AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #1 Skrevet 4. april 2022 Hei! Venter første barn i slutten av juni, og sitter nå med denne permisjonskabalen. Fortsatt usikker på om vi skal velge 80% eller 100% utbetaling, må ha ulønnet permisjon uansett hva vi velger. Planen er at jeg tar all fellesperioden i tillegg til min del, og utsetter med 4 uker og 1 dager ferie i høst, og 4 uker til våren igjen. Far skal bare ta ut 8 uker permisjon på våren en gang, resten tar han gradert etter barnet har startet i barnehage neste høst. Jeg ønsker da å være hjemme til barnehagestart neste år, og da bruke permisjon, ferie og ulønnet permisjon for å få det til. Har et par spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. 1. Hvilke rettigheter mister jeg ved ulønnet permisjon, og hvor lenge må jeg jobbe for å tjene opp igjen disse? Det blir 7 uker ulønnet dersom vi velger 80%, og 13 uker dersom vi velger 100%. 2. Skal som nevnt ta ut ferie i 2023 også, spiller det noen rolle om jeg tar denne før eller etter ulønnet? Har det noe å si mtp opptjening av rettigheter igjen? 3. Er det best å velge 80% eller 100% utbetaling? Foreldrepengkalkulatoren sier at forskjellen for oss blir på ca 14 000 kr. Jeg har allerede spart opp en slant til ulønnet perm, og får jo feriepenger i juni nå + at jeg kan spare litt hver mnd til ulønnet. 4. Får jeg feriepenger neste år? Går ut i permisjon i starten av juni. Min arbeidsgiver (privat ansatt) utbetaler permisjon, og søker refusjon fra NAV. Mener å ha lest at foreldrepenger gir rett til feriepenger? Vil jeg da få utbetalt feriepenger neste juni også? Skal selvfølgelig sjekke med arbeidsgiver, men tenkte å høre her om noen har erfaringer ☺️ Anonymkode: 307f1...cb2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #2 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 4. Får jeg feriepenger neste år? Går ut i permisjon i starten av juni. Min arbeidsgiver (privat ansatt) utbetaler permisjon, og søker refusjon fra NAV. Mener å ha lest at foreldrepenger gir rett til feriepenger? Vil jeg da få utbetalt feriepenger neste juni også? Det har ingenting med hvem som utbetaler permisjonen å gjøre, men om arbeidsplassen din har en avtale med de ansatte som gir bedre vilkår enn loven, f.eks. en tariffavtale, som gir full opptjening til feriepenger av foreldrepermisjonen. Det er bare lovpålagt med 12 ukers opptjening (ved 100%). Så du må nesten sjekke om dette er noe arbeidsplassen dekker for de ansatte. Anonymkode: b356d...2ee
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #3 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 3. Er det best å velge 80% eller 100% utbetaling? Foreldrepengkalkulatoren sier at forskjellen for oss blir på ca 14 000 kr. Jeg har allerede spart opp en slant til ulønnet perm, og får jo feriepenger i juni nå + at jeg kan spare litt hver mnd til ulønnet. Det vil alltid gi størst total utbetaling å velge 100% + lenger ulønnet permisjon. Ulempen med det er at du står uten rettigheter lenger. Anonymkode: b356d...2ee
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #4 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 4 uker og 1 dager ferie i høst Nav setter ingen begrensninger på lengde ferie mer, det kom nye regler ganske nylig. Så det må ikke være 4 uker 1 dag av hensyn til nav. Anonymkode: b356d...2ee
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #5 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nav setter ingen begrensninger på lengde ferie mer, det kom nye regler ganske nylig. Så det må ikke være 4 uker 1 dag av hensyn til nav. Anonymkode: b356d...2ee Jo, for å ikke miste rettigheter. For er det mer enn den lovbestemte ferien er det i praksis ulønnet permisjon. Anonymkode: 5bfde...0a4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #6 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, for å ikke miste rettigheter. For er det mer enn den lovbestemte ferien er det i praksis ulønnet permisjon. Anonymkode: 5bfde...0a4 Eh... Har dere ikke mer enn lovbestemt ferie på arbeidsplassen din? Så lenge du tar ut tilsvarende ferien du faktisk har tilgjengelig på arbeidsplassen så er du jo ikke i ulønnet permisjon? "Barnet ble født 1. oktober 2021 eller senere Ferieloven åpner for at arbeidstaker kan avvikle både lovfestet ferie og avtalefestet ferie i permisjonstiden. Det er ikke et krav om at foreldrepengeperioden tas ut sammenhengende. Foreldrepermisjonen kan stanses underveis." https://compendia24.no/permisjon/permisjon-ved-fodsel-og-adopsjon/foreldrepermisjon/ferie-under-foreldrepermisjonen/ Men, for all del, hør med nav om sånne ting, de har en egen chat for foreldrepenger. Anonymkode: b356d...2ee
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #7 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei! Venter første barn i slutten av juni, og sitter nå med denne permisjonskabalen. Fortsatt usikker på om vi skal velge 80% eller 100% utbetaling, må ha ulønnet permisjon uansett hva vi velger. Planen er at jeg tar all fellesperioden i tillegg til min del, og utsetter med 4 uker og 1 dager ferie i høst, og 4 uker til våren igjen. Far skal bare ta ut 8 uker permisjon på våren en gang, resten tar han gradert etter barnet har startet i barnehage neste høst. Jeg ønsker da å være hjemme til barnehagestart neste år, og da bruke permisjon, ferie og ulønnet permisjon for å få det til. Har et par spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. 1. Hvilke rettigheter mister jeg ved ulønnet permisjon, og hvor lenge må jeg jobbe for å tjene opp igjen disse? Det blir 7 uker ulønnet dersom vi velger 80%, og 13 uker dersom vi velger 100%. 2. Skal som nevnt ta ut ferie i 2023 også, spiller det noen rolle om jeg tar denne før eller etter ulønnet? Har det noe å si mtp opptjening av rettigheter igjen? 3. Er det best å velge 80% eller 100% utbetaling? Foreldrepengkalkulatoren sier at forskjellen for oss blir på ca 14 000 kr. Jeg har allerede spart opp en slant til ulønnet perm, og får jo feriepenger i juni nå + at jeg kan spare litt hver mnd til ulønnet. 4. Får jeg feriepenger neste år? Går ut i permisjon i starten av juni. Min arbeidsgiver (privat ansatt) utbetaler permisjon, og søker refusjon fra NAV. Mener å ha lest at foreldrepenger gir rett til feriepenger? Vil jeg da få utbetalt feriepenger neste juni også? Skal selvfølgelig sjekke med arbeidsgiver, men tenkte å høre her om noen har erfaringer ☺️ Anonymkode: 307f1...cb2 1. Du må jobbe 4 uker for å opparbeide deg full rett. Hvis du dropper de 4 ukene med ferie neste vår, og tar disse etter de 7 ukene med ulønnet permisjon - men med èn arbeidsdag mellom, så telles ferien som arbeid og det opparbeides ny rett på sykepenger under de 4 ukene. Hvis du blir syk under den ulønnede permisjonen kan du få inntil 60% av lønnen din som sykepenger fra NAV, etter dag 16, hvis du er så syk at du ikke kan ta deg av barnet. 2. Se 1. 3. Det lønner seg alltid med 100%. Forskjellen på 14k er vel for deg, ikke dere? Eller har du lagt inn din manns lønn i kalkulatoren også? 4. Du får feriepenger av ca 12 uker av foreldrepengene. Arbeidsgiver kan betale ut full feriepenger om tariffavtalen sier det, eller hvis de er greie. I følge en facebookside om NAV i svangerskap, så utbetaler staten/kommunale arbeidsplasser alltid ut full feriepengepott, men det kan ikke jeg bekrefte eller avkrefte da jeg jobber privat. Anonymkode: 0235d...9c7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #8 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Eh... Har dere ikke mer enn lovbestemt ferie på arbeidsplassen din? Så lenge du tar ut tilsvarende ferien du faktisk har tilgjengelig på arbeidsplassen så er du jo ikke i ulønnet permisjon? "Barnet ble født 1. oktober 2021 eller senere Ferieloven åpner for at arbeidstaker kan avvikle både lovfestet ferie og avtalefestet ferie i permisjonstiden. Det er ikke et krav om at foreldrepengeperioden tas ut sammenhengende. Foreldrepermisjonen kan stanses underveis." https://compendia24.no/permisjon/permisjon-ved-fodsel-og-adopsjon/foreldrepermisjon/ferie-under-foreldrepermisjonen/ Men, for all del, hør med nav om sånne ting, de har en egen chat for foreldrepenger. Anonymkode: b356d...2ee Dette var info jeg fikk fra nav sin chat for under en uke siden. Du kan ikke utsette mer enn lovfestet ferie uten å miste rettigheter. Var i hvert fall det jeg fikk beskjed på. Men du kan utsette så mye du vil, men det får altså potensielle konsekvenser. Anonymkode: 5bfde...0a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå