Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter sånn med at fuktighetskremen min sklir av, men dette skjer kun når jeg bruker The Ordinarys niacinamide først. Jeg har prøvd å påføre kremen direkte etter, jeg har prøvd å vente nesten en time med å påføre. Har prøvd å smøre niacinamiden ut som en vanlig krem, og jeg har prøvd å "patte" den på. Men ingenting fungerer, kremen smuldrer seg og flasser av uansett. Her er kremen jeg bruker:

Bilde av La Roche-Posay Effaclar mat dagkrem 40ml

Noen som kan hudpleie og vet om det er noen ingredienser her som krasjer slik at dette bare aldri vil fungere? Har noen råd? Vil virkelig bruke niacinamiden, for jeg liker effekten den har på huden, men dette går jo ikke...

Anonymkode: 179d7...c54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anyone? 🥲

Anonymkode: 179d7...c54

Skrevet

Mulig noen av ingrediensene i Effaclar som skal matte ned huden gjør at den klumper seg og ikke trekker inn. Den inneholder vel noe som skal trekke til seg fett fra huden for å matte den ned, feks mica, tall, iron oide eller silikoner. Det er store molekyler som er ment for å ligge på huden og ikke trekke inn. Så da vil det klumpe seg, og du må muligens forsøke en annen fuktighetskrem over. 

Jeg bruker Niactil fra Elicir (som er en gel med niacinamide) , så bruker jeg Dermalogica Clear Start Soothing Hydrating Lotion over eller Dermalogica Clear Start solkrem faktor 30 som også har en mattende effekt. Jeg er veldig fornøyd med den serien fra Dermalogica selv om jeg ikke er i målgruppen (er 43 år). Har før brukt mye av Effaclarserien. 

Har ikke noe problem med at den komboen klumper seg iallfall 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye av Niacinamide serumet bruker du? En dråpe pattet på huden holder, ellers trekker det ikke helt inn. 

Men den kremen du bruker er full av silikoner blandt hovedingrediensene og det er det som fører til at kremen kan "balle seg" eller "pølse seg" når man legger på sminke. Jeg prøver å unngå kremer med silikoner i fordi det også tetter porene, det silikoner basically gjør er å legge seg som et lag oppå huden for å gi en effekt av å glatte den ut og matte den ned. Men egentlig blir det bare en maske utenpå, samme greia er grunnen til at mange klager på at sjampoer med mye silikon som head n shoulders som skal hjelp mot flass egentlig ikke hjelper mot flass men bare legger seg som et lag over hodebunnen. 

Siden du merker problemer med det så ville jeg byttet fuktighetskrem til noe uten silikon. Særlig hvis det også er silikon i sminken eller om du bruker primer med silikon blir det ekstra "balling" fordi silikon aldri trekker seg inn i huden. Hvis du vil beholde fuktighetskremen så kan du istedet bruke sminke uten silikon, som f eks et mineralpudder:) 

Alle ingredienser som slutter på -cone er et silikon. Dimethicone er mest vanlige. I kremen din er det både Dimethicone og en annen silikon sammensetning som heter Vinyl Dimethicone. 

Anbefaler den her siden www.incidecoder.com hvor du kan lime inn alle ingredienslister https://incidecoder.com/products/la-Roche-Posay-effaclar-mat-2 her har jeg limt inn kremen din og hver ingrediens står forklart. 

Jeg bruker den siden alltid for å se etter om ingrediensene er beviselig hudpleiende (da står det goodie, superstar eller icky), og om ingrediensene kan være irriterende for huden (karakter 5 er værst). På denne siden http://cosdna.com/eng/ingredients.php kan du også lime inn ingrediensene å se om de er irriterende for huden eller helseskadelig/miljøskadelig. Her ser du at to av ingrediensene i kremen din har karakter 5 på irritasjon og acne triggende, så min hud f eks som er sensitiv tåler den ikke. Prøvde den for mange år siden før jeg lærte meg å sjekke analyseverktøy for ingredienser og da fikk jeg kviser av den. Innså etter mange år med stadig kviser som kom tilbake at det var ikke huden min men ingrediensene jeg brukte på den som var skylda! 

Anonymkode: 6438c...f25

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye av Niacinamide serumet bruker du? En dråpe pattet på huden holder, ellers trekker det ikke helt inn. 

Men den kremen du bruker er full av silikoner blandt hovedingrediensene og det er det som fører til at kremen kan "balle seg" eller "pølse seg" når man legger på sminke. Jeg prøver å unngå kremer med silikoner i fordi det også tetter porene, det silikoner basically gjør er å legge seg som et lag oppå huden for å gi en effekt av å glatte den ut og matte den ned. Men egentlig blir det bare en maske utenpå, samme greia er grunnen til at mange klager på at sjampoer med mye silikon som head n shoulders som skal hjelp mot flass egentlig ikke hjelper mot flass men bare legger seg som et lag over hodebunnen. 

Siden du merker problemer med det så ville jeg byttet fuktighetskrem til noe uten silikon. Særlig hvis det også er silikon i sminken eller om du bruker primer med silikon blir det ekstra "balling" fordi silikon aldri trekker seg inn i huden. Hvis du vil beholde fuktighetskremen så kan du istedet bruke sminke uten silikon, som f eks et mineralpudder:) 

Alle ingredienser som slutter på -cone er et silikon. Dimethicone er mest vanlige. I kremen din er det både Dimethicone og en annen silikon sammensetning som heter Vinyl Dimethicone. 

Anbefaler den her siden www.incidecoder.com hvor du kan lime inn alle ingredienslister https://incidecoder.com/products/la-Roche-Posay-effaclar-mat-2 her har jeg limt inn kremen din og hver ingrediens står forklart. 

Jeg bruker den siden alltid for å se etter om ingrediensene er beviselig hudpleiende (da står det goodie, superstar eller icky), og om ingrediensene kan være irriterende for huden (karakter 5 er værst). På denne siden http://cosdna.com/eng/ingredients.php kan du også lime inn ingrediensene å se om de er irriterende for huden eller helseskadelig/miljøskadelig. Her ser du at to av ingrediensene i kremen din har karakter 5 på irritasjon og acne triggende, så min hud f eks som er sensitiv tåler den ikke. Prøvde den for mange år siden før jeg lærte meg å sjekke analyseverktøy for ingredienser og da fikk jeg kviser av den. Innså etter mange år med stadig kviser som kom tilbake at det var ikke huden min men ingrediensene jeg brukte på den som var skylda! 

Anonymkode: 6438c...f25

Hei! Hvilke produkter bruker du som du liker og som ikke er irriterende eller acnetriggende? Har du noen anbefalinger?Regner med du har vært gjennom mye prøving og feiling, noe jeg også har da jeg har sensitiv hud som lett blir irritert…

Alltid ute etter gode tips 🙂

Skrevet
Stellaris skrev (11 timer siden):

Hei! Hvilke produkter bruker du som du liker og som ikke er irriterende eller acnetriggende? Har du noen anbefalinger?Regner med du har vært gjennom mye prøving og feiling, noe jeg også har da jeg har sensitiv hud som lett blir irritert…

Alltid ute etter gode tips 🙂

En god fuktighetskrem uten silikon beregnet på sensitiv hud er f.eks. Bioderma Sensibio Light, som er beregnet på normal til kombinert/fet hud. Når det gjelder niacinamideserumet fra TO, er det faktisk et velkjent problem at det får andre produkter til å "balle" seg, antakelig fordi det inneholder en ingrediens som heter Tamarindus Indica Seed Gum, som er konsistensregulerende og også danner en glatt "hinne" på huden i likhet med silikon. Når du da kombinerer med et annet produkt som inneholder mye silikon, så oppstår det problemet som du opplever.

Det finnes niacinamideserum med andre formuleringer du kan prøve, f.eks. dette, dette eller dette. Sistnevnte får du faktisk kjøpt hos Normal, men det er et godt produkt med gode ingredienser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...