Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For første gang i en alder av snart 50 skal jeg låne penger til bolig helt alene. Har dessverre dårlig kredittscore og dessverre 2 regninger som lå til inkasso da jeg søkte boliglån. Har fått betalt nå, men kredittsjekken ble utført før jeg fikk ordnet det og havnet da på 29...Hva er da sjansen for å få lån på 1/3 av kjøpsesummen? Når jeg har trygg inntekt (i form av trygd - dvs behøver ikke tenke på å miste inntekt på grunn av bortfall av fast jobb) Og hva kan jeg evnt gjøre for å forbedre kredittscoren min...?

Anonymkode: 83bff...906

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og hvilken bank kan gi best betingelser?

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det fins noen banker som gir lån bare basert på 1/3 av kjøpesum? Det er 20% egenkapital man må ha 

Anonymkode: ba69f...423

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tror ikke det fins noen banker som gir lån bare basert på 1/3 av kjøpesum? Det er 20% egenkapital man må ha 

1/3 er 33,3 prosent ;) Dessuten mente jeg at jeg har 2/3 i egenkapital - dvs 66%

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Matematikk var ikke ditt sterkeste fag eller?

Anonymkode: be636...63e

• Liker 4
Skrevet (endret)

For å finne bankene som gir de beste tilbudene går du på finansportalen.no og fyller ut din info der. Da får du en liste over hvilke banker som gir de beste betingelsene. Vær obs på at bankene som gir de beste betingelsene ikke gir finansieringsbevis, men kan være villig til å gi deg lån refinansiert etter at du har kjøpt med en annen dyrere bank. 
Når det gjelder kredittscore tror jeg den allerede er bedre ettersom du har betalt ned det som gjorde den dårlig. Når det er sagt bruker vi ikke kredittscore i like stor grad i Norge som f.eks i USA. Her ser bankene mer på inntekten din, hvor stor gjeld/kredittramme(ubrukte kredittkort etc) du har og hva du kan klare å håndtere av gjeld satt opp mot SIFO-budsjettet og en mulig renteøkning på 5%. 
Søk i flere banker, da det varierer hva de vil gi i lån både på bank og kundebehandler. Jeg fikk f.eks tilslag på 1,3mill, 1,7mill og 1,8mill i 3 ulike banker da jeg søkte om finansieringsbevis og mellomfinansiering. Men da jeg sendte en spesifikk leilighet jeg ville kjøpe før jeg hadde solgt, da var det banken som ikke ville gi meg mer enn 1,3mill første runde som kunne gi meg 2,45mill til å by prisantydning på den. 
Hør også gjerne med kundebehandlerne dine i banken om det er noe du kan gjøre for å få mer i boliglån, så kommer de gjerne med tips som å sette ned kredittgrensa på kredittkort og kansellere de du ikke bruker. 

Endret av Rosi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosi skrev (1 time siden):

For å finne bankene som gir de beste tilbudene går du på finansportalen.no og fyller ut din info der. Da får du en liste over hvilke banker som gir de beste betingelsene. Vær obs på at bankene som gir de beste betingelsene ikke gir finansieringsbevis, men kan være villig til å gi deg lån refinansiert etter at du har kjøpt med en annen dyrere bank. 
Når det gjelder kredittscore tror jeg den allerede er bedre ettersom du har betalt ned det som gjorde den dårlig. Når det er sagt bruker vi ikke kredittscore i like stor grad i Norge som f.eks i USA. Her ser bankene mer på inntekten din, hvor stor gjeld/kredittramme(ubrukte kredittkort etc) du har og hva du kan klare å håndtere av gjeld satt opp mot SIFO-budsjettet og en mulig renteøkning på 5%. 
Søk i flere banker, da det varierer hva de vil gi i lån både på bank og kundebehandler. Jeg fikk f.eks tilslag på 1,3mill, 1,7mill og 1,8mill i 3 ulike banker da jeg søkte om finansieringsbevis og mellomfinansiering. Men da jeg sendte en spesifikk leilighet jeg ville kjøpe før jeg hadde solgt, da var det banken som ikke ville gi meg mer enn 1,3mill første runde som kunne gi meg 2,45mill til å by prisantydning på den. 
Hør også gjerne med kundebehandlerne dine i banken om det er noe du kan gjøre for å få mer i boliglån, så kommer de gjerne med tips som å sette ned kredittgrensa på kredittkort og kansellere de du ikke bruker. 

I USA gir det å bruke kredittkort bedre kredittscore...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For første gang i en alder av snart 50 skal jeg låne penger til bolig helt alene. Har dessverre dårlig kredittscore og dessverre 2 regninger som lå til inkasso da jeg søkte boliglån. Har fått betalt nå, men kredittsjekken ble utført før jeg fikk ordnet det og havnet da på 29...Hva er da sjansen for å få lån på 1/3 av kjøpsesummen? Når jeg har trygg inntekt (i form av trygd - dvs behøver ikke tenke på å miste inntekt på grunn av bortfall av fast jobb) Og hva kan jeg evnt gjøre for å forbedre kredittscoren min...?

Vi refinansierte boliglånet vårt på 5,5 mill uten noe problem i høst og jeg står som hovedlåntaker og er den med høyest inntekt (800-900000), men jeg har kredittscore på kun 25 selv om jeg alltid betaler alle regninger på forfallsdato og har alltid gjort det og kun har boliglånet og noen kredittkort som jeg også alltid betaler på forfallsdato.

Kredittscore sier fint lite egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Umulig å svare på sjansen din til å låne 1/3 av kjøpesum når du ikke oppgir kjøpesum eller inntekt, det er din evne til å betjene den tredjedelen i lån som avgjør. Si at du har 700.000 i årslønn - det er forskjell på sjansen din om du ser på hus til 5 mill eller 20 mill. 

Anonymkode: ca636...97c

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

I USA gir det å bruke kredittkort bedre kredittscore...

Jeg vet, derfor jeg skriver at vi IKKE bruker det på samme måte i Norge. Så ikke poenget med å utbrodere noe mer detaljer om hvordan det brukes der, når det er Norge TS skal søke boliglån i. Da er det hva bankene ser på i Norge, som jeg forklarte, som teller. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor lenge har du vært kunde i den dagligbanken du bruker nå da? Ofte kan en lang kundehistorikk veie godt, og gi lån i tvilstilfeller. Jeg er også uføretrygdet, men fikk boliglån alene i banken jeg hadde vært kunde hos i 30 år.

Ellers er det bare å søke rundt omkring. Det kan også hende at du faller mellom to stoler her pga det du skriver i en annen post om høy egenkapital. Har man mye egenkapital, regnes man ikke som "varig vanskeligstilt" og kvalifiserer da ikke for lån i Husbanken, som ellers ofte er den banken som gir lån til uføretrygdede. Er man uføretrygdet, regnes man gjerne som "varig vanskeligstilt", slik Husbanken skriver på sine nettsider at de gir lån til.

Hvor mye er det du trenger i lån, og hvor mye har du i brutto årsinntekt? Har man god lønn får man ofte lån opptil maks 5 ganger inntekten. Denne "antall ganger inntekten" synker jo lavere inntekt man har, pga det blir mindre og mindre igjen til forbruk og ting som  dagligvarer osv.

AnonymBruker
Skrevet

Generelt vil du slite med å få lån som 50 åring hvis du ikke har hatt lån før, rett og slett fordi du ikke vil kunne betale det ned før pensjonisttilværelsen. Ellers sier kredittscore mye om stabilitet både i økonomi og livet ellers. Lite flytting, stabil inntekt, fravær av betalingsanmerkninger og alder er derfor ganske relevant. Du sier ikke noe om inntekt, egenkapital og kjøpesum, men det er jo merkelig om du har 665 av kjøpesummen klar samtidig som du har regninger til inkasso, det vitner om dårlig økonomisk kontroll. 

Anonymkode: 5c16a...643

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Generelt vil du slite med å få lån som 50 åring hvis du ikke har hatt lån før, rett og slett fordi du ikke vil kunne betale det ned før pensjonisttilværelsen. Ellers sier kredittscore mye om stabilitet både i økonomi og livet ellers. Lite flytting, stabil inntekt, fravær av betalingsanmerkninger og alder er derfor ganske relevant. Du sier ikke noe om inntekt, egenkapital og kjøpesum, men det er jo merkelig om du har 665 av kjøpesummen klar samtidig som du har regninger til inkasso, det vitner om dårlig økonomisk kontroll. 

Jeg var 52 da vi refinansierte med nedbetalingstid på 30 år og min halvdel av lånet er altså  2,75 mill.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var 52 da vi refinansierte med nedbetalingstid på 30 år og min halvdel av lånet er altså  2,75 mill.

Stor forskjell på å refinansiere et lån i en eiendom du allerede besitter, og å få boliglån for første gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stor forskjell på å refinansiere et lån i en eiendom du allerede besitter, og å få boliglån for første gang. 

Jeg var nesten 47 da vi kjøpte da, og da var min halvdel av lånet 3,2 mill.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette høres merkelig ut. Jeg var 49 da jeg fikk boliglån alene, og det var aldri et pip å høre om alder. 

Anonymkode: 65814...816

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Generelt vil du slite med å få lån som 50 åring hvis du ikke har hatt lån før, rett og slett fordi du ikke vil kunne betale det ned før pensjonisttilværelsen

Hvor har du det fra? Banken bryr seg vel ikke om boliglånet blir nedbetalt før pensjonisttilværelsen. Så lenge de har pant i det og kan selge ved behov så er det vel samme for dem. 

Anonymkode: 3b388...5c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...