AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #21 Skrevet 5. april 2022 Blondie65 skrev (41 minutter siden): Nei, det er det virkelig ikke anledning til. Du skal være klar til å jobbe - inkludert iført arbeidstøy når arbeidstiden starter. Det vil si at kl 8 er man ferdig med røyk, kaffe og yttertøyet av når døren åpnes. Ok, du har sikkert rett. Jeg er nok bortskjemt, på min arbeidsplass får vi 5 minutter gangtid men det er faktisk et stort bygg. Uansett ville jeg ikke brukt et minutt mer enn jeg absolutt må. Anonymkode: 73908...66c
Gjest loveli Skrevet 5. april 2022 #22 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg husker at da jeg jobbet på hagesenter og stemplet inn og ut, så ble stemplingene mine alltid korrigert tilbake til avtalt arbeidstid uansett. Nå ble det aldri noe butikk-karriere på meg, men dette var i hvert fall ingen motiverende faktor for å fortsette i bransjen. Bare det at stemplingen var der, men ikke ble brukt? Teit. Anonymkode: 3c6e3...4e4 Da jeg jobbet i butikk med stempling så ble det brukt, men bare for å sjekke at du ikke kom for sent eller gikk for tidlig. 🤯 Jeg har jobbet MYE gratis i butikk, man får betalt f.o.m. åpningstid selv om man må komme tidligere for å telle kassen og fikse litt, og vi fikk betalt 15min etter stengetid selv om vi alltid jobbet minst en halvtime etter stengetid fordi det var sinnsykt mye som skulle pakkes og ordnes. Drittjobb var det også, så utakknemlig og jævelig kjedelig. Dere som holder ut fortjener en applaus!!!
tangent Skrevet 5. april 2022 #23 Skrevet 5. april 2022 Kjip sjef hvis hun/han pusher på å åpne tidligere. Vi fikk betalt 15 minutter før åpningstid for å ordne klart, og da kunne jeg innimellom åpne fem minutter før fordi det sto noen utenfor. Også fikk vi betalt en halvtime etter stengetid for rydding og vasking og telling av kasse. Du får sørge for at du ikke er på plassen din før et minutt før åpningstid.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #24 Skrevet 5. april 2022 tangent skrev (9 minutter siden): Kjip sjef hvis hun/han pusher på å åpne tidligere. Vi fikk betalt 15 minutter før åpningstid for å ordne klart, og da kunne jeg innimellom åpne fem minutter før fordi det sto noen utenfor. Også fikk vi betalt en halvtime etter stengetid for rydding og vasking og telling av kasse. Du får sørge for at du ikke er på plassen din før et minutt før åpningstid. Helt enig med deg, synes ikke det er innafor å forvente at vi «legger til rette» for de som er tidlig ute om vi ikke får betalt for å gjøre nettopp det. Hos oss er det sånn at det ikke tar mer enn 2-3 min fra man kommer inn døra til man kan sitte klar for å jobbe, og siden jeg reiser kollektivt er jeg gjerne på plass i god tid før det. Men fra og med nå kommer jeg ikke til å røre en finger på bedriften sine vegne før klokka slår 8. Skal selvfølgelig være klar til å ta imot kunder når klokka er der, men ikke et minutt før. Når det gjelder stengetid har jo også vi kasse som må telles og oppgjør som må tas, men dette må tydeligvis være ferdig til 16 det også, 5-10 min etter 16 er det ingen betaling for heller. Akkurat den biten er skikkelig kjip, for det hender ganske ofte at folk kommer innom i siste liten og «skal bare». Men det er greit, leder har fått klar og tydelig beskjed om at jeg ikke åpner noen dør eller tar imot noen kunder før klokka er 8, og skulle døra åpnes før den tid går jeg et annet sted og venter i mellomtiden. Kommer også til å passe på å slippe det jeg har i hendene når klokka slår 16 så jeg slipper å bruke egen fritid på å være «snill». Ting blir veldig mye enklere for oss alle når jeg får gjøre meg ferdig med ting før jeg reiser, men går det ikke innenfor åpningstidene så går det ikke. Anonymkode: 83722...aaf 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #25 Skrevet 5. april 2022 Har dere i det hele tatt lov til å åpne dørene for tidlig? Jeg jobbet i butikk for mange år siden og mener å huske at kommunen hadde regler om åoningstider og at Butikken risikerte bot hvis de ikke overholdt tidene. Anonymkode: 136d3...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #26 Skrevet 5. april 2022 Skjønner ikke helt...Er det leder som faktisk åpner dørene for tidlig når h*n er der eller dere som tar initiativ til det. Hvis det er leder som åpner dørene og sånn sett skaper forventninger om at butikken åpner tidligere enn det som er skrevet, så ville jeg skrevet timer og stått på kravene, for da er dere jo i jobb før åtte på ledelsens initiativ. Dersom det er dere som åpner dørene for tidlig så kan man ikke kreve noe. Anonymkode: 40d21...c24
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #27 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har dere i det hele tatt lov til å åpne dørene for tidlig? Jeg jobbet i butikk for mange år siden og mener å huske at kommunen hadde regler om åoningstider og at Butikken risikerte bot hvis de ikke overholdt tidene. Anonymkode: 136d3...5b2 Detaljhandel dette, ikke «vanlig» butikk sånn sett. Og du spør godt, det aner jeg faktisk ikke. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skjønner ikke helt...Er det leder som faktisk åpner dørene for tidlig når h*n er der eller dere som tar initiativ til det. Hvis det er leder som åpner dørene og sånn sett skaper forventninger om at butikken åpner tidligere enn det som er skrevet, så ville jeg skrevet timer og stått på kravene, for da er dere jo i jobb før åtte på ledelsens initiativ. Dersom det er dere som åpner dørene for tidlig så kan man ikke kreve noe. Anonymkode: 40d21...c24 Leder oppfordrer til å åpne tidligere «for å gjøre det hyggeligere for kundene og enklere for oss», men betalt skal vi ikke få. Leder er gjerne den som kommer sist og går først, så vedkommende er ikke ofte tilstede ved hverken åpning eller stenging. Anonymkode: 83722...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #28 Skrevet 6. april 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Helt enig med deg, synes ikke det er innafor å forvente at vi «legger til rette» for de som er tidlig ute om vi ikke får betalt for å gjøre nettopp det. Hos oss er det sånn at det ikke tar mer enn 2-3 min fra man kommer inn døra til man kan sitte klar for å jobbe, og siden jeg reiser kollektivt er jeg gjerne på plass i god tid før det. Men fra og med nå kommer jeg ikke til å røre en finger på bedriften sine vegne før klokka slår 8. Skal selvfølgelig være klar til å ta imot kunder når klokka er der, men ikke et minutt før. Når det gjelder stengetid har jo også vi kasse som må telles og oppgjør som må tas, men dette må tydeligvis være ferdig til 16 det også, 5-10 min etter 16 er det ingen betaling for heller. Akkurat den biten er skikkelig kjip, for det hender ganske ofte at folk kommer innom i siste liten og «skal bare». Men det er greit, leder har fått klar og tydelig beskjed om at jeg ikke åpner noen dør eller tar imot noen kunder før klokka er 8, og skulle døra åpnes før den tid går jeg et annet sted og venter i mellomtiden. Kommer også til å passe på å slippe det jeg har i hendene når klokka slår 16 så jeg slipper å bruke egen fritid på å være «snill». Ting blir veldig mye enklere for oss alle når jeg får gjøre meg ferdig med ting før jeg reiser, men går det ikke innenfor åpningstidene så går det ikke. Anonymkode: 83722...aaf Utrolig bra! Hva sa lederen når du ga denne beskjeden, det må vel ha kommet for et sjokk for noen som tilsynelatende mener alle ansatte burde være med på et slags dugnadsprosjekt? Det er kjempeviktig det du har gjort, å sette ned foten på den måten. Jeg heier på at man skal ha slingringsmon, "gi og ta" osv., men i denne saken er det bare gi, uten å få noe tilbake. Det er på ingen måte holdbart. Siden det er så mange som bøyer nakken og går med på dette, så bare fortsetter det - og det er oppsiktsvekkende vanlig. Så det er superviktig at vi alle står opp mot slik oppførsel, det er da vi faktisk kan få en holdningsendring! Anonymkode: 85f61...b3b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #29 Skrevet 6. april 2022 Dere lærer jo kundene at det går greit å komme tidligere. Går ut fra at dere har en god del faste kunder. En annen ting er at kanskje butikken skulle endre åpningstid til et kvarter eller halvtime tidligere, særlig hvis dere har firmakunder som starter arbeidsdagen hos dere for å handle inn til sine dagens kundeoppdrag. Bemanningen kan løses slik Blondie beskriver, ved forskyvelse slik at en begynner tidligere enn den andre. Anonymkode: aece5...37b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #30 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Utrolig bra! Hva sa lederen når du ga denne beskjeden, det må vel ha kommet for et sjokk for noen som tilsynelatende mener alle ansatte burde være med på et slags dugnadsprosjekt? Det er kjempeviktig det du har gjort, å sette ned foten på den måten. Jeg heier på at man skal ha slingringsmon, "gi og ta" osv., men i denne saken er det bare gi, uten å få noe tilbake. Det er på ingen måte holdbart. Siden det er så mange som bøyer nakken og går med på dette, så bare fortsetter det - og det er oppsiktsvekkende vanlig. Så det er superviktig at vi alle står opp mot slik oppførsel, det er da vi faktisk kan få en holdningsendring! Anonymkode: 85f61...b3b Vedkommende er litt dempet etter utbruddet mitt som kom her om dagen, og virker til å forsøke å blidgjøre meg på en litt indirekte måte ved å tilby enkelte, spesifikke goder som det egentlig er leder selv som har, men som vedkommende ikke benytter seg av. Bare synd jeg ikke har så mye nytte av disse godene selv heller. 😅 Jeg er veldig enig i det - det skal kunne være litt "gi og ta", men i dette tilfellet har det vært så ensidig at jeg til slutt fikk nok og kom med en utblåsning som førte til veldig dårlig stemning et øyeblikk. Jeg forstår leder sin side av saken også - for all del, men det skal ikke være sånn at det ligger en forventning om at vi sitter her og jobber gratis utenom avtalt arbeidstid. Anonymkode: 83722...aaf
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #31 Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Detaljhandel dette, ikke «vanlig» butikk sånn sett. Og du spør godt, det aner jeg faktisk ikke. Leder oppfordrer til å åpne tidligere «for å gjøre det hyggeligere for kundene og enklere for oss», men betalt skal vi ikke få. Leder er gjerne den som kommer sist og går først, så vedkommende er ikke ofte tilstede ved hverken åpning eller stenging. Anonymkode: 83722...aaf Da kan du gjerne kontre med at det er en god ide, men at dere da må få betalt for denne ekstratiden. Hvis ikke så kan du opplyse om at du ikke har mulighet til å jobbe helt gratis. Så kan du jo heller kanskje foreslå at det kanskje holder med en som er klar til å ekspedere litt før åtte og får betalt for det? Så slipper det å være utgifter for så mange, for noe som jo er en ekstratjeneste ovenfor kundene. Anonymkode: 40d21...c24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå