AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #1 Skrevet 4. april 2022 Noe annet du vil ta med deg til neste gang? Mat og drikke du hadde ønsket? Noe du burde forberede partner på / dere burde snakket om i forkant? Andre klær til deg og baby, eller annet å pakke med? Innstilling til fødselen/forberedelser? Anonymkode: ca1f2...5d4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #2 Skrevet 4. april 2022 Jeg ville latt vær å spyttet på partneren min. Og tatt med ekstra bukser pga blødninger. Anonymkode: 274d1...205 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #3 Skrevet 4. april 2022 Jeg ville lest meg opp på hastekeisersnitt. Faktisk er 10% av alle fødsler i Norge i dag hastekeisersnitt, så det er jo ikke så uvanlig. Jeg hadde ingen risikofaktorer og ingenting som tydet på at det skulle bli hastekeisersnitt på forhånd, men med treg fødsel kan det oppstå mye underveis. Endte derfor opp med hastekeisersnitt og var helt uforberedt på hvordan kroppen føltes de første dagene etter operasjonen. Jeg ville også tatt med mer godteri/snacks, siden jeg ble liggende lenger på sykehuset enn man gjør ved vaginal fødsel. Anonymkode: 91789...2b8 2
Gjest Hottentått Skrevet 4. april 2022 #4 Skrevet 4. april 2022 Min erfaring er at man får det meste man trenger på sykehuset. Da jeg fødte på sommeren var jeg glad for at jeg hadde med meg shorts jeg kunne bruke sammen med kun ammebh. Orket ikke å gå i pysj da. Ellers var jeg glad jeg hadde med brus og sjokoladenøtter til fødselen 😅 hvis jeg skulle hatt et tredje barn hadde jeg sikkert ikke pakka med meg noe 😆
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #5 Skrevet 4. april 2022 Tøffler og morgenkåpe skulle jeg hatt med Anonymkode: 81186...e00
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #6 Skrevet 4. april 2022 Ting jeg kunne gjort annerledes Med første- ikke stresse sånn i forkant med pakking Med andre: som hun over her, lese om og forberede seg mentalt på muligheten for hastesnitt. Anonymkode: 27eec...b75
GammelKaktus Skrevet 4. april 2022 #7 Skrevet 4. april 2022 Nei, trengte ikke så mye og eksen kunne jo bare hentet det jeg eventuelt trengte. Hadde vi hatt lang reisevei eller ikke hatt bil så hadde jeg nok lagt mer tanke i hva jeg tok med meg. Eneste jeg hadde gjort annerledes var å gjøre klar baggen før, for alle rundt meg sa at siden det var første barn så kom jeg sikkert til å gå langt på overtid og det gjorde jeg ikke, et par dager i permisjon og poff så gikk vannet så baggen ble pakket på 1-2-3. 😄 Og så er det jo en fordel å være forberedt på det meste, jeg var heldig og alt gikk som det skulle men har flere venninner som ikke har lest seg opp for de har vært redd for å "skremme" seg selv men da har og sjokket blitt større når ting har skjedd.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #8 Skrevet 4. april 2022 Hadde med aaaaalt for mykje. Men eit par skift til baby i ulike størrelsen. Min baby var stor, så passa ikkje i sjukehusbodyane. Ta med noko snacks, kjekt å ha, men enig med dei som sei du får det du trenger. Og blir det heilt krise, så kan det meste kjøpast etterpå. Under sjølve fødselen hadde eg ikkje tanke for sånne ting, anna enn at eg vart flau når vi flytta frå vanlig fødeavdeling-rom og til fødestua. Eg fikk ikkje bære med noko, og hadde nok bagasje til ein liten sydenferie (føltest det som). 😁 Anonymkode: e656a...ad5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #9 Skrevet 4. april 2022 Faktisk pakke bagen er et godt sted å starte. Jeg er fryktelig dårlig til det fordi jeg tror jeg alltid har så god tid. Det viktigste og egentlig eneste jeg trengte: Romslige truser Behagelige klær å reise hjem i og være på sykehuset med Purelan/ammekompress og ammeinnlegg av bomull. Romslig BH Vannflaske Fuktighetskrem, deo, tannbørste, tannkrem, leppomade, slippers/Crocs, ekstra sokker, egen såpe Mobil, lader, høretelefoner Kjeks/sjokolade til fødsel Anonymkode: ad0c0...fbb
Molly_ Skrevet 4. april 2022 #10 Skrevet 4. april 2022 Samme som over her, forberedt meg på muligheten for hastekeisersnitt, pluss tatt med klær som kan brukes ved keisersnitt(de funker jo også ved vanlig fødsel liksom) . Alle mine truser stoppet midt på snittet så kunne ikke bruke noen av dem 😅
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #11 Skrevet 4. april 2022 Jeg skulle ønske jeg var klar over at jordmødre stripper selv om du sier at du ikke vil, til og med mens dere snakker om at du ikke vil. Anonymkode: 81cef...391 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #12 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skulle ønske jeg var klar over at jordmødre stripper selv om du sier at du ikke vil, til og med mens dere snakker om at du ikke vil. Anonymkode: 81cef...391 Vel det er du som er sjefen over din fødsel. Og om du ikke vil så er det ikke noe du må. Som f eks sjekke åpning Anonymkode: 81186...e00 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #13 Skrevet 4. april 2022 Jeg hadde forberedt meg mer til barseltiden, på ting som kanskje kunne skje som man ikke var forberedt på. Tatt stilling til ting på forhånd, slik at jeg/vi slapp å ta stilling til det der og da. Forberedt meg mer til amming, og forsøkt å pumpe ut råmelk før fødselen og tatt med på sykehuset. Hadde blitt hjemme lenger, selv om vannet gikk (ble så stresset på sykehuset). Forberedt meg mer på at ting kunne ta lang tid. Ville krevd at vi gikk gjennom fødebrevet ordentlig ved ankomst, slik at ting ikke ble avfeid og man slipper å ikke føle seg hørt. Ville også ha stilt flere spørsmål rundt alle intervensjoner, slik at jeg kunne tatt en mer informert valg. Ville ha bedt om fødselssamtale noen dager etter fødsel, i stedet for bare timer etterpå når man gjerne er overveldet, sliten og ikke klarer å tenke. Ville også ha tatt med en egen håndpumpe som er lettere tilgjengelig og dermed slippe å spørre om å låne en de har der, om man skulle trenge det. Ikke minst: hørt mer på mine egne instinkter! Anonymkode: bae2a...da6 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #14 Skrevet 4. april 2022 Jeg ville egentlig ikke gjort noe annerledes, nå trengte jeg egentlig kun 1 skift til meg og babyen ettersom vi dro hjem samme dagen… men ved en ny fødsel er det jo ikke garantert at jeg hadde kunne reist tidlig hjem selv om jeg gjorde det sist. Anonymkode: 7eb4c...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #15 Skrevet 4. april 2022 Burde lest meg opp på amming og ammepropaganda. Vært forberedt på at det kan faktisk ta mange dager før melka kommer. Kanskje jeg da hadde visst om at det går an å støttemate med hjelpebryst slik at babyen får melk og samtidig stimulert brystet. Synes de første dagene var helt jævlige fordi babyen var så sulten og fikk ingenting ut, så ingen av oss sov. Anonymkode: 941c4...19a 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #16 Skrevet 4. april 2022 Ville tatt med egen pute. Anonymkode: 5a069...74a
AprilLudgate Skrevet 4. april 2022 #17 Skrevet 4. april 2022 Nei, jeg var godt forberedt på diverse scenarier (i forstand at det kan skje), og hadde pakket egen bag med mat og snacks 😅😅 Ble supernyttig da jeg fikk ulvehunger etter et svangerskap med ekstremt lav matlyst/aversjon mot omtrent alt.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #18 Skrevet 4. april 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Vel det er du som er sjefen over din fødsel. Og om du ikke vil så er det ikke noe du må. Som f eks sjekke åpning Anonymkode: 81186...e00 Jeg trodde også at jeg var sjefen over min fødsel, men jeg ble likevel strippet mot min vilje. Jordmor strippet mens hun sjekket åpning. Anonymkode: 81cef...391 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #19 Skrevet 4. april 2022 Skal føde for andre gang, og det er en del ting jeg kommer til å gjøre annerledes. - ha med nok snacks (mat får du, men jeg synes det var lettere å spise salt potetgull under fødselen enn brød og middag) - ta med en stor vannflaske og lypsyl - krev handling om pressriene ikke fører noen vei. De var helt grusomme og varte i 2 timer uten resultat før noen tok grep. Denne gangen går jeg maks en time før jeg ber om inngripen - prøve å jobbe med kroppen mer. Jeg ropte mye under pressrie-fasen, og brukte nok mye energi på det. Håper jeg klarer å puste og jobbe med kroppen og ikke mot - prøve å bevege meg mer, sist fødsel lå jeg mye. Har en teori om at kroppen har godt av at man rører litt på seg underveis (om det går lang tid) og man får jobba ungen litt ned i bekkenet. Men det varierer jo hvor god tid man har/helse etc. Anonymkode: d911c...e6e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #20 Skrevet 4. april 2022 Etter første fødsel var den ene tingen jeg ønsket annerledes til neste gang at vi kjørte til sykehuset tidligere. Vi har en times reisevei, og jeg hadde full åpning da vi kom frem. Andre gang dro vi tidligere i forløpet, og det ble en mye bedre fødselsopplevelse. Jeg tenker også at jeg skulle stolt mer på meg selv. Jeg tenkte at jeg hadde kommet et stykke i fødselsforløpet da jeg ringte føden fordi jeg lurte på om vi burde dra siden det nærmet seg ettermiddagsrush i Oslo. Men jeg visste jo ikke annet en at fødsel skulle være forferdelig vondt og pleide å ta tid første gang, så når de sa det var best å slappe av hjemme og så kunne jeg ringe til kvelden hvis jeg var sliten, så tenkte jeg at "ja, ok, jeg kommer garantert til å måtte ringe til kvelden, men dette får gå". Vi skulle bare kjørt. Anonymkode: 959d5...91b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå