Gå til innhold

Hvorfor tvinger man kollegaer sammen på fritiden i Norge? Merkelig opplegg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Min Norsk er ikke perfekt enda, men ganske bra.

Jobbet 4år i Norge, er fra Spania. Har en bra utdannelse, var lett å få jobbe.

Det som skuffer og sjokkerer meg er hvordan dere lever, i arbeidslivet så er dere utrolig kontrollert og bestemt over. Jobben bestemmer at dere skal arrangere noe på fritiden, eller jobben gjør det for dere. Så skal alle tvinges til å være med, det er jo ikke sosialt. Men dere norsk kaller det sosialt. Hvorfor godtar/gjør dere dette? Hvorfor så slemme og stygge mot de som ikke lar seg kontrollere?

Hvorfor klarer dere ikke gjøre noe uten at det bli organisert eller arrangert? Jeg stoppet min andre jobb fordi de skulle bestemme over min fritid. Sjef ble sint fordi han ikke fikk styre meg på fritid.

I mitt land omgås vi naturlig, spiser ut på kveldene. Snakker sammen, uten at man må være bestevenner. Dere er jo livredde nye/fremmede mennesker, føler dere må høre til en flokk. Enten eller. Gå ut å spise alene gjør der jo heller ikke, må være med gruppen/flokken.

Trist å se hvordan nordmenn lever, ikke rart dere sliter med mental helse. Alle sitter hjemme alene, eller må høre til en flokk for å leve.

Jeg har en venninne som jobbet som hjemmesykepleier, hun klarte ikke mer. Hun ble så trist av å se alle som var alene, ingen kontakt med noen. Norge et rikt land, men ikke noe menneskelighet eller sosiale kultur. Mental helse viktig, det får man av å behandle andre bra. Omgås bra mennesker.

Trist 😐

Anonymkode: 8a1fd...e2b

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor du jobber, men tror det er noe du har misforstått -

Jeg har jobbet i over 30 år her i landet og det du snakker om har jeg aldri opplevd på noen av mine arbeidsplasser.

Anonymkode: 92e98...0bd

• Liker 17
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

er fra Spania... 

Trist å se hvordan nordmenn lever, ikke rart dere sliter med mental helse. Alle sitter hjemme alene, eller må høre til en flokk for å leve.

Anonymkode: 8a1fd...e2b

Bare slapp helt av, du trenger ikke å være lei deg på våre vegne selv om du synes vi har miserable liv, nordmenn er generelt lykkeligere enn spanjoler. World happiness report

• Liker 18
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det tvang? Jeg har aldri gjort noe med jobben på fritiden som jeg ikke hadde lyst til. Opplevde det aldri som noe problem at jeg sa nei.

Har derimot en kamerat fra Japan som MÅ spille golf med sjefen på søndag. Gjør han ikke det havner han nederst på lista når det er snakk om forfremmelse. Stakkaren liker ikke engang golf. :P

Anonymkode: a096e...3e8

• Liker 12
Skrevet

Høres ut som en spesiell arbeidsplass. Ikke noe jeg er vant til.

Ja, det arrangeres ting av jobben, men man velger selv om man deltar. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, i visse bransjer er det forventet at man deltar en del på mer eller mindre formelle arrangementer etter arbeidstid og evt. reiser. Gjelder særlig i salgsrettede stillinger. Men Norge er ikke noe spesielt der, slik er det i de aller fleste land så lenge man jobber med fagstillinger som ofte krever høyere utdanning og en viss ekspertise. 

I Norge er det som du sier mindre tradisjon for å snakke med fremmede, men jeg har ikke inntrykk av at man ikke arrangerer noe uten at ledelsen sier man skal. Jeg har da titt og ofte blitt med både kolleger og samarbeidspartnere på arrangement/drink/middag uten at det er noe som er bestemt av ledelsen. Det er jo ikke fremmede når man jobber sammen, man har en kontekst. 

Anonymkode: f2aa1...b7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også alltid opplevd det som arrangeres utenom arbeidstid som frivillig. Men jeg vil tro at forskjellen på nordmenn og mange andre er at nordmenn setter valgfrihet utrolig høyt. Vi ønsker ikke å bry andre mennesker hvis de ikke ønsker. Det er derfor vi ikke snakker med folk på bussen eller inviterer kolleger ut på middag hvis vi regner med de skal hjem til familien. Vi trives også veldig godt i hjemmene våre (det har vi sikkert bygget opp siden det er kaldt å gå ut store deler av året). Se forklaringene og forskningen bak dette i programmene til Harald Eia. 

Anonymkode: 0b9d5...843

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Finnes noen slike arbeidsplasser ja. Bare å si nei likevel. Man kaster bort nok tid på jobb i det daglige, om man ikke skal kaste bort fritida si på kolleger også. Idiotisk opplegg. Beste en kan gjøre da, er å bytte jobb.

Driter i hva kolleger bedriver fritiden med. Interesserer meg midt oppi raua. Vil ikke ha noe med dem å gjøre på fritida, eller irriterende smalltalk om man støter på dem heller. Nok å hilse, og gå videre.

Anonymkode: cf5e3...7d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du kritiserer her. Først er det galskap at vi gjøre noe sosialt med jobben. Så synes du det er synd at vi ikke går ut og spiser med kolleger slik spanjoler gjør og vi liksom ikke gjør. Så kritiserer du oss for at vi må være sosiale hele tiden og ikke kan spise alene.

Bestem deg.

Bra du bytter jobb da, sjefen kan ikke kreve at du skal være med på sosiale begivenheter utenom arbeidstid. Men vi sosiale nordmenn er litt glad i å bli kjent med kollegene våre - på jobben sin regning 😅

Anonymkode: f13d8...2ca

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri blitt tvunget til å være sosial med kollegaer på fritiden.

Anonymkode: 26ada...532

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri blitt tvunget til å være sosial med kollegaer på fritiden.

Anonymkode: 26ada...532

Ikke jeg heller. Arrangeres det julebord/sommerfest/team building/fredagspils, så går jeg om jeg har lyst. Noen ganger har jeg lyst, andre ganger ikke. Noen kollegaer henger jeg også frivillig med på fritiden min, da de er som venner å regne, mens andre er jeg ikke interessert i å bli mer kjent med. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 7ff25...f5b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan til en viss grad forstå hva du mener. Men de aller fleste arbeidsplasser har det ikke sånn. Noen har arrangementer lagt opp via jobben. Men uten tvang da. Noen liker å ha litt andre former å omgås på enn bare jobben. 

Enig at mange blir ensomme. Men det er jo fordi flere og flere er blitt ekskluderende 

Anonymkode: f65ef...36e

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd sosiale sammenkomster på jobb som tvang. Jeg vet godt at Spania og Norge har ulik kultur på det sosiale plan. Her kan vi ikke sitte på kafé ute å treffe bekjente, pga været. Vi må inn. Og det er dyrt å gå ut her. Så vi treffer oftest venner i hjemmet. Vi besøker hverandre. Når vi først går ut, vil vi gjerne være med folk vi liker og kjenner. Man tilbringer mye tid på jobb, så når det arrangeres noe der, er det mange som synes det er gøy. Men det er helt frivillig. Tror muligens du har misforstått våre sosiale koder litt.

Anonymkode: 220eb...93c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du sytes det er for mye tvangssosialisering? Og for mye ensomhet?

Arrangementer på fritiden i regi av arbeidsgiver, er frivillige. 

Anonymkode: fd22c...855

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din. På min arbeidsplass er det veldig lite opplegg som skjer utenfor arbeidstid og de gangene det gjør det, er det høyst frivillig. Blir ingen surmuling over de som ikke deltar. 

Anonymkode: 15785...9f1

• Liker 1
Skrevet

Har jobbet på et 20-talls forskjellige arbeidsplasser og aldri opplevd det du beskriver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er galt at alle sitter hjemme og det er galt at kollegaer kommer sammen på fritiden. Nå må du bestemme deg for hva du egentlig mener.

Anonymkode: 1e19e...12f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener/hva som er problemet: du synes det er dumt at mange nordmenn er ensomme, samtidig som du synes det er feil at arbeidsplasser oppfordrer folk til å være litt sammen på fritiden. Er det ikke nettop for å få mer samhold/mindre ensomhetsfølelse på jobb at man har disse aktivitetene? Ingenting utenom arbeidstid er obligatorisk, men gir du litt tid til kollegaene dine er du jo sosial, slik som du sier spanjoler er så flinke til. Så hva er problemet?

Anonymkode: 46edd...584

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønte heller ikke hva du egentlig var misfornøyd med her. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok bare tatt deg jobb feil sted, ts. En av karakteristikkene ved norsk arbeidsliv (vel og merke i yrker som krever noe utdannelse) er den enorme mengden frihet under ansvar man forventer å få. Norske arbeidere forventer å ha en sjef som ikke sjekker om de gjør jobben sin med mindre noen først klager. Fordi det ikke er behov for å sjekke. Min sjef har ikke engang kontroll på hvor i verden jeg er, langt mindre hvilke oppgaver som løses. 

Om du har godtatt at sjefen har mer kontroll over deg enn dette så har du godtatt for mye. Trolig har vedkommende utnyttet at du ikke er norsk og dermed ikke lager oppstyr, slik enhver annen ville gjort. 

Er det som du sier "lett å få seg jobb"? Søk ny jobb. Spør om dette på jobbintervjuet. Si at du ikke ønsker å begynne om stillingen ikke er fri. Arbeidsgivere forventer at gode arbeidere stiller krav og avslår jobbtilbud.

Anonymkode: 493e5...dfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...