Gå til innhold

Husleia skulle betales fredag - fortsatt ikke på konto. Når bør jeg etterlyse??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et leieforhold er på en måte et samarbeidsprosjekt og det kan være lurt å prøve å holde seg på god fot med hverandre. Hvis du ikke bare denne ene gangen kan gi leietakerne dine mer enn tre timers godvilje i tilfelle banken er treg uten at du begynner å mase eller konfrontere, kan du ikke regne med all verdens godvilje andre veien heller hvis du skulle være litt treg eller uheldig med noe. Litt raus må det kunne gå an å være når de ellers betaler når de skal. 

Anonymkode: df2f2...1fd

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis dato for husleie er den 1ste i hver måned så skal vel leietaker betale dagen før, altså den 30. eller 31. ? Var i allefall det jeg gjorde da jeg var leietaker for 20 år siden.

Men uansett; ville ventet til tirsdag ettermiddag med å etterlyse husleien. Hvis leietaker betalte seint på fredag så er det ikke sikkert husleien er inne på din konto før seinere i dag eller i morgen tidlig, særlig ikke hvis dere her ulike banker. 

Anonymkode: af3f6...9d6

Ja, om leien skal inn til den 1., så skal jo pengene ha kommet inn den datoen. Men ts skriver at leien skal betales den 1. i hver måned, så da tolker jeg det sånn at leietaker kan betale t.o.m den 1. Siden det var på en fredag, ville jeg gitt det ut dagen i dag før jeg hadde etterlyst betalingen. Om den er betalt, og bare ikke kommer inn på konto enda, vil jo leietaker bare vise til det.

Anonymkode: cc4c0...b0e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pengene kom på konto i ettermiddag, så det har sikkert vært en treghet i systemet. Har ikke sjekket nøyaktig hva som står i leieavtalen, om det skal være på konto 1. eller betales 1. Bruker Huseiernes leiekontrakt. Leietaker har tidligere betalt på dato, men det har som regel vært inne i løpet av dagen den 1.

Anonymkode: 920de...ea2

• Liker 1
Skrevet

I Huseiernes kontrakt står det spesifikt at leien skal betales på avtalt dato.

bilde.png.bf3fad6e453955bdc35d26ac8b32e889.png

Så da stemmer det at leien burde være innbetalt samme dag såfremt leietaker har opprettet fast betaling og datoen ikke faller på en helg. Men ingen teknologi er perfekt og forsinkelser kan skje en sjelden gang. Har selv brukt denne kontrakten ved mine utleieforhold og digger at deres kontrakt er så omfattende og enkel å bruke. Er ikke mye rom til misforståelser eller forglemmelser. Enten var mine leietakere flinke betalere eller hadde fast opplegg da leien alltid kom inn samme dag eller neste virkedag hvis det var helg / rød dag.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Devilheart skrev (31 minutter siden):

I Huseiernes kontrakt står det spesifikt at leien skal betales på avtalt dato.

bilde.png.bf3fad6e453955bdc35d26ac8b32e889.png

Så da stemmer det at leien burde være innbetalt samme dag såfremt leietaker har opprettet fast betaling og datoen ikke faller på en helg. Men ingen teknologi er perfekt og forsinkelser kan skje en sjelden gang. Har selv brukt denne kontrakten ved mine utleieforhold og digger at deres kontrakt er så omfattende og enkel å bruke. Er ikke mye rom til misforståelser eller forglemmelser. Enten var mine leietakere flinke betalere eller hadde fast opplegg da leien alltid kom inn samme dag eller neste virkedag hvis det var helg / rød dag.

Seriøse leietakere legger da husleien inn på forfall? Det er jo ikke akkurat noen overraskelse at den skal betales til samme tid hver måned? 

Seriøse leietaker gir også beskjed FØR forfall om de har et problem som vil gjøre husleien forsinket. Selvsagt bør man prioritere husleie høyt men ting kan skje. Jeg har selv måttet gå til husvert grunnet rot med lønn eller noe uforutsett dukket opp og be om utsettelse. 

Til TS: jeg ser at du har fått pengene nå og det er bra. Til neste gang: ikke vær uformell i slike tilfeller. Vær formell. Det vil si at du har en standard purring du sender ut etter 7 dager - før dette lar du være å "mase"/sende SMS. I purringen skal det stå at renter begynner å løpe og at rettslige skritt vil bli tatt hvis ikke betaling skjer innen 7 dager. Gjør du det på denne måten sørger du for at det blir mulig å sette i gang utkastelse tidligere. Etter 7 dager er alle unnskyldninger som går på at banken var treg, leietaker glemte eller var litt treg bortfalt.  Begynner du med SMS og mas risikerer du å utsette lovlig prosess og kan komme til å love å vente på en leietaker som ikke har tenkt å betale og som kun trenerer.

Skrevet

^^Ja, er enig med deg der. :) Klar selvfølge å forvente de er seriøse og holder sine plikter. Innlegget var bare bekreftelse på hva som står i Huseiernes kontrakt.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/4/2022 at 5:46 PM, AnonymBruker said:

Jo mandag er en virkedag. Pengene skulle vært på konto på fredag

Anonymkode: 73441...423

Hvis pengene ble betalt på fredag så er første virkedag mandag, så da har det ikke gått 1 virkedag før tirsdag. Skjønner?

Anonymkode: b0734...20f

AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet til fredag med å etterlyse for å ikke virke kjip og desperat.

Anonymkode: 80472...78d

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, Blondie65 said:

Til TS: jeg ser at du har fått pengene nå og det er bra. Til neste gang: ikke vær uformell i slike tilfeller. Vær formell. Det vil si at du har en standard purring du sender ut etter 7 dager -

Hvorfor drive seriøst, når man heller kan leke butikk?

Skal si meg enig i at det er rimelig useriøst å mase etter pengene allerede på første virkedagen etter betalingsfristen.

Betalingsfrist er noe mange her åpenbart ikke forstår, for øvrig. Betalingsfrist er ikke dagen pengene skal være på mottakers konto, men dagen den skal gå ut fra kontoen til betaleren. Altså dagen den skal betales.

Det er skummelt mange useriøse utleiere der ute!

Anonymkode: d973f...f9f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal si meg enig i at det er rimelig useriøst å mase etter pengene allerede på første virkedagen etter betalingsfristen.

Betalingsfrist er noe mange her åpenbart ikke forstår, for øvrig. Betalingsfrist er ikke dagen pengene skal være på mottakers konto, men dagen den skal gå ut fra kontoen til betaleren. Altså dagen den skal betales.

Med formuleringen "Leien betales på forskudd den 1. hver måned  ..." betyr det at den som betaler ikke kan vente til den 1. med å betale. Dersom det hadde stått "Forskuddsleien forfaller den 1. hver måned ..." stemmer det du sier om betalingsfrist.

Det er helt normalt at husleie skal være på konto til husvert den 1. hver måned og at dette ikke er å anse som forfallsdato.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 13.56):

Feil. Det kommer helt an på hvilken bank hver person har og om de har samme bank eller to forskjellige. DnB til DnB tar 2-3 dager, DnB til sparebanken f eks tar 5 virkedager. Virkedager betyr at dagene i helgen ikke telles 

Anonymkode: 8863a...180

Feil.

AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 14.12):

https://www.dnb.no/dagligbank/betaling#:~:text=Hovedregelen er%3A,neste virkedag (mandag – fredag)

"Dette avhenger av når betalingen utføres, og om betalingen går mellom kontoer i DNB eller to forskjellige banker. Hovedregelen er:

• Har du registrert betalingen din før kl 14:30 vil pengene som regel være på mottakers konto samme dag
  • Har du betalt etter kl 14:30 vil pengene som regel være på konto tidlig neste virkedag (mandag – fredag)"

Gjerne legg inn link til der det står 5 virkedager etc? Er klar over at det står "som regel" i linken min, men dette er også min erfaring. Har aldri opplevd at det tar lengre tid enn én virkedag. 

Anonymkode: 9b6d7...745

Riktig

AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 15.03):

Hvis betalingen ble lagt inn fredag etter siste bankkjøring vil den umulig kunne være inne tidlig mandag morgen med mindre man bruker straksbetaling. Da blir den trukket fra betalers konto mandag morgen og er dermed inne hos mottaker tidligst mandag formiddag. Men min erfaring er at det jevnlig går en dag ekstra før mottaker har pengene sine dersom det er snakk om forskjellige banker.  

Anonymkode: df2f2...1fd

Feil.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er kun lovfestet for skattebetalinger. For alle andre er gjeldende praksis at pengene også skal inn på mottakers konto samme dag (vi har ikke float i Norge, slik at så lenge man legger inn betalingen før sin bank sin betalingsfrist den dagen, går pengene ut av betalers konto og inn på mottakers konto samme dag. Så fremt man betaler mellom banker i Norge, i norske kroner, på en virkedag. 
—-

For øvrig, her er fakta om når betalinger lagt inn fredag ettermiddag, før midnatt, bør være fremme hos mottaker med konto i annen norsk bank. Mandag morgen ca kl 06-0630. Kommer den ikke omtrent da og tar mange timer/dager har man konto i en nissebank som ikke deltar i felles oppgjør og avregning for norske kroner, og man bør kanskje vurdere å bytte bank. 
Betalinger lagt inn før midnatt natt til lørdag går nemlig til avregning i felles norsk clearing kl 0530 og er hos mottakerbank ca kl 06, selv om det er en annen norsk bank. (Selvfølgelig kan det ha vært enkelthendelser med driftsavvik og forsinkelser, men tidspunktene og kjøremønstrene jeg beskriver er altså regelen)

Anonymkode: f536d...a7c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...