Lovis Fenja Skrevet 8. april 2022 #41 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Slutt å spis brød, knekkebrød, pasta, potet, ris og alle korn/ melprodukter. Så enkelt er det faktisk. Anonymkode: 59868...396 Det er det ikke for alle. Jeg får elendig form av å kutte ut korn, folk er forskjellige. Og dette er ikke bare synsing, jeg har fått profesjonell oppfølging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovis Fenja Skrevet 8. april 2022 #42 Del Skrevet 8. april 2022 nisselue skrev (20 timer siden): Med det i bakhodet skal du da tenke på at karbohydrater er ikke mer enn bare litt komplisert sukker som det tar kroppen kun minutter å omforme til rent sukker. Så brød, tortilla, knekkebrød, alle slags korn blir meget fort omgjort til sukker i tarmen. Dermed er den etterfølgende sulten en garanti. Vi har alle hatt den. Den som kommer etter cirka en halvtime etter måltidet. Men dette er omvendt for meg! Hvis jeg f eks spiser omelett, uansett hvor mange grønnsaker, så må jeg ha et knekkebrød til, ellers blir jeg ikke mett og får den sultfølelsen, uansett mengde omelett. Så mennesker er såpass forskjellige at vi ikke kan komme med konkrete råd til hverandre, bare tips til å teste ut og kjenne på kroppen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 8. april 2022 #43 Del Skrevet 8. april 2022 12 minutter siden, Lovis Fenja said: Jeg må også ha mer karbohydrater enn mange, selv en ernæringsekspert jeg gikk til en periode sa det. Jeg blir helt utafor av f eks lavkarbo, mister all futt og blir totalt utmattet. Jeg har prøvd mange dietter pga helsa og lavkarbo er det verste, det passer overhodet ikke til meg. Det som gjør kosthold så vanskelig er at folk reagerer så forskjellig på det, at det ikke finnes noen mal. Helt klart at folk er veldig forskjellige. Men man skal også være klar over at dersom man sliter med noe spesifikt av den typen så er det et par ting man alltid skal prøve som ofte endrer ting mye. Det første (og vanskeligste) er å bygge opp en bedre bakteriekultur i fordøyelsessystemet. Det andre er å få bygget opp reservoarene av vitaminer og mineraler. Disse to tingene sammen kan gjøre underverker. Man kan finne det meste man trenger på apoteket for dette. Bruk apoteket da kvaliteten gjerne er mer garantert der på medikamenter. Jeg har selv vært igjennom en slik "kur" og de mest merkbare effektene jeg fikk var mindre tarmgass og raskere restitusjon etter trening. Mineraler styrer mye hvordan ting hentes ut fra og leveres til celler, så der kan det være noe å hente om kroppen er bastant på å ikke ville bruke fettreservene (svimmelhet, ulvesult, osv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #44 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (På 4/4/2022 den 17.29): Noen her som kan komme med tips om hvordan dere klarte å gå ned i vekt uten å gå rundt å være sulten hele tiden? Jeg har lysst å gå ned ca 5-6 kilo nå mot sommeren, men jeg sliter så innmari med at jeg blir så raskt sulten og da sliter jeg med å gå ned i vekt.. Er kvinne, veier 63 kilo og er ca 170 cm høy og ønsker å komme litt under 60 kg tallet på vekta. Til frokost spiser jeg alltid to brødskiver, to egg og et glass ekstra lett melk, av og til en liten/halv avokado i tillegg. Til lunsj spiser jeg en skyr yoghurt/ synnøve gresk mager yoghurt eller havregryn med en hakket banan oppi, litt kanel og av og til en spiseskje med peanøttsmør. Til middag så varierer det litt, men pleier som regel å steke opp karbonadedeig med en spiseskje olivenolje og ha det oppi en fullkorns tortilla eller så steker jeg opp en hamburger og har den i et grovt hamburgerbrød. Kveldsmaten går som regel i enten to brødskiver eller noen knekkebrød sammen med litt frukt av og til, og jeg drikker også mye vann i løpet av dagen. Når jeg skal legge meg så kjenner jeg at jeg begynner å bli sulten igjen og ofte så sliter jeg med å sovne fordi jeg er så sulten. Det kan beskrives som om det svir i magen så sulten jeg er, ikke at jeg har vondt i magen men får en ekstrem sviende sult, litt vanskelig å forklare. Gjennom dagen så blir jeg også ofte sulten så hva er det jeg gjør feil her? Hvis dere ser på hva jeg som regel spiser i løpet av en dag, spiser jeg for lite eller for mye? Jeg får jo i meg både protein, karbohydrater og litt fett, men jeg lurer på om jeg spise litt for mye karbohydrater? Har hørt at hvis man kutter ned på karbohydratene så vil kroppen bli vant til det etter hvert og da vil slipper man å bli så raskt sulten, er det noen her som har prøvd det? Jeg merker at hvis jeg ikke spiser med en gang jeg kjenner meg sulten igjen så begynner jeg å bli dårlig og svimmel og klarer ikke tenke skikkelig, er det pga for lavt blodsukker pga karbohydratene jeg spiste tidligere som gir raskt blodsukker for så å synke raskt igjen? Burde jeg kutte ned på karbohydratene eller er det noe annet jeg kan gjøre med kostholdet mitt? Tar imot tips og råd😊 Anonymkode: 8e447...af3 Spis mat som du kan spise MYE av, og samtidig har lite kcal. F.eks et måltid med en proteinkilde, litt ris/potet/pasta og MYE grønnsaker/salat. Mye frukt hjelper også. Dette er mat du kan spise mye av uten å få i deg mange kcal. Anonymkode: 62f79...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #45 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Virkelig? Svaret er jo helt åpenbart. Ønsker du å gå ned i vekt uten å være sulten må du øke mengden mat med lav kaloritetthet og minke mengden mat med høy kaloritetthet. Ts spiser to skiver med brød og masse greier til frokost. Hen burde valgt å spise en salat med hur mye grønnsaker og salat som helst, litt dressing på og nøtter eller bønner som protein. Det er normalt sunn frokost. Det samme er lunsj. Middag angis som oftest ikke som "karbonadedeig". Det angis som "ovnsbakte grønnsaker med litt kylling til" eller "grønnsakssuppe med egg" eller annet. Sliter du med forskjellen høy og lav kaloritetthet? Null problem. Spis deg mett på grønnsaker. Spis litt frukt når du er sulten. Og dersom du får lyst på noe til grønnsakene så spiser du en liten mengde tilbehør ved hvert eller hvert annet måltid - brød, ris, kjøtt, etc. er tilbehør. Anonymkode: 222e7...157 Helt uenig. Jeg holder meg mye lenger mett på en avokado og en kyllingfilet enn på et eple, en brødskive og 100 gram ren isbergsalat. Selv om det siste er mye større i mengde. Anonymkode: a09f9...44c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 8. april 2022 #46 Del Skrevet 8. april 2022 11 minutter siden, Lovis Fenja said: Men dette er omvendt for meg! Hvis jeg f eks spiser omelett, uansett hvor mange grønnsaker, så må jeg ha et knekkebrød til, ellers blir jeg ikke mett og får den sultfølelsen, uansett mengde omelett. Klart at folk er forskjellige og defor kan jeg jo ikke si noe om deg spesifikt, men generelt ville jeg vel ikke anbefalt egg som eneste fett og proteinkilde i kosten. Gevinsten fra egg er jo mer at det inneholder absolutt alt kroppen behøver så det er sunt å spise litt egg for sporstoffenes del. Skal man spise et helt måltid egg blir det jo 7-8 egg (500kcal). Solid omelett det for hva mange vil kalle kun en liten middag. Om du er sulten etter så mange egg burde man kanskje lete etter andre problemer med fordøyelsen da det virker som det er noe som ikke blir nyttegjort. Med det sagt så er det jo på det rene at mennesker trenger en ørliten mengde karbohydrat for å forbrenne andre ting, og at denne mengden varierer fra person til person er nok riktig. En artig digresjon til dette er at sledehunder har ikke det behovet for en liten mengde karbohydrat for forbrenning av fett og derfor kan de bare kjøre på i evigheter uten å gå tom for energi. 11 minutter siden, Lovis Fenja said: Så mennesker er såpass forskjellige at vi ikke kan komme med konkrete råd til hverandre, bare tips til å teste ut og kjenne på kroppen. Helt enig. Spesielt fra anonyme på nettfora. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #47 Del Skrevet 8. april 2022 Dropp frokost (og kvelds), tar noen dager å bli vant til det, men da kan du spise deg mett til lunsj og middag uten å spise for mye i løpet av dagen. Sjekk feks Marit Kolby (og, du trenger neppe å gå ned i vekt, jeg veier det samme og er ti cm kortere, jeg er helt normal og trenger ikke å slanke meg 🙃) Anonymkode: 714bd...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 8. april 2022 #48 Del Skrevet 8. april 2022 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker said: (og, du trenger neppe å gå ned i vekt, jeg veier det samme og er ti cm kortere, jeg er helt normal og trenger ikke å slanke meg 🙃) Anonymkode: 714bd...fd4 Jeg er ingen racer på å forstå BMI og vekt mot høyde, men jeg syntes også det virket lavt for noen som mente seg overvektig. Endret 8. april 2022 av nisselue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #49 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 17.53): En annen ting når du nevner svimmelhet ved sultfølelse og om det har noe med blodsukker å gjøre: Jeg slet med det samme og spurte en ernæringsfysiolog. Han sa at vi mennesker nå til dags spiser veldig ofte, og vi blir lært opp til at vi må spise om blodsukkeret faller. Og man skal det. Om man har diabetes. Men de fleste har ikke det. Men like vell kan det skje en ubalanse, fordi kroppen gjør seg avhengig av å ikke regulere blodsukkeret på en sunn måte selv, men kun gjennom måltider. Så vil man være en slave etter sin egen kropp når det kommer til blodsukker, eller vil man tvinge kroppen til å gjøre det selv? Som den egentlig klarer? Det tar tid og det er en omvending for kroppen som ikke skjer på et blunk. Kroppen vil alltid ta letteste løsning. Men vi er skapt slik at kroppen skal klare å regulere dette selv, uten konstant påfylling av mat. (Er selvfølgelig noe helt annet om man faktisk har diabetes.) Anonymkode: 3731c...922 Og Hva om en jobber turnus og ikke får til en rutine på mat og faste? Eller har en fysisk jobb - som i att hvis du ikke spiser på lenge så er du en fare på jobb. ??:) jeg e også sulten som ts, me spiser 3 gng per dag og 1600kcal. Jeg teller. Jeg har vondt i hode hvar dag, igår måtte jeg gå hjem fra jobb for jeg ikke hadde energi nokk. Og jeg spiser virkelig sundt , proteinrikt osv. Har gått ned 5 kilo på 4 uker. Men den sulten er ikke borte. Anonymkode: acb5b...346 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #50 Del Skrevet 8. april 2022 Ts, du trenger ikke ned i vekt. Start heller med styrketrening så du former om kroppen din Kostholdet du legger opp til er heller ikke bra. Prøv heller: https://borgefagerli.no/2013/03/07/biorytmedietten/ Anonymkode: c6ac6...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maverick22 Skrevet 8. april 2022 #51 Del Skrevet 8. april 2022 Purple_Pixiedust skrev (På 5.4.2022 den 8.27): Å droppe kvelds funker ikke for alle. Jeg må spise kvelds uavhengig av hvor bra jeg har spist på dagen. Eh.. Nei du MÅ ikke ha kvelds🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maverick22 Skrevet 8. april 2022 #52 Del Skrevet 8. april 2022 (endret) Prøv ut periodisk fasting er helt nydelig å bli kvitt fett % på. Endret 8. april 2022 av maverick22 Ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 8. april 2022 #53 Del Skrevet 8. april 2022 maverick22 skrev (10 minutter siden): Eh.. Nei du MÅ ikke ha kvelds🤣 Jo. Jeg får ikke sove uten. Hva var så morsomt? Jeg har 20 i BMI så det går helt fint det der vet du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maverick22 Skrevet 8. april 2022 #54 Del Skrevet 8. april 2022 Purple_Pixiedust skrev (18 minutter siden): Jo. Jeg får ikke sove uten. Hva var så morsomt? Jeg har 20 i BMI så det går helt fint det der vet du. Det er morsomt å lese folk som skriver at de MÅ ha kvelds MÅ ha frokost o.l😊. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 8. april 2022 #55 Del Skrevet 8. april 2022 maverick22 skrev (10 minutter siden): Det er morsomt å lese folk som skriver at de MÅ ha kvelds MÅ ha frokost o.l😊. Jaha. Jeg vet hva som fungerer for meg. Og det er å spise kveldsmat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #56 Del Skrevet 8. april 2022 Jeg trodde også at jeg måtte ha kveldsmat. Fant ut at bare jeg spiser en god og mettende middag med nok proteiner, fett og grønnsaker, så holder jeg til neste morgen. Det skal sies at det tok noen dager før jeg vente meg til det, hvor jeg var så sulten at jeg slet med å få sove. Nå går det helt fint, til tross for at kveldsmat tidligere var et viktig måtid for meg. Det skal være sunt for kroppen med en lengre matpause, en forlenget nattfaste. Om jeg pusser tennene etter middag, blir dessuten terskelen for småsnacksing på kvelden høyere. Anonymkode: d36be...e9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #57 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og Hva om en jobber turnus og ikke får til en rutine på mat og faste? Eller har en fysisk jobb - som i att hvis du ikke spiser på lenge så er du en fare på jobb. ??:) jeg e også sulten som ts, me spiser 3 gng per dag og 1600kcal. Jeg teller. Jeg har vondt i hode hvar dag, igår måtte jeg gå hjem fra jobb for jeg ikke hadde energi nokk. Og jeg spiser virkelig sundt , proteinrikt osv. Har gått ned 5 kilo på 4 uker. Men den sulten er ikke borte. Anonymkode: acb5b...346 Om jobben gjør at man ender opp overvektig og ulykkelig, ja da tror jeg det er flere livsendringer som må til. Men jeg har jobbet turnus før (3 skift), og det har ikke vært noe problem. Det handler ikke om at man MÅ spise på faste tider av døgnet. Jeg står heller ikke opp kvart på 5 på lørdager og søndager for frokost, fordi «det er det kroppen må vende seg til». Det handler om å lære kroppen å bruke sine egne ressurser, uansett hvilken situasjon du er i. Da har det ikke noe å si hvilken tid det er på døgnet. Kroppen skal lære seg at det går fint å gå flere timer uten mat, kroppen må tilpasse seg. Legger du til rette for kroppen, så vil kroppen (og hodet) ofte bare ha mat hele tiden (fordi det er enklest), raske karbohydrater (fordi det er enklest), og gjerne masse sukker, fet mat og godteri. Skulle vi alle gjort det, så hadde vi vell dødd av hjerteinfarkt før 30 😂 Kroppen vår er bygget sånn pga tidligere overlevelses strategier. Kroppene våres, menneskets utvikling, henger ikke med på utviklingen av verden og alle lette tilgjengelige og enkle løsninger (mat). Vi sparer på fett, fordi det var viktig fra gammelt av, å ha et lager for dårlige tider uten mat. Men det er jo høyest ikke nødvendig den dag i dag, hvertfall ikke i vårt land. Vi mennesker er våres verste fiende. Og det tar langt over 4 uker å omstille kroppen. For meg tok det flere måneder. Jeg har jo gitt kroppen det den ville ha i 30 år, og det er ofte ikke bare bare å vende den til noe nytt, en helt annen måte å fungere på og fordele energi opptak. Og det er ikke slik at jeg aldri er sulten lenger heller. Men det tar lenger tid før jeg blir sulten, og jeg blir ikke lenger svimmel og uvel. Må man spise for å ikke bli uvel, har man enten en sykdom, eller det har gått for lang tid fra sist man spiste. Men da er det mer snakk om 1 døgn. Også er det siste alternativ da, at kroppen tar enkleste løsning. Forresten, mye mer slitsomt å jobbe turnus om man er slave etter å spise ofte og konstant for å fungere optimalt 🤷🏼♀️ Anonymkode: 3731c...922 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #58 Del Skrevet 8. april 2022 Og forresten, om det er helt for jævlig for noen med vektnedgang og det føles helt umulig pga denne uvel følelsen, så råder jeg å ta en tur til legen. Det er som oftest ikke noe galt, men man kan ha vitamin eller mineral mangel. Og det kan gjøre en uvel, svimmel og kvalm. Anonymkode: 3731c...922 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #59 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og forresten, om det er helt for jævlig for noen med vektnedgang og det føles helt umulig pga denne uvel følelsen, så råder jeg å ta en tur til legen. Det er som oftest ikke noe galt, men man kan ha vitamin eller mineral mangel. Og det kan gjøre en uvel, svimmel og kvalm. Anonymkode: 3731c...922 Evt at man er utålmodig og har et for stor daglig kaloriunderskudd. Anonymkode: 6c47e...f29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #60 Del Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Evt at man er utålmodig og har et for stor daglig kaloriunderskudd. Anonymkode: 6c47e...f29 Det også! Man kan ta skipper tak, men ikke om man blir helt fysisk syk av det. Man må tenke at det er en langvarig prosess og en livsendring Anonymkode: 3731c...922 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå