Gå til innhold

Hva skal jeg kjøpe inn til påske av godteri og mat? og mengde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja jeg er på vektnedgang og vil ikke legge på meg igjen, men nå er jo påsken her snart og lurer da på hvor mye eller lite jeg kan kose meg med i påsken? Hva tenker dere om hvor mye ? Usikker

Anonymkode: 82a31...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du går ned i vekt så vil godteriet ødelegge veldig for vektnedgangen. Da blir det kjedelig og demotiverende å gå på vekta etter påske. Samtidig må du være realistisk, spis heller litt enn å gå på en skikkelig smell. Kjøp inn noe, litt som du er veldig glad i, spis det veldig sakte og kos deg ordentlig med det. Ikke hver dag men på påskeaften for eksempel. Ellers fokuser mer på nye vaner, en god kopp te, en tur, lese krim eller se film. Hva med å strikke mens du ser film så unngår du å sitte med hånda i potetgullbollen? 

Anonymkode: 8587f...587

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta hensyn til hvordan akkurat du er skrudd sammen og fungerer akkurat nå i denne situasjonen, vær ærlig med deg selv.

- Hvordan pleier det å fungere med godteri og sånn for deg? Klarer du å spise en på forhånd bestemt mengde og stoppe der, eller blir det fort mer når du først begynner?

- Å unngå det helt, er det realistisk, eller bra for deg? Vil det føre til en smell, eller mindre sug tror du?

Klarer du å stoppe, kan du sette av flere dager der du kan spise litt. Men fyll gjerne på med appelsiner og skumharer, og litt mindre sjokolade 😅 Vet du at det fort blir mer enn planlagt, så ville jeg kanskje bestemt meg for en pose med det du liker best i butikken, og spart den til en dag du vil «fråtse» i påskedigg. Spis hele posen på en gang om du vil, helt planlagt og uten dårlig samvittighet. Ta deg et par ekstra gode lange turer i kompensasjon? Drikk lett-kakao og spis appelsiner ellers i ferien. 🐣🐣🐣

Anonymkode: 1f951...297

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min plan er hvertfall at påskekosen matmessig ikke varer hele uka. Fokusere på hyggelige skogsturer og fri fra jobb. Så kan godteri osv holdes til kanskje påskeaften.

Anonymkode: a39ef...498

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjøper vi ikke inn noe spesielt vanligvis, men i år skal vi nok kjøpe lam. Pleier å få et lite påskeegg av familien, og det er det :)

Har ikke vokst opp med spesielle mattradisjoner i påska. Gikk ned i vekt i fjor på denne tida, og påska var som en vanlig uke. Eneste forskjell var at det ble påskegodt i helga i stedet for det jeg pleier å ha.

Jeg har tro på å kose seg litt, men ikke i uker og måneder (jula..) av ganga. Da blir det vanskelig å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Jeg er dessverre slik at jeg kan kjøpe en pose med smågodt og spise hele posen på engang. Kan ikke kjøpe inn og ha det liggende for da går alt. Tror jeg må kjøpe lite heller og kose meg en dag i påsken heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts her. Jeg er dessverre slik at jeg kan kjøpe en pose med smågodt og spise hele posen på engang. Kan ikke kjøpe inn og ha det liggende for da går alt. Tror jeg må kjøpe lite heller og kose meg en dag i påsken heller. 

Kjøp noen kokosboller. Der sparer du kalorier mens du får kost deg en dag i påsken. Smågodt er noe av det verste du kan kjøpe kalorimessig, det og de påskeeggene med Melkekrem. 

Anonymkode: 56435...33f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg driver med vektnedgang med kaloriregistrering. Vanlig kost, men lavkalori, og noe karboredusert. Det blir lavere karboinnhold av seg selv for min del, pga mer grønnsaker, mindre pasta, ikke godteri osv.

Jeg har bestemt meg for at i påskeuka skal jeg ha en vedlikeholdsdiett, og så fortsetter jeg med den planlagte vektnedgangen etter påske igjen. Måten jeg vil gjøre det på er å fortsette å telle kalorier for å holde kontrollen, men heller ligge noe høyere enn dagsinntaket på slankedietten min. Jeg vipper litt mellom om jeg i det hele tatt skal spise snacks eller om jeg skal la det helt være. Jeg hadde tenkt å spise litt sjokolade eller smågodt én dag (påskeaften), men ellers holde meg til vanlig mat, men det kan like gjerne hende at jeg står over. Mulig jeg heller unner meg et glass vin eller to. Det blir trening for viljestyrken, men motivasjonen er sterk. :)  Pga at vi både er invitert bort og skal ha gjester selv blir det upraktisk å holde seg til det opprinnelige kaloriinntaket hver eneste dag, så dette er den beste måten å løse det på for meg. 

Man ødelegger ingen ting ved å regulere opp kaloriene litt i noen få dager, så lenge det ikke sklir ut. Vektnedgangen tar bare litt lengre tid.  

Anonymkode: 0a40b...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 18.31):

Ja jeg er på vektnedgang og vil ikke legge på meg igjen, men nå er jo påsken her snart og lurer da på hvor mye eller lite jeg kan kose meg med i påsken? Hva tenker dere om hvor mye ? Usikker

Hvorfor tenker du at du skal spise annerledes enn du pleier? Man må ikke ha godteri bare fordi det er påske. Jeg er ikke uenig i at man skal kose seg, men jeg tror det kan være greit å lære seg å forbinde "kos' med noe annet enn bare godteri og (usunn) mat, samt å begrense det, som @Navani nevner. Du kan f.eks. bestemme deg for at du enten kan spise et ekstra godt måltid med favorittmaten din samt et glass vin eller to, eller en liten porsjon smågodt, men ikke begge deler. Og begrens det til èn dag, f.eks. påskeaften. De andre dagene spiser du som vanlig. Alternativt beregnet du inn litt godt noen dager i kaloribudsjettet ditt, dvs at du kanskje må kutte ut enten lunsj eller kveldsmat (eller begge) for å få plass til kosekaloriene. Siden jeg oppfatter at du har litt problemer med å begrense deg, er det kanskje ikke den beste måten å gjøre det på. Men AB#8 over her har en fin tilnærming til hvordan du kan overleve påsken selv om du slanker deg🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...