Example Skrevet 4. april 2022 #1 Skrevet 4. april 2022 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOjrR5/firebarnsmor-paa-tinget-paa-tide-aa-vurdere-kortere-ferie Det er noe ironisk herlig når partiene som stengte skolene uten å tenke seg om for to år siden nå er voldsomt bekymret for læringstapene en lang sommerferie gir. Kanskje både Høyre og Venstre skal ty til litt selvransakelse først, før man later til å være veldig bekymret for barnas læringstapene de tror det å ikke være på skolen midt på sommeren gir. For å ikke snakke om de voldsomme utgiftene det vil medføre når man må begynne å gjøre noe med de fleste skolebyggene i Norge. Ja, de er gjerne for varme i mai, juni og august også. Samt at man må betale ut overtid til lærerne som avspaserer om sommeren for at samfunnet skal spare penger. 5
jabx Skrevet 4. april 2022 #2 Skrevet 4. april 2022 Det hadde ikke gjort noe å korte ned på ferien, mot at skoledagene blir kortere og at man har mindre lekser. Lekser bør faktisk fjernes helt. Men en grei start er litt kortere ferie, og samtidig kortere skoledager. 3
Example Skrevet 4. april 2022 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2022 jabx skrev (27 minutter siden): Det hadde ikke gjort noe å korte ned på ferien, mot at skoledagene blir kortere og at man har mindre lekser. Lekser bør faktisk fjernes helt. Men en grei start er litt kortere ferie, og samtidig kortere skoledager. Det er vel gjerne motsatt vei det går. Leksefritt og mer skole. Men mer skole gir ikke nødvendigvis mer læring. Personlig tror jeg ikke skole ut juni og tidlig start i august løser så mye. Det vil også bli veldig dyrt. 2
Example Skrevet 4. april 2022 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2022 jegogdu skrev (39 minutter siden): Vet ikke om du fikk med deg det, men man fulgte fortsatt skolen selvom det var hjemmeundervisning. Til en viss grad. Man fulgte skolen, men hjemmeundervisning fungerer i all hovedsak veldig dårlig. 2
Example Skrevet 4. april 2022 Forfatter #7 Skrevet 4. april 2022 jegogdu skrev (1 time siden): Sier du. Uansett hvordan kan man vite det på forhånd? Man vet hva sommerferie innebærer. Man vet ikke hva hjemmeundervisning innebærer før man har prøvd. Man vet heller ikke hva slags konsekvenser det kunne fått og ikke stenge skolen. Hvis de hadde vært interessert i å vite, kunne de spurt noen som kunne gitt dem en mening om det, basert på det man visste. Pedagogikk er et rimelig stort felt som det forskes mye på. De ville funnet ut at det eksperimentet ville fått store negative konsekvenser, men man var ikke interessert i å høre om det den gangen. Det at man har håndtert pandemien I nesten to år etterpå uten å stenge skolene, med mer smittsomme og farlige virusvarianter viser jo at det var et feilgrep. Tilliten til at Høyre og Venstre er opptatt av læring er rimelig tynnslitt, for å si det forsiktig. Dette handler vel i større grad om at lang skoleferie byr på noen utfordringer i forhold til barnepass. 2
Gjest Nimbus2000 Skrevet 4. april 2022 #8 Skrevet 4. april 2022 (endret) Example skrev (19 timer siden): Tilliten til at Høyre og Venstre er opptatt av læring er rimelig tynnslitt, for å si det forsiktig. Dette handler vel i større grad om at lang skoleferie byr på noen utfordringer i forhold til barnepass. Ser høyrepolitikeren ta opp dette. Men om man sitter på Stortinget har man vel råd til å ha barna på SFO i sommerferien? Jeg er barnløs så jeg er helt grønn i denne diskusjonen. Endret 5. april 2022 av Nimbus2000
MorTil2 Skrevet 5. april 2022 #9 Skrevet 5. april 2022 At det ble gjort feilvurderinger for to år siden, i en situasjonen som var totalt ukjent, synes jeg faktisk er greit. At Støre regjeringen, vinter 2021, tviholdt på nedstengning til tross for andre råd fra både FHI og Helsedepartementet, tenker jeg er mer kritikkverdig. Når det er sagt, klarer jeg ikke helt å se sammenhengen mellom det å stenge skoler i forbindelse med en uoversiktlig pandemisituasjon, og en debatt om skoleferier og læringstap. Som mor er jeg ikke i tvil om at flere uker med ferie ikke akkurat bygger opp under kunnskapsnivået til unge mennesker. Bare det at barn og unge i dag har mye av det samme lærestoffet på ulike trinn, tilsier at enten er progresjonen og kravene for lave, eller så er kunnskapstapet for stort. En kan jo også spørre hvorfor skoleelever skal tilvennes all denne ferien, når arbeidslivet ikke består av det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå