AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #1 Skrevet 5. april 2022 Jeg er en 23 år gammel jente som har vært på AAP i 2 år pga migrene og stress, som også har trigget angst. Jeg har søkt deltidsjobb i omsorgsbolig i nærheten av her jeg bor nå, så skal på intervju på torsdag. Men jeg er ekstremt usikker på utdanning. Jeg skal ta opp fag nå i et halvt år fra høsten av, før jeg håper på å komme inn på skole, mens jeg jobber. Jeg føler ikke noe som helst gir meg motivasjon, annet enn lønn. Jeg har tenkt på jurist, sivilingeniør, regnskapsfører, vernepleier, bilmekaniker, maler osv.. Jeg finner ingenting jeg nødvendigvis brenner for. Jeg er veldig omsorgsfull, men høysensitiv, og blir fort sliten av følelsene til andre. Det passer derfor dårlig for meg å måtte jobbe med mennesker emosjonelt, i lengden. Jeg tåler det fint i noen år, men blir veldig sliten når jeg må føle mye på empati. Jeg liker absolutt best å jobbe to og to, eller alene, gjerne selvstendig. For meg frister kontorjobb mer enn å ta vare på mennesker, selvom jeg er glad i folk. Jeg er litt introvert, men jeg tilpasser meg veldig fort folk, så jeg prøver å finne meg et yrke hvor jeg kan trivesi, og som jeg kan utvikle meg i. Høy lønn er egentlig selvfølge for meg om jeg skal utdanne meg til bachelor/master. Må legge til at jeg elsker å planlegge, løse problemstillinger og budsjett osv.. slikt elsker jeg. Hvilke yrker som tjener ganske bra og kunne passet meg, er noe jeg kunne sett inn på? Jeg vet det ofte er startlønn altså, tenker mest på muligheten til høyere og grei lønn i lengden. - Eventuelt hva jobber du med, hvor gammel er du, og hvor mye tjener du? Dette ble langt, men jeg trenger sårt litt råd eller tips! Anonymkode: 2031f...c63
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #2 Skrevet 5. april 2022 Noe av det første som slår meg er logistikk-ingeniør 🤔 vet ikke hvordan du er på realfag? Jeg ville styrt unna alle helse/omsorg-yrker om du er både introvert og høysensitiv. Anonymkode: 938f8...583 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #3 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Noe av det første som slår meg er logistikk-ingeniør 🤔 vet ikke hvordan du er på realfag? Jeg ville styrt unna alle helse/omsorg-yrker om du er både introvert og høysensitiv. Anonymkode: 938f8...583 Hmm, det skal jeg se inn på, takk for tips! Nei, jeg føler det bare hadde slitt meg ut i lengden, selvom jeg er veldig glad i mennesker. Anonymkode: 2031f...c63
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #4 Skrevet 5. april 2022 Hva med it med fokus på brukervennlighet? Da får du både vært omsorgsfull, løst problemer, og har mulighet til å tjene godt. Anonymkode: 1af1c...48f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #5 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med it med fokus på brukervennlighet? Da får du både vært omsorgsfull, løst problemer, og har mulighet til å tjene godt. Anonymkode: 1af1c...48f Har du noen råd om hvilken yrkesvei det blir? Ift utdanning. Anonymkode: 2031f...c63
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #6 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du noen råd om hvilken yrkesvei det blir? Ift utdanning. Anonymkode: 2031f...c63 Det vanligste er nok ingeniør, evt sivilingeniør, og velge «myke» fag som psykologi, brukervennlighet og frontend (webutvikling) når du har valgmuligheter. Jeg synes det er smart å ha en teknisk bakgrunn slik at du kan vurdere muligheter og begrensninger når du skal finne beste løsning. I tillegg er det en fordel om du liker å tegne litt, sånn at du kan skisse opp hvordan du tenker for brukerne - da blir det lettere å få dem engasjert. Anonymkode: 1af1c...48f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå