Gå til innhold

Ville du benyttet deg av en søndagsåpen butikk?

AnonymBruker

Ville du benyttet deg av en søndagsåpen butikk?   

134 stemmer

1. 1. Ville du benyttet deg av søndagsåpen butikk?

• Ja, jeg ville benyttet meg av tilbudet regelmessig
      76
    • Hvis jeg plutselig manglet noe, men ikke til vanlig
      40
    • Nei, det jeg har ikke behov for
      18

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bor i turistkommune med mye søndagsåpent, men har aldri brukt tilbudet. Og skal ikke heller, helt prinsippfast der. har aldri mangla noe som det haster så med at det ikke kunne vente til mandag. Her har jeg full kontroll en mnd fram i tid. 

Anonymkode: deae8...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg benytter meg av sk Brustadbuer her i Trondheim på søndagene. Har bott i andre land der det er helt vanlig med søndagsåpne kjøpesentre, så for meg hadde det vært helt greit med den ordningen her også. For meg er uka fylt opp med jobb, treninger til barna m.m, så søndagene hadde vært en fin dag å handle på. Men kan også skjønne argumentasjonen i mot, dvs økte priser og press på mindre butikker å holde åpent. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg klarer meg fint uten søndagsåpne butikker, men jeg er ikke i mot dem av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Gjør det allerede. Men kke hver søndag da. De fleste søndagsåpne butikkene er skikkelig klaustrofobiske. Men veldig gull de finnes når man har behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i by så jeg har faktisk en del forskjellige søndagsåpne butikker innenfor rekkevidde men de blir sjeldent brukt av oss. Men jeg er helt for søndagsåpne butikker. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flyttet fra en turistkommune til utkanten av Oslo. Noe av det jeg savner mest, bortsett fra umiddelbar tilgang til fjellet, er åpne matbutikker på søndager.

Jeg er kristen, liker at søndagene er rolig, men ser ingen grunn til at matbutikkene skal være stengt søndag. Det er ikke en pliktfølelse over å handle, det er kun innmari praktisk å ha muligheten.

Har også jobbet i søndagsåpne butikker og det var egentlig null stress. Fri fikk jeg uansett.

Anonymkode: 3461d...85c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og bare for å ha svart på mitt eget spørsmål: Jeg ville ikke ha benyttet meg av søndagsåpen butikk.

Jeg liker å ha søndagene fri for plikter og nødvendigheter.  :)

Anonymkode: 41c4b...a06

Det er ingen som tvinger noen til å benytte søndagsåpne butikker, så jeg forstår egentlig ikke hvorfor dette med "fri uten forpliktelser" trekkes frem.

Vi benytter søndagsåpne butikker en sjelden gang. Det er kjekt å vite at det er en mulighet, men ikke noe vi legger inn i planen for uken. 

Anonymkode: b5685...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nabokjerringen skrev (21 minutter siden):

Ja. Gjør det allerede. Men kke hver søndag da. De fleste søndagsåpne butikkene er skikkelig klaustrofobiske. Men veldig gull de finnes når man har behov. 

Klaustrofobien er ikke butikkenes feil, men regel om at de kun kan være 100 kvm. At vi skal fortsatt ha slike begrensninger nå i 2022 synes jeg er helt merkelig. Vil en butikk ha søndagsåpent, så la hele butikken være åpen. 

Dessuten er begrensingen kun i teorien. Finner man ikke det man trenger i selve "søndagsbutikken", henter som hovedregel de ansatte varen i hovedbutikken.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det. Helt til joker her ble lagt ned, utrolig synd. Det er vell pga prinsipp-faste folk som deg, som ikke bruker nærbutikkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SkjultBruker skrev (1 time siden):

Vi bor like ved søndagsåpen matbutikk, men har brukt den så lite som mulig. En gang for å kjøpe Paracet da en av oss ble akutt syk, og en gang for å kjøpe bleier da det viste seg at noen vi hadde på besøk hadde glemt å pakke med bleier. 

Generelt setter jeg pris på at det finnes i alle fall en dag i uken med redusert aktivitet, der så mange som mulig har fri. Jeg jobber turnus selv, med arbeid hver 3 søndag, og kjenner selv på hvor godt det er å ha fri i helgene. Det gir en forutsigbarhet, og mulighet til hvile og et sosialt liv som ikke blir det samme om man jobber søndagen og har fri en annen dag i stedet. 

Men de som jobber i matbutikkene disse søndagene er som hovedregel unge mennesker som nettopp trenger denne søndagsjobben fordi det ikke passer inn i studiekalenderen å jobbe hverdager.

At voksne mennesker med hus, bil og 3 unger er glad for å ikke jobbe søndag, betyr ikke at det er slik for alle. Men det er gjerne den gruppen som er imot søndagsåpne butikker. For de trenger en dag uten noe å planlegge? Må de gå i butikken bare fordi den er åpen? Om man må det, så ligger problemet et annet sted enn muligheten søndagsåpne butikker gir.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja takk! Her er nærmeste søndagsåpne dagligvareforretning over en times kjøring unna... Jeg bor i Sør-Rogaland. Må til Ålgård, Eiken eller Kristiansand. 

Anonymkode: 70301...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ingen som tvinger noen til å benytte søndagsåpne butikker, så jeg forstår egentlig ikke hvorfor dette med "fri uten forpliktelser" trekkes frem.

Nå er jeg faktisk helt nøytral når der kommer til søndagsåpne butikker. Alt jeg har sagt er at jeg ikke kommer til å benytte meg av det, og hvorfor.

Anonymkode: 41c4b...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor midt i Oslo, så det er jo en del søndagsåpne butikker her fra før, pluss at Oda, Meny og sikkert andre (er bare de to jeg bruker) leverer på søndager i tillegg til dagligvarer via Foodora og Wolt, samt at mathallen på Vulkan med alle slakterne, bakerne, delikatessebutikker, fiskedisk osv er åpent, og sikkert masse annet rundt om i byen som jeg ikke har sett. Så man lider jo ingen nød her akkurat.

Flytt fra bygda di hvis du vil ha byens fasiliteter ;)

Jeg har vel fått levert fra Oda på en søndag en gang, ellers hender det en gang i skuddåret at jeg går på Bunnpris/Joker og handler, da nesten mer av kjedsomhet enn behov. Rusle seg en tur for å gå av seg bakrusen og kjøpe en Litago liksom. Jeg er ikke typen som går tom for kaffe, såpass klarer jeg å planlegge. Og så klarer jeg å spise det jeg har i kjøleskapet eller kjøpe takeaway/spise ute. 

Støtter egentlig at det er stengt søndager jeg, støtter bransjen og dens argumenter, samt arbeidstakerne. Jeg klarer meg fint uten. 

Anonymkode: ca8d0...bb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AprilRyan

Jeg gjør det allerede. Ikke ofte, men av og til har jeg glemt noe eller mangler noe og da er veldig greit å bare kunne stikke innom for å kjøpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bodd i flere land hvor STORE søndagsåpne butikker er en selvfølge, gjerne med åpningstider 09.00 - 21.00 på søndager. I mine øyne gir det meg større frihet til å velge selv når jeg skal handle. Ofte tok jeg storhandelen på søndag i stedet for mandag. Det er digg å kunne bruke en fridag til planlegging i stedet for å haste innom butikken etter jobb. For meg har alltid søndag vært en "planlegge kommende uke"-dag, og da er søndagsåpne butikker helt knall. Og tro meg, det finnes flust av folk (også i Norge) som kunne sårt trengt en søndagsjobb!

Anonymkode: d552a...3dc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bruker det rett som det er. Jobber turnus og da er det plutselig søndag uten at jeg har fått det med meg 😝 Vi har en døgnåpen butikk her som jeg også bruker innimellom

Anonymkode: 5389c...72a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Klaustrofobien er ikke butikkenes feil, men regel om at de kun kan være 100 kvm. At vi skal fortsatt ha slike begrensninger nå i 2022 synes jeg er helt merkelig. Vil en butikk ha søndagsåpent, så la hele butikken være åpen. 

Dessuten er begrensingen kun i teorien. Finner man ikke det man trenger i selve "søndagsbutikken", henter som hovedregel de ansatte varen i hovedbutikken.

Sant nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Enig. Dette "Brustadbu"-konseptet er så norsk som man får det. Jeg synes faktisk det er merkelig i Norge at man IKKE har en begrensning på at man kun kan kjøpe 2 flasker på Vinmonopolet per person. Staten elsker å begrense det som er praktisk. "Liten søndagsåpen butikk? Okei da, men obs obs! Ikke for stor!".

Anonymkode: d552a...3dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...