Gå til innhold

Ville du benyttet deg av en søndagsåpen butikk?

AnonymBruker

Ville du benyttet deg av en søndagsåpen butikk?   

134 stemmer

1. 1. Ville du benyttet deg av søndagsåpen butikk?

• Ja, jeg ville benyttet meg av tilbudet regelmessig
      76
    • Hvis jeg plutselig manglet noe, men ikke til vanlig
      40
    • Nei, det jeg har ikke behov for
      18

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De søndagsåpne butikkene er jo stappfulle hver gang jeg er innom, så jeg skjønner ikke at det er noe å lure på om folk ville tatt dem i bruk...

Anonymkode: f6aec...a8b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig, vi pleier å handle alt vi skal ha ellers da, men det hender at vi glemmer noe og da er det godt å ha søndagsåpen butikk. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nok sant, men det har likevel konsekvenser å åpne alle butikker på søndager overalt, som f. eks. økte priser som til slutt havner hos kunder. Jeg er ikke interessert i det, særlig ikke nå som vi må forvente prisstigning på det meste pga. korona og ustabil verdenssituasjon for øvrig. 

Anonymkode: 44dd3...719

Du kan jo gjøre hva du vil, men du kan jo ikke akkurat hindre alle andre å handle på søndager... Søndagsåpne butikker er kommet for å bli, og de forsvinner ikke før evt KRF får makten, noe jeg anser som svært lite trolig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser på resultatet av avstemmingen nå, og det er interessant å se at 6 av 10 ville brukt søndagsåpne matbutikker regelmessig.
Helt ærlig ville jeg, basert på diskusjoner jeg har hatt om temaet, trodd at antallet ville vært mye høyere.

Anonymkode: 41c4b...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en søndagsåpen butikk i min kommune. Den har hatt søndagsåpent i ca 4 år, men jeg har enda ikke benyttet meg av det. Jeg sørger for å handle det jeg skal på hverdager. 

Anonymkode: 67b98...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/4/2022 at 8:27 AM, AnonymBruker said:

Jeg ser på tråden om søndagsåpne butikker, og jeg lurer egentlig på behovet for dette.

Hvor mange ville regelmessig benyttet seg av et slikt tilbud?

Du spør som om søndagsåpne butikker ikke eksisterer 😕 

Jeg benytter meg av det stort sett hver søndag, da jeg liker å handle den dagen. Den nærmeste butikken er en vanlig butikk som er åpen på søndager ("turistområde").

Anonymkode: 17ba7...29c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja det ville jeg, jobber turnus og hadde likt muligheten for å handle normalt de dagene jeg jobber 

Anonymkode: 9db56...cf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 11.16):

Men de som jobber i matbutikkene disse søndagene er som hovedregel unge mennesker som nettopp trenger denne søndagsjobben fordi det ikke passer inn i studiekalenderen å jobbe hverdager.

At voksne mennesker med hus, bil og 3 unger er glad for å ikke jobbe søndag, betyr ikke at det er slik for alle. Men det er gjerne den gruppen som er imot søndagsåpne butikker. For de trenger en dag uten noe å planlegge? Må de gå i butikken bare fordi den er åpen? Om man må det, så ligger problemet et annet sted enn muligheten søndagsåpne butikker gir.

Anonymkode: b5685...122

Det er en sannhet med modifikasjoner. En del av de som jobber søndager er unge mennesker ja, men de vanlige ansatte blir også pålagt arbeid på søndagene. 

For noen passer det best å jobbe helger, men jeg tror det store flertallet av den voksne befolkningen ville valgt bort å jobbe helg dersom de kunne. 

Harde turnuser, med mange arbeidshelger i løpet av et år, er i alle fall oppgitt som en av årsakene til at mange i mitt yrke bytter/vurderer å bytte jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker det allerede om nødvendig. Prøver å ikke gjøre hovedhandlingen på søndag grunnet høyere priser, men ellers er det bare en vanlig dag for meg. 

Anonymkode: 58eac...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (På 4.4.2022 den 17.13):

Du kan jo gjøre hva du vil, men du kan jo ikke akkurat hindre alle andre å handle på søndager... Søndagsåpne butikker er kommet for å bli, og de forsvinner ikke før evt KRF får makten, noe jeg anser som svært lite trolig.

Brustadbuer og turistområder ja, men her er det vel snakk om man skal åpne alt på søndager slik enkelte politiske partier ivrer for. Jeg er altså ikke enig i det, og viser til at det fort blir høyere priser. Jeg ser ikke hvorfor vi som faktisk greier å handle de andre seks dagene der butikkene gjerne er åpne fra 08-22 skal måtte straffes med høyere priser for at enkelte som ikke greier å planlegge absolutt skal få vilja si. 

Anonymkode: 44dd3...719

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/4/2022 at 8:29 AM, AnonymBruker said:

Og bare for å ha svart på mitt eget spørsmål: Jeg ville ikke ha benyttet meg av søndagsåpen butikk.

Jeg liker å ha søndagene fri for plikter og nødvendigheter.  :)

Enig med deg. Dessuten synes jeg også at de som da blir tvunget til å jobbe søndager skal få slippe dette. Søsteren min driver klesbutikk og hennes mareritt er at det skal bli vanlig med søndagsåpent, da må de jo henge seg på eller tape kunder. Glad for at det finnes en dag i uken som er fri for kjas og mas. 

Anonymkode: 15be7...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har søndagsåpen butikk 10 min gangen hjemmefra.

Vi bruker den innimellom, men kun for småting. Ofte noe så enkelt som å kjøpe en ekstra god lunsj. (er spesialbutikk med mye godt, en liten bunnpris ville vi nok aldri brukt)

Vi ukeshandler normalt tirsdag eller onsdag etter jobb. Tar alt på en gang, på vei hjem fra et sted, ingen småturer innimellom. 

/// svarte først mtp mat. Men småshopping i sentrum i forbindelse med lunsj, ja, absolutt. Men de store handleturene tar vi alltid ettermiddager i hverdagen. 

Anonymkode: 689fd...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har null problemer med å handle i en søndagsåpen butikk. Bor i Oslo sentrum, og i ganske umiddelbar nærhet til en døgnåpen Joker - og jeg handler der når jeg trenger å handle. Tar selvfølgelig ikke ukeshandelen der akkurat (synes Joker er innmari dyrt, men det er kanskje bare meg?), men handler hvis det er noe jeg har glemt å kjøpe f.eks. 

De ansatte får jo bedre betalt for å jobbe søndag, så ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler innimellom på den søndagsåpne butikken hvis jeg ser at jeg har glemt noe til middagen eller er innom for å hente ut en pakke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i en hytte/turist kommune, vi har hele 4 store søndagsåpne butikker. Helt greit. Benytter oss av de ofte. 

Anonymkode: cc4d5...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Benytter meg av søndagsåpne butikker, men ville benyttet dem oftere om de fjernet de håpløse reglene om begrensninger i areal som gjør at det blir dårligere utvalg på søndag. Helt meningsløst at en liten begrenset del av butikken får holde åpent. 

Anonymkode: e25d6...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i en storby med søndagsåpne butikker så jeg benytter meg av det allerede. Fantastisk tilbud hvis man ikke har hatt tid til å handle tidligere i løpet av helgen eller bare har lyst på noe annet enn planlagt (men ikke Foodora/Wolt)

Anonymkode: b70b9...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Benytter meg av søndagsåpne butikker, men ville benyttet dem oftere om de fjernet de håpløse reglene om begrensninger i areal som gjør at det blir dårligere utvalg på søndag. Helt meningsløst at en liten begrenset del av butikken får holde åpent. 

Anonymkode: e25d6...eb7

Må jo være forskjeller på regler? Her er alle butikkene åpne som vanlig 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: cc4d5...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...