Gå til innhold

Husleia skulle betales fredag - fortsatt ikke på konto. Når bør jeg etterlyse??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leietaker skal betale husleie den 1. hver måned. Det var fredag, og siden jeg vet at husleia pleier å komme sent på fredager, har jeg venta til over helga. Forventet st den skulle være på konto ved første kjøring i dag, men fortsatt ikke kommet. Når bør jeg etterlyse hos leietaker??

Anonymkode: 920de...ea2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ventet ut dagen og tatt kontakt i morgen tidlig :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt det ut dagen. 

Anonymkode: ee8ec...eae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet det ta en hel virkedag før en betaling fra en annen bank enn din egen blir registrert på konto.

Hvor raskt har det gått tidligere?

Jeg ville i alle fall ventet til i morgen før jeg purret.

Anonymkode: 2f1ba...fd7

• Liker 5
Skrevet

det kan ta opptil et par virkedager før husleie er på konto. Stort sett når man betaler fredag så kommer de mandag, men en sjelden gang tirsdag. Jeg ville ikke spurt om husleien før tidligst onsdag.

• Liker 8
Skrevet

Ville heller ventet par dager og sett an enn å bli den kjipe utleieren som etterlyser penger fordi ikke er innbetalt på dagen. Det kan være mange grunner til forsinkelse. Hvis ikke er innbetalt innen onsdag kveld f.eks, kan ta kontakt og si at leien er forfalt og ikke betalt og spørre om grunnen.

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ventet til i morgen. De overførte sikkert på fredag men så tar overføringen en virkedag eller to. 

Anonymkode: ea575...3cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo 4 overføringer om dagen...så den skal komme inn i dag uansett bank.

Anonymkode: 6d3d9...39a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ville gitt det ut dagen og etterspurt den i morgen hvis den ikke har kommet inn da. Betalte de husleia på fredag eller i helgen, så skal den være inne i løpet av dagen i dag. 

Anonymkode: 3d3bd...cc1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser få grunner til å ikke ta kontakt så lenge det gjøres på en alright måte. Mange grunner til at de ikke er kommet, men få til å ikke ha en dialog rundt det. 

Anonymkode: 4c726...d34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis leietakeren pleier å betale i tide og er grei og problemfri ellers syns jeg du er en kjip utleier hvis du purrer før onsdag. 

Anonymkode: ae595...142

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dato for husleie er den 1ste i hver måned så skal vel leietaker betale dagen før, altså den 30. eller 31. ? Var i allefall det jeg gjorde da jeg var leietaker for 20 år siden.

Men uansett; ville ventet til tirsdag ettermiddag med å etterlyse husleien. Hvis leietaker betalte seint på fredag så er det ikke sikkert husleien er inne på din konto før seinere i dag eller i morgen tidlig, særlig ikke hvis dere her ulike banker. 

Anonymkode: af3f6...9d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis leietakeren pleier å betale i tide og er grei og problemfri ellers syns jeg du er en kjip utleier hvis du purrer før onsdag. 

Anonymkode: ae595...142

Men leietaker har også ett ansvar her. Utleier er kun kjip om hun ikke tar høyde for at banken kan bruke litt tid på overføringen eller om hun er kjip i kontakten. 

Anonymkode: 4c726...d34

AnonymBruker
Skrevet

Gi det en dag. Ting kan skje. Vi leide for flere år siden og hadde husleie på fast trekk. Var på sydentur da vi plutselig fikk melding fra huseier om at leien ikke var betalt. Det hadde vi ikke fått med oss pga svært dårlig og ustabilt internett. Viste seg at lønnen ikke hadde kommet inn. Måtte ringe sjefen og få etterbetalt, men det kom først et par dager etter så måtte overføre fra sparepengekonto for å få betalt leien. Dette er noen år siden da og ting var ikke like enkelt å få ordnet.

Anonymkode: 352bd...774

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal husleien være på konto 1. i måneden, så skal den være inne på huseiers konto 1. Det betyr ikke at man skal logge seg inn i nettbanken den 1. og legge den til betaling da. Man bør gjøre det dagen før. 

Jeg hadde etterlyst leien i ettermiddag om den ikke har kommet inn da. Det er 4 dager siden og du er ikke kjip om du purrer idag! 😊

Anonymkode: 9ac39...7b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal husleien være på konto 1. i måneden, så skal den være inne på huseiers konto 1. Det betyr ikke at man skal logge seg inn i nettbanken den 1. og legge den til betaling da. Man bør gjøre det dagen før. 

Jeg hadde etterlyst leien i ettermiddag om den ikke har kommet inn da. Det er 4 dager siden og du er ikke kjip om du purrer idag! 😊

Så lenge den er på utleiers konto i løpet av den 1., spiller det da ingen rolle om man legger betalingen inn dagen før eller klokka seks på morgenen. 

Anonymkode: f127f...e87

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis leietaker har betalt punktlig før bør du være tålmodig. Hvis det stadig gjentar seg er det kanskje på tide med en oppstramming.

Anonymkode: 73433...5d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er vel ingenting som sier det? Betalingsfristen er 01, med mindre det står spesifisert at pengene skal være på huseiers konto den 1. 

Dersom jeg betaler en regning med forfall den 30. på den 30., Så skal jo ikke jeg få purregebyr på det. 

Anonymkode: ee8ec...eae

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville ventet til i morgen. De overførte sikkert på fredag men så tar overføringen en virkedag eller to. 

Anonymkode: ea575...3cf

Da hadde overføringen vært på konto i dag tidlig. Det tar ikke to virkedager. 

Anonymkode: 05e7c...864

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...