Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må bare få ut litt grums her nå, og håper noen som har vært eller er i samme båt har noen gode råd eller tips i ermet… 

Er det et spesielt mannfolkgen som gjør at de bare ikke KLARER å se at ting må gjøres i hjemmet? Hvorfor må det alltid en konstant påminnelse til for at ting skal bli gjort? 

Mannen her tar aldri initiativ til å planlegge, handle eller lage middager. Hadde det ikke vært for at det var et barn i hus her, hadde jeg bare droppet alt som heter middag og handling for lengst. Antall ganger han har satt igang støvsugeren, kan jeg telle på én hånd på tre år - til tross for at vi har en app-styrt robot som han bare kan starte fra telefonen. Når jeg en sjelden gang ber han hente i barnehagen, klarer han likevel ikke å passe tiden så han kommer seg avgårde i tide så han rekker barnehagen før stengetid. Han har riktignok lenger reisevei enn meg, men av og til må han faktisk ta sin del.. Likevel «glemmer» han tiden, og jeg må hive meg rundt og avslutte arbeidet for å hente likevel. Vi er ofte på hytta i helger/ferier og mannen tror åpenbart at alle pakkenellikene pakker seg ut selv. Han bærer dem inn i gangen fra bilen, og der blir det stående i flere uker om ikke jeg tar det (ja - jeg har testet…). 

Vi har hatt noen heftige diskusjoner om dette utallige ganger, og jeg ser da en bedring en ukes tid, også er vi back on track. Nå er jeg så intenst lei! Hva gjør jeg? Hva hjelper? Hva skal til for at han skal forstå at jeg ikke er mora hans? Vår 4-årige sønn bidrar og hjelper meg mer enn faren i huset… Til hans forsvar har han gjort mye oppussingsarbeid på huset siden vi overtok for noen år siden, men når sant skal sies, er det nå MYE uferdige og påbegynte prosjekter rundt forbi her som har stoppet helt opp. Hadde han bare viet tiden sin til det, istedet for å sitte på ræva og glo ned i telefonen sin 24/7 mens jeg må gjøre alt forefallende husarbeid og ta meg av sønnen vår, hadde jeg ikke hatt noe å klage på. Han er ekstremt dedikert og engasjert i jobben sin, men det er fader ikke mye engasjement til overs til familie og hjem… Og som regel sitter han med trynet plantet ned i telefonen også når han kommer hjem fra jobb… 

Når det går så langt som dette nå, kjenner jeg at jeg begynner å irritere meg grønn over alle de andre uvanene han har, og det at han egentlig er en ekstremt distré og sær person, blir skrekkelig tydelig.. Kjenner oftere og oftere på at jeg egentlig bare har lyst til å avslutte hele forholdet. Men så er man jo glad i mannen, og vi har det jo fint når vi har det fint… Hjelp 😫

Anonymkode: 60bc3...05d

• Liker 10
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kalles sexisme. De vet men de gidder ikke bidra for de mener at det er kjerringjobb og vet at om de ikke gidder så gir dama opp masingen og gjør det til slutt uansett, så for dem er det win win 

Anonymkode: 4b71b...ea5

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener slike problemer bunner i grunnleggende mangel på respekt for partneren sin. Han driter jo i om du jobber, tar alt av husarbeid og alt ansvaret for barn, pluss det tredje skiftet, så lenge han får gjøre akkurat som han vil. Det er vanligvis sånn at når forholdet til slutt er over, og de må bo for seg selv og ha ansvaret for barn av og til, så klarer de likevel alle oppgavene som de aldri greide i huset sammen med partner. Det er ikke noe annet som feiler dem enn at de driter i dama si. 

Anonymkode: 54070...13c

• Liker 38
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fortell hvordan du har det. At det ikke kan fortsette fordi det sliter deg ut, at dere evt må avslutte forholdet så du kan få annenhver uke fri.

Spør om han har forslag til arbeidsfordeling før du kontakter familievernkontoret. Henting i barnehagen fungerer tydeligvis ikke, så da må han ta seg av noe annet.

Anonymkode: b3e50...f34

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Istedenfor å forvente at han skal gjøre x antall ganger av noe, fordel arbeidsområder dere imellom og gjør ham ansvarlig for ALT på sine områder, til gjengjeld tar du alt på dine områder. Da handler det ikke lenger om å "se" gjøremål, da har dere avtalt hvem sitt ansvar det er. 

Anonymkode: a0023...ccc

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en klassiker! 

Så, dere kvinner dere ser det som trengs å gjøres hjemme, men dere ser kun det DERE ser. Og dere tror det er 100% av virkeligheten. Det er det ikke. En husstand inkluderer en rekke ting dere ALDRI ser, og aldri trenger å tenke over. De bare blir utført og tatt hånd om, og ingen forventer at dere skal bidra. Likevell forventes det av dere at alt dere «ser» skal deles 50%. 

Anonymkode: 805ad...1ce

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kalles sexisme. De vet men de gidder ikke bidra for de mener at det er kjerringjobb og vet at om de ikke gidder så gir dama opp masingen og gjør det til slutt uansett, så for dem er det win win 

Anonymkode: 4b71b...ea5

Som ofte ender med at hun sparker han på hue og rævva ut. Og de skjønner ikke engang hvorfor. Snakk om å ha manglende selvinnsikt.

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er en klassiker! 

Så, dere kvinner dere ser det som trengs å gjøres hjemme, men dere ser kun det DERE ser. Og dere tror det er 100% av virkeligheten. Det er det ikke. En husstand inkluderer en rekke ting dere ALDRI ser, og aldri trenger å tenke over. De bare blir utført og tatt hånd om, og ingen forventer at dere skal bidra. Likevell forventes det av dere at alt dere «ser» skal deles 50%. 

Og hva er det vi ikke ser?

Anonymkode: f0abc...928

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er en klassiker! 

Dette løser seg ved å eksplisitte diskutere hva som skal være husholdningsoppgaver, og hvem som skal utføre dem. 

• Liker 3
Skrevet

Dette er en klassiker! 

Hva er det du babler om? Hva er det vi aldri ser?

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (Akkurat nå):

Hva er det du babler om? Hva er det vi aldri ser?

Sikkert oppussing, hjulskift, og reparasjoner. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han har behov for en Thai kone

Anonymkode: d5c21...0a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har behov for en Thai kone

Anonymkode: d5c21...0a4

Hva er det med kg og denne thai-rasismen?

Anonymkode: e4daf...735

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Og det gjøres hvor ofte? Sånn i forhold til det som skjer i hverdagen, og planlegging av denne.

For min del skiftet jeg både dekk, klippet gress og beiset terrasser da jeg hadde mann, fordi han ikke gidda. 

Anonymkode: 54070...13c

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvor ofte gjøres disse tingene? Hjulskift 2 ganger i året. Oppussing hvert 10 år eller noe sånt. Reparasjoner vet jeg ikke hvor ofte det må gjøres. Kommer an på hvor gammelt huset er. Uansett blir det mindre arbeid enn alt det som må gjøres hver dag et helt liv.

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og dette er grunnen til at kvinner blir mer ulykkelige av å være i forhold enn å være single. Man blir en slave mht. husarbeid, logistikk og emosjonelt arbeid. Menn har det bedre i forhold enn når de er single, nettopp for når de er i forhold så har de en slave som tar seg av alt det slitsomme, monotone, evigvarende husarbeidet, planlegging og hovedansvar for barn og sågar har de også en psykolog/støttekontakt som alltid gir mer enn hun får tilbake. 

#stayingsingle

Anonymkode: a7c67...420

• Liker 33
  • Nyttig 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

(...) å sitte på ræva og glo ned i telefonen sin 24/7 (...)

Dette alene hadde vært grunn nok for meg til å gå min vei. Hadde ikke dette blitt endret ganske kjapt hadde det ikke blitt oss.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og dette er grunnen til at kvinner blir mer ulykkelige av å være i forhold enn å være single. Man blir en slave mht. husarbeid, logistikk og emosjonelt arbeid. Menn har det bedre i forhold enn når de er single, nettopp for når de er i forhold så har de en slave som tar seg av alt det slitsomme, monotone, evigvarende husarbeidet, planlegging og hovedansvar for barn og sågar har de også en psykolog/støttekontakt som alltid gir mer enn hun får tilbake. 

#stayingsingle

Anonymkode: a7c67...420

Dette går da begge veier. Menn bare klager ikke like høyt når det går den veien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det her så du vel før dere fikk barn? Det kan vel ikke ha kommet som en overraskelse på deg at han ikke ble bedre når det kom barn i hus? 

Forøvrig så tror jeg ikke det er normalt. Min samboer lager middag, handler, vasker, setter på klesvask og henger opp tøy og støvsuger ved behov. Det er da ikke noe jeg trenger å be han om, på samme måte som at han ikke trenger å be meg om å gjøre det. Her i hus gjør vi det ofte slik at den som kommer hjem først, lager middag til den andre kommer hjem. 

Anonymkode: 724aa...c97

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...