Gå til innhold

Borettslag/sameie: Økning i fellesutgifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart kjøpe leilighet.  Jeg har det trangt økonomisk så vil ha minst mulig utgifter. Trenger forutsigbarhet.  Er det mest sannsynlig at borettslag vil øke fellesutgifter? Eller sameie?

Feks. en borettslagsleilighet har fellesutgifter på 5500 og selveier har 1500.

Anonymkode: a908f...ebd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ting koster, når utgiftene ellers går opp i samfunnet så gjør det jo det for alle både de i borettslag og de som har selveier.

Fellesutgiftene på borettslagsleiligheten regner jeg mer har fellesgjeld inkludert i de 5500 eller er det gammel lelighet. Vil uansett anbefale deg å finne et veldrevet sameie/borettslag.

Anonymkode: 76874...2f8

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke du forstår hva fellesutgifter er.

Dette kommer an på hva borettslaget eller sameiet planlegger fremover av vedlikehold, om nye lån skal tas opp, nedbetalingsplaner osv. 

En del løpende utgifter vil være justert etter konsumprisindeksen, ofte ca 2%. 

Spørsmålet ditt er det umulig for noen av oss å svare på. Be om å se siste årsrapport, da får du se planlagt vedlikehold, budsjett og regnskap. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har kun erfaring fra borettslag, og der øker fellesutgiftene hver januar. Med 250-400kr hvert år.

Anonymkode: 8bd33...66a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hvor mye lån borettslaget har på hver leilighet. Nå som vi vet at renten sannsynligvis skal opp så er det sannsynlig at leiligheter heftet med store lån vil få økt månedlig fellesutgift. Tror de færreste borettslag har bundet renten og hvis de har så er det kanskje bare for to-tre år. På den annen side, borettslag med null lån men stort etterslep på vedlikehold kan også måtte ta opp store lån snart hvis taket begynner å lekke og må byttes, sprekker i rør og annet dyrt. Det er derfor noen spør hvor gammelt tak, soilrør, vinduer osv er på visning.

Anonymkode: 25ef1...75c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden renten er på vei opp, strøm er dyr og lønningene (vaktmester e.l.) øker er det ganske sannsynlig at fellesutgiftene vil øke.

AnonymBruker
Skrevet

Borettslag er uforutsigbart. Hvis det bestemmes at det skal tas opp felleslån for vedlikehold eller lignende risikerer du å måtte ut med flere tusen mer i måneden. Jeg ville aldri gått for andelsleilighet siden jeg trenger forutsigbarhet, jeg vet hvordan det er å bli tvunget til å selge fordi felleskostnadene går opp (skjedde med mine foreldre). 

Anonymkode: b8f81...7ae

AnonymBruker
Skrevet

Husleieøkning pleier og skje 1 gang pr år. Men man må være forberedt på at den kan øke 1 gang til hvis det er planlagt vedlikehold. Dette gjelder og sameie. Jeg bor i borettslag og i år ble husleia satt opp 7%. Dette pga økte utgifter med strøm og andre ting som må gjøres. Hvis et borettslag/sameie skal ha større vedlikehold så skal beboerne få beskjed. Noen ganger blir dette tatt opp på generalforsamlingen siden da har de budsjettert dette året før.

Uansett hvor man tenker og flytte så må man ta høyde for økte utgifter til husleie. Skal man på visning til borettslag/sameie er det lurt og spør om det er planlagt større vedlikehold. Mange gamle borettslag er i gang med store rehabiliteringer. Da kan det fort bli dyrt. Vi har hatt rehab for noen år siden og flere måtte flytte pga stor økning av husleie. Men vi var nødt til og gjøre det. 

Anonymkode: e679c...506

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se på bygningsmassen, er den slitt vil det kunne medføre rehabilitering. Er det selveier kan du risikere at du selv må stille med den summen det kreves for å rehabilitere, da ikke alle sameier tar opp felles lån. 

Anonymkode: 8d833...761

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter i styret i borettslag.

Vi økte fellesutgiftene med rundt 20% for noen år tilbake, fordi det ble tatt opp lån for ett større renoveringsprosjekt. Andel fellesgjeld pr leilighet doblet seg, derav den store økningen. Økningen utgjorde 450-500,- pr måned.

Nå som strømmen har økt, så har vi IKKE økt noe. Samme med ellers indexregulering. Vi har kun foretatt den ene store økningen i løpet av de syv årene jeg har sittet i styre.

Anonymkode: ed3ec...f60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sitter i styret i borettslag.

Vi økte fellesutgiftene med rundt 20% for noen år tilbake, fordi det ble tatt opp lån for ett større renoveringsprosjekt. Andel fellesgjeld pr leilighet doblet seg, derav den store økningen. Økningen utgjorde 450-500,- pr måned.

Nå som strømmen har økt, så har vi IKKE økt noe. Samme med ellers indexregulering. Vi har kun foretatt den ene store økningen i løpet av de syv årene jeg har sittet i styre.

Dere har vel har litt økning pr år? Det er jo viktig og bygge opp en buffer for uforutsette ting. Hos oss er det flere som ikke skjønner økningen pr år så de må ha det inn med spiseskje hvert år. Det er uansett mye en må tenke på når en flytter inn i borettslag, uforutsette ting kan skje. Jeg har opplevd at enkelte borettslag ikke tar særlig økning på tross av anbefaling fra boligbyggelaget. Dette er ikke gunstig. Så når man sjekker ut objekter for og kjøpe så bør man sjekke veldig nøye øknomien til borettslaget. Går de nesten i minus eller urealistisk lav husleie bør det ringe en bjelle at noe ikke stemmer. 

Man bør og ta høyde for fellesgjeld. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er varierende hva fellesutgifter i borettslag og sameier består av, men de fleste har nok noe som dekker både lån og strøm/oppvarming. Siden renta er på vei opp kommer de fleste borettslag til å øke fellesutgiftene fremover. Sånn sett ville jeg valgt selveier. 

Anonymkode: 1b3d9...760

AnonymBruker
Skrevet

Opp 1000 i måneden hos oss siste år, så de kan fort øke ja. Fra ca. 2500 til 3500.

Anonymkode: 5cee1...45f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere har vel har litt økning pr år? Det er jo viktig og bygge opp en buffer for uforutsette ting. Hos oss er det flere som ikke skjønner økningen pr år så de må ha det inn med spiseskje hvert år. Det er uansett mye en må tenke på når en flytter inn i borettslag, uforutsette ting kan skje. Jeg har opplevd at enkelte borettslag ikke tar særlig økning på tross av anbefaling fra boligbyggelaget. Dette er ikke gunstig. Så når man sjekker ut objekter for og kjøpe så bør man sjekke veldig nøye øknomien til borettslaget. Går de nesten i minus eller urealistisk lav husleie bør det ringe en bjelle at noe ikke stemmer. 

Man bør og ta høyde for fellesgjeld. 

Nei, vi har ikke økt litt for hvert år nei. Vi har alltid hatt en god buffer, og gått litt i pluss hele tiden, så nå når alle får strammere økonomi så velger vi gå i null istedet for å belaste andelseiere ytterligere.

• Liker 1
Skrevet

Gå i null? Det høres ut som dårlig økonomisk styring! Dere har vel i det minste minst 3-6 mnd. med fellesutgifter i oppsparte midler? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ellevill skrev (54 minutter siden):

Gå i null? Det høres ut som dårlig økonomisk styring! Dere har vel i det minste minst 3-6 mnd. med fellesutgifter i oppsparte midler? 

Går i null på budsjett, med inntekter/utgifter, ikke i null på konto...

Men vårt borettslags økonomi er ikke tema i tråden uansett, poenget er at ikke alle øker jevnt hele tiden, og det kan komme større økninger i forbindelse med for eksempel renovering eller andre prosjekter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det meste stiger litt i dag, så man må regne med noe økning av fellesutgifter i årene fremover, og hvert fall ikke det motsatte. Man bør egentlig unngå borettslag/sameier som "garanterer" et kunstig lavt nivå på fellesutgifter fordi det ofte betyr at styret ikke setter av nok penger til løpende vedlikehold. Men det er bare å lure seg selv, for man ender da opp med et kraftig vedlikeholdsetterslep som kan bli dyrt å gjøre noe med. Ergo vil fellesutgiftene måtte settes opp på et senere tidspunkt likevel. 

Anonymkode: 0daaf...cde

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligheten må du vurdere objekt for objekt. Søk opp selskapet på proff.no eller noe og se om de har hatt sunn økonomi over tid. Mange borettslag/sameier sparer, jeg kjøpte min leilighet fordi fellesformuen var nesten like høy som fellesgjeld. Altså kommer det ingen plutselige kostnader for meg.

Gammel leilighet i borettslag har enten høy fellesgjeld pga. utført vedlikehold, eller har etterslep på vedlikehold som du må være med å betale for etter hvert. Det er ofte mange hundre tusen per leilighet.

Gammel leilighet i selveier er enten dyrere fordi det er godt vedlikeholdt, eller du må regne med å betale for etterslepet av egen lomme, altså mer lån.

Nyere leilighet har sjeldent behov for dyre oppgraderinger, så da er sameie eller borettslag ett fett. Noen nye borettslag har fellesgjeld fra etablering, her kan rentene gå opp en del. Men om du har det litt stramt er det mye penger å spare på å kjøpe borettslagsleilighet (uten høy fellesgjeld) da omkostningene er lavere.

Ellers vil alle øvrige fellesutgifter i alle borettslag og sameier øke fremover, uansett om det er gammelt eller nytt. Ditt eget lån vil også bli dyrere.

Anonymkode: 2376f...373

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Borettslag er uforutsigbart. Hvis det bestemmes at det skal tas opp felleslån for vedlikehold eller lignende risikerer du å måtte ut med flere tusen mer i måneden. Jeg ville aldri gått for andelsleilighet siden jeg trenger forutsigbarhet, jeg vet hvordan det er å bli tvunget til å selge fordi felleskostnadene går opp (skjedde med mine foreldre). 

Anonymkode: b8f81...7ae

En selveierleilighet er akkurat like uforutsigbart som en andelsleilighet. Et sameie kan også bestemme at man f.eks. skal skifte taket, vedlikeholde drenering eller bytte alle vinduer også - man kan ikke velge å ikke ta sin andel av de kostnadene heller. Forskjellen er at i sameier finansieres slike ting oftest ved at alle får en regning, og må betale inn i cash (eventuelt ved å låne pengene selv i banken). Plutselig kan det altså komme en regning på 200 000 kr. Mens i borettslag skjer det normalt ved at man øker fellesgjelden. Totalkostnaden blir noenlunde lik, men man slipper i alle fall å styre så mye med det selv. 

Anonymkode: 805ef...197

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...