AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #1 Skrevet 4. april 2022 Jeg er en enslig mann i 30-årene med lav inntekt. Den siste tiden har jeg merket at jeg lengter etter å få kone og barn. Men jeg skjønner ikke hvordan det skal gå. Bor i Oslo, men eier ingenting. Hvis jeg hadde møtt en dame med samme inntekt, hadde vi måttet flytte ut i gokk. Og selv ute i gokk hadde det blitt vanskelig. Det er rett og slett ikke rasjonelt å få barn hvis man tjener under 450 000 og ikke eier noen bolig. Man blir fattig. Det er depressivt å tenke på. Da mine foreldre var på min alder kjøpte de et hus på Bekkelaget selv om de hadde en alminnelig inntekt. Det er utenkelig i dag at jeg skal gjøre det samme. Boligene i nabolaget der jeg vokste opp blir kjøpt av folk med høyere inntekt enn det mine foreldre hadde. Anonymkode: 8bd32...c38 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #2 Skrevet 4. april 2022 Tjener du 450.00 kr i året? Dersom du hadde møtt en dame med samme inntekt ville dere hatt 900.000 kr (dersom 450 er inntekten din). Får dere ett barn, tjener dere da 446 275 kr for MYE for å være under "fattigdomsgrensen" i Norge. Selv om dere hadde fått fire barn hadde dere tjent alt for mye for å komme under fattigdomsgrensa. Slik har vi regnet ut tallene til fattigdomskalkulatoren - Kirkens Bymisjon Tenker heller det er noe galt med din økonomistyring, enn at alle med inntekt under 450.000 er fattig... Anonymkode: e85b5...5ec 11 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #3 Skrevet 4. april 2022 Dere hadde fint fått et boliglån om dere hadde hatt omtrent lik inntekt ja. Hvor går pengene dine hen i dag? Har du et stort forbruk? Gjeld? Billån? Anonymkode: 4c173...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #4 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tjener du 450.00 kr i året? Dersom du hadde møtt en dame med samme inntekt ville dere hatt 900.000 kr (dersom 450 er inntekten din). Får dere ett barn, tjener dere da 446 275 kr for MYE for å være under "fattigdomsgrensen" i Norge. Selv om dere hadde fått fire barn hadde dere tjent alt for mye for å komme under fattigdomsgrensa. Slik har vi regnet ut tallene til fattigdomskalkulatoren - Kirkens Bymisjon Tenker heller det er noe galt med din økonomistyring, enn at alle med inntekt under 450.000 er fattig... Anonymkode: e85b5...5ec Er ikke fattig nå, men hadde blitt det med kone, barn og en bolig til alle. Anonymkode: 8bd32...c38
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #5 Skrevet 4. april 2022 Det er ikke rasjonelt å tenke på å få barn hvis du ikke har en kjæreste en gang. Man kan leie bolig som foreldre også, det går fint, og "kone" bør ikke være en ren fremtidig utgift, men heller motsatt, deling av utgift. Anonymkode: ef2c0...819 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #6 Skrevet 4. april 2022 Jepp har ikke råd til å klare meg selv omtrent, akuratt råd til mat ikke noe annet. Ikke råd til hund engang så barn vil aldri gå. Takk Erna som på den ene siden sier folk må få flere barn og samtidig stod for en politikk som kuttet i velferdsstøtter og barnestøtte og gjorde det vanskeligere for fattige å klare seg Anonymkode: 46254...f5f 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #7 Skrevet 4. april 2022 Men 450 tusen er ikke så lite. Det x 2 så har dere nesten en million i året, månedlig bo og leveutgifter for to inkl lån blir ca max 20.000 i mnd. Dere vil altså ha god råd til å ha barn Det er værre om man er enslig mor eller ufør da blir det umulig Anonymkode: 46254...f5f 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #8 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er en enslig mann i 30-årene med lav inntekt. Den siste tiden har jeg merket at jeg lengter etter å få kone og barn. Men jeg skjønner ikke hvordan det skal gå. Bor i Oslo, men eier ingenting. Hvis jeg hadde møtt en dame med samme inntekt, hadde vi måttet flytte ut i gokk. Og selv ute i gokk hadde det blitt vanskelig. Det er rett og slett ikke rasjonelt å få barn hvis man tjener under 450 000 og ikke eier noen bolig. Man blir fattig. Det er depressivt å tenke på. Da mine foreldre var på min alder kjøpte de et hus på Bekkelaget selv om de hadde en alminnelig inntekt. Det er utenkelig i dag at jeg skal gjøre det samme. Boligene i nabolaget der jeg vokste opp blir kjøpt av folk med høyere inntekt enn det mine foreldre hadde. Anonymkode: 8bd32...c38 Jeg har hatt under 300K de fleste av mine leveår. Min mann litt over. Dvs nå i dag litt over 700K. Og har det helt greit. Bor forsåvidt billig i gokk da. Og huset er nedbetalt selv om vi ikke eide før vi fikk barn. Men betalte ikke mer enn en halv mill ca. Barna mangler ingenting, bortsett fra store utenlandstur da Anonymkode: 4a0d0...2e3
Gjest SVK Skrevet 4. april 2022 #9 Skrevet 4. april 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke rasjonelt å tenke på å få barn hvis du ikke har en kjæreste en gang. Anonymkode: ef2c0...819 Tøys. Det er både vanlig og rasonelt å tenke på barn som singel.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #10 Skrevet 4. april 2022 Jeg og mannen tjener ca 500 000 til sammen, og det går helt fint for oss å ha barn. Det kommer selvsagt an på forbruk og hvilke krav man har til bolig. Å bo i Oslo kan sikkert være vanskelig, men det finnes mellomting mellom Oslo og "Gokk" altså. Anonymkode: 8d772...b42
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #11 Skrevet 4. april 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvis jeg hadde møtt en dame med samme inntekt, hadde vi måttet flytte ut i gokk. Og selv ute i gokk hadde det blitt vanskelig. Anonymkode: 8bd32...c38 Er det så ille å flytte ut av Oslo? Mange som gjør det for å få råd til større bolig. Og det er absolutt ikke vanlig å få drømmeboligen som første bolig. Med mindre man bor helt i gokk så må man jobbe seg oppover i boligmarkedet. Skjønner godt at du tenker på økonomi. Jeg er i samme situasjon som deg, samme alder, eier ikke bolig, og lønnen min er kun litt mer enn din. Selv har jeg gitt opp å få barn. Men om du ønsker barn så synes jeg absolutt du skal gå for det. Og det haster litt, for du må jo treffe riktig dame, og det kan ta tid å få barn. Så fokuser på å treffe riktig dame. Anonymkode: 230cc...53e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #12 Skrevet 4. april 2022 Vi har økonomi til barn, men verden er så korrupt, brutal, og kald, at jeg ikke har hjerte til å sette et menneske til verden nå. Anonymkode: 36075...ca0 7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #13 Skrevet 4. april 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Er ikke fattig nå, men hadde blitt det med kone, barn og en bolig til alle. Anonymkode: 8bd32...c38 Kommer jo an på kona og hennes inntekt og forbruk. Og må du bo i Oslo? Anonymkode: 5114f...934
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #14 Skrevet 4. april 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har økonomi til barn, men verden er så korrupt, brutal, og kald, at jeg ikke har hjerte til å sette et menneske til verden nå. Anonymkode: 36075...ca0 For ikke å snakke om overbefolket. Dumt å føde som gale i en livbåt der ressursene begynner å skrante. Anonymkode: 5114f...934 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #15 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jepp har ikke råd til å klare meg selv omtrent, akuratt råd til mat ikke noe annet. Ikke råd til hund engang så barn vil aldri gå. Takk Erna som på den ene siden sier folk må få flere barn og samtidig stod for en politikk som kuttet i velferdsstøtter og barnestøtte og gjorde det vanskeligere for fattige å klare seg Anonymkode: 46254...f5f Men i alle dager, forventer du at staten skal dekke ALLE kostnader for barn? Vi har da rimelige gode ordninger med permisjon/barnetrygd/subsidierte barnehager etc. Det er ingen menneskerett å få barn, så om ikke du engang klarer å fø på deg selv så må du da ikke finne på å få et barn! Anonymkode: 6950e...8b4 8
Rucula Skrevet 4. april 2022 #16 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jepp har ikke råd til å klare meg selv omtrent, akuratt råd til mat ikke noe annet. Ikke råd til hund engang så barn vil aldri gå. Takk Erna som på den ene siden sier folk må få flere barn og samtidig stod for en politikk som kuttet i velferdsstøtter og barnestøtte og gjorde det vanskeligere for fattige å klare seg Anonymkode: 46254...f5f Hund er søren meg dyrere enn barn.. jeg brukte 45 000 på bikkja i løpet av forrige uke. Og det er ikke første gang jeg bruker sånne beløp 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #17 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg og mannen tjener ca 500 000 til sammen, og det går helt fint for oss å ha barn. Det kommer selvsagt an på forbruk og hvilke krav man har til bolig. Å bo i Oslo kan sikkert være vanskelig, men det finnes mellomting mellom Oslo og "Gokk" altså. Anonymkode: 8d772...b42 Vi har det samme, og klarer oss greit med 2 barn. Måtte kjøpe rekkehus istedenfor enebolig, og litt utenfor byen. Sier seg vel egentlig selv at ikke alle kan bo midt i Oslo, da må en eventuelt tjene veldig godt eller akseptere bo på mindre plass. Sett folk bo i leilighet med 2 soverom og 2 unger, de får det til å funke greit ser det ut til. Selv om jeg foretrekker litt større plass. Anonymkode: 40b6c...b1c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #18 Skrevet 4. april 2022 Hvorfor må du bo i Oslo??? Dere ville få grei inntekt til sammen, og kunne fint kjøpe bolig sammen i en annen del av landet. Anonymkode: 98355...5e1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #19 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jepp har ikke råd til å klare meg selv omtrent, akuratt råd til mat ikke noe annet. Ikke råd til hund engang så barn vil aldri gå. Takk Erna som på den ene siden sier folk må få flere barn og samtidig stod for en politikk som kuttet i velferdsstøtter og barnestøtte og gjorde det vanskeligere for fattige å klare seg Anonymkode: 46254...f5f De fleste i Norge tilhører gruppen som tjener mellom 400.000 og 500.000 i året (den nest største gruppen tjener mellom 300.000 og 400.000 i året). Du er ikke fattig, og det hadde du heller ikke vært dersom du hadde barn å fø på! Du har faktisk en helt vanlig lønn. At du så vidt har råd til mat skyldes din økonomistyring eller dine økonomiske prioriteringer, ikke Erna. Anbefaler deg å melde deg på et kurs for personlig økonomi! Anonymkode: e85b5...5ec 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #20 Skrevet 4. april 2022 Med foreldre på Bekkelaget blir det vem en grei arv etterhvert? Sånn ellers; deler av Oslo inneholder folk med vanlig inntekt og er fortsatt OK steder å bo. Anonymkode: 7ca2c...c21 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå