AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #1 Del Skrevet 4. april 2022 Hei! Vet mange høner trykket innpå her nå med boblende blod, så vil gjerne be deg puste rolig inn og ut 10 ganger før du fortsetter å lese - eller verre, svarer :) Uansett, casen! Min kjære fine huskatt på 1 år kom seg ut da hun ble passet på over en lengre periode grunnet sykehusinnleggelse. Jeg burde nok spådd det og ordnet sterilisering før jeg dro, men dessverre. Hun er også en veldig liten katt, så når jeg så hun for første gang på en god stund - tenkte jeg at så flott at hun har lagt på seg litt. Deretter fikk jeg vite om vifteturene (jada flere ganger) og la sammen 1+1. For ordens skyld, så var det heller ingen spesialister i området som ønsket å utføre abort hvis hun var lenger enn 2 uker på vei, noe jeg regnet med hun var da hun hadde fått mage. Med andre ord, så tror jeg hun er klar for fødekassen nå veldig straks! MEN, spørsmålet mitt er: Jeg har aldri hatt en gravid katt, vi er ett ungt samboerpar som jobber ganske så i vildens sky. Hvordan kan jeg ta best vare på både kattemor og unger når de melder sin ankomst? Har ordnet kasse, men den vil hun ikke gå i - så regner med at jeg vil trenge å flytte de dit. Men hvordan ordner jeg da ett sted hun skjønner hu kan føde på?.. Og hva er SIKRE tegn på at ting kommer til å skje fortløpende? Vil gjerne ikke at hun skal være alene under prosessen (skal selvsagt holde min avstand, men pusen er sært avhengig av oss - vi snakker faste leggetider sammen som hun har kontroll på så hun kan sovne på brystet med hudkontakt - så vil bare hun skal vite at vi er der). Anonymkode: f8ab9...f03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #2 Del Skrevet 4. april 2022 Katten til mine foreldre har vært ukastrert på grunn av dyrlegeklinikk som har vært stengt pga Corona, og gamle foreldre som har vært redd for å reise ut i samfunnet for å bli smittet. Hun er utekatt og ble jo selvfølgelig gravid opptil to ganger i løpet av Corona perioden, og alle disse gangene fødte hun på låven inne i høyet. Katten som ikke er mer enn to år, hadde fint klart å føde selv, vaske ungene og alt hadde gått bra. Da kattungene var en liten uke gammel, ble de og moren flyttet over i en eske med myke pledd i, og flyttet inn. Katter har født alene i tusenvis av år, og klarer det helt fint så lenge det ikke blir en komplisert fødsel selvfølgelig. Så lenge kattemoren har tilgang på drikke, mat og do, klarer hun helt fint å være alene med ungene mens dere er på jobb. Jeg er vokst opp på gård og har et ganske naturlig forhold til liv og død når det gjelder dyr, og er ikke så hysterisk som alle dyreeiere som bor i by og har innedyr. Lykke til, dette kommer til å gå bra😻 Anonymkode: 96f53...409 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #3 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Katten til mine foreldre har vært ukastrert på grunn av dyrlegeklinikk som har vært stengt pga Corona, og gamle foreldre som har vært redd for å reise ut i samfunnet for å bli smittet. Hun er utekatt og ble jo selvfølgelig gravid opptil to ganger i løpet av Corona perioden, og alle disse gangene fødte hun på låven inne i høyet. Katten som ikke er mer enn to år, hadde fint klart å føde selv, vaske ungene og alt hadde gått bra. Da kattungene var en liten uke gammel, ble de og moren flyttet over i en eske med myke pledd i, og flyttet inn. Katter har født alene i tusenvis av år, og klarer det helt fint så lenge det ikke blir en komplisert fødsel selvfølgelig. Så lenge kattemoren har tilgang på drikke, mat og do, klarer hun helt fint å være alene med ungene mens dere er på jobb. Jeg er vokst opp på gård og har et ganske naturlig forhold til liv og død når det gjelder dyr, og er ikke så hysterisk som alle dyreeiere som bor i by og har innedyr. Lykke til, dette kommer til å gå bra😻 Anonymkode: 96f53...409 Jeg vet ikke hva du skal gjøre når katten ikke ønsker å ligge i den kassen du har laget i stand, men det kan jo hende at når fødselen setter i gang så skjønner hun at hun skal legge seg der? Kanskje du skal lage forskjellige "fødestasjoner" rundt omkring i leiligheten/ huset med myke pledd/ håndduker/ tisselaken under, slik at hun har flere valg? Kan legge til at katten til mine foreldre nå er kastrert, og også kattungene😻 Anonymkode: 96f53...409 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #4 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke hva du skal gjøre når katten ikke ønsker å ligge i den kassen du har laget i stand, men det kan jo hende at når fødselen setter i gang så skjønner hun at hun skal legge seg der? Kanskje du skal lage forskjellige "fødestasjoner" rundt omkring i leiligheten/ huset med myke pledd/ håndduker/ tisselaken under, slik at hun har flere valg? Kan legge til at katten til mine foreldre nå er kastrert, og også kattungene😻 Anonymkode: 96f53...409 Tusen takk for godt svar! Men veldig beroligende og godt å høre, at det gikk fint med katten til foreldrene dine💕 Jeg har stor tro på at hun klarer dette selv, og nå som hun uansett er på en runde så har hun fått være småturer ute - da det plutselig også er blitt nogo å bruke kasse😅 Riktig nok blitt innekatt fra og med i dag igjen, da jeg helst vil unngå å måtte lete etter kattepuser ute!😅 Men ja, får jeg hun ikke til å skjønne hva den store pappesken er til i dag - så får jeg nesten bare gjøre slik som du sier. Ulempen med det er bare at hennes typiske kosesteder, som feks er dusjen - blir vanskelig å lage en permanent fødestasjon hvis de ikke skulle komme samme dagen😹 Anonymkode: f8ab9...f03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #5 Del Skrevet 4. april 2022 En katt er drektig, en kvinne er gravid. Anonymkode: 99eca...c9a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 4. april 2022 #6 Del Skrevet 4. april 2022 Beste du kan gjøre, er å ta kontakt med veterinæren og få en sjekk av katten. Det er greit å vite allmenntilstanden og ca hvor langt ute i drektigheten katten er. I tilfelle noe går galt under fødselen, er det ok å ha hatt kontakt med en veterinær som kjenner katten. Når det kommer til liggested, ikke stress! Sett kassen under et lite bord og dekk til med dynetrekk e.l. og lag en liten åpning som katten kan smyge seg inn og ut av. Katten vil mest sannsynlig søke dit når ting nærmer seg. Men da må du være flink til å lukke dører inn til rom dere ikke vil at katten skal finne et lunt sted å føde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #7 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En katt er drektig, en kvinne er gravid. Anonymkode: 99eca...c9a Godt du fikk rettet på meg der! Vil gjerne høre tankene dine om at jeg også sier at puppene til den gravide katten min er blitt større?:) Anonymkode: f8ab9...f03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
h/k Skrevet 4. april 2022 #8 Del Skrevet 4. april 2022 Få katten sjekket hos veterinær og ta ultralyd. Da vet du hvor mange kattunger du forventer og når katten er ferdig å føde. Få kastrert henne så fort kattungene har flyttet ut og husk at hun kan bli drektig igjen 2-3 uker etter fødsel! IKKE slipp henne ut! Kattungene trenger vaksine og chip før de får nye hjem. Både Dyrebeskyttelsen og Mattilsynet sier at kattungene skal være hos mor frem til de er 12 uker. Etter 8 ukes alder vil kattemamma blir ganske slemme med de, men dette er helt normalt og en viktig del av oppdragelsen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #9 Del Skrevet 4. april 2022 Troyamin skrev (4 minutter siden): Beste du kan gjøre, er å ta kontakt med veterinæren og få en sjekk av katten. Det er greit å vite allmenntilstanden og ca hvor langt ute i drektigheten katten er. I tilfelle noe går galt under fødselen, er det ok å ha hatt kontakt med en veterinær som kjenner katten. Når det kommer til liggested, ikke stress! Sett kassen under et lite bord og dekk til med dynetrekk e.l. og lag en liten åpning som katten kan smyge seg inn og ut av. Katten vil mest sannsynlig søke dit når ting nærmer seg. Men da må du være flink til å lukke dører inn til rom dere ikke vil at katten skal finne et lunt sted å føde. Vi har vært på helsesjekk, så alt sto bra til med kattemor! Men så det ikke helt nødvendig å stresse hun igjennom en ultralyd sjekk, da dyrlegen sa han ikke kunne anslå ca drektighetstid uten det. Og de kommer jo trossalt når de kommer uansett, skal selvsagt også følge godt med på at hun ikke presser og presser uten at det kommer noen ut. Dette er også noe av grunnen til at jeg ønsker å være tilstede da det skjer✨ Tusen takk for godt tips med kassen, det skal jeg prøve ut!:) Anonymkode: f8ab9...f03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #10 Del Skrevet 4. april 2022 h/k skrev (3 minutter siden): Få katten sjekket hos veterinær og ta ultralyd. Da vet du hvor mange kattunger du forventer og når katten er ferdig å føde. Få kastrert henne så fort kattungene har flyttet ut og husk at hun kan bli drektig igjen 2-3 uker etter fødsel! IKKE slipp henne ut! Kattungene trenger vaksine og chip før de får nye hjem. Både Dyrebeskyttelsen og Mattilsynet sier at kattungene skal være hos mor frem til de er 12 uker. Etter 8 ukes alder vil kattemamma blir ganske slemme med de, men dette er helt normalt og en viktig del av oppdragelsen. Yes, svarte rett etter din kommentar om ultralyden! Men helsesjekk er tatt, men i samråd med dyrlege var vi enige om at en ultralyd ikke var nødvendig opp mot stresset til dyret - og han sa også at dette var mer praktisk for de som drev oppdrett/rasekatter i forhold til reserveringer i forveien😅 Hun skal selvsagt også steriliseres før hun slippes ut igjen etter dette💓 Men tusen takk for at du nevner dette med 8 uker, det var jeg ikke klar over - og garantert noe jeg ville stresset over😹💓 Anonymkode: f8ab9...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 4. april 2022 #11 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Katten til mine foreldre har vært ukastrert på grunn av dyrlegeklinikk som har vært stengt pga Corona, og gamle foreldre som har vært redd for å reise ut i samfunnet for å bli smittet. Hun er utekatt og ble jo selvfølgelig gravid opptil to ganger i løpet av Corona perioden, og alle disse gangene fødte hun på låven inne i høyet. Katten som ikke er mer enn to år, hadde fint klart å føde selv, vaske ungene og alt hadde gått bra. Da kattungene var en liten uke gammel, ble de og moren flyttet over i en eske med myke pledd i, og flyttet inn. Katter har født alene i tusenvis av år, og klarer det helt fint så lenge det ikke blir en komplisert fødsel selvfølgelig. Så lenge kattemoren har tilgang på drikke, mat og do, klarer hun helt fint å være alene med ungene mens dere er på jobb. Jeg er vokst opp på gård og har et ganske naturlig forhold til liv og død når det gjelder dyr, og er ikke så hysterisk som alle dyreeiere som bor i by og har innedyr. Lykke til, dette kommer til å gå bra😻 Anonymkode: 96f53...409 Det kan gå fint, men det kan også gå dårlig. Mange hokatter dør i barsel, samme som med mennesker om de ikke får hjelp hvis de trenger det. TS, ville hatt kontroll på hvem som har dyrlegevakt i området når det nærmer seg, i tilfelle . Husk at keisersnitt utenom åpningstid kan koste ganske mange tusenlapper. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #12 Del Skrevet 4. april 2022 Blodet bobler litt enda da en hunnkatt kan og bør kastreres lenge før 1 år. Dette er for å eleminere en viss kreftsykdom som man gjør hvis man kastrerer før katten før løpetid, hunnkatter kan få løpetid ned i 4 måneders alder. Så er det også slik at jo fortere man kastrerer en hunnkatt og jo mindre løpetider de har, jo mindre sjanse er det for at hun får kreft, atferdsproblemer og sykdommer. Jeg tenker jo at det er sånn man sjekker opp i når man får katt. Og ja som du selv sier… mange katter rømmer når de er på pass. Og til du som skriver at de ikke fikk kastrert pga stengt klinikk, da finner man en annen dyrlege ellers så holder man katten inne. Det er viktig å holde mor inne slik at hun ikke føder ute, de fleste fødsler går fint men det er en god del som ikke går fint også og det er ikke noe man vil sjanse på, så les deg opp på fødsler, gjerne prat med oppdrettere (eller følg breedersofcats på snapchat, de snakker noen ganger om det), viktigste er å vite når man bør bli bekymret og evt ringe veterinær. Viktig å holde kattemor inne til kattungene klarer seg selv også, kjenner en som slapp katten ut og katten gikk på isen og druknet, ingen av kattungene overlevde uten mor, de kunne sikkert vært reddet med riktig kunnskap og innsats, men det er vanskelig når de er såpass små uansett. Sjekk ut kitten lady på youtube, hun er helt fantastisk og har jobbet med 1000 vis av kattunger, har foredrag, egen organisajon og skrevet flere bøker. Hun har et par filmer om katt + mor, selv om hun for det meste holder på med foreldreløse kattunger. Tipper hun har en del svar på det du lurer på. Anonymkode: edb72...d46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 4. april 2022 #13 Del Skrevet 4. april 2022 Gjør research før kattungene kommer på hvor tidlig dyreklinikkene kastrerer. Spør gjerne dyreorganisasjoner i nærheten om de har tips til klinikker som kastrerer tidlig. Du bør få kastrert kattungene før de flytter til nye hjem, for å være sikker på at det skjer. Et minimum synes jeg er å vaksinere og chippe dem, og ta den summen det koster å kastrere som et slags depositum de får igjen når de kan bevise at pus er kastrert. Husk også at mor og kattungene trenger eget for som er ekstra næringsrik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #14 Del Skrevet 4. april 2022 Tvist skrev (3 timer siden): Det kan gå fint, men det kan også gå dårlig. Mange hokatter dør i barsel, samme som med mennesker om de ikke får hjelp hvis de trenger det. TS, ville hatt kontroll på hvem som har dyrlegevakt i området når det nærmer seg, i tilfelle . Husk at keisersnitt utenom åpningstid kan koste ganske mange tusenlapper. Yes, har allerede avtalt med en lokal dyrlege som skal stille til disposisjon uansett kl slett - skulle det være noe! Men takk som nevner det, samboer mener jeg krisemaksimerer over en kattefødsel som i utgangspunktet skal gå veldig fint av seg selv😅😹 Anonymkode: f8ab9...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #15 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Blodet bobler litt enda da en hunnkatt kan og bør kastreres lenge før 1 år. Dette er for å eleminere en viss kreftsykdom som man gjør hvis man kastrerer før katten før løpetid, hunnkatter kan få løpetid ned i 4 måneders alder. Så er det også slik at jo fortere man kastrerer en hunnkatt og jo mindre løpetider de har, jo mindre sjanse er det for at hun får kreft, atferdsproblemer og sykdommer. Jeg tenker jo at det er sånn man sjekker opp i når man får katt. Og ja som du selv sier… mange katter rømmer når de er på pass. Og til du som skriver at de ikke fikk kastrert pga stengt klinikk, da finner man en annen dyrlege ellers så holder man katten inne. Det er viktig å holde mor inne slik at hun ikke føder ute, de fleste fødsler går fint men det er en god del som ikke går fint også og det er ikke noe man vil sjanse på, så les deg opp på fødsler, gjerne prat med oppdrettere (eller følg breedersofcats på snapchat, de snakker noen ganger om det), viktigste er å vite når man bør bli bekymret og evt ringe veterinær. Viktig å holde kattemor inne til kattungene klarer seg selv også, kjenner en som slapp katten ut og katten gikk på isen og druknet, ingen av kattungene overlevde uten mor, de kunne sikkert vært reddet med riktig kunnskap og innsats, men det er vanskelig når de er såpass små uansett. Sjekk ut kitten lady på youtube, hun er helt fantastisk og har jobbet med 1000 vis av kattunger, har foredrag, egen organisajon og skrevet flere bøker. Hun har et par filmer om katt + mor, selv om hun for det meste holder på med foreldreløse kattunger. Tipper hun har en del svar på det du lurer på. Anonymkode: edb72...d46 Går helt fint at det bobler😹 Absolutt enig i at jeg skulle gjort det før, og veldig klar over hvorfor det er viktig å sterilisere hunnkatt! Men ja, det var vel egentlig derfor jeg kom hit - for kanskje noen med veldig peiling hadde noen gode råd å komme med - som jeg absolutt føler har vært en god input i tillegg til at jeg selvsagt har lest alle sider ang fødsel opp og ned🤎 Og tusen takk for tips om youtube, gleder meg til å gå igjennom videoene☺️ Anonymkode: f8ab9...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #16 Del Skrevet 4. april 2022 Hvis hun er veldig trygg på dere er det ikke sikkert hun drar så langt for å føde. En katt vi hadde fikk kattunger i sengen til foreldrene mine:p Anonymkode: 5b097...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #17 Del Skrevet 4. april 2022 Lenge siden jeg har deltatt på kattefødsel, forrige gang var vel da jeg var rundt 20 år. Men har blitt med mange ganger som ung. Kattene greier seg stort sett selv. Puppene eller spenene (usikker på term her) blir mer definerte når fødselen er nærme. Min erfaring er at mange unge katter, men ikke de fleste, kan behøve litt hjelp for å få ungene ut av fosterposen. De skal jo egentlig skjønne dette selv, men har vært vitne 2 ganger til førstegangsfødende ungkatter som ikke helt har skjønt at de skal slikke/spise bort posen rundt kattungen. Anonymkode: 429b2...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå