Gå til innhold

Borettslag/sameie: Økning i fellesutgifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En selveierleilighet er akkurat like uforutsigbart som en andelsleilighet. Et sameie kan også bestemme at man f.eks. skal skifte taket, vedlikeholde drenering eller bytte alle vinduer også - man kan ikke velge å ikke ta sin andel av de kostnadene heller. Forskjellen er at i sameier finansieres slike ting oftest ved at alle får en regning, og må betale inn i cash (eventuelt ved å låne pengene selv i banken). Plutselig kan det altså komme en regning på 200 000 kr. Mens i borettslag skjer det normalt ved at man øker fellesgjelden. Totalkostnaden blir noenlunde lik, men man slipper i alle fall å styre så mye med det selv. 

Anonymkode: 805ef...197

Jeg bor i sameie og her ble infrastruktur til elbil-ladere finansiert med lån tatt opp av sameie, ikke sameierne.

Anonymkode: a2cb2...283

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En selveierleilighet er akkurat like uforutsigbart som en andelsleilighet. Et sameie kan også bestemme at man f.eks. skal skifte taket, vedlikeholde drenering eller bytte alle vinduer også - man kan ikke velge å ikke ta sin andel av de kostnadene heller. Forskjellen er at i sameier finansieres slike ting oftest ved at alle får en regning, og må betale inn i cash (eventuelt ved å låne pengene selv i banken). Plutselig kan det altså komme en regning på 200 000 kr. Mens i borettslag skjer det normalt ved at man øker fellesgjelden. Totalkostnaden blir noenlunde lik, men man slipper i alle fall å styre så mye med det selv. 

Nå sa jeg ingenting om sameie. 

Anonymkode: b8f81...7ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det kan skje uforutsigbare ting som medfører kostnader i alle typer boliger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kan skje uforutsigbare ting som medfører kostnader i alle typer boliger.

Selvfølgelig, alle vet at man må vedlikeholde boligen man kjøper. Allikevel så har du mindre kontroll i borettslag. Det er regler å ta hensyn til, og det er ikke alltid man er enige i å ta opp mer fellesgjeld. Jeg personlig vil ha et hjem hvor jeg har full bestemmelsesrett, kan ha dyr uten at noen klager til styrer, velge selv tid for vedlikehold og ha kontroll på uforutsette utgifter på egenhånd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg bor i sameie og her ble infrastruktur til elbil-ladere finansiert med lån tatt opp av sameie, ikke sameierne.

Jada, sameier kan løse slikt på den måten også, men det er i langt mindre vanlig at sameier tar opp fellesgjeld enn borettslag. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Neida, men nå snakker TS om å kjøpe en leilighet da, så antar jo at enebolig er mindre relevant. Og som en annen bruker sier, så kan det oppstå uforutsette og til dels svære utgifter uansett hva slags bolig man kjøper. Den eneste «fordelen» med en enebolig sånn sett, er jo at man kan velge å ikke fikse det råtne taket før det klapper sammen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet nylig fra et borettslag med svært lave fellesutgifter. Vi hadde formue, ikke gjeld, og styret stemte ned omtrent alt av utbedringer hele veien, så det var minimale økninger i hele tiden jeg bodde der. Problemet de har nå, er at det er en fare for at enkelte ting MÅ fikses, og når alt er utsatt så lenge kan plutselig felleskostnadene skyte i været. Sånn er det med demokrati, om du er uenig og i mindretall må du bare finne deg i hva flertallet bestemmer, uansett hvor fornuftig eller ufornuftig det måtte virke.

En kamerat av meg opplevde det motsatte: Relativt høye fellesutgifter, men ting ble fikset fortløpene. Problemet der var at styret bestemte at alle hører i hele bygget skulle skiftes, fordi de gamle damene kunne høre folk snakke i trappegangen. Dette kostet en liten formue, og de som synes dette påfunnet var fullstendig idiotisk hadde jo ikke annet å gjøre enn å finne seg i å være nedstemt.

Anonymkode: abc69...88e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...