Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en kjellerleilighet og da jeg var der på visning så  spurte hun meg om hva jeg jobbet med. Jeg sa som sant var at jeg jobbet i kommunen, da på sykehjem. Jeg har aldri vært sent ute med husleien, jeg har alltid overholdt mine plikter og jeg ha ikke hatt fester osv.... For tiden har jeg tatt fatt på utdanning videre og fått betalt permisjon fra jobben. Jeg har samlinger med skole 2 ganger i mnd ellers er det hjemme arbeid.

I går ringte hun meg og spurte om jeg var hjemme, noe jeg bekreftet at jeg var.  Hun kom og spurte om jeg hadde ferie, noe jeg sa at nei jeg holder på med videreutdanning. Da sier hun at hun ønsker ikke å leie ut til noen som er hjemme da dette gir mer slitasje på boligen så derfor  måtte jeg enten komme meg i jobb igjen, eller være ute likt antall time jeg var borte med jobben eller å bli sagt opp. Så derfor lurer jeg på om huseier kan kreve dette?

Anonymkode: c7ded...024

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Når du leier er husrommet du leier til din disposisjon 24/7 uansett hva huseier mener om det. Dersom du ellers er rolig og ikke bråker når du er hjemme, så kan ikke huseier si noe på det. Høres veldig useriøst ut, stå på ditt. 

Anonymkode: f29bc...176

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg leier en kjellerleilighet og da jeg var der på visning så  spurte hun meg om hva jeg jobbet med. Jeg sa som sant var at jeg jobbet i kommunen, da på sykehjem. Jeg har aldri vært sent ute med husleien, jeg har alltid overholdt mine plikter og jeg ha ikke hatt fester osv.... For tiden har jeg tatt fatt på utdanning videre og fått betalt permisjon fra jobben. Jeg har samlinger med skole 2 ganger i mnd ellers er det hjemme arbeid.

I går ringte hun meg og spurte om jeg var hjemme, noe jeg bekreftet at jeg var.  Hun kom og spurte om jeg hadde ferie, noe jeg sa at nei jeg holder på med videreutdanning. Da sier hun at hun ønsker ikke å leie ut til noen som er hjemme da dette gir mer slitasje på boligen så derfor  måtte jeg enten komme meg i jobb igjen, eller være ute likt antall time jeg var borte med jobben eller å bli sagt opp. Så derfor lurer jeg på om huseier kan kreve dette?

Nei, dette har hun IKKE lov til! Få dette skriftlig fra henne, eller ta lydopptak av samtale der du får henne til å si dette igjen. (Lovverket sier at du kan ta lydopptak av samtale du selv deltar i uten å informere den andre parten)

Anonymkode: 4341d...51a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres veldig rart ut! Tror ikke hun kan kreve det. Er du fagorganiserte? De har ofte advokat tilgjengelig. 

Anonymkode: f97a4...22e

Skrevet

Selvfølgelig har hun ikke noe med hvor mye du er hjemme.

Men jeg ble litt usikker. Var dette mens du var på jakt etter bolig eller bor du der nå?

Er dette noe som skjedde mens du var på boligjakt så må du prise deg lykkelig over at du unngikk en sprø utleier. Men om du bor der nå så ville jeg helgardert meg med husleieloven i tilfelle hun prøver på noe og samtidig fulgt med på andre ledige boliger rundt deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig har hun ikke noe med hvor mye du er hjemme.

Men jeg ble litt usikker. Var dette mens du var på jakt etter bolig eller bor du der nå?

Er dette noe som skjedde mens du var på boligjakt så må du prise deg lykkelig over at du unngikk en sprø utleier. Men om du bor der nå så ville jeg helgardert meg med husleieloven i tilfelle hun prøver på noe og samtidig fulgt med på andre ledige boliger rundt deg.

Det en midletidig plass fordi jeg har tatt fatt på videreutdanning og skolen er 500 km unna hjemmet mitt. Har leid for 2 år

Skrevet

Ingen som leier ut kan diktere hvor mye du skal være hjemme eller hvor mye du må være ute eller på jobb. Når du leier en bolig, er det du som disponerer den.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Gjest Villfisker
Skrevet

Nei, det har hun ikke lov til. Høres ikke frisk ut i hodet heller. Håper du har depositumskonto.

At man sliter mer på leiligheten, er også bare piss. Det handler om hvordan man behandler den. Ikke hvor mye man er der. Hvordan du får pengene dine, har hun heller ingenting med, så lenge du faktisk betaler leien.

AnonymBruker
Skrevet

Så hvis du blir sykemeldt i lang tid så mener huseier også at du er for mye hjemme? 

Anonymkode: e8608...4b0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Utleieren bryter norske lover her, det hun gjør er straffbart.

Anonymkode: 5d85f...3d0

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Lurer på hva hun hadde syntes om meg som har hjemmekontor. 

Be henne sende det til deg skriftlig, og informer deretter om at det ikke er lovlig. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres så tullete ut at jeg nesten ikke tror på det. Selvfølgelig kan du være hjemme så mye du bare vil.

Anonymkode: bb9a1...41f

• Liker 4
Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres så tullete ut at jeg nesten ikke tror på det. Selvfølgelig kan du være hjemme så mye du bare vil.

Anonymkode: bb9a1...41f

Helt enig, det høres for dumt ut, rett og slett. 

AnonymBruker
Skrevet
Chroma skrev (46 minutter siden):

Helt enig, det høres for dumt ut, rett og slett. 

Jeg har lest om andre slike saker, at utleiere ikke vil leie ut til hjemmeværende og andre som er mye hjemme, pga mer slitasje. 

Jeg ville aktivt prøvd å finne en annen plass å bo, men huseier har ikke noe med hvor mye/lite du er hjemme.

Anonymkode: c5843...134

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har hun ikke rett til. Stå på ditt, ts. Hva slags menneske er utleier om jeg får spørre? Er hun ved sine fulle fem?

Anonymkode: 912df...b7f

• Liker 1
Skrevet

Dumme uttalelse fortjener dumme svar. Du kan svare at din sjef har sendt deg hjem og sagt du må være hjemme for det blir slitasje på jobb. Har hun et problem med det må hun ta det opp med din sjef. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er dette et trolleinnlegg? 

Anonymkode: 1a275...bc0

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan enkelt svare henne at du har en gyldig leiekontrakt og at hun må forholde seg til regelverket i husleieloven og at oppsigelse på det grunnlaget hun her lager vil bli bestridt - også hvis hun finner på et påskudd.

Men så er det dette med at du nå vet at du leier hos en skrulle - det er kanskje likegreit å finne seg en annen plass?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...