Gå til innhold

Mas om godteri

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på sju seks år har lagt merke til at andre kjøper godteri når det ikke er Lørdag, sett folk på butikken.  Nå er det hvorfor kan ikke jeg kjøpe godteri i dag, jeg så noen andre som kjøpte godteri, det er urettferdig! Har sagt mange ganger nå at jeg skjønner at hun syns det, men at folk har forskjellige regler, men vi har denne regelen. Men det er så urettferdig mamma! Flere med samme problem her? Hvordan får jeg slutt på maset?

Anonymkode: 82300...3ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Datteren min på sju seks år har lagt merke til at andre kjøper godteri når det ikke er Lørdag, sett folk på butikken.  Nå er det hvorfor kan ikke jeg kjøpe godteri i dag, jeg så noen andre som kjøpte godteri, det er urettferdig! Har sagt mange ganger nå at jeg skjønner at hun syns det, men at folk har forskjellige regler, men vi har denne regelen. Men det er så urettferdig mamma! Flere med samme problem her? Hvordan får jeg slutt på maset?

Seks år. Lurte seg inn en skrivefeil.

Skrevet

Høres ut som meg for noen år siden hehe. Men ikke gi deg, jeg stoppet å mase til slutt, mamma spurte om jeg hadde lyst på masse hull i tennene og sukkersyke når jeg maste om godterier i hverdagene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å si at de sikkert kjøper det for å spise på lørdag. 😛

Anonymkode: 54135...1e8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

"De skal sikkert ikke på butikken til lørdag ". Det er greit å begrunne hvorfor, men hvis begrunnelsen er gitt, holder det å si nei de neste gangene.

Anonymkode: bb024...c9b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan gi henne konsekvenser, har du hørt om det? Rart ikke du evner å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 19073...4f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan gi henne konsekvenser, har du hørt om det? Rart ikke du evner å gjøre noe med det. 

Joa, har jo hørt om det da. Men vet ikke hva enda.

Skrevet

Kan jo bare si at sånn er det og nå snakker vi ikke mer om det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Gi konsekvenser"? Konsekvenser kommer av seg selv, du mener "Gi straff". Jeg mener at å straffe barn fordi de spør etter godteri i butikken er dårlig gjort.

Ts, vi hadde det samme ("Mamma, hvis man bare kan spise godteri på lørdager, hvorfor selger butikken det i dag da?"). Man må bare forklare at for mye godteri ikke er bra (kroppen trenger ordentlig mat, ikke bare sukker) og derfor har vi bestemt at hos oss spiser vi det bare på lørdager. Man må gjerne si det igjen og igjen, men etterhvert gir de seg.

Anonymkode: 7e780...ace

• Liker 5
Skrevet

Det er bare starten på «hvorfor kan ikke jeg,når alle andre kan»😵💫 Bare vær bestemt under stormen😅😅. Den varer i mange år🙈

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Joa, har jo hørt om det da. Men vet ikke hva enda.

Er jo bare å si at "hører jeg mer mas om det, blir det ikke noe godteri til lørdag heller" Å selvfølgelig gjennomføre 'straffen'. Verre enn det er det altså ikke. Fjerne goder fungerer alltid. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

besta sa: eter du godis hver dag blir du en tjukkas!

klønete uttrykk fra en annen tid, men jeg ble jo ikke en tjukkas, så det virka til sitt formål. 

Anonymkode: 53932...0c6

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha henne med i butikken?!

Anonymkode: 2ea75...c8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår 5 åring er også slik! Vi har ikke fullstendig nulltoleranse for sukker i hverdagen, men sitter skjeldent å spiser godis midt i uka. Kan heller være snakk om en is til dessert i ny og ne eller at vi baker noe godt sammen en kveld. 

De gangene det blir mas om godteri pleier vi å forklare at «vi skjønner du har lyst på noe godt, men det er ikke bra for kroppen å spise for mye sukker. For at kroppen skal ha det bra, vokse og være aktiv trenger man vanlig mat, frukt og grønnsaker. Får kroppen for mye sukker blir man slapp og orker ingenting» 

Dette er en forklaring som har gått veldig fint hos oss! Vi er ingen fanatikere på sunt kosthold, men litt kunnskap om kosthold og næring skader ikke fra barn er unge😊

(skal også sies at vi har hatt noen runder med fri tilgang på godteri hos besteforeldre som har ført til oppkast) så forklaringen om at kroppen ikke føler seg bra med for mye sukker er på en måte prøvd ut🙈

Anonymkode: 4dc92...898

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å forklare at forskjellige folk gjør forskjellige ting og at det egentlig ikke er urettferdig, selv om jeg forstår at hun syns det (må respektere følelsene hennes). Og at det andre folk gjør kan ikke jeg gjøre noe med. Men kanskje ikke så lett å forstå for en seksåring…  Hun tror jo at mamma og pappa kan fikse alt.

AnonymBruker
Skrevet

Dattera mi er fem, og jeg mener at de selvsagt skal få lov å spørre om godis, og rundt temaet hvorfor andre kjøper osv. 

At dere har fortalt henne at man kun spiser godteri på lørdager er jo tullete for det gjelder jo ikke alle. 

"noen spiser godteri i uka, noen spiser godteri i helger, noen spiser godteri hver dag, mens noen spiser aldri godteri, vi spiser godteri på lørdag". 

Hvis dattera mi maser, så sier jeg gang på gang nei like rolig, men jeg overser henne ikke, spør hun feks om en spesiell type godis sier jeg gjerne at den er kjempegod, du kan få sånn neste gang vi skal kjøpe godis. Idag maste hun igjen om å få det ene og det andre, hun sa vær så snill og jeg roste henne fordi hun spør pent, men idag skal vi ikke ha godteri fordi vi har mye godt hjemme, melon, jordbær etc.. 

Blir det derimot mas og jeg er sliten, sier jeg det at "nå spør du veldig mye, og jeg har sagt nei, det her begynner å bli slitsomt, så hvis du vil bli med i butikken neste gang, så stopper du å spørre nå:)" 

Anonymkode: 3d086...3cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dattera mi er fem, og jeg mener at de selvsagt skal få lov å spørre om godis, og rundt temaet hvorfor andre kjøper osv. 

At dere har fortalt henne at man kun spiser godteri på lørdager er jo tullete for det gjelder jo ikke alle. 

"noen spiser godteri i uka, noen spiser godteri i helger, noen spiser godteri hver dag, mens noen spiser aldri godteri, vi spiser godteri på lørdag". 

Hvis dattera mi maser, så sier jeg gang på gang nei like rolig, men jeg overser henne ikke, spør hun feks om en spesiell type godis sier jeg gjerne at den er kjempegod, du kan få sånn neste gang vi skal kjøpe godis. Idag maste hun igjen om å få det ene og det andre, hun sa vær så snill og jeg roste henne fordi hun spør pent, men idag skal vi ikke ha godteri fordi vi har mye godt hjemme, melon, jordbær etc.. 

Blir det derimot mas og jeg er sliten, sier jeg det at "nå spør du veldig mye, og jeg har sagt nei, det her begynner å bli slitsomt, så hvis du vil bli med i butikken neste gang, så stopper du å spørre nå:)" 

Anonymkode: 3d086...3cc

Men jeg har jo forklart at vi har godteri på Lørdager, men at det ikke betyr at alle andre har det.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har liten dessert hver dag. Tørka frukt eller noe annet sunt ish. Men sjokkis og slikt er kun lørdag og søndag. Ingen vits å mase, liksom

Anonymkode: d9d85...fdc

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke se at det skal være noe vanskeligere å si nei til godteri enn f.eks en leke.  Er det mye mas i butikken så 1) ikke ta med barnet i butikken eller 2) netthandel eller 3) gi tydelig beskjed om at det blir ikke kjøpt noe, det kjøpes en annen dag. 

Anonymkode: d5e2a...46a

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kommer ingen vei med svarene mine til henne. Hun får bare syns at det er urettferdig. Idag sa hun at hvis hun hadde bestemt så skulle alle barna spise godteri hver dag, og de voksne skulle bare spise knekkebrød 🤪 Unger altså 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...