Gå til innhold

Husleia skulle betales fredag - fortsatt ikke på konto. Når bør jeg etterlyse??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vel ingenting som sier det? Betalingsfristen er 01, med mindre det står spesifisert at pengene skal være på huseiers konto den 1. 

Dersom jeg betaler en regning med forfall den 30. på den 30., Så skal jo ikke jeg få purregebyr på det. 

Anonymkode: ee8ec...eae

Jo, det skal være disponibelt på konto den 30.  Dvs at du ikke kan legge den inn seint på ettermiddagen etter at alle bankkjøringene har gått. 

Anonymkode: 05e7c...864

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er vel ingenting som sier det? Betalingsfristen er 01, med mindre det står spesifisert at pengene skal være på huseiers konto den 1. 

Dersom jeg betaler en regning med forfall den 30. på den 30., Så skal jo ikke jeg få purregebyr på det. 

Anonymkode: ee8ec...eae

I husleiekontrakten til f.eks Forbrukerrådet, som veldig mange bruker, så står det at leien skal være INNE den 1. (eller den datoen man ble enige om). Så da skal den være inne på huseiers konto den dagen.

Anonymkode: 9ac39...7b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jo, det skal være disponibelt på konto den 30.  Dvs at du ikke kan legge den inn seint på ettermiddagen etter at alle bankkjøringene har gått. 

Betalingsfrist 1.  betyr at den skal være ute av min konto 1., ikke at den skal være på mottagers konto 1.

Anonymkode: 5a1c2...425

• Liker 17
Skrevet

Er det ikke 3 virkedager som er vanlig praksis? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gitt det ut uka og halve neste uke . Helt vanlig at bankoverføring tar 5 virkedager. Utrolig gnient å begynne å mase etter så kort tid, sannsynligvis er leia betalt i tide, og uansett utrolig gnient å mase om den ble betalt en dag eller to for sent også. Det kan skje den beste. Du skaper bare dårlig forhold mellom deg og leietaker og risikerer å ende opp på den nettsiden med reviews på dårlige utleiere 

Anonymkode: 8863a...180

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hadde gitt det ut uka og halve neste uke . Helt vanlig at bankoverføring tar 5 virkedager. Utrolig gnient å begynne å mase etter så kort tid, sannsynligvis er leia betalt i tide, og uansett utrolig gnient å mase om den ble betalt en dag eller to for sent også. Det kan skje den beste. Du skaper bare dårlig forhold mellom deg og leietaker og risikerer å ende opp på den nettsiden med reviews på dårlige utleiere 

Det er da ikke vanlig i det heletatt?

Anonymkode: 9b6d7...745

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da hadde overføringen vært på konto i dag tidlig. Det tar ikke to virkedager. 

Feil. Det kommer helt an på hvilken bank hver person har og om de har samme bank eller to forskjellige. DnB til DnB tar 2-3 dager, DnB til sparebanken f eks tar 5 virkedager. Virkedager betyr at dagene i helgen ikke telles 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil. Det kommer helt an på hvilken bank hver person har og om de har samme bank eller to forskjellige. DnB til DnB tar 2-3 dager, DnB til sparebanken f eks tar 5 virkedager. Virkedager betyr at dagene i helgen ikke telles 

https://www.dnb.no/dagligbank/betaling#:~:text=Hovedregelen er%3A,neste virkedag (mandag – fredag)

"Dette avhenger av når betalingen utføres, og om betalingen går mellom kontoer i DNB eller to forskjellige banker. Hovedregelen er:

• Har du registrert betalingen din før kl 14:30 vil pengene som regel være på mottakers konto samme dag
  • Har du betalt etter kl 14:30 vil pengene som regel være på konto tidlig neste virkedag (mandag – fredag)"

Gjerne legg inn link til der det står 5 virkedager etc? Er klar over at det står "som regel" i linken min, men dette er også min erfaring. Har aldri opplevd at det tar lengre tid enn én virkedag. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er da bare tull! Det er ikke vanlig at en overføring tar 5 virkedager. Og skulle det gjort det, så måtte de lagt inn betalingen tidligere!

Det er respektløst å betale for sent. Tror du banken hadde bare satt rolig i båten og ventet i ukesvis om HI ikke hadde betalt huslånet sitt..? Det er faktisk samme greia.

Anonymkode: 9ac39...7b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis betalingen ble lagt inn fredag etter siste bankkjøring vil den umulig kunne være inne tidlig mandag morgen med mindre man bruker straksbetaling. Da blir den trukket fra betalers konto mandag morgen og er dermed inne hos mottaker tidligst mandag formiddag. Men min erfaring er at det jevnlig går en dag ekstra før mottaker har pengene sine dersom det er snakk om forskjellige banker.  

Anonymkode: df2f2...1fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt det til onsdag og så purret opp da. 

Anonymkode: 86018...395

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det har ikke gått 1 virkedag siden fredag ennå

Anonymkode: b0734...20f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo det kan du hvis forfall er 1.  Da går betalingen ca kl 06.00 den første og er på utleiers konto kl 08 eller  kl12 samme dag. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://www.dnb.no/dagligbank/betaling#:~:text=Hovedregelen er%3A,neste virkedag (mandag – fredag)

"Dette avhenger av når betalingen utføres, og om betalingen går mellom kontoer i DNB eller to forskjellige banker. Hovedregelen er:

• Har du registrert betalingen din før kl 14:30 vil pengene som regel være på mottakers konto samme dag
  • Har du betalt etter kl 14:30 vil pengene som regel være på konto tidlig neste virkedag (mandag – fredag)"

Gjerne legg inn link til der det står 5 virkedager etc? Er klar over at det står "som regel" i linken min, men dette er også min erfaring. Har aldri opplevd at det tar lengre tid enn én virkedag. 

Dette stemmer. Så pengene bør være på konto i dag. Jeg ville spurt i ettermiddag om de  ikke er kommet ennå. 

Anonymkode: 73441...423

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har ikke gått 1 virkedag siden fredag ennå

Anonymkode: b0734...20f

Jo mandag er en virkedag. Pengene skulle vært på konto på fredag

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ha skjedd en feil i nettbanken uten at leietaker har fanget den opp! Jeg hadde husleien på fast trekk hver måned, men en gang oppdaget jeg at den ikke hadde gått ut og logget inn for å sjekke. Det viste seg at avtalen hadde falt ut av listen over faste oppdrag. Så huseieren fikk leien sin nesten en uke forsinket, sendte en melding og forklarte det men hun hadde hatt det så travelt på jobb at hun ikke hadde fått det med seg😅

Anonymkode: b3bae...c0c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pengene skulle vært på konto på fredag

Kilde?

Er 99.99% sikker på at dette er feil, men, jeg er ikke jurist så håper du kommer med presisering og kilde på din påstand

Anonymkode: 7fdda...762

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det burde du vite bedre selv du som leier ut.

Anonymkode: d423c...688

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kilde?

Er 99.99% sikker på at dette er feil, men, jeg er ikke jurist så håper du kommer med presisering og kilde på din påstand

Anonymkode: 7fdda...762

Hva mener du med dette?  Kilde til når husleia skulle være på konto står i HI: 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Leietaker skal betale husleie den 1. hver måned. Det var fredag, og siden jeg vet at husleia pleier å komme sent på fredager, har jeg venta til over helga. Forventet st den skulle være på konto ved første kjøring i dag, men fortsatt ikke kommet. Når bør jeg etterlyse hos leietaker??

Anonymkode: 920de...ea2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun betale fredag ettermiddag skulle de vært på konto mandag morgen, dvs har hun ikke betalt dersom de enda ikke er kommet frem. Kommer de i morgen betalte hun de mandag etter 1330

Anonymkode: 0828e...f74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller jo litt rolle her når pengene har pleid å komme tidligere? Om dette er første betalingen til leietaker skjønner jeg det kan være litt forvirrende, men om du har hatt leietaker lenge er dere vel ikke i en slags rutine på dette? Uansett syns jeg det er greit å ha en dialog på dette ganske raskt. Om det er en grunn til at personen ikke har fått overført pengene i tide tenker jeg det er rimelig å forvente at de informerer om det. 

Anonymkode: ac622...dfd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...