AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #1 Del Skrevet 5. april 2022 Hei, hadde covid i begynnelsen av februar. Feber og syk noen dager. Jeg hangler fremdeles med lav energi, noen dager er jeg uggen/småkvalm og noen dager er jeg tungpusten. Ikke alle dager. Prioriterer søvn men er skamtrøtt hver dag. Liksom tappet for energi. Har heldigvis mulighet for hjemmekontor, hadde ikke klart kontor hver dag. Blir også trøttere i hodet. Kan få øresus etter lange møter osv. Er SÅ lei av å ikke være i form. Jeg har lavt stoffskifte men har vært godt medisinert i mange år. Har sjekket verdiene mine igjen nå og de har ikke endret seg. Vurderer å justere opp dosen bittelitt siden kroppen tydeligvis trenger mer å gå på nå. Tar jevnlig B12-sprøyter og tar D-vit hver dag. Ingen vitaminmangel. Flere som er helt tappet etter Covid? Er det «tiden til hjelp» som er svaret her? Presser ikke kroppen min til noe trening. Får sår hals bare etter å ha gått en liten tur så det dropper jeg nå. Anonymkode: 23016...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #2 Del Skrevet 5. april 2022 Vet ikke om det er fordi jeg har lavt stoffskifte at jeg sliter med å komme meg… Hører jo om mange som bruker tid. Jeg bare er så sliten av å være sliten.. Mye å gjøre på jobb så det er mer stress for meg å være vekke nå og måtte plukke opp alle trådene enn å jobbe hver dag. Men jeg tar hjemmekontor når jeg kan og legger inn pauser der jeg kan. Og delegerte det jeg kan. Til og med koffein som jeg fikk masse/for mye virkning av før er ikke til hjelp nå.. Og jeg har rolige helger med godt kosthold og hvile. Føler meg helt desperat nå. Kanskje jeg burde tvinge kroppen til å trene litt selv om jeg får feberfølelse og sår hals av de letteste tingene? Anonymkode: 23016...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #3 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet ikke om det er fordi jeg har lavt stoffskifte at jeg sliter med å komme meg… Hører jo om mange som bruker tid. Jeg bare er så sliten av å være sliten.. Mye å gjøre på jobb så det er mer stress for meg å være vekke nå og måtte plukke opp alle trådene enn å jobbe hver dag. Men jeg tar hjemmekontor når jeg kan og legger inn pauser der jeg kan. Og delegerte det jeg kan. Til og med koffein som jeg fikk masse/for mye virkning av før er ikke til hjelp nå.. Og jeg har rolige helger med godt kosthold og hvile. Føler meg helt desperat nå. Kanskje jeg burde tvinge kroppen til å trene litt selv om jeg får feberfølelse og sår hals av de letteste tingene? Anonymkode: 23016...b2d Ikke tving kroppen til trening nå nei. At du får feber og sår hals av anstrengelse kan type på PEM, som er et hovedsymptom om ME. Les litt om long covid og/eller ME. Dette kan løse seg selv, men går det tid må du be legen om hjelp. Og du skal ikke presse deg. Selv har jeg ME, og i starten føltes det slik du beskriver. Jeg ble bedt om å presse meg, og nå ligger jeg døgnet rundt i et mørkt rom. Anbefales virkelig ikke, man mister livet man hadde. Ta dette alvorlig nå, og heller vurder sykemelding for å kunne hvile mer. Slutt å stresse kroppen. Anonymkode: 037b7...556 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 5. april 2022 #4 Del Skrevet 5. april 2022 (endret) Jeg sliter med det samme, spesielt uggen/uvel/kvalm/svimmel i tillegg til lavt energinivå. Jeg har høyt stoffskifte da, dvs. det er medisinert til å ligge i normalnivå nå... Endret 5. april 2022 av Teatrica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #5 Del Skrevet 5. april 2022 IKKE tren!! Folk forstår ikke dette. Du kan gå rolige turer, fokuser på det. Bevegelse, ikke presse kroppen. Da kan ting bli mye verre for de fleste. Fokuser på rolig gåtur, spis næringsrik mat. Ikke noe godteri/søppelmat/ferdigmat. Dette kan vare i mange mndr, kanskje 6mndr++. Selv passert 6mndr nå med litt bedring, største tabben var å trene. Søk også noen å snakke om du sliter psykisk i forhold til å ha en syk kropp. Det kan også drepe deg mentalt. Anonymkode: 23a1a...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #6 Del Skrevet 5. april 2022 Takk for tips og tilbakemeldinger! Jeg har hatt ME for mange år siden, slet med det i åresvis (moderat plaget, ikke fullstendig sengeliggende). Derfor jeg har vært forsiktig nå. Men da behandler jeg det på samme måte som da jeg hadde ME etter kyssesyka for 20 år siden... TS Anonymkode: 23016...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #7 Del Skrevet 5. april 2022 Er du vaksinert? Anonymkode: 19457...0db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #8 Del Skrevet 5. april 2022 Det er jo relevant å nevne om du er vaksinert eller ikke. Anonymkode: c9746...0bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #9 Del Skrevet 5. april 2022 To runder med vaksine og nå Covid i begynnelsen av februar.... Fikk det rett før jeg skulle vaskinedose nr 3 så hoppet over denne. Drittlei av å slepe meg igjennom dagene her nå.. Men godt å høre det er flere som sliter og må ta det rolig. Selv om jeg ikke ønsker det for noen.. TS Anonymkode: 23016...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #10 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo relevant å nevne om du er vaksinert eller ikke. Anonymkode: c9746...0bb Hehe, uff. Tar det litt som en selvfølge så glemmer å tenke på at jeg burde skrive det. Men ja; er vaksinert.. To doser og infeksjon som erstattet dose tre Anonymkode: 23016...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #11 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ikke tving kroppen til trening nå nei. At du får feber og sår hals av anstrengelse kan type på PEM, som er et hovedsymptom om ME. Les litt om long covid og/eller ME. Dette kan løse seg selv, men går det tid må du be legen om hjelp. Og du skal ikke presse deg. Selv har jeg ME, og i starten føltes det slik du beskriver. Jeg ble bedt om å presse meg, og nå ligger jeg døgnet rundt i et mørkt rom. Anbefales virkelig ikke, man mister livet man hadde. Ta dette alvorlig nå, og heller vurder sykemelding for å kunne hvile mer. Slutt å stresse kroppen. Anonymkode: 037b7...556 Verste er at det er snakk om å gå en tur rundt kvartalet. Eller ti minutter trening. Men skal ikke prøve på det flere ganger.. Har nå begynt å legge inn pauser veldig ofte ila dagen og.. MAsse god bedring!! ME er noe faenskap... ❤️ Anonymkode: 23016...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #12 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for tips og tilbakemeldinger! Jeg har hatt ME for mange år siden, slet med det i åresvis (moderat plaget, ikke fullstendig sengeliggende). Derfor jeg har vært forsiktig nå. Men da behandler jeg det på samme måte som da jeg hadde ME etter kyssesyka for 20 år siden... TS Anonymkode: 23016...b2d ME er vel ikke noe du blir kvitt? Det er vel sannsynlig at du som har ME har fått forverring av tilstanden etter covid. Da må du innrette deg etter formen og balansere aktivitet og hvile som du allerede kjenner til etter kyssesyken. Hvor lang tid tok det for å bli såpass bra etter kyssesyken at du fungerte normalt og kunne jobbe igjen? Anonymkode: 6bb2d...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #13 Del Skrevet 5. april 2022 Teatrica skrev (40 minutter siden): Jeg sliter med det samme, spesielt uggen/uvel/kvalm/svimmel i tillegg til lavt energinivå. Jeg har høyt stoffskifte da, dvs. det er medisinert til å ligge i normalnivå nå... Svimmel her og. Dager hvor jeg er kvalm uten noen tydlig grunn... Håper det går over for oss begge nå... ❤️ TS Anonymkode: 23016...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #14 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ME er vel ikke noe du blir kvitt? Det er vel sannsynlig at du som har ME har fått forverring av tilstanden etter covid. Da må du innrette deg etter formen og balansere aktivitet og hvile som du allerede kjenner til etter kyssesyken. Hvor lang tid tok det for å bli såpass bra etter kyssesyken at du fungerte normalt og kunne jobbe igjen? Anonymkode: 6bb2d...ef5 Nei, blir nok ikke helt kvitt det. Jeg har blitt så vant til aktivitetstilpasning etter den verste perioden var over at jeg tenker ikke i det daglige at jeg har/har hatt ME. Men nå er det noen steg tilbake. Jeg var ganske syk i 4-5 år. Så gikk det gradvis bedre og jeg har vært i full jobb de siste 12 årene. Så nå må jeg nok tenke på det som en oppblussing igjen og dermed justere aktivitet og forventninger ned ganske mange hakk.. TS Anonymkode: 23016...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #15 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): IKKE tren!! Folk forstår ikke dette. Du kan gå rolige turer, fokuser på det. Bevegelse, ikke presse kroppen. Da kan ting bli mye verre for de fleste. Fokuser på rolig gåtur, spis næringsrik mat. Ikke noe godteri/søppelmat/ferdigmat. Dette kan vare i mange mndr, kanskje 6mndr++. Selv passert 6mndr nå med litt bedring, største tabben var å trene. Søk også noen å snakke om du sliter psykisk i forhold til å ha en syk kropp. Det kan også drepe deg mentalt. Anonymkode: 23a1a...e8c Jeg merket, etter jeg prøvde å trene veldig forsiktig, at jeg fikk mye tørrhoste og sykdomsfølelse. Så det funker ikke og det gjør jeg ikke igjen nå. Godt å høre at du har begynt å føle deg bedre! Håper det vedvarer og at du snart er helt fin igjen TS Anonymkode: 23016...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #16 Del Skrevet 5. april 2022 Jeg hadde covid i starten av januar i år, var vaksinert med 2 doser før jeg ble syk. Kommer meg ikke ovenpå igjen, og får absolutt alt som går av sykdom (jobber i barnehage). Siden nyttår har jeg hatt covid, munn/hånd/fotsyke, omgangssyke, og nå en kraftig forkjølelse som gir meg pustevansker, og en fryktelig hoste. Jeg har siden covid, hatt hovne og vonde ledd i hele kroppen, spesielt fingre og hofter. Jeg er trøtt, uopplagt, mye hodepine, og sliter kognitivt. Har tatt ekstra doser med multivitamin og d-vitamin i hele vinter, da jeg var lav i fjor vinter. Er rett og slett bekymret for om helsen min blir skikkelig bra igjen noen gang. Og en legetime kan man tydeligvis bare glemme, da min fastlege ikke har noe ledig i hele april! Anonymkode: 5c62a...f70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #17 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde covid i starten av januar i år, var vaksinert med 2 doser før jeg ble syk. Kommer meg ikke ovenpå igjen, og får absolutt alt som går av sykdom (jobber i barnehage). Siden nyttår har jeg hatt covid, munn/hånd/fotsyke, omgangssyke, og nå en kraftig forkjølelse som gir meg pustevansker, og en fryktelig hoste. Jeg har siden covid, hatt hovne og vonde ledd i hele kroppen, spesielt fingre og hofter. Jeg er trøtt, uopplagt, mye hodepine, og sliter kognitivt. Har tatt ekstra doser med multivitamin og d-vitamin i hele vinter, da jeg var lav i fjor vinter. Er rett og slett bekymret for om helsen min blir skikkelig bra igjen noen gang. Og en legetime kan man tydeligvis bare glemme, da min fastlege ikke har noe ledig i hele april! Anonymkode: 5c62a...f70 Det der var leit å høre! Jeg har også hatt omgangssyke osv nå, men synes jeg lett får sånt. Jeg har ingen vitaminmangel, men passer på å fylle på med godt kosthold og hvile. Høres ut som du burde bytte lege. Jeg har fått time hos min på fredag. Masse god bedring ❤️ TS Anonymkode: 23016...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #18 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det der var leit å høre! Jeg har også hatt omgangssyke osv nå, men synes jeg lett får sånt. Jeg har ingen vitaminmangel, men passer på å fylle på med godt kosthold og hvile. Høres ut som du burde bytte lege. Jeg har fått time hos min på fredag. Masse god bedring ❤️ TS Anonymkode: 23016...b2d Takk, og i like måte Anonymkode: 5c62a...f70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #19 Del Skrevet 5. april 2022 Etter det jeg har lest er det viktig å finne en balanse mellom hvile og aktivitet. Ikke presse seg, men heller ikke være for lite aktiv. Jeg synes det høres ut som du gjør mye rett, så kanskje må du bare holde ut og håpe at det bedrer seg etterhvert. Det har jo "bare" gått et par måneder. Håper du blir helt frisk! ❤️ Anonymkode: a66bc...571 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 5. april 2022 #20 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det «tiden til hjelp» som er svaret her? Jeg hadde lignende symptomer som deg i 6 måneder etter jeg var dårlig med Covid men nå er formen heldigvis tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg