Gå til innhold

Er det noe jeg gjør feil i kostholdet mitt her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.4.2022 den 5.18):

Du spiser for lite fett og tåler kanskje ikke de svingningene i blodsukkeret med nåværende kosthold.

frokost: knekkebrød med smør eller majones, to egg og kaffe eller te. Må du ha brød, hold deg til en proteinrik brødtype og bare 1 skive. 

lunsj: spis noe proteinrikt. eks salat med kylling, skyr med en neve nøtter, osv 

Middag: spis mer grønsaker. Karbohydratene til middag burde ikke komme fra brød, med fra grønsaker. Ønsker du tortilla er det ok men fyll på med kjøtt og grønt. Pass på få i deg fett også

Kvels: dropp å spise kvelds. Har du spist lunsj og nok middag burde du ikke være sulten. Må du ha noe i munnen lag deg te. eller spis en egg med kaviar. 

Anonymkode: fa71d...629

3 måltid er virkelig ikke nok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
jenta1983 skrev (31 minutter siden):

Antall måltider man trenger er individuelt. Noen må ha 5-6 små måltider, jeg foretrekker 2-3 større måltider. Begge deler er helt greit. 

Anonymkode: ddf4f...c31

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 17.58):

Jeg er 170cm og har siden januar gått ned fra 62,5 til 56kg. Altså ganske likt som det du ønsker. Og jeg måtte spise myyye mindre enn det du beskriver her. Har telt kalorier i Lifesum. Det har vært litt tøft og jeg har vært en del sulten. Vært nøye med å få inn nok proteiner og også mye grønnsaker for mengde. Men ja, det krevde en del. Men jeg syns det var verdt det, trives mye bedre med kroppen nå, og klærne sitter smashing😊

Anonymkode: 6c47e...f29

Kan jeg spørre hvordan du la opp kostholdet? Og trente du ved siden av? Har kutta sukker og ned på karbo de to siste ukene, men vekten har bare gått ned 1 kg. Skal ned ca 5 kg.

Anonymkode: 2e470...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 17.29):

Noen her som kan komme med tips om hvordan dere klarte å gå ned i vekt uten å gå rundt å være sulten hele tiden? 

Jeg har lysst å gå ned ca 5-6 kilo nå mot sommeren, men jeg sliter så innmari med at jeg blir så raskt sulten og da sliter jeg med å gå ned i vekt.. Er kvinne, veier 63 kilo og er ca 170 cm høy og ønsker å komme litt under 60 kg tallet på vekta.  

Til frokost spiser jeg alltid to brødskiver, to egg og et glass ekstra lett melk, av og til en liten/halv avokado i tillegg. Til lunsj spiser jeg en skyr yoghurt/ synnøve gresk mager yoghurt eller havregryn med en hakket banan oppi, litt kanel og av og til en spiseskje med peanøttsmør. Til middag så varierer det litt, men pleier som regel å steke opp karbonadedeig med en spiseskje olivenolje og ha det oppi en fullkorns tortilla eller så steker jeg opp en hamburger og har den i et grovt hamburgerbrød. Kveldsmaten går som regel i enten to brødskiver eller noen knekkebrød sammen med litt frukt av og til, og jeg drikker også mye vann i løpet av dagen. Når jeg skal legge meg så kjenner jeg at jeg begynner å bli sulten igjen og ofte så sliter jeg med å sovne fordi jeg er så sulten. Det kan beskrives som om det svir i magen så sulten jeg er, ikke at jeg har vondt i magen men får en ekstrem sviende sult, litt vanskelig å forklare.

Gjennom dagen så blir jeg også ofte sulten så hva er det jeg gjør feil her? Hvis dere ser på hva jeg som regel spiser i løpet av en dag, spiser jeg for lite eller for mye? Jeg får jo i meg både protein, karbohydrater og litt fett, men jeg lurer på om jeg spise litt for mye karbohydrater? Har hørt at hvis man kutter ned på karbohydratene så vil kroppen bli vant til det etter hvert og da vil slipper man å bli så raskt sulten, er det noen her som har prøvd det? Jeg merker at hvis jeg ikke spiser med en gang jeg kjenner meg sulten igjen så begynner jeg å bli dårlig og svimmel og klarer ikke tenke skikkelig, er det pga for lavt blodsukker pga karbohydratene jeg spiste tidligere som gir raskt blodsukker for så å synke raskt igjen? Burde jeg kutte ned på karbohydratene eller er det noe annet jeg kan gjøre med kostholdet mitt? 

Tar imot tips og råd😊

Anonymkode: 8e447...af3

Få opp inntaket av protein. Og ned med karbohydrater, dropp brød etc.  😃

Ikke drikk flytende kalorier heller, det er unødvendig, du vil gå ned fortere i vekt 😊

Spis heller grønnsaker og protein (eksempel ren fisk, egg, kjøtt, kylling, erter, bønner..) Med mer protein blir du mettere også. 

Frokost:

drikke: vann eller zero-saft eller noe annet uten kalorier 

mat: to egg er supert, salat/grønnsaker med kylling eller noe annet protein + d vitamin, tran/ sanasol/multivitamin

dropp: melk, brødskiver, avokado

lunsj

Dropp: yoghurt, lite næring, mye kalorier, dropp havregryn - mange kalorier 

Spis heller: Fisk/kylling/kjøtt + grønnsaker 

Litt frukt: banan før trening for eks.

middag: kjøttdeig - supert 

mye grønnsaker (veldig lite kalorier i og de tar plass i magen så en blir mett) 

dropp tortilla - ingen næring og mye kalorier 

supert at du drikker en sunn mengde vann

kvelds: dropp brød, 

spis protein: grønnsaker, bønner

last ned gjerne en app og track kalorinivået ditt og proteinnivået. Om du trener styrke og ikke vil gå ned i muskelmasse mens du går ned i fettprosent - ligg på 2 x kroppsvekten i protein 

Eks. du veier 63 kg - prøv å kom over 100 g protein hver dag. Du får mer energi, blir mettere og får jevnere blodsukker. MEN en må også spise færre kalorier totalt. En spiser som oftest flere kaller enn en tror. 

Spis færre kalorier totalt enn nå og mer protein for å bli mett så du kan bli varig slank og ikke bare jojo-slanke. 

Og gjerne tren styrke, eks. 3 ganger i uka. 

Du vil føle deg mett, sterk og bra i egen kropp 

Anonymkode: d27a5...614

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta1983 skrev (1 time siden):

Selvsagt er det det. Dersom man trenger 1500 kalorier daglig spiller det ingen rolle om man får det inn via 3 eller 5 måltider. Det er individuelt. Jeg spiser kun 3 måltider, snacks noen ganger. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Jeg ville tenkt dette var veldig mye mat for ei kvinne, spesielt når du skal ned i vekt. Men vi har alle ulike behov, så selv om det er mye i mine øyne kan det godt hende det er en passende mengde for deg.

Jeg teller ikke kalorier selv, men jeg veier meg ukentlig og har et mål om å gå ned 0,5-1 kg i uken. Dersom jeg veier meg en uke og ikke har møtt målet mitt, senker jeg inntaket den følgende uken. Man trenger ikke å komplisere det så fryktelig mye.

Angående metthetsfølelse - du kan nok tjene på å spise mer volum. Det vil si, matvarer med veldig lite kalorier, som du kan spise en større mengde av. Grønnsaker burde du absolutt spise mer av. Proteiner metter også svært godt. Magrere proteinkilder inneholder også mindre kalorier, som feks kyllingfilet, karbonadedeig, torsk, kjøttpålegg, gresk yoghurt, eggehviter.. Men husk at dersom du vil ned i vekt og forbli der, så må du endre kostholdet ditt permanent. Du kan ikke kun endre det i noen uker, til du har gått ned, også gå tilbake til hvordan du spiste før. Da vil kiloene komme tilbake igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan jeg spørre hvordan du la opp kostholdet? Og trente du ved siden av? Har kutta sukker og ned på karbo de to siste ukene, men vekten har bare gått ned 1 kg. Skal ned ca 5 kg.

Trener ikke, men går en del raske turer (prøver å få til 10k skritt daglig, men får ikke alltid til).

Da har du jo gått ned 0,5kg i uken i gjennomsnitt, noe som viser at det du gjør fungerer utmerket😊 

Jeg spiser mest mulig rene råvarer(men er ikke hysterisk, har barn og vi har barnevennlige middager), spiser mye grønnsaker og frukt gjennom dagen på jobb, samt wasa husman knekkebrød i stedenfor brød. Teller kalorier, men ikke hver dag. Ligger vel på ca 1200kcal daglig, men passer på høyt proteinnivå og mye grønnsaker så jeg ikke blir så sulten. Men litt sult må man tåle😊

Drikker ingen kalorier. Men blir en del Pepsimax😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Trener ikke, men går en del raske turer (prøver å få til 10k skritt daglig, men får ikke alltid til).

Da har du jo gått ned 0,5kg i uken i gjennomsnitt, noe som viser at det du gjør fungerer utmerket😊 

Jeg spiser mest mulig rene råvarer(men er ikke hysterisk, har barn og vi har barnevennlige middager), spiser mye grønnsaker og frukt gjennom dagen på jobb, samt wasa husman knekkebrød i stedenfor brød. Teller kalorier, men ikke hver dag. Ligger vel på ca 1200kcal daglig, men passer på høyt proteinnivå og mye grønnsaker så jeg ikke blir så sulten. Men litt sult må man tåle😊

Drikker ingen kalorier. Men blir en del Pepsimax😅

Takk for svar! Jada, er nok bare jeg som er veldig utålmodig! Trener jevnt, så hadde håpet at det skulle gå litt fortere. Men tålmodighet og gode vaner over tid er nok nøkkelen! Ja, grønnsaker fungere optimalt, og kroppen venner seg fort til litt sult! Du har gjort en god jobb da🙌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Takk for svar! Jada, er nok bare jeg som er veldig utålmodig! Trener jevnt, så hadde håpet at det skulle gå litt fortere. Men tålmodighet og gode vaner over tid er nok nøkkelen! Ja, grønnsaker fungere optimalt, og kroppen venner seg fort til litt sult! Du har gjort en god jobb da🙌🏻

Takk😊

Jeg gikk ikke ned noe raskere enn det i gjennomsnitt (men var litt rykk og napp). Det er nok dessverre forbeholdt de veldig store å kunne gå ned masse hver uke på en sunn måte.

Ja er nesten gått sport i å få mest mulig mat innenfor kaloriregnskapet, man kan få inn ganske mye egentlig, dersom man planlegger litt. Og føles egentlig sunt å kjenne seg sulten før måltider. Setter mer pris på maten også. Også må det være plass til at man skeier ut innimellom, uten at det er krise, men komme raskt tilbake i riktig spor😊

Er lite tips (kanskje ikke helt lov å anbefale det men) er å ikke trene så mye mens du driver å går ned disse få kiloene. Jeg blir hvertfall ganske sulten av trening, vinningen går opp i spinningen liksom. Kan evt øke treningen igjen når du har nådd målet, det vil nok hjelpe på vedlikehold også😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f eks begynne med å halvere frokosten, den er på ca 700 kalorier uten avokado, da får du automatisk ca 350/400 kalorier mindre pr dag, det blir mye i uka. Tipper du trenger ca 1800-1900 om dagen, så da har du spist nesten halvparten til frokost! Du bør antagelig ligge på maks 1700 for å gå ned. Det ser ut som om du får i deg ca 1400 kal uten middag, og en middag er ofte på 600 pluss. Sånn sett forbrenner du nok mer enn jeg tror, siden du ikke går opp, men det er uansett ikke rart at du ikke går ned. Jeg hadde lagt på meg sikkert fire-fem kilo med ditt kosthold, men jeg er 165.

Og som andre sier, spis mer grønnsaker, for når kroppen ikke får nok næring, så vil den crave mer og mer påfyll i håp om at det er noe den kan trekke næring fra. 

Jeg mener at du ikke trenger å gi opp brødet, men det er individuelt. Ville nok likevel byttet ut de fleste skiver med knekkebrød for en periode.

Kroppen trenger forresten pause fra mat innimellom, det er ikke naturlig å ha tilgang til mat hele tiden, som vi har nå. Så å droppe kveldsmaten og spise frokost sent/droppe frokost, er en god idé, om du vil ned i vekt eller ikke. Drikk Farris, så får du i deg fine salter og blir mindre sulten hvis du dropper måltider.

Men som sagt, jeg tipper det viktigste er å halvere frokosten, kanskje du ikke trenger å gjøre noe mer. Du spiser rett og slett ganske mye, vi trenger mye mindre mat enn vi tror. Du må tåle å gå litt sulten på f eks kvelden, det har du bare godt av, selv om det ikke føles sånn.

Endret av Lovis Fenja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting jeg har opplevd er at kroppen tilpasser seg det aller meste. I perioder jeg har spist hyppig har jeg vært skrubbsulten store deler av dagen. Sultfølelse er nettopp det - en følelse, og i vårt moderne samfunn sier den ikke stort om matbehov.

Ser det er mye prat om blodsukker her, og post #7 skriver mye nyttig. Kroppen vil helst ikke bruke av eget lager, og er den vant til jevnlig påfyll kommer den til å "be" om det hele tiden. Det går fint an å vende seg av den påtrengende sultfølelsen, men det tar litt tid.

Anonymkode: 71c08...b3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Få opp inntaket av protein. Og ned med karbohydrater, dropp brød etc.  😃

Ikke drikk flytende kalorier heller, det er unødvendig, du vil gå ned fortere i vekt 😊

Spis heller grønnsaker og protein (eksempel ren fisk, egg, kjøtt, kylling, erter, bønner..) Med mer protein blir du mettere også. 

Frokost:

drikke: vann eller zero-saft eller noe annet uten kalorier 

mat: to egg er supert, salat/grønnsaker med kylling eller noe annet protein + d vitamin, tran/ sanasol/multivitamin

dropp: melk, brødskiver, avokado

lunsj

Dropp: yoghurt, lite næring, mye kalorier, dropp havregryn - mange kalorier 

Spis heller: Fisk/kylling/kjøtt + grønnsaker 

Litt frukt: banan før trening for eks.

middag: kjøttdeig - supert 

mye grønnsaker (veldig lite kalorier i og de tar plass i magen så en blir mett) 

dropp tortilla - ingen næring og mye kalorier 

supert at du drikker en sunn mengde vann

kvelds: dropp brød, 

spis protein: grønnsaker, bønner

last ned gjerne en app og track kalorinivået ditt og proteinnivået. Om du trener styrke og ikke vil gå ned i muskelmasse mens du går ned i fettprosent - ligg på 2 x kroppsvekten i protein 

Eks. du veier 63 kg - prøv å kom over 100 g protein hver dag. Du får mer energi, blir mettere og får jevnere blodsukker. MEN en må også spise færre kalorier totalt. En spiser som oftest flere kaller enn en tror. 

Spis færre kalorier totalt enn nå og mer protein for å bli mett så du kan bli varig slank og ikke bare jojo-slanke. 

Og gjerne tren styrke, eks. 3 ganger i uka. 

Du vil føle deg mett, sterk og bra i egen kropp 

Anonymkode: d27a5...614

Det er ikke Ts du siterer. Ts skrev  bare hovedinnlegget og etter det ble det stille.

Anonymkode: f2fb1...7a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 18.47):

Jeg blir også veldig sulten på et kosthold som du beskriver. Vet ikke hvorfor, det er jo sunt nok. Og ironisk nok blir jeg ganske langvarig mett på sjokolade feks. Merkelig. Men jeg må altså ha mye karbohydrater, fett og proteiner gir ikke varig metthetsfølelse hos meg. 

Anonymkode: c9424...54e

Samme her. I de periodene jeg spiser sjokolade, går jeg ned i vekt🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk😊

Jeg gikk ikke ned noe raskere enn det i gjennomsnitt (men var litt rykk og napp). Det er nok dessverre forbeholdt de veldig store å kunne gå ned masse hver uke på en sunn måte.

Ja er nesten gått sport i å få mest mulig mat innenfor kaloriregnskapet, man kan få inn ganske mye egentlig, dersom man planlegger litt. Og føles egentlig sunt å kjenne seg sulten før måltider. Setter mer pris på maten også. Også må det være plass til at man skeier ut innimellom, uten at det er krise, men komme raskt tilbake i riktig spor😊

Er lite tips (kanskje ikke helt lov å anbefale det men) er å ikke trene så mye mens du driver å går ned disse få kiloene. Jeg blir hvertfall ganske sulten av trening, vinningen går opp i spinningen liksom. Kan evt øke treningen igjen når du har nådd målet, det vil nok hjelpe på vedlikehold også😊

Ja, helt enig! Jeg har rom for kos i «planen» min. Men til nå har jeg egentlig klart meg uten. Og merker at jeg ikke savner godiset så mye som jeg trodde jeg skulle. Ja, kroppen har ikke vondt av å kjenne på det. Jeg har prøve å spise til ca samme tider hver dag, og kjenner at kroppen justerer seg godt etter det☺️                                                                

Ja, det kan jeg jo prøve! Trodde ikke disse kiloene skulle sitte så hardt! Men vet jo selv at treningen har jeg full kontroll på, så hovedfokuset er på kostholdet! Takk for gode tips ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 17.29):

Noen her som kan komme med tips om hvordan dere klarte å gå ned i vekt uten å gå rundt å være sulten hele tiden? 

Jeg har lysst å gå ned ca 5-6 kilo nå mot sommeren, men jeg sliter så innmari med at jeg blir så raskt sulten og da sliter jeg med å gå ned i vekt.. Er kvinne, veier 63 kilo og er ca 170 cm høy og ønsker å komme litt under 60 kg tallet på vekta.  

Til frokost spiser jeg alltid to brødskiver, to egg og et glass ekstra lett melk, av og til en liten/halv avokado i tillegg. Til lunsj spiser jeg en skyr yoghurt/ synnøve gresk mager yoghurt eller havregryn med en hakket banan oppi, litt kanel og av og til en spiseskje med peanøttsmør. Til middag så varierer det litt, men pleier som regel å steke opp karbonadedeig med en spiseskje olivenolje og ha det oppi en fullkorns tortilla eller så steker jeg opp en hamburger og har den i et grovt hamburgerbrød. Kveldsmaten går som regel i enten to brødskiver eller noen knekkebrød sammen med litt frukt av og til, og jeg drikker også mye vann i løpet av dagen. Når jeg skal legge meg så kjenner jeg at jeg begynner å bli sulten igjen og ofte så sliter jeg med å sovne fordi jeg er så sulten. Det kan beskrives som om det svir i magen så sulten jeg er, ikke at jeg har vondt i magen men får en ekstrem sviende sult, litt vanskelig å forklare.

Gjennom dagen så blir jeg også ofte sulten så hva er det jeg gjør feil her? Hvis dere ser på hva jeg som regel spiser i løpet av en dag, spiser jeg for lite eller for mye? Jeg får jo i meg både protein, karbohydrater og litt fett, men jeg lurer på om jeg spise litt for mye karbohydrater? Har hørt at hvis man kutter ned på karbohydratene så vil kroppen bli vant til det etter hvert og da vil slipper man å bli så raskt sulten, er det noen her som har prøvd det? Jeg merker at hvis jeg ikke spiser med en gang jeg kjenner meg sulten igjen så begynner jeg å bli dårlig og svimmel og klarer ikke tenke skikkelig, er det pga for lavt blodsukker pga karbohydratene jeg spiste tidligere som gir raskt blodsukker for så å synke raskt igjen? Burde jeg kutte ned på karbohydratene eller er det noe annet jeg kan gjøre med kostholdet mitt? 

Tar imot tips og råd😊

Slutt å spis brød, knekkebrød, pasta, potet, ris og alle korn/ melprodukter. Så enkelt er det faktisk.

Anonymkode: 59868...396

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du spiser jo ekstremt mye korn! Korn gjør deg mer sulten og fysen. Bytt ut mesteparten av kornet med grønnsaker og kjøtt/fisk, så blir du nok mettere. Du spiser også veldig mange måltider. Spis max 3 måltider, helst 2. Og kutt ut de lett-produktene. Du blir mye mettere og mer langvarig mett av H-melk og fullfett gresk yoghurt.

Anonymkode: a09f9...44c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 17.35):

Jeg lurer på det samme som ts. Håper noen kan svare oss. For jeg spiste som en HEST før, masse karbohydrater. Nå spiser jeg omtrent som ts og beveger meg mer. 

Anonymkode: 5b2c7...b37

Virkelig?

Svaret er jo helt åpenbart. Ønsker du å gå ned i vekt uten å være sulten må du øke mengden mat med lav kaloritetthet og minke mengden mat med høy kaloritetthet.

Ts spiser to skiver med brød og masse greier til frokost. Hen burde valgt å spise en salat med hur mye grønnsaker og salat som helst, litt dressing på og nøtter eller bønner som protein. Det er normalt sunn frokost. Det samme er lunsj.

Middag angis som oftest ikke som "karbonadedeig". Det angis som "ovnsbakte grønnsaker med litt kylling til" eller "grønnsakssuppe med egg" eller annet. 

Sliter du med forskjellen høy og lav kaloritetthet? Null problem. Spis deg mett på grønnsaker. Spis litt frukt når du er sulten. Og dersom du får lyst på noe til grønnsakene så spiser du en liten mengde tilbehør ved hvert eller hvert annet måltid - brød, ris, kjøtt, etc. er tilbehør.

Anonymkode: 222e7...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/4/2022 at 6:29 PM, AnonymBruker said:

Til frokost spiser jeg alltid to brødskiver,

Kutt ut brød helt.

to egg

Bra.

og et glass ekstra lett melk,

Slutt med dette. Du må få i deg fett.

av og til en liten/halv avokado i tillegg.

Bra.

Til lunsj spiser jeg en skyr yoghurt/ synnøve gresk mager yoghurt

Slutt med dette magre greiene. Kroppen din trenger fett og proteiner som energikilde.

eller havregryn

I ytterst små doser, men da kun fordi havre har en bra andel vannløslig fiber.

med en hakket banan oppi, litt kanel og av og til en spiseskje med peanøttsmør.

Det er jo greit.

Til middag så varierer det litt, men pleier som regel å steke opp karbonadedeig med en spiseskje olivenolje

Helt ok.

og ha det oppi en fullkorns tortilla

Like ille som brød. Slutt med dette. Fullkorn er i all hovedsak bare "vanlig" pluss mer mineraler, vitaminer (og kanskje litt fiber) og har lite til ingen effekt på slankingen som sådan.

eller så steker jeg opp en hamburger

Det kommer an på hva slags hamburger. Kjøper du ferdige burgere har de gjerne tilsatt hvete og andre ting du ikke skal spise om du sliter med sultfølelse.

og har den i et grovt hamburgerbrød.

Enda værre enn brød. Slutt med dette også.

Kveldsmaten går som regel i enten to brødskiver eller noen knekkebrød

Slutt med begge disse tingene.

sammen med litt frukt av og til,

Litt er greit.

og jeg drikker også mye vann i løpet av dagen.

Bra.

Når jeg skal legge meg så kjenner jeg at jeg begynner å bli sulten igjen og ofte så sliter jeg med å sovne fordi jeg er så sulten. Det kan beskrives som om det svir i magen så sulten jeg er, ikke at jeg har vondt i magen men får en ekstrem sviende sult, litt vanskelig å forklare.

Gjennom dagen så blir jeg også ofte sulten så hva er det jeg gjør feil her?

De absolutt basis tingene som skjer i kroppen er at insulinproduksjonen øker proporsjonalt med mengden blodsukker. Dette skal hjelpe kroppen med å håndtere sukkersjokket. Som en ekstra hjelp gjør derfor insulin at fett ikke kan hentes fra fettlagrene i kroppen. Når blodsukkeret er normalt igjen vil kroppen derfor ikek ha tilgang på noen energikilde og det viser seg som ekstrem sult.

Med det i bakhodet skal du da tenke på at karbohydrater er ikke mer enn bare litt komplisert sukker som det tar kroppen kun minutter å omforme til rent sukker. Så brød, tortilla, knekkebrød, alle slags korn blir meget fort omgjort til sukker i tarmen. Dermed er den etterfølgende sulten en garanti. Vi har alle hatt den. Den som kommer etter cirka en halvtime etter måltidet.

Denne effekten er forøvrig ganske individuell, men hvis du i "evigheter" har hatt en karbohydrat/sukker -rik diett vil det ta mer tid før du klarer overbevise kroppen om at den skal hente fra fettlagrene selv om du ikke sjokker insulinsystemet ditt.

Hvis dere ser på hva jeg som regel spiser i løpet av en dag, spiser jeg for lite eller for mye?

Selv vil jeg si du spuser for mye karbohydrat som igjen gir deg den vonde sultfølelsen.

Jeg får jo i meg både protein, karbohydrater og litt fett, men jeg lurer på om jeg spise litt for mye karbohydrater? Har hørt at hvis man kutter ned på karbohydratene så vil kroppen bli vant til det etter hvert og da vil slipper man å bli så raskt sulten, er det noen her som har prøvd det?

Som sagt over.

Jeg merker at hvis jeg ikke spiser med en gang jeg kjenner meg sulten igjen så begynner jeg å bli dårlig og svimmel og klarer ikke tenke skikkelig, er det pga for lavt blodsukker pga karbohydratene jeg spiste tidligere som gir raskt blodsukker for så å synke raskt igjen?

Nettopp dét er det. Så med det i bakhodet skal du spørre deg selv hvorfor kroppen ikke henter fra fettlagrene. Som sagt over - pass på insulinet.

Burde jeg kutte ned på karbohydratene eller er det noe annet jeg kan gjøre med kostholdet mitt? 

Tar imot tips og råd😊

hvis du absolutt spise karbohydrater i slike mengder må du også spise vannløslig fiber. Merk at det ikke er det samme som når det bare står "fiber" på innholdsfortegnelsen. Det er gjerne en samleverdi for alt fiberet, men det vannløslige fiberet er hva du behøver om du må spise mye karbohydrater. Dette fiberet vil løse seg opp i tarmen og binde seg til sukkeret (enten det var sukker eller det var karbohydrat som er omgjort til sukker), og med det skape en slags sukkergelé som er tyngre for kroppen å ta opp. Det betyr at du ikke sjokker kroppen med sukker og insulinproduksjonen forholder seg normal. Det igjen gjør at kroppen har et gjevnt tilsig av sukker fra denne blandingen og energi vil være tilgjengelig lengre. Sulten vil ikke komme så fort heller.

Men mitt eget tips er ikke å stole på dette fiberet fordi det er så vanskelig å spise nok av det da det ikke er så fryktelig mye av det i dagens matvarer. Tilsvarende effekt oppnår også ved å spise fett og proteiner. Dette er meget trege matvarer som ikke vil tulle med blodsukkeret og insulinet, og dermed kan man holde seg på et lavt nivå med dette og kroppen vil hente resten fra fettlagrene i kroppen - gitt at man har nok tilgjengelig. Har man ikke nok tilgjengelig vil kroppen hente fra musklene, så vær sikker på at du er "overvektig nok" for en slankekur og ikke egentlig bare trenger å forme kroppen litt. Slikt gjøre best med trening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg under 1200 kcal og avsporing. 

- Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 18.47):

Jeg blir også veldig sulten på et kosthold som du beskriver. Vet ikke hvorfor, det er jo sunt nok. Og ironisk nok blir jeg ganske langvarig mett på sjokolade feks. Merkelig. Men jeg må altså ha mye karbohydrater, fett og proteiner gir ikke varig metthetsfølelse hos meg. 

Anonymkode: c9424...54e

Jeg må også ha mer karbohydrater enn mange, selv en ernæringsekspert jeg gikk til en periode sa det. Jeg blir helt utafor av f eks lavkarbo, mister all futt og blir totalt utmattet. Jeg har prøvd mange dietter pga helsa og lavkarbo er det verste, det passer overhodet ikke til meg. Det som gjør kosthold så vanskelig er at folk reagerer så forskjellig på det, at det ikke finnes noen mal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...