Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min far gikk bort brått og uventet for noen uker siden, i ettertid har vi funnet ut att det er mer gjeld enn formue i boet.

Vi har derfor sendt inn skjema om å bruke fullmakt for bo av liten verdi etter arveloven paragraf 95 til tingretten. Så vi ikke arver gjelden.

Men jeg finner lite svar da jeg prøver å finne ut hva som skjer etter att vi har fått dette, vil vi kunne bruke den fullmakten på samme måte som en skifteattest?

Hva skjer hvis det kommer inn mer penger enn det vi har skrevet opp i skjemaet som vi ikke vet om?

Får vi tilgang til kontoer for å forvalte det lille som er der, vi skal jo betale begravelsen men det er jo ikke nok på konto til å dekke den, må vi da føre over det som står på konto i dødsboet til den som betaler begravelsen?

Syns det er veldig lite informasjon tilgjengelig som gjør hele sorgprosessen tyngre.

Er det noen som har vært borti arveloven paragraf 95 som vil gi noen tips?

Anonymkode: f2bff...1ce

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Min far gikk bort brått og uventet for noen uker siden, i ettertid har vi funnet ut att det er mer gjeld enn formue i boet.

Vi har derfor sendt inn skjema om å bruke fullmakt for bo av liten verdi etter arveloven paragraf 95 til tingretten. Så vi ikke arver gjelden.

Men jeg finner lite svar da jeg prøver å finne ut hva som skjer etter att vi har fått dette, vil vi kunne bruke den fullmakten på samme måte som en skifteattest?

Hva skjer hvis det kommer inn mer penger enn det vi har skrevet opp i skjemaet som vi ikke vet om?

Får vi tilgang til kontoer for å forvalte det lille som er der, vi skal jo betale begravelsen men det er jo ikke nok på konto til å dekke den, må vi da føre over det som står på konto i dødsboet til den som betaler begravelsen?

Syns det er veldig lite informasjon tilgjengelig som gjør hele sorgprosessen tyngre.

Er det noen som har vært borti arveloven paragraf 95 som vil gi noen tips?

Kondolerer!  Jeg føler med dere.  :dagens-rose:

Vi valgte å ikke benytte oss av §95 selv om vi kunne gjort det, men slik jeg forsto det da vi fikk fremlagt muligheten ville et av familiemedlemmene kunne disponere de få verdiene som finnes, og utgifter til begravelse/bisettelse er alltid førsteprioritet når det kommer til hvilke utgifter som skal dekkes av boet.
Er det ikke nok midler i boet til å dekke begravelsen går det an å søke NAV om  gravferdsstøtte.  Ellers er det mest vanlig at familie dekker opp for den delen som boet ikke dekker.

Hvis det kommer penger inn i boet som dere ikke har regnet med er som sagt førsteprioritet å dekke opp utgifter til begravelsen, og en eventuell rest vil gå til fordringer fra eventuelle kreditorer.  Er det ingen fordringer vil den summen kunne fordeles mellom arvingene.

Anonymkode: b32e3...ede

AnonymBruker
Skrevet

Du får fullmakt for å disponere over de midlene som er, typisk bankkonto med noen tusen på kanskje? Totalt, etter begravelsen er trukket fra, skal det være under 1 G (ca. 106 000,-) for å få en sånn fullmakt. Og så er du ikke ansvarlig for noe gjeld utover det. De pengene som er skal dekke begravelsen først, er det noe mer igjen etter det velger dere selv hvilke kreditorer dere vil betale med det som er igjen.

Dersom det i etterkant dukker opp noe mer, så skriver du e-post til tingretten og opplyser om det, da får du en ny fullmakt for disse nye midlene. Men igjen, alt må være mindre enn 1G totalt. Skulle det plutselig dukke opp 200 000,- liksom så må dere vurdere om dere vil overta til privat skifte, men da er dere også ansvarlige for all gjeld. Denne §95-fullmakten gis til den personen som har stått for begravelsen - til den begravelsesbyrået har oppgitt til tingretten er kontaktperson.

Du skal også kunne ringe/sende saksbehandler e-post med disse spørsmålene, altså.

Hilsen saksbehandler i domstolen

Anonymkode: 5f6f5...76a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...