Gå til innhold

Vil en klage forsure dialogen med kommunen? – Har søkt om BPA

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er kronisk syk og funksjonshemmet, og har søkt om BPA. Kommunen vil ikke behandle søknaden, de bare trenerer. 
I ventetiden har jeg hjemmesykepleie til de aller mest grunnleggende behov. Problemet er at jeg ikke får tilstrekkelig hjelp. Hjemmesykepleien har bare lov til å gjøre visse oppgaver og de har et voldsomt tidspress. Jeg har behov for mye mer hjelp, og det er derfor jeg har søkt BPA. 
Hjemmesykepleien fungerer i og for seg greit, men over tid hoper det seg opp ting som ikke blir gjort. Det begynner nå å nærme seg et helt år siden jeg sendte inn søknad om BPA. 

Hver gang jeg kontakter kommunen og spør hvor langt de er kommet med saken, får jeg beskjed om at de skal avtale et møte med legen min, at de skal komme hjem til meg for å se hvordan jeg bor, at de trenger en oppdatert legeerklæring, at de trenger en epikrise fra 2014, at jeg må fylle ut et skjema, at de må ha et møte med hjemmesykepleien osv. Forstår at de har behov for god dokumentasjon og at det tar tid å behandle en søknad om BPA. Men det jeg synes er så frustrerende er at de aldri kommer noen vei.
Når jeg snakker med saksbehandlerene mine (2 stk) høres det ikke ut som at de egentlig har lest gjennom søknadspapirene, for de stiller spørsmål om ting som står i papirene. Forstår jo at de ikke husker alt, men stusser likevel over at de har bedt fastlegen om oppdatert legeerklæring fem uker etter at de mottok forrige legeerklæring fra fastlegen.

Jeg begynner å bli litt lei av å vente. Slik jeg forstår Forvaltningsloven skal kommunen egentlig gi meg en slags tidsfrist for hvor lang tid de regner med det tar å behandle søknaden, men det har jeg aldri fått. Når jeg etterspør det sier de at de trenger oppdatert legeerklæring, nytt skjema, gammel epikrise, et møte osv. før de kan begynne å behandle søknaden. 

Jeg vurderer nå om jeg skal sende inn en klage på den lange behandlingstiden. Men er engstelig for at det vil forsure dialogen med kommunen, og at de derfor ikke vil innvilge søknaden min, eller gi meg langt færre timer enn jeg har søkt om, på trass. 

Er det noen her som har erfaring med å klage på kommunen og kan si noe om hvordan samarbeidsklimaet ble etter klagen? 

Anonymkode: b7703...1ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fyfaen. Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men at Norge som liksom skal være verdens beste land å bo i har så elendige rutiner for å hjelpe folk med ting som å få BPA er helt elendig. Har selv jobbet som BPA og vet at mange har måttet kjempe lenge for å få det innvilget, men vet ingenting om prosessen. Er uansett helt hårreisende at du ikke skal få god nok hjelp i mellomtiden, burde fått en midlertidig innvilgelse frem til de har sett på saken din eller noe slikt, men det blir vel for dyrt.  

Anonymkode: ad906...95c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med pasient-og brukerombudet. De kan hjelpe deg videre i prosessen. Hva gjelder forvaltningsloven så starter den fristen å løpe fra du har søkt om bpa. Og har du behov under 32 timer pr uke har du heller ikke et rettskrav på tjenester organisert som ba, og det vil være opp til kommunen å skjønnsvurdere om du skal få tjenester som bpa. Så ville tatt kontakt med overnevnte instans.

Anonymkode: adb6d...ef7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er jo fullstendig på trynet at de ber om ny legeerklæring fem uker etter at de har fått en legeerklæring. Da kan de jo i prinsippet fortsette å etterlyse legeerklæringer for evig tid om ikke de selv klarer å ekspedere søknaden før erklæringen, etter deres mening, har gått ut på dato. Skikkelig Kafka-prosess, høres det ut som.

Anonymkode: 2edec...21f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ta kontakt med pasient-og brukerombudet. De kan hjelpe deg videre i prosessen.

Jeg er ikke TS, men kan jeg spørre hva de kan hjelpe med? Kan de faktisk gjøre noe, eller kan de bare gi råd og sånn?

Anonymkode: 02a72...f84

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror forresten ikke jeg hadde turt å klage. Kommunen sitter med all makt i en sånn situasjon. Man blir så liten når man er avhengig av hjelp og andres goodwill. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet (spesialisthelsetjenesten) og det hender vi får klager fra pasienter eller pårørende. Men vi er ikke kjipe med dem på trass etterpå, Tvert imot er vi nok heller litt ekstra greie, for å blidgjøre dem eller så de ikke skal bli sure og klage mer. Så lenge de ikke er frekke eller urimelige da, men du TS høres jo ikke sånn ut i det hele tatt. 

Hvis det er systemet det er noe galt med, er det gjerne bra når pasientene klager. Pasientene våre får ikke innfridd alle rettighetene sine, men når vanlige ansatte sier fra velger ofte ledelsen bare å stappe hodet i sanden. Når det kommer en formell klage blir de derimot nødt til å ta stilling til det og pasienten har krav på å få et skikkelig svar. 

Skulle tro det er sånn i kommunen også? Folk flest vil vel ikke gjøre folk misfornøyde. Men har hørt mye rart om kommuner da, kanskje det er de mest trassige som havner der. 

Anonymkode: 1e328...847

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hei, TS. Det virker som om kommunen prøver å trenere dette, ja. Likevel kan de ikke trenere for mye, de må behandle søknaden innen en viss frist. Hvis det drøyer i mer enn en måned, må kommunen opplyse deg skriftlig hvorfor det tar så lang tid og når det forventes å få søknaden ferdigbehandlet. 

Alle klager ''forsurer'', men har du rett, så har du rett. Har det gått over 1 måned siden du sendte søknaden og du ikke har fått noe begrunnelse for hva som tar så lang tid og når søknaden blir ferdigbehandlet, må du absolutt klage.

Det er merkelig å kreve ny legeattest så kort tid etter at legen din sendte en attest. 

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å melde deg i en av organisasjonene som tilbyr BPA tjenester (for eksempel Uloba) og be om bistand og hjelp der. Du kan til og med ha en representant derfra i møte med kommunen, noen som taler din sak. For eksempel når kommunen kommer på besøk hos deg.

Nå vet jeg ikke hvilken kommune du bor i, men mange kommuner, faktisk de fleste, er elendige på BPA og skjønner ikke hva BPA er eller ser på det som en post de kan lett kutte i for å flytte penger et annet sted. Det er en kamp du ikke kan vinne alene. Du trenger gode hjelpere fra noen som kan dette. Derfor anbefaler jeg deg å kontakte et firma som tilbyr BPA i din kommune og be om bistand der. Får du innvilget BPA, må du velge leverandør blant de som får lov å tilby BPA i din kommune. Da hjelper det å være ''inne'' allerede hos et firma som kjenner deg og saken din.

Så jeg ville startet derfra. Da får du også hjelp å skrive klagen.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 16.33):

Fyfaen. Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men at Norge som liksom skal være verdens beste land å bo i har så elendige rutiner for å hjelpe folk med ting som å få BPA er helt elendig. Har selv jobbet som BPA og vet at mange har måttet kjempe lenge for å få det innvilget, men vet ingenting om prosessen. Er uansett helt hårreisende at du ikke skal få god nok hjelp i mellomtiden, burde fått en midlertidig innvilgelse frem til de har sett på saken din eller noe slikt, men det blir vel for dyrt.  

Norge er ikke verdens beste land å bo i, nei. Kanskje hvis man har alt på stell, masse penger og ikke er avhengig av NAV, kommune og det offentlige generelt. Men for folk som må kjempe for sine rettigheter, er Norge ikke stort bedre enn land Norge ikke vil sammenlignes med. Det er en evigdans med søknader, klager, møter, dokumentasjon, søknader, klager, møter, dokumentasjon, osv. Jo mer sårbar du er og jo mer hjelp du trenger, jo mer må du kjempe. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror forresten ikke jeg hadde turt å klage. Kommunen sitter med all makt i en sånn situasjon. Man blir så liten når man er avhengig av hjelp og andres goodwill. 

Nei, kommunen sitter ikke med all makt. Kommunen kan fint bli irettesatt av Statsforvalteren (Fylkesmannen) og de blir det når de bryter loven.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/4/2022 at 4:33 PM, AnonymBruker said:

Hvilket land mener du er bedre?

Anonymkode: 5a0fa...49a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samarbeidsklimaet med kommunen var i mine øyne ikke bra i utgangspunktet engang. Man må ofte klage, og ta det lengre enn en enkelt klage innad i kommunen for å få det en faktisk har krav på.

Anonymkode: 58978...934

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre veldig vanlig at kommuner trener saker om BPA. De liker ikke å innvilge det, vil ha kontroll på timer og personell selv, mener det blir dyrt osv.

Klag til det som før het fylkesmann, men nå er Statsforvalter i ditt fylke.

Du skal i det minste fall ha fått opplysninger om saksgang og en behandlingsfrist for saken. Statsforvalteren liker ikke kommuner som driver og ‘trør vannet’ og kan røske litt opp i ting.

Finnes det en tilbyder av BPA-tjenester i området? Det kan være smart å ta kontakt med en, de har erfaring med søknadsprosessen og vrange kommuner, og kan ofte bistå.

Har du noen som kan være med deg på møter med kommunen? Det kan være klokt, hjelper å ikke være alene i møte med ‘overmakta’, og du har et vitne på din side om det blir ord mot ord. 

Anonymkode: 22864...8b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og å klage til Statsforvalter høres jo veldig formelt og vanskelig ut, men er egentlig nokså lavterskel.

Holder gjerne med en telefon og en kort e-post de kan bruke for å opprette sak på.

Deres hovedjobb er å føre kontroll med kommunene og holde dem i ørene, så rot i søknadsprosessen er midt i deres fat.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og å klage til Statsforvalter høres jo veldig formelt og vanskelig ut, men er egentlig nokså lavterskel.

Holder gjerne med en telefon og en kort e-post de kan bruke for å opprette sak på.

Deres hovedjobb er å føre kontroll med kommunene og holde dem i ørene, så rot i søknadsprosessen er midt i deres fat.

Før man klager til Statsforvalteren, må man klage til kommunen og få avslag, ikke noe svar eller et ikke-tilfredsstillende svar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar! 
Virker som at de fleste av dere har god erfaring med å klage? Jeg er så engstelig for at det blir helt umulig å ha en god dialog med kommunen dersom jeg klager på dem. 

Men jeg lurer forresten på hvem jeg kan klage til? Jeg har snakket med en rådgiver hos Statsforvalter på telefon, men han sa at de ikke kan gjøre noe før jeg får et vedtak. Men jeg får jo ikke vedtak fordi kommunen trenerer og ikke vil behandle søknaden. Så jeg vet ikke helt hvordan jeg kan få klaget.

Anonymkode: b7703...1ec

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (På 6.4.2022 den 22.05):

Norge er ikke verdens beste land å bo i, nei. Kanskje hvis man har alt på stell, masse penger og ikke er avhengig av NAV, kommune og det offentlige generelt. Men for folk som må kjempe for sine rettigheter, er Norge ikke stort bedre enn land Norge ikke vil sammenlignes med. Det er en evigdans med søknader, klager, møter, dokumentasjon, søknader, klager, møter, dokumentasjon, osv. Jo mer sårbar du er og jo mer hjelp du trenger, jo mer må du kjempe. 

I mange andre land er det jo nærmeste familie som må utføre alt det BPA kan hjelpe til med i Norge. Hvis familien gidder, da. Og hvis man har familie. Tenker du det er noe bedre? 

Anonymkode: 16da3...ec8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette går da virkelig ikke an😮 de har jo en frist på seg. Håper du gjør som nevnt over her, kontakter en leverandør og får hjelp derfra. Eller så kan du jo fint purre på svar uten at det er en klage, om du er redd for det.

Anonymkode: 4d0c2...023

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

Jeg har Bpa og jeg har klaget.

Jeg har også vært i akkurat samme sted som deg. Forskjellen var at jeg hadde fått innvilget, men ansettelsen tok laaaaaaaaaang tid. Ca 2 år. Bare boikotten, vranghet og Kvalme fra kommunen.

De tror hjemmesykepleie kan tilby hva Bpa kan. Det kan de ikke. Det er ikke engang i nærheten!!

Bpa kommer når du trenger

hjelper med det du trenger

det er en person( eller 2/3) , ikke 248 som hjemmesykepleie 

De hjelper der du trenger, og gir liv, ikke bare ett liv der du overlever

Jeg har nå hatt Bpa i 7 år. 

Dette siste vedtaket klaget jeg på.

Det har vært ett helvete, men kort fortalt sier de jeg har sagt jeg ikke trenger hjelp på mornigene.
Morningene har alltid vært da jeg trenger hjelp mest, så jeg har jo aldri sagt dette.

I nytt vedtak mistet jeg det. Derfor klaget jeg.

Når jeg klaget, sa saksbehandlerene ( i kommunen) og soneleder ( i kommunen) at jeg mest sansynlig ikke fikk medhold.

Og hvis saken gikk videre til fylke holde de alltid med de.

Masse trusler. Masse dritt. Men morningene var mitt svakeste punkt. Uten hjelp der velter hele dagen, så jeg opprettholdt klagen og fikk medhold.

Så fikk jeg ny soneleder ( 100 ganger bedre)

mye pjatt utenom fra meg, men poenget er.

DU TRENGER BPA. Du har søkt på det. De skal svare. Og dette må du bare holde kursen på.

Har du legen på ditt lag, be hen gi beksjed om at dette er uholdbart. Og denne legeerklæringen, den innhenter vel de. Jeg har gikk samtykke til sånt.

Jeg jar ogsæ koordinator, det kan du få. Få henne til å ta kampen for deg.

Ring de.

Send Mail, 

og mas…

Også du, det er grusomt slitsomt nå. Men får du Bpa.. så er Bpa livet i gave..

Anonymkode: 16aab...513

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må du (dessverre) bare stå på, «mase» og klage. At det har gått et helt år er vanvittig og det er absolutt på tide å slå i bordet. Det er mye viktigere at du får BPA asap enn at noen evt skulle bli sure (det er jobben deres så du skal ikke være redd for hvordan de vil reagere).

Det er mye sant i ordtaket om at man må være frisk for å være syk.

Husk at dette er en rettighet du har.

Anonymkode: 72616...d7d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...