jentee24 Skrevet 4. april 2022 #1 Del Skrevet 4. april 2022 Hjelp! Hadde en barndomsvenninne sine foreldre som alltid lagde laks til oss med poteter, gulrøtter og smeltet smør . Har prøvd lenge å få til smaken men får den ikke til! Trooor den var dampet men vet ikke . Smakte godt med salt . Kan noen hjelpe en gravid dame med cravings?!?! 🙏🏼🙏🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #2 Del Skrevet 4. april 2022 Liker i hvert fall best ovnsbakt, og med agurksalat til! Anonymkode: b80d5...95e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentee24 Skrevet 4. april 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 4. april 2022 Prøver å få til den samme gamle smaken! Husker at vi miste den møre laksen med gaffel og hadde masse smør over . Er det en spesiell måte man lager laks på som de gjorde i «gamle dager» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsier Skrevet 4. april 2022 #4 Del Skrevet 4. april 2022 Dette kommer til å høres helt søkt ut, men test ut Fjordland sin? Den minner meg veldig om den gode, gamle smaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentee24 Skrevet 4. april 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 4. april 2022 Kelsier skrev (21 minutter siden): Dette kommer til å høres helt søkt ut, men test ut Fjordland sin? Den minner meg veldig om den gode, gamle smaken. Ikke dumt å gi et forsøk ! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #6 Del Skrevet 4. april 2022 Prøv avkokt laks - det var hva spiste i min barndom om vi hadde laks. Da brukes en del krydder i kokevannet, bl.a laurbærblad. Nellikspiker brukte min mor, men det har ikke denne oppskriften: https://joker.no/oppskrifter/avkokt-laks Da spiste vi varm fleste dagen, men så fikk fisken avkjøle seg i laken. Kan oppbevares slik en dag eller to, så spiste vi resten kald, med rømme, poteter og grønnsaker/grønn salat. Anonymkode: 28351...e98 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #7 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Prøv avkokt laks - det var hva spiste i min barndom om vi hadde laks. Da brukes en del krydder i kokevannet, bl.a laurbærblad. Nellikspiker brukte min mor, men det har ikke denne oppskriften: https://joker.no/oppskrifter/avkokt-laks Da spiste vi varm fleste dagen, men så fikk fisken avkjøle seg i laken. Kan oppbevares slik en dag eller to, så spiste vi resten kald, med rømme, poteter og grønnsaker/grønn salat. Anonymkode: 28351...e98 Nettop, trukket laks (er jeg vant til å kalle det). La det småkoke - det skal så vidt være bobler i vannet. Og så tenker jeg det var veldig mye smør (smør er salt) Anonymkode: 5f330...66e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 4. april 2022 #8 Del Skrevet 4. april 2022 jentee24 skrev (34 minutter siden): Prøver å få til den samme gamle smaken! Husker at vi miste den møre laksen med gaffel og hadde masse smør over . Er det en spesiell måte man lager laks på som de gjorde i «gamle dager» Mange tilsetter krydder selv om det ikke synes så godt. Urtesalt f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #9 Del Skrevet 4. april 2022 Prøv å Damp den med smør og salt i vannet. Anonymkode: d52c7...954 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chenet Skrevet 4. april 2022 #10 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Prøv avkokt laks - det var hva spiste i min barndom om vi hadde laks. Da brukes en del krydder i kokevannet, bl.a laurbærblad. Nellikspiker brukte min mor, men det har ikke denne oppskriften: https://joker.no/oppskrifter/avkokt-laks Da spiste vi varm fleste dagen, men så fikk fisken avkjøle seg i laken. Kan oppbevares slik en dag eller to, så spiste vi resten kald, med rømme, poteter og grønnsaker/grønn salat. Anonymkode: 28351...e98 Jepp, salt, laurbærblad og helpepper i kokevannet. Vi brukte ikke nellik i, men rømme (med pittelitt sukker i) agurksalat (eller sylteagurk) og potet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentee24 Skrevet 4. april 2022 Forfatter #11 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nettop, trukket laks (er jeg vant til å kalle det). La det småkoke - det skal så vidt være bobler i vannet. Og så tenker jeg det var veldig mye smør (smør er salt) Anonymkode: 5f330...66e Tusen takk dette skal jeg prøve !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentee24 Skrevet 4. april 2022 Forfatter #12 Del Skrevet 4. april 2022 Begynner faktisk å lure på om det var laksekoteletter og ikke laksefilet de brukte ! Synes jeg husker at de tok ut beinene selv 🤭 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #13 Del Skrevet 4. april 2022 jentee24 skrev (6 minutter siden): Begynner faktisk å lure på om det var laksekoteletter og ikke laksefilet de brukte ! Synes jeg husker at de tok ut beinene selv 🤭 Du har nok fått kokt laks i skiver. Knallgodt, en av mine favoritter. Er vokst med masse villaks, og den ble kun trukket i vann med salt og pepper, ikke noe annet krydder. Servert med agurksalat, poteter, gulrot, rømme og smør. Eller med sandefjordssmør. NAM! Her har du en enkel oppskrift på hvordan du trekker fisken: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/kokt-laks-med-agurksalat-og-sandefjordsmor/ Anonymkode: 65e10...c28 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #14 Del Skrevet 4. april 2022 16 minutter siden, jentee24 said: Begynner faktisk å lure på om det var laksekoteletter og ikke laksefilet de brukte ! Synes jeg husker at de tok ut beinene selv 🤭 Spørs jo hvor ung du er det. Laks i skiver var ikke vanlig da jeg var liten Anonymkode: 421bd...9ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #15 Del Skrevet 4. april 2022 Oppdrettslaksen smaker nok ikke helt det samme Anonymkode: 91cf6...fe7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 4. april 2022 #16 Del Skrevet 4. april 2022 Villaks trukket i vann med laurbærblad, nellik, rikelig salt og hele pepperkorn. Laksen deles i skiver og trekkes i vannet. Serveres med kokte poteter og agurksalat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #17 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Spørs jo hvor ung du er det. Laks i skiver var ikke vanlig da jeg var liten Anonymkode: 421bd...9ee Jeg er født i 1969, og helt vanlig med laks i skiver (koteletter). Var veldig vanlig før, og mye mer villaks, frem til på tidlig 80-tall hvor oppdrettslaksen tok av. Anonymkode: 65e10...c28 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #18 Del Skrevet 4. april 2022 Kanskje avkokt laks? Det er veldig godt. Anonymkode: 8b155...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentee24 Skrevet 5. april 2022 Forfatter #19 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er født i 1969, og helt vanlig med laks i skiver (koteletter). Var veldig vanlig før, og mye mer villaks, frem til på tidlig 80-tall hvor oppdrettslaksen tok av. Anonymkode: 65e10...c28 Jeg er født i 93 . Så spiste dette på tidlig 2000 tallet . Jeg skal få meg bort til meny disken Idag for utifra bilder osv ligner fargen på lakseskivene(koteletter) mer på den smaken jeg er ute etter. Blir spennende! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 6. april 2022 #20 Del Skrevet 6. april 2022 Jeg tror at du tenker på avkokt laks. Hos oss var avkokt laks søndagsmiddag, og vi brukte sandefjordsmør og agurksalat til. Lager det ofte selv, og synes det er spesielt godt på varme dager om sommeren. Min oppskrift er slik: 3 l vann, 6 ss salt, 15 stk sorte pepper, 4 stk lautbærblader og 1 ss eddik 7%. Lar alt koke opp, og legger i laksestykkene. Skal ikke koke, men bare trekke. Oppskriften er fra kjendiskokk Bent Stiansen. Legg merke til at det er eddik i vannet. Det gjør fisken veldig god! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå