Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt jordmortime enda da det ikke var ledig før over påske. Så beklager om dette er et dumt spørsmål. 
ang samsoving. Jeg prøver å lese meg opp, men det er så mye informasjon der ute. Jeg har sett på en slik «madrass» man kan bruke i senga for å forhindre at man feks legger dyna si over babyen, men er det sikkert? Finnes det evt noe annet som er tryggere når man samsover? 
det blir jo ikke nødvendigvis samsoving, men jeg ønsker å ha kunnskap om det i det minste. 

Anonymkode: b8342...bd3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare egen dyne til baby. Og viktig med litt fast madrass.

Når jeg lå 7 dager på sykehuset etter fødsel fikk jeg ingen beskjed om trygg samsoving. Baby lå under min dyne hele uka. Ingen av de som jobbet der sa noe 🤔

Anonymkode: d8ac0...900

AnonymBruker
Skrevet

Den der har jeg ikke brukt i hvert fall, det blir tett om babyen blir liggende med ansiktet i siden. Det er en grunn til at man ikke skal ha ting nedi ei sprinkelseng. 

Jeg opplevde aldri noe problem med at jeg trakk dyna over babyen min i hvert fall. Dyna ble liggende lavt, ved midja mi. 

Anonymkode: 2b48f...3f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde bare egen dyne til baby. Og viktig med litt fast madrass.

Når jeg lå 7 dager på sykehuset etter fødsel fikk jeg ingen beskjed om trygg samsoving. Baby lå under min dyne hele uka. Ingen av de som jobbet der sa noe 🤔

Anonymkode: d8ac0...900

Vi har heldigvis ny seng med fast madrass. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den der har jeg ikke brukt i hvert fall, det blir tett om babyen blir liggende med ansiktet i siden. Det er en grunn til at man ikke skal ha ting nedi ei sprinkelseng. 

Jeg opplevde aldri noe problem med at jeg trakk dyna over babyen min i hvert fall. Dyna ble liggende lavt, ved midja mi. 

Anonymkode: 2b48f...3f8

Ja var det jeg så for meg jeg også. Det er så dumt at det selges ting til baby som egentlig ikke er sikkert. 

Er bedside crib et greit alternativ? 

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Ammehjelpen har en fin artikkel om samsoving. 
jeg har et lite klistremerke av en baby som ikke klarer å sove uten kroppskontakt. Vi samsover med samme dyne hvor hun sover i mine armer. Ofte kan hun sovne med puppen. Jeg sover veldig rolig og lett og våkner dersom hun beveger seg. Har snakket med JM og HS angående denne typen samsoving og det skal være trygt så lenge man har en frisk baby og selv ikke drikker alkohol eller røyker

Anonymkode: 5ed5d...ab2

• Liker 1
Skrevet

Synes de kantene var skumle, den så kjempelur ut bortsett fra akkurat det.. eneste måten å få henne over i sin egen seng, men da tror jeg det er tryggere å ligge inntil meg som våkner av ingenting og ligger helt stille hele natta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei

Ammehjelpen har en fin artikkel om samsoving. 
jeg har et lite klistremerke av en baby som ikke klarer å sove uten kroppskontakt. Vi samsover med samme dyne hvor hun sover i mine armer. Ofte kan hun sovne med puppen. Jeg sover veldig rolig og lett og våkner dersom hun beveger seg. Har snakket med JM og HS angående denne typen samsoving og det skal være trygt så lenge man har en frisk baby og selv ikke drikker alkohol eller røyker

Anonymkode: 5ed5d...ab2

Takk den skal jeg sjekke ut 👍🏼

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke hatt jordmortime enda da det ikke var ledig før over påske. Så beklager om dette er et dumt spørsmål. 
ang samsoving. Jeg prøver å lese meg opp, men det er så mye informasjon der ute. Jeg har sett på en slik «madrass» man kan bruke i senga for å forhindre at man feks legger dyna si over babyen, men er det sikkert? Finnes det evt noe annet som er tryggere når man samsover? 
det blir jo ikke nødvendigvis samsoving, men jeg ønsker å ha kunnskap om det i det minste. 

Siden baby ikke er født enda så er det bedre å legge til rette for at baby ligger i egen seng på deres rom. Anbefaler bedside crib.

Samsoving er ikke det tryggeste alternativet, så da er det dumt å planlegge for det. 

Skulle det vise seg at du MÅ ha baby i din seng kan det være greit at du og baby deler sengen men da uten din samboer. På den måten har dere god plass og baby kan ligge på et område for seg selv. 

Målet bør være at baby sover i egen seng.

Anonymkode: 2f7d6...b1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som andre har vært inne på; det er tryggest at babyen ligger i egen seng, så gjør det om det går. Mange babyer er dog klistremerkebabyer (gjerne pga kolikk, refluks etc) og nekter å ligge i egen seng. Jeg samsov høyst ufrivillig med min klistremerkebaby. Ved samsoving er det tryggeste om senga har fast madrass, og jeg vil anbefale sovepose, for den kan ikke komme opp i fjeset. 

Anonymkode: 9b5d6...468

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Ja håpet er jo at babyen vil ligge i egen seng, men jeg vil også forberede meg (hvertfall mentalt) på at det ikke nødvendigvis blir slik. Får se litt mer på bedside crib. Hvis noen har tips til type så kom gjerne med de 😌

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts her. Ja håpet er jo at babyen vil ligge i egen seng, men jeg vil også forberede meg (hvertfall mentalt) på at det ikke nødvendigvis blir slik. Får se litt mer på bedside crib. Hvis noen har tips til type så kom gjerne med de 😌

Vi har hatt en sånn. Veldig fornøyd! 
har vært litt skeptisk til alle de med stoffkanter selv, og sleit med å finne en som passa til senga vår(kontinentalseng). Denne har trinnløs justering av høyde, både madrass og feste til foreldresengen. I tillegg kan festet til foreldresengen snus slik at den kan festes både på undersida og over. 
https://www.jollyroom.no/barnerommet/barnesenger-tilbehor/bedside-cribs/babybay-bedside-crib-original-grey?gclid=CjwKCAjw0a-SBhBkEiwApljU0rc4UzzFOxc2Sc-6nMAW5mHGE8PIts5qixNoHFuMNtpttKwQvXZjTBoC8XkQAvD_BwE

Anonymkode: 025aa...3d2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde bedside crib og det er så praktisk!! 😍 Vi brukte den et helt kvarter.. Dattera mi sov bedre inntil meg. 

Om du skal samsove så anbefales det egen dyne til babyen, fast madrass osv.. 

Anonymkode: 2b537...9a8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lub.no har også mye god informasjon ang. samsoving. 

Anonymkode: 0e033...127

• Hjerte 1
Skrevet

Alle som er så besatt av å få ungen over i egen seng, har dere sett hvordan andre pattedyr sover?

cat-with-newborn-kitten-picture-id115552

Fawns-for-DNR-Facebook-25-300x268.jpg

1081082-elephants.webp

Hvorfor skal en menneskebaby læres opp til å sove så ensomt og avskjermet fra mammaen sin?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (36 minutter siden):

Alle som er så besatt av å få ungen over i egen seng, har dere sett hvordan andre pattedyr sover?

1081082-elephants.webp

Hvorfor skal en menneskebaby læres opp til å sove så ensomt og avskjermet fra mammaen sin?

Skal du legge ungen ut i skogen for å dø om den er syk også da for det gjør jo andre pattedyr om de merker at barnet ikke har livets rett? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal du legge ungen ut i skogen for å dø om den er syk også da for det gjør jo andre pattedyr om de merker at barnet ikke har livets rett? 

Ja selvfølgelig, for det var virkelig poenget mitt her. :roll: Jeg snakka om situasjoner hvor man trygger babyen, ikke tar livet av den!

AnonymBruker
Skrevet

Her i Sverige fraråder de samsoving til babyen er 3 måneder. Det synes jeg er en god pekepinn når man selv er litt urolig for å samsove med så små.

Anonymkode: 6a359...14b

AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (1 time siden):

1081082-elephants.webp

Det siste bildet der er døde elefanter som har spist søppel på en søppeldynge...

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det siste bildet der er døde elefanter som har spist søppel på en søppeldynge...

Nei, de sover, det sto det på google på flere sider jeg så det bildet! 
Hvis det stemmer, legger de seg jo inntil hverandre for å "sove" da, uansett ^^

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...