Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber turnus med natt, kveld og dag histen og pisten. Har også en del 13t vakter og jobber annenhver helg. Noe som gjør at jeg får fridager i uka. Disse trenger jeg for å klare å komme til hektene igjen, spesielt etter 2-3 langvakter. 

Men titt og ofte er det møter på disse fridagene. har vel 3 møter hver 14 dag og disse blir satt opp når det passer best for ledelsen. Tidspunktet er gjerne 12-15 eller 13-15. Så jeg synes det er lite fri pg av tidspunkt. 

Uansett, så er det ene møtet hver 14 dag obligatorisk. På turnusen så står det at jeg har fri, men på møtekalender står det obligatorisk møte. Kan arbeidsgiver kreve obligatoriske møter når arbeidstaker har fri? Får jo aldri reist bort eller noe sånt pg av dette her. 

Anonymkode: bee36...78b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det hos oss også,  jobber i barnehage. Jeg jobber 60% og kveldsmøter/pedmøter/foreldremøter som havner på mine fridager, må jeg likevel møte på. Jeg går i tillegg midre betalt enn de andre da det ikke utløser overtid eller delt dagsverk fordi jeg i utgangspunktet har fri. Helt håpløst spør du meg 

Anonymkode: 29407...e58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sånn er det hos oss også,  jobber i barnehage. Jeg jobber 60% og kveldsmøter/pedmøter/foreldremøter som havner på mine fridager, må jeg likevel møte på. Jeg går i tillegg midre betalt enn de andre da det ikke utløser overtid eller delt dagsverk fordi jeg i utgangspunktet har fri. Helt håpløst spør du meg 

Anonymkode: 29407...e58

Kjedelig der også, ser den. Men dere har i det minste fri hver helg og slipper natt/ kveld. Så da får dere litt kontinuerlig fri og struktur i hverdagen i det minste. Spesielt dersom møtene står fast på turnusen og er på samme dag hver gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde den type møte, men bare en gang i måneden og samme dag/tid hver gang, så det rullerte hvem som egentlig hadde fri da. Møtet var en del av arbeidstiden, og vi kunne avspasere de timene om vi reiste bort. Uansett hatet vi alle det, tror det hadde blitt full boikott om det hadde vært ofte.

Anonymkode: 636bc...1d6

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å legge disse møtene til et fast tidspunkt der det passer for alle som er obligatorisk oppmøte? 

Vi har også turnus og obligatoriske møter, men hyppigheten er hver 14. dag så det varierer hvem som har fri. I praksis er det umulig å legge det til et tidspunkt som passer alle, det er alltid noen som har fri + alle praktiske oppgaver må gjennomføres før møtevirksomhet. 

Vi får overtid når vi har fri og kan delta på teams, så hos oss er det ikke vært særlig misnøye (hvertfall ikke etter vi kunne delta via Teams). 

Anonymkode: ed120...c30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det mulig å legge disse møtene til et fast tidspunkt der det passer for alle som er obligatorisk oppmøte? 

Nei det gjør neppe det. Å legge det til et fast tidspunkt hvor det på en måte er en del av turnus, det burde nok være mulig. 

Men tviler på at ledelsen tenker så langt her. Disse møtene handler mest om at 3 ledere skal fortelle at de forventer mer og at det umulige er mulig. Altså ansattes behov er langt nede på lista. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Obligatorisk" er et udefinert begrep, egentlig. De kan ikke beordre folk med turnusfri på usle periodiske møter hver 14. dag. Med andre ord, så er møtene frivillig, men det legges opp til at du BØR møte hvis du ikke har andre planer og at du skal kompenseres med overtidskompensasjon i disse møtene. Det legges også indirekte opp til at det veies negativt for din del om du ikke møter, som en slags + eller - i margen, som igjen kan speile din "motivasjon" og dine "ambisjoner" med tanke på opprykk. 

Så kall det frivillig tvang foran obligatorisk, især hvis du har ambisjoner i bedriften. 

Men i sum står du helt fritt til å møte på møtene eller ikke. Ingen kan regne med at du kommer hver eneste gang siden dette er din friperiode. 

Anonymkode: 42e5d...d66

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man deltar kun med betaling, punktum.

Anonymkode: 14866...d59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter natt skal du ha fri 11 timer, uansett. Har du fri, har du fri. Hadde aldri møtt opp på møter på fridagene mine. Obligatorisk er som nevnt over her; ikke pliktig

Anonymkode: 68c03...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Bare å møte. Reiseplaner er det man har ferie til, ikke turnusfri. 

Anonymkode: 4ef78...044

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei det gjør neppe det. Å legge det til et fast tidspunkt hvor det på en måte er en del av turnus, det burde nok være mulig. 

Men tviler på at ledelsen tenker så langt her. Disse møtene handler mest om at 3 ledere skal fortelle at de forventer mer og at det umulige er mulig. Altså ansattes behov er langt nede på lista. 

Men dersom det er et tidspunkt dere mener det faktisk kan passe for alle i arbeidstiden, kan ikke dere bare foreslå det da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...