Gå til innhold

Hvor mye obligatorisk på veterinærstudiet? Forlovet og ønsker å pendle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 23 år, som bor i en bygd (hjemstedet mitt) sammen med kjæresten min som jeg er forlovet med. 

Jeg har alltid ønsket å bli veterinær, og har tatt opp fag det siste året ved siden av ufaglært jobb. Jeg har 61 konkurransepoeng nå, og vil tro det er realistisk at jeg kan komme inn høsten 2023.

Problemet er at vi bor 7t unna med bil fra Ås, og jeg er en veldig hjemmekjær og familieorientert person som helst ikke ønsker å flytte til en ny landsdel. Nå bor vi i et fint stort hus som vi eier med stor hage, og vi har hund. Vi tenker ikke å få barn før om en god del år, når jeg er 28-30, siden vi ønsker å drive med hobbyer og "nyte livet" noen år sammen oss to uten barn. Vanskelig for noen å forstå kanskje, men selv om jeg er ung så ønsker jeg å dele livet sammen med min forlovede og har ikke noe behov for å vær student, feste og ligge rundt. Studerte i 1 år da jeg var 19 (året før jeg møtte kjæresten) og jeg var aldri "med" på studentlivet.

Han har vært innstilt på å flytte med meg til Ås, men vi har tenkt på om det er en bedre løsning om jeg kanskje pendler og bor på hybel der alene. Det vil jo vær en del praksisperioder, hvor jeg forhåpentligvis vil kunne ta her i området. I tillegg er det jule-, påske-, og sommerferie. Men håper på at det vil vær perioder med lite obligatorisk oppmøte på universitetet utenom det, slik at jeg kan lese hjemme her vi bor. Jeg er veldig flink til å lese hjemme selv, da jeg har gått 1 år på realfagsstudie hvor jeg mer eller mindre bare var hjemme.

Tenker dere at dette vil vær mulig? Ønsket å spørre her dersom det er noen som vet, før jeg eventuelt kontakter veterinærhøgskolen, da dette kanskje er et litt dumt spørsmål og helt urealistisk...

Anonymkode: 902ca...095

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*Selvfølgelig er jeg innstilt på å bo en del på Ås og delta i studiet, for det kommer jo åpenbart til å vær mye praktiske øvinger. Men det er kanskje ikke masse av det i alle semestre? 

Jeg er ikke bekymret for å ha et avstandsforhold i perioder, men ønsker å begrense det mest mulig selvsagt. Tenker dere at det hadde vært problematisk for deres forhold hvis dere var i samme situasjon?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Med 61 poeng så ligger du 3,6 poeng unna grensen i fjor. Du går jo i ordinær kvote dersom du har tatt opp fag. 

Det beste er om du ringer studiestedet for å høre. Men jeg antar at det er en del obligatorisk. 

Anonymkode: a3e4d...966

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si det er urealistisk, det er mye obligatorisk. De har blokkundervisning, med nye tema i hver blokk. På hjemmesiden deres står det også at det er «en rekke obligatoriske aktiviteter», både innen og utenfor normal arbeidstid. Men du kan jo alltids kontakte dem og spørre, det taper du ikke noe på. 
Til info er jeg dyrlege selv, men har ikke studert på NMBU. På mitt universitet hadde et opplegg slik du skisserer vært helt umulig, vi hadde obligatoriske aktiviteter stort sett 3-5 dager per uke. Da kom natte- og helgevakter i tillegg. Tipper det er veldig vanskelig på NMBU også. Du har skrevet mange innlegg om dette før, og jeg kan bare gjenta det jeg var sagt til deg tidligere: Veterinærstudiet er ikke noe fjernstudium, og du må finne ut om det er dette du vil. Det er fullt mulig å ha avstandsforhold med helgependling, hvis dere begge er innstilt på det. 

Anonymkode: b5d87...7b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke vil bo på Ås må du nok finne deg noe annet å studere. Husk også at veterinær er en av de tøffeste jobbene man kan ha.

Om du bor nordover kan du jo se på husdyrfag i Steinkjer feks.

Anonymkode: 3f20a...277

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 12.09):

*Selvfølgelig er jeg innstilt på å bo en del på Ås og delta i studiet, for det kommer jo åpenbart til å vær mye praktiske øvinger. Men det er kanskje ikke masse av det i alle semestre? 

Jeg er ikke bekymret for å ha et avstandsforhold i perioder, men ønsker å begrense det mest mulig selvsagt. Tenker dere at det hadde vært problematisk for deres forhold hvis dere var i samme situasjon?

Ts

Jo, det er det sannsynligvis. Men igjen, kontakt NMBU og spør. 
Min erfaring med kullvenner som hadde avstandsforhold gjennom hele studiet (veterinær), var at de fleste gjorde det slutt. Men de fleste forhold som starter når man er 19-20 år gjør jo det uansett. Noen holdt sammen gjennom seks år med studier, og er sammen ennå, mer enn to tiår senere. Jeg tenker litt sånn at hvis det er meant to be… Dere er jo litt eldre også, det taler til deres fordel. Og han er villig til å flytte med deg? Da ville jeg gått for det som plan A, ikke avstandsforhold. Man kan alltids kjøpe seg et nytt hus senere. Men enten har man en utdannelse, eller så har man det ikke. Man må også regne med å flytte pga jobb når man er ferdigutdannet (uavhengig av yrke), det er helt vanlig. Så å tro at man skal bo på samme sted hele livet er kanskje ikke så realistisk uansett, og spesielt ikke når man har høyere utdanning? 
Men som sagt, denne studere-mye-hjemmefra-planen tror jeg vil fungere dårlig. Da må du finne deg et annet studium. 

Anonymkode: b5d87...7b6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...