AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #1 Skrevet 5. april 2022 Usikker på om jeg har valgt riktig undeforum, post må gjerne flyttes om det er feil. Jeg jobber i serviceyrket og våre åpningstider er 8-16. Det hender at en kollega av meg åpner dørene før 8 om det er mange mennesker utenfor (alt fra 07:45 til 07:55) så vi får en mer smidig overgang, og dette skriver jeg selvfølgelig timer for. Nå oppdager jeg at leder har fjernet disse «timene» (totalt ca. 2 timer overtid i hele mars) og mener at det er dårlig planlegging at vi åpner dørene før for å få unna køa, og at vi tross alt jobber i et serviceyrke og ikke må glemme det. For all del - jeg er klar på plassen min til vi åpner, men jeg driver jo ikke med veldedighet heller? Åpner ikke dørene tidligere om jeg ikke får betalt for det, liksom. Dette er for øvrig noe vi har snakket om tidligere - både dette med å skrive overtid i gitte måneder og dette med åpning før klokka er der. Sistnevnte er vedkommende veldig «på» med selv, men at vi skal få skrive overtid er det ikke snakk om. Mitt spørsmål er om vedkommende har lov til å fjerne timene mine på denne måten? Gjorde det samme for februar, men da sa jeg ingenting.. Anonymkode: 83722...aaf
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #2 Skrevet 5. april 2022 Jeg har jobber både i restaurant og dagligvare. Aldri åpnet butikken før. Men dere starter vel før åpningstiden? Alle steder jeg har jobber har jeg starter enten 30 min eller en time før åpning som jeg naturligvis har fått betalt for. Hvis jeg hadde åpnet tidligere da hadde jo dette vært allerede lønnet tid. Anonymkode: 2b091...816 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #3 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har jobber både i restaurant og dagligvare. Aldri åpnet butikken før. Men dere starter vel før åpningstiden? Alle steder jeg har jobber har jeg starter enten 30 min eller en time før åpning som jeg naturligvis har fått betalt for. Hvis jeg hadde åpnet tidligere da hadde jo dette vært allerede lønnet tid. Anonymkode: 2b091...816 Nei, vi skal i utgangspunktet være klare til å jobbe fra klokken 8, men når det er mye folk utenfor som det tidvis er, hender det at vi åpner dørene tidligere for å slippe det enorme trykket på slaget 8. Dette gjør det smidigere for både oss ansatte og kundene og leder er ganske ivrig på dette med å åpne døra tidligere selv, når vedkommende for en gangs skyld er på jobb til riktig tid (som regel er vedkommende siste som kommer og første som går). Anonymkode: 83722...aaf
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #4 Skrevet 5. april 2022 Åpner butikken 8 så skal butikken åpne 8. At dere tar dere til rette med å åpne tidlig går utover andre butikker og hva kunder faktisk kan forvente. Dere legger opp til noe en kunde ikke skal styre. Dere velger dette selv og burde derfor jobbe gratis. Full forståelse for leder sin avgjørelse 👍 Anonymkode: b1f4b...87d 9 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #5 Skrevet 5. april 2022 Leder har vel ikke bedt dere om å jobbe den ekstra tiden? Fra små har hadde jeg bare åpnet 8, så får det heller gå tregere på morgenen. Dere får ikke betalt før uansett. Anonymkode: 09dfa...8f1 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #7 Skrevet 5. april 2022 Ja, leder kan fjerne de timene. Så lenge dette er noe dere velger å gjøre uten å avtale med leder jobber dere gratis. Anonymkode: fba45...e94 12
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #8 Skrevet 5. april 2022 Jeg husker at da jeg jobbet på hagesenter og stemplet inn og ut, så ble stemplingene mine alltid korrigert tilbake til avtalt arbeidstid uansett. Nå ble det aldri noe butikk-karriere på meg, men dette var i hvert fall ingen motiverende faktor for å fortsette i bransjen. Bare det at stemplingen var der, men ikke ble brukt? Teit. Anonymkode: 3c6e3...4e4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #9 Skrevet 5. april 2022 Ja, hvis overtiden ikke er avklart på forhånd. Hvis det er krise, som ran eller vannlekkasje eller noe, er det kanskje noe annet. Men her har dere lagt opp til det selv, og ikke avklart en situasjon som skjer ofte på forhånd. Det er forresten mer naturlig at dere eventuelt skal få vanlig lønn enn overtid for denne tiden, i mine øyne. Anonymkode: 0cdbe...533 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #10 Skrevet 5. april 2022 Helt vanlig at tidspunktene korrigeres. Forstår at dere åpner tidligere for at det skal bli lettere for dere men det blir i så fall gratis arbeidskraft for leder. Kan dere gjøre ting på en annen måte på morgenen slik at det blir lettere for dere (men samtidig åpne 8)? Anonymkode: ff896...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #11 Skrevet 5. april 2022 Slutt å åpne butikken før klokka er 8, hvis sjefen krever noe annet, så må du kreve betalt for dette. Enkelt og greit. Anonymkode: 2e911...e3d 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #12 Skrevet 5. april 2022 Det er vel forresten heller ikke lov med rutinemessig overtid. Anonymkode: 0cdbe...533 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #13 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Slutt å åpne butikken før klokka er 8, hvis sjefen krever noe annet, så må du kreve betalt for dette. Enkelt og greit. Anonymkode: 2e911...e3d Er jo dette det blir til nå. Denne forventningen om at vi åpner tidligere med et smil og attpåtil gjør det gratis, må vedkommende bare legge vekk med en gang. Er slutt på veldedighet fra meg i alle fall. Ellers mange fine synspunkter her, takk! Anonymkode: 83722...aaf 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #14 Skrevet 5. april 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Er jo dette det blir til nå. Denne forventningen om at vi åpner tidligere med et smil og attpåtil gjør det gratis, må vedkommende bare legge vekk med en gang. Er slutt på veldedighet fra meg i alle fall. Ellers mange fine synspunkter her, takk! Anonymkode: 83722...aaf Selvsagt skal du ikke jobbe gratis, så fint at du ser at det må du slutte med! Ønsker sjefen at butikken åpner før med dere der, så må vedkommende betale for det. Anonymkode: 85f61...b3b 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #15 Skrevet 5. april 2022 1.Det er ikke overtid. Det er mer-tid. 2.Arbeid ut over avtalt tid skal godkjennes av leder. Hvordan skal leder kunne budsjettere og planlegge om dere begynner før og åpner etter eget forgodtbefinnende? 3. Dersom det er et problem med mange mennesker kl 08- ta det opp og få avklart om dere bør begynne å åpne 0745. Da med lederens godkjenning. Anonymkode: 21573...0b3 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #16 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): åpner etter eget forgodtbefinnende? Det ligger en forventning hos ledelsen om at vi åpner døra og jobber gratis - pg det med et stort smil de dagene det står alt fra 5 til 20 mennesker og klorer på døra i alt fra 30 til 10 min før åpning. Derfor har jeg også valgt å skrive mer-tid for dette. Hadde det vært opp til meg hadde ingen sluppet inn før på slaget 8. Anonymkode: 83722...aaf
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #17 Skrevet 5. april 2022 Det spiller jo ingen rolle hva ledelsen forventer. Dersom dere ikke får betalt for å åpne før 8, så åpner dere ikke før 8. Dersom leder selv er til stede og åpner før 8, spør om du kan skrive timer for de minuttene. Hvis svaret er nei, så setter du deg på lunsjrommet, i garderoben, på trappe eller annet passende sted og venter til klokka er 8 og arbeidsdagen begynner. Anonymkode: f05d9...761 2
Gjest Blondie65 Skrevet 5. april 2022 #18 Skrevet 5. april 2022 Jeg skjønner ikke arbeidstiden din. Hvis du er der før 8 og til 16 så er det denne arbeidstiden du skal ha betalt for. Om du åpner kl 8 eller 7:45 spiller ingen rolle for betalingen din - er du på jobb før 8 så skal du ha betalt. Om det er overtid er en helt annen diskusjon. Men det virker som du og kollegaene dine har gått i "være grei" fellen - dere mener at for at butikken skal være klar til åpningstid må dere være der før - selv om dere ikke får betalt. Dermed har dere allerede fortalt sjefen at det ikke er så nøye med den betalingen. Og så må dere slutte å åpne før dere skal - det bare øker trykket på åpningstiden. Klargjøring av butikk kan løses ved at en av dere kommer kl 7:30 eller 7 for den slags skyld og går kl 15 eller 15:30. Den andre kommer kl 8 til åpning av butikk og blir til 16. Hvis det er behov for lukketid etter kl 16 må man selvsagt løse dette med at en person begynner etter 8 og er til 16:30 - 17. Eller dere må avtale at arbeid før og etter arbeidstid avspaseres. Det siste her vil jeg ikke anbefale da sjefene har en lei tendens til å glemme å gi rom for avspasering. Du kan ikke forvente å få overtidsbetalt for overtid som ikke er avtalt med ledelsen så dere må snarest slutte å jobbe gratis for en sjef som gjerne vil at dere skal være der før butikken åpner men ikke vil betale dere.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #19 Skrevet 5. april 2022 Si tydelig ifra at når betaling for jobb er fra kl 8 så er du på jobb kl 8. Det innebærer også at du tar av deg jakka og legger den på pauserommet/garderoben. Så er du klar - kl 0805. Vil sjefen det? Å være nøye med tid går begge veier. Og jeg hadde ikke brydd meg så mye om kundene står foran døra en halvtime før. Det er jo fordi de er blitt vant med at dere åpner før offisiell tid og mennesker er vanedyr, så selvsagt blir det ern forventning etterhvert. Akkurat som sjefen din tydeligvis gjør. Anonymkode: 73908...66c 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. april 2022 #20 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Si tydelig ifra at når betaling for jobb er fra kl 8 så er du på jobb kl 8. Det innebærer også at du tar av deg jakka og legger den på pauserommet/garderoben. Så er du klar - kl 0805. Vil sjefen det? Å være nøye med tid går begge veier. Og jeg hadde ikke brydd meg så mye om kundene står foran døra en halvtime før. Det er jo fordi de er blitt vant med at dere åpner før offisiell tid og mennesker er vanedyr, så selvsagt blir det ern forventning etterhvert. Akkurat som sjefen din tydeligvis gjør. Anonymkode: 73908...66c Nei, det er det virkelig ikke anledning til. Du skal være klar til å jobbe - inkludert iført arbeidstøy når arbeidstiden starter. Det vil si at kl 8 er man ferdig med røyk, kaffe og yttertøyet av når døren åpnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå