Gå til innhold

Kan vi sette opp gjerdet igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ganske ofte langveisfarende besøkende som kommer med bil, og på grunn av det valgte vi for en del år siden å bruke en del av hagen til en gjesteparkeringsplass.  Den er på vår tomt, men går parallellt med veien. 

Gjerdet er plassert ca 50 cm innenfor tomtegrensen.
De heltrukne røde strekene viser gjerdet som det er nå, mens de stiplede røde strekene viser gjerdet som det var før vi laget gjesteparkeringen.  Gjesteparkeringen er plassert slik at bilen innenfor tomtegrensene, og ikke halvveis ute i veien.

bilde.thumb.png.4a05a240257cb318fbdf77c41092292a.png

I år har naboen flyttet sin innkjøring, og nå har de begynt å klage på at det er så vanskelig for dem å kjøre ut når vi har besøk.

Vi hadde allerede tenkt på å flytte gjesteparkeringen til andre siden, så det gikk vi med på, men det falt ikke i god jord da vi sa at vi kom til å sette opp gjerdet slik det var før vi anla gjesteparkeringen der,

Nå sier naboen at vi ikke kan gjøre det, at et gjerde der vil være til hinder for utsikten (det er 90 cm høyt, og står som sagt ca 50 cm innenfor tomtegrensen), trafikken og dem, og bombarderer oss med lovtekster og annet som jeg ikke klarer å se relevansen i.

Men spørsmålet mitt er enkelt: Til dere som har litt kunnskap om dette, er det noe i loven som hindrer oss i å sette tilbake gjerdet slik det var før vi tok det ned?

PS: Jeg skal selvsagt spørre kommunen, men jeg ville høre hva dere hadde å si til dette.

bilde.png

Anonymkode: bd078...6f3

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er lavere 1,5 m er det normalt ikke søknadspliktig, men noen kommuner kan sikkert ha egne sære regler. 

Men det er ikke deres problem at naboen er dårlig til å kjøre bil. De har uansett ikke rett til å kjøre på deres eiendom. 

Jeg hadde sjekket med kommunen bare for å være helt sikker. Men jeg hadde ikke nevnt noe om naboen, det er ikke relevant for saken. Og så hadde jeg satt opp gjerdet og lagt noen store steiner på de 50 cm i front. Da ødelegger naboen bilen hvis de havner på deres eiendom. 

Anonymkode: f3ac4...686

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis naboen har lagd seg ny innkjøring skal denne vanligvis godkjennes av kommunen. Da vi lagde ny innkjøring for noen år siden fikk vi pålegg om at vi måtte ha snuhammer på egen gårdsplass, dvs plass til å snu bilen på egen tomt. Jeg tror nok naboen din kommer med veldig tomme trusler, og at det er uproblematisk å sette opp gjerdet igjen.

Anonymkode: d25e0...8fa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge det er lavere 1,5 m er det normalt ikke søknadspliktig, men noen kommuner kan sikkert ha egne sære regler. 

Men det er ikke deres problem at naboen er dårlig til å kjøre bil. De har uansett ikke rett til å kjøre på deres eiendom. 

Jeg hadde sjekket med kommunen bare for å være helt sikker. Men jeg hadde ikke nevnt noe om naboen, det er ikke relevant for saken. Og så hadde jeg satt opp gjerdet og lagt noen store steiner på de 50 cm i front. Da ødelegger naboen bilen hvis de havner på deres eiendom. 

Anonymkode: f3ac4...686

Takk for svaret.  Jeg har ringt inn til kommunen, og den rette personen skulle ta kontakt med meg i løpet av dagen.

Ellers, det er ikke kjøreferdighetene deres det skorter på  men at de har planlagt veldig dårlig. 

Innkjørselen er veldig kort og smal, og det er virkelig problematisk for dem å kjøre ut uten å bruke hele veibanen + litt til når begge bilene er hjemme.  

Jeg forstår problemet deres, men har egentlig ikke særlig lyst til å ta konsekvensen av deres dårlige planlegging. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis naboen har lagd seg ny innkjøring skal denne vanligvis godkjennes av kommunen. Da vi lagde ny innkjøring for noen år siden fikk vi pålegg om at vi måtte ha snuhammer på egen gårdsplass, dvs plass til å snu bilen på egen tomt. Jeg tror nok naboen din kommer med veldig tomme trusler, og at det er uproblematisk å sette opp gjerdet igjen.

Anonymkode: d25e0...8fa

Jeg aner ikke om de har søkt om ny innkjøring.

Jeg kan tenke meg at innkjørselen er 5x5 m, uten at jeg kan si det med sikkerhet, men det vil ikke være enkelt for dem å snu på egen tomt, hvis det i det hele tatt er mulig.

AnonymBruker
Skrevet

De må søke om ny avkjøring og dere kan sette gjerde i tomtegrensen mot vei (maks 1,5 meter høy. Siktlinjene er ivaretatt fra deres side. Jeg tror ikke avkjørselen til naboen ville blitt godkjent slik dere beskriver den. Man skal overhodet ikke være avhengig av en annens eiendom for å kunne kjøre trygt ut på veien. 

Anonymkode: e2d5a...25e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De må søke om ny avkjøring og dere kan sette gjerde i tomtegrensen mot vei (maks 1,5 meter høy. Siktlinjene er ivaretatt fra deres side. Jeg tror ikke avkjørselen til naboen ville blitt godkjent slik dere beskriver den. Man skal overhodet ikke være avhengig av en annens eiendom for å kunne kjøre trygt ut på veien. 

Anonymkode: e2d5a...25e

Det var svaret jeg fikk fra kommunen.
Vi kunne uten problemer sette opp gjerdet på nytt.  :)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...