seg ikke om hvem av dere som har egenkapitalen, det eneste de bryr seg om er at dere ikke har boliglån høyere enn 85 % av boligens verdi. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...