Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser en typisk uke ut? Er det forelesninger fra 08-16 hver dag? Eller er det en god del tid til egenstudie/fri 

skal studere dette fra høsten å har små barn så ønsker å forberede meg litt på hva jeg kan forvente 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Broren min gikk dette for en del år siden. Veldig mye obligatorisk. Men var vel på skolen 3-4 dager i uken.
Gjennom praksis kan man ikke ha fravær, da må man ta igjen de dagene..

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor, er det samlingsbasert. En liten by.

Anonymkode: e017e...e90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det varierer veldig. Vi hadde forelesning 4 dager i uka og én lesedag. Forelesning var fra 8:30 - 11:15 eller fra 12:00 og tilsvarende like lenge. Tok man store nok fag, kunne man velge tidspunkt og jeg valgte alltid de tidligste. Det var nesten ikke noe obligatorisk, det som var obligatorisk var praksisoppsummeringer, førstehjelpskurs og den type ting. Praksis er også obligatorisk. 

For min del gikk det helt uproblematisk å kombinere med å være alene med et barn i barnehagealder. 

Det var forresten ved OsloMet. 

Anonymkode: 1e385...ab3

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror det varierer veldig. Vi hadde forelesning 4 dager i uka og én lesedag. Forelesning var fra 8:30 - 11:15 eller fra 12:00 og tilsvarende like lenge. Tok man store nok fag, kunne man velge tidspunkt og jeg valgte alltid de tidligste. Det var nesten ikke noe obligatorisk, det som var obligatorisk var praksisoppsummeringer, førstehjelpskurs og den type ting. Praksis er også obligatorisk. 

For min del gikk det helt uproblematisk å kombinere med å være alene med et barn i barnehagealder. 

Det var forresten ved OsloMet. 

Det høres jo veldig bra ut. Takk for svar😊 følte du at du måtte bruke all ledig tid til skolearbeid eller kunne du f.eks bruke «fritiden» på litt husarbeid med god samvittighet?😅

AnonymBruker
Skrevet
Zsjasmin skrev (Akkurat nå):

Det høres jo veldig bra ut. Takk for svar😊 følte du at du måtte bruke all ledig tid til skolearbeid eller kunne du f.eks bruke «fritiden» på litt husarbeid med god samvittighet?😅

Det tror jeg kommer veldig an på hvilke fag man velger og hvordan man er skrudd sammen. Jeg var på ALLE forelesninger, men leste ikke noe særlig pensum utover det, og har gode karakterer. Men folk lærer på ulike måter, jeg lærer utvilsomt best av muntlige forelesninger og veldig lite av å lese. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det tror jeg kommer veldig an på hvilke fag man velger og hvordan man er skrudd sammen. Jeg var på ALLE forelesninger, men leste ikke noe særlig pensum utover det, og har gode karakterer. Men folk lærer på ulike måter, jeg lærer utvilsomt best av muntlige forelesninger og veldig lite av å lese. 

Hvilke fag blir sett på som vanskelig/lett?

AnonymBruker
Skrevet
Zsjasmin skrev (35 minutter siden):

Hvilke fag blir sett på som vanskelig/lett?

Det kommer jo helt an på hva du er interessert i og flink til. Jeg fikk gode karakterer med nevnte strategi i humanistiske fag, men ville ALDRI klart det samme i realfag. Ei venninne fra studietiden var helt omvendt, hun brukte samme strategi med godt resultat på realfag, men kunne ikke gjøre det samme i pedagogikk. Heldigvis for meg kunne jeg velge bort realfag, men hun kunne ikke velge bort pedagogikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer det ved oslomet nå. Til nå (3. Året) har det vært forelesninger 3-4 dager i uka med varighet på ca 3-4 timer hver. I tillegg har det ene emnet hatt obligatoriske ekskursjoner hver uke. Det er 80 prosent oppmøteplikt på alle emner de første tre årene og så er det valgfritt de to siste. Praksis er hundre prosent oppmøte og du må ta igjen det du mister. Periodene varer i flere uker om gangen. Jeg tror du har mulighet til å få prioritert plass på en av de skolene som er nærme dersom du har barn, men jeg er usikker, så sjekk det ut. Skolene kan nemlig være langt unna- i fjor tok det meg mellom 1,5-2 timer en vei. Jeg har en tobarnsmor i klassen min nå, så hun har hengt med i straks tre år. Hun har noe mer fravær enn oss andre da. 

Anonymkode: 68106...df6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg studerer det ved oslomet nå. Til nå (3. Året) har det vært forelesninger 3-4 dager i uka med varighet på ca 3-4 timer hver. I tillegg har det ene emnet hatt obligatoriske ekskursjoner hver uke. Det er 80 prosent oppmøteplikt på alle emner de første tre årene og så er det valgfritt de to siste. Praksis er hundre prosent oppmøte og du må ta igjen det du mister. Periodene varer i flere uker om gangen. Jeg tror du har mulighet til å få prioritert plass på en av de skolene som er nærme dersom du har barn, men jeg er usikker, så sjekk det ut. Skolene kan nemlig være langt unna- i fjor tok det meg mellom 1,5-2 timer en vei. Jeg har en tobarnsmor i klassen min nå, så hun har hengt med i straks tre år. Hun har noe mer fravær enn oss andre da. 

Anonymkode: 68106...df6

Takk for utfyllende svar! Har tenkt mye på det med oppmøteplikt med tanke på at jeg har 2 barnehagebarn. Det blir jo endel syke barn iløpet av et år. Planleggingsdager osv. men da får bare pappaen ta litt ekstra av det fraværet. Hvor mye tid bruker du ukentlig på skolearbeid utenom forelesningene tror du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 15.30):

Her jeg bor, er det samlingsbasert. En liten by.

Anonymkode: e017e...e90

Hvor er dette? 

• 5 måneder senere...
Skrevet
On 4/4/2022 at 6:53 PM, AnonymBruker said:

Hva var studieteknikken din hvis jeg kan spørre? Øvde du på eksamen kun gjennom det foreleseren hadde powerpoint om? 

Anonymkode: 64923...0b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva var studieteknikken din hvis jeg kan spørre? Øvde du på eksamen kun gjennom det foreleseren hadde powerpoint om? 

Jeg hadde ingen annen studieteknikk enn at jeg var på alle forelesninger. Øvde aldri til eksamen. Har A-snitt med noen B. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 19.54):

Det kommer jo helt an på hva du er interessert i og flink til. Jeg fikk gode karakterer med nevnte strategi i humanistiske fag, men ville ALDRI klart det samme i realfag. Ei venninne fra studietiden var helt omvendt, hun brukte samme strategi med godt resultat på realfag, men kunne ikke gjøre det samme i pedagogikk. Heldigvis for meg kunne jeg velge bort realfag, men hun kunne ikke velge bort pedagogikk. 

I fag som matematikk  og naturfag, var det mye jobb. I fag som krle og norsk, minimalt.

Anonymkode: 9ac16...4fc

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ingen annen studieteknikk enn at jeg var på alle forelesninger. Øvde aldri til eksamen. Har A-snitt med noen B. 

Det der har jeg vansker å tro på, hvordan er det i det hele tatt mulig å ikke øve til eksamen men fremdeles få en A eller B gjentatte ganger? Spesielt uten studieteknikk

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det der har jeg vansker å tro på, hvordan er det i det hele tatt mulig å ikke øve til eksamen men fremdeles få en A eller B gjentatte ganger? Spesielt uten studieteknikk

Ikke meg du svarer med har også stort sett A-er og et par B-er. Min «studieteknikk» var å gå i forelesninger og skrive notater (da mener jeg ikke å skrive av pp, som mange gjør, men skrive fulltekst det foreleserne sier). Jeg leste aldri pensum og kjøpte kun bøker hvis vi hadde skriftlig 48-timers hjemmeeksamen, da måtte vi ha dem til kilder. Så gjennom semesteret dro jeg bare i forelesninger og som forberedelse til eksamen leste jeg på egne notater. Vil si jeg har jobbet ganske mye mindre enn en del av medstudentene mine, men redder meg inn med at jeg lager gode notater, har god korttidshukommelse og er flink på akademisk skriving.

Anonymkode: c0e0c...a51

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke meg du svarer med har også stort sett A-er og et par B-er. Min «studieteknikk» var å gå i forelesninger og skrive notater (da mener jeg ikke å skrive av pp, som mange gjør, men skrive fulltekst det foreleserne sier). Jeg leste aldri pensum og kjøpte kun bøker hvis vi hadde skriftlig 48-timers hjemmeeksamen, da måtte vi ha dem til kilder. Så gjennom semesteret dro jeg bare i forelesninger og som forberedelse til eksamen leste jeg på egne notater. Vil si jeg har jobbet ganske mye mindre enn en del av medstudentene mine, men redder meg inn med at jeg lager gode notater, har god korttidshukommelse og er flink på akademisk skriving.

Anonymkode: c0e0c...a51

Bare synd at det ofte dukker opp ting som ikke er sagt i forelesning på eksamen. For min del- en rapport på 3 sider. Som de ikke hadde nevnt i undervisningen.

Skrevet

Dette er bare tull. De som får A/B, er også strukturerte i studiet. Men at noen går gjennom med lite innsats, og får c-e snitt. Det tror jeg på. 

Men så er det jo sånn med lærer, og med de fleste andre yrker, at det krevende er å holde i jobben. Og der ser jeg stor forskjell på hardtarbeidende/ slappe studenter. De fleste som holder i mer enn et år hos oss, har en engasjert og hardtarbeidende fremtoning.

(Av praksisstudenter blir jeg ofte overrasket.av hvor lite de kan. Av både innhold i fagene og didaktikken. Men noen er på, og de har ofte jobb før de er ferdig med studiet).

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo ikke noe å øve på. Jeg leste selvfølgelig skjønnlitteratur vi hadde som pensum i litteraturfaget, men jeg leser mye skjønnlitteratur generelt. Grammatikk-faget var jo bare å kunne grunnleggende grammatikk som vi lærte på skolen alle sammen. Helt ærlig er jeg ganske sjokkert over hvor lite som skulle til for å komme seg gjennom lærerstudiet. Men jeg er flink til å formulere meg, selvsikker, har god hukommelse og er flink til å se sammenhenger. Også er jeg samfunnsinteressert og flink til å diskutere. Det hjelper veldig. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bare synd at det ofte dukker opp ting som ikke er sagt i forelesning på eksamen. For min del- en rapport på 3 sider. Som de ikke hadde nevnt i undervisningen.

Det har jeg aldri opplevd. 

Skrevet

Og jeg er hardtarbeidende Nå og leser MYE faglitteratur nå. Å jobbe som lærer er noe helt annet enn å studere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...