Gå til innhold

Biden vil stille Putin for krigsforbryterdomstol

Gereon Rath

Anbefalte innlegg

USAs president Joe Biden omtaler Russlands president Vladimir Putin som en krigsforbryter igjen og tar til orde for rettssak for forbrytelser begått i Ukraina.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0GAgoB/biden-vil-stille-putin-for-krigsforbryterdomstol

Ja Biden har rett Putin burde bli stilt for krigsforbryterdomstol sammen med George W. Bush.

Om vesten virkelig er i mot krigsforbrytelser som de påstår, så ville de også ha stilt vestlige ledere som utfører krigsforbrytelser som George W. Bush for krigsforbryterdomstolen,  Men det er jo en kjent sak at vesten vil ikke dømme sine egne for krigsforbrytelser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellen er vel egentlig at Putin er sittende leder i landet, den andre du nevner er ikke leder lengre. Samtidig tror jeg dette har mye med tiden vi lever i , land er knyttet nærmere og nærmere hverandre, og vi tolerer ikke det samme som en gjorde før. Men forhåpentligvis er dette en retning der vi holder ledere ansvarlige for hva de gjør videre, uavhengige av hvilket land de kommer fra. Så er det også viktig å huske på at det er mulig ledere ikke har direkte påvirket til enkelte krigsforbrytelser, men at det er militære ledere som har gitt ordre - og selvfølgelig bør de som har det være de som blir dømt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Gereon Rath skrev (2 timer siden):

Om vesten virkelig er i mot krigsforbrytelser som de påstår, så ville de også ha stilt vestlige ledere som utfører krigsforbrytelser som George W. Bush for krigsforbryterdomstolen,  Men det er jo en kjent sak at vesten vil ikke dømme sine egne for krigsforbrytelser. 

Det er også kjent at USA nekter å utlevere egne statsborgere til internasjonale domstoler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (9 minutter siden):

Biden bør stilles for retten han og, så da er de to. 

For hva da?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putin bryr seg pent lite om sånt. I hans eget univers er det bare han som besitter sannheten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (1 time siden):

Putin bryr seg pent lite om sånt. I hans eget univers er det bare han som besitter sannheten.

I denne saken gjør han faktisk det også. Biden kan kritiseres for mye, men å angripe ham for å kalle Putin det denne nazilederen er, blir for dumt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man nok fysisk hente ham dit. Om man ikke gjør det blr det i praksis frivillig å møte til domstolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (3 timer siden):

For hva da?

Jeg har ikke oversikt, var det under Biden eller var det før, og hva skjedde egentlig? Men faktum er at USA har ubudne krigere inne i Syria og muligens Irak, som trolig har brukt våpen der. Og så er det dronedrapene. De skjedde iallfall under Obama, men har de fortsatt med disse drapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Drizzt said:

Sant nok, men vi i vesten er ikke særlig bedre når det oommer til å krigføre i andre land basert på politiske og økonomiske motiver. I Russland blir demonstrasjoner mot krig slått ned på, mens i vesten blir demonstrasjoner mot krig ignorert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (1 time siden):

Sant nok, men vi i vesten er ikke særlig bedre når det oommer til å krigføre i andre land basert på politiske og økonomiske motiver. I Russland blir demonstrasjoner mot krig slått ned på, mens i vesten blir demonstrasjoner mot krig ignorert.

Vesten har ikke noe problemer med krigsforbrytelser når det er vesten som utfører dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Drizzt said:

Er nok sånn. Og så er det også et spørsmål om hva som er klokt å si. Virker som Biden er for løsmunnet i blant og ikke ser konsekvensene av sine uttalelser. (Selv om forgjengeren var verre). Om USA eller andre noen gang skal kunne forhandle med Putin for å stoppe krigen så er det ikke fruktbart å ha kalt ham en krigsforbryter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (7 timer siden):

USAs president Joe Biden omtaler Russlands president Vladimir Putin som en krigsforbryter igjen og tar til orde for rettssak for forbrytelser begått i Ukraina.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0GAgoB/biden-vil-stille-putin-for-krigsforbryterdomstol

Ja Biden har rett Putin burde bli stilt for krigsforbryterdomstol sammen med George W. Bush.

Det er Putin sin skyld at 64. Divisjon var i Ukraina , bevæpnet. Men jeg er ganske sikker på at drapene i Butsja var imot hans ønsker og alle retningslinjer. Når en divisjon løper løpsk og begynner å plyndre, og det eskalerer til masse dreping, så er jo ikke det krigsherrens ide. Men han har ansvar allikevel. 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (3 minutter siden):

Det er Putin sin skyld at 64. Divisjon var i Ukraina , bevæpnet. Men jeg er ganske sikker på at drapene i Butsja var imot hans ønsker og alle retningslinjer. Når en divisjon løper løpsk og begynner å plyndre, og det eskalerer til masse dreping, så er jo ikke det krigsherrens ide. Men han har ansvar allikevel. 

Vis meg hvor jeg har skrevet at han ikke er ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (1 time siden):

Vis meg hvor jeg har skrevet at han ikke er ansvarlig.

Du har ikke skrevet at han ikke er ansvarlig. Det er jeg som usikker på om det juridiske straffeansvaret lander på han.

Jeg mener at Putin er ansvarlig for krigen, men er usikker på om han er straffeansvarlig for kriminelle soldater som utøver kriminalitet de ikke har fått ordre om. Er presidenten ansvarlig for kriminalitet som skyldes at han har væpnede styrker han ikke har kontroll på?

Putin kan trolig dømmes for andre krigsforbrytelser, men jeg er ikke advokat og kan ikke være sikker på om han kan dømmes for noe som soldater , trolig i 64. divisjon , har gjort på egen hånd og i strid med instrukser, regler og fullmakter.

Putin kan iallfall dømmes for brudd på Russlands grunnlov om forbudet mot å starte krig mot et annet land og dømmes til 30 års fengsel.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan folk som snakker om hvor ille  NATO og USA er vær så snill å sammenligne sivile tap under våre invasjoner/bidrag med Russland sine?  Da ser dere ganske enkelt at for oss så er sivile tap unntaket mens det for Russland er normalt eller doktrine å bombe sivile.

Om hoderegningen min ikke tar helt feil så drepte Russland(soviet) flere sivile under invasjonen av afghanistan enn det USA og NATO har gjort siden 1980. Så har Russland nesten like mange kriger under beltet som USA, hvor sivile tap har vært mye større som man kan legge til.

Det er bare å se på hva slags utstyr Russland utvikler sammenlignet med USA. Det ene landet satser stort på Klasebomber, dumme bomber, miner, MLRS og atomvåpen. mens det andre investerer i smarte bomber, lasere, presisjonsvåpen og etteretning.

Endret av MAGEROST
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer og brukerdebatt, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (19 timer siden):

Jo, vi er bedre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (18 timer siden):

Vesten har ikke noe problemer med krigsforbrytelser når det er vesten som utfører dem.

Helt feil. Og i vesten blir ikke de som kritiserer makthaverne henrettet heller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (17 timer siden):

Helt feil. Dette er en villet og bevisst strategi fra Kreml. Det er tross alt ikke første gang Russland bruker akkurat slike metoder i krig.

Her ser du hvordan Kreml forbereder russerne på folkemord i Ukraina, med nazistisk dehumanisering:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...