Gå til innhold

Ville du benyttet deg av en søndagsåpen butikk?

AnonymBruker

Ville du benyttet deg av en søndagsåpen butikk?   

134 stemmer

1. 1. Ville du benyttet deg av søndagsåpen butikk?

• Ja, jeg ville benyttet meg av tilbudet regelmessig
      76
    • Hvis jeg plutselig manglet noe, men ikke til vanlig
      40
    • Nei, det jeg har ikke behov for
      18

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser på tråden om søndagsåpne butikker, og jeg lurer egentlig på behovet for dette.

Hvor mange ville regelmessig benyttet seg av et slikt tilbud?

Anonymkode: 41c4b...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og bare for å ha svart på mitt eget spørsmål: Jeg ville ikke ha benyttet meg av søndagsåpen butikk.

Jeg liker å ha søndagene fri for plikter og nødvendigheter.  :)

Anonymkode: 41c4b...a06

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør det allerede da jeg bor i en turistkommune, så og si hver søndag er jeg innom, nesten aldri lørdager da.

Anonymkode: ef488...4d2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ønsker meg søndagsåpne bakeri… Synes det er så kjekt å stikke innom og kjøpe ferske rundstykker til frokost på en søndag. 

Anonymkode: 46bc4...064

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker det allerede. En liten coop med selvbetjente kasser. 

Anonymkode: c0b4b...4d6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede tillatt med søndagsåpne butikker i såkalte turistdestinasjoner. Så de får lov til å ha matbutikkene åpne i Trysil og Gol. Oslo derimot, norges største turistdestinasjon, er det ikke tillatt med søndagsåpne butikker.  

Søndagsåpent er praktisk når man har glemt noe, eller det plutselig skulle komme besøk, men tror ikke jeg ville lagt ukeshandel til den dagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, hvis det passet for meg. Men ikke de søndagsåpne som finnes nå. De er så dårlige at man like gjerne kan la være.

Å ha søndag som helligdag er også bare tull. Vi skylder på at Norge har kristen kulturarv, men landet er ikke kristent. Dessuten er ikke søndagen en kristen helligdag heller. Den ble endret fra lørdag til søndag av konstantin, for noen århundrer siden.

Anonymkode: 484c8...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frem til koronaen kom hadde vi "Brustadbu" i gangavstand. (Det ble for lite lønnsomt med avstand og vakt i døra).  Vi benyttet oss av den nokså sjelden, og det er ikke noe vi savner i hverdagen.  Det ligger også en bensinstasjon i gangavstand som jo er åpen på søndager, hvis behovet skulle bli presserende.  Så vi ville nok ikke brukt den regelmessig, men har ikke noe prinsipielt imot det heller.

Anonymkode: d2e8a...375

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Bor nær Sverige og tar gjerne ukeshandelen på søndager.

Anonymkode: 95ada...f0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (24 minutter siden):

Det er allerede tillatt med søndagsåpne butikker i såkalte turistdestinasjoner. Så de får lov til å ha matbutikkene åpne i Trysil og Gol. Oslo derimot, norges største turistdestinasjon, er det ikke tillatt med søndagsåpne butikker.  

Søndagsåpent er praktisk når man har glemt noe, eller det plutselig skulle komme besøk, men tror ikke jeg ville lagt ukeshandel til den dagen. 

Det finnes da en del "brustadbu-butikker" i Oslo, som også er åpne på søndager. 

Anonymkode: 44dd3...719

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det finnes da en del "brustadbu-butikker" i Oslo, som også er åpne på søndager. 

Joda, men hvorfor skal innbyggerne i Oslo ta til takke med en haug minibutikker uten utvalg når innbyggerne i Gol kan handle på sin vanlige butikk? Om argumentet er "turistdestinasjon" burde man vel telle antall "turister" som grunnlag for åpen butikk eller ikke...? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du, "om jeg ville ha benyttet meg av tilbudet", tilbudet er jo der allerede.

Anonymkode: 876fb...756

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor like ved søndagsåpen matbutikk, men har brukt den så lite som mulig. En gang for å kjøpe Paracet da en av oss ble akutt syk, og en gang for å kjøpe bleier da det viste seg at noen vi hadde på besøk hadde glemt å pakke med bleier. 

Generelt setter jeg pris på at det finnes i alle fall en dag i uken med redusert aktivitet, der så mange som mulig har fri. Jeg jobber turnus selv, med arbeid hver 3 søndag, og kjenner selv på hvor godt det er å ha fri i helgene. Det gir en forutsigbarhet, og mulighet til hvile og et sosialt liv som ikke blir det samme om man jobber søndagen og har fri en annen dag i stedet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bor i Fredrikstad i et område som tildigere var definert som turistområde og vi hadde søndagsåpne butikker. Dette ble fjernet av lokalpolitikere som gjerne tar turen over til sverige for en handletur på søndagen.

Anonymkode: f882f...c8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjør vi da hele tiden, ts? Det meste et moderne menneske handler handler det på nett. Nettbutikker har åpent på søndagen. 

Om fysiske butikker ønsker å ha åpent på søndager burde de selvsagt få lov til det. Argumentet om at "de ansatte bør få fri søndager" er et ikke-argument i 2022. Jeg forventer ikke bemanning i en butikk til enhver tid. De ansatte resten av uken utfører uansett i åpningstiden tulle-oppgaver som å slå inn varer (selvscanning er et mye bedre og raskere alternativ), fjerne alarmer (det klarer jeg også selv) og svare feil på spørsmål om produktet (google svarer riktig, så slike ansatte bør bare sies opp).

Stable ut varer kan de ansatte fint gjøre mellom 8 og 4, og så kan butikken være åpen uten bemanning utover dette.

Anonymkode: b657e...9e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (9 minutter siden):

Joda, men hvorfor skal innbyggerne i Oslo ta til takke med en haug minibutikker uten utvalg når innbyggerne i Gol kan handle på sin vanlige butikk? Om argumentet er "turistdestinasjon" burde man vel telle antall "turister" som grunnlag for åpen butikk eller ikke...? 

Fordi det egentlig holder at svært mange andre butikker er åpne seks dager i uken, gjerne til 21-23 om kvelden. Jeg ønsker i alle fall ikke ennå mer prisøkning fordi noen på død og liv skal ha åpent en dag til. Selv jeg som ofte jobber svært mye rekker fint å dra i butikken når den stenger kl. 21, uansett hva jeg skal ha. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det gjør vi da hele tiden, ts? Det meste et moderne menneske handler handler det på nett. Nettbutikker har åpent på søndagen. 

Om fysiske butikker ønsker å ha åpent på søndager burde de selvsagt få lov til det. Argumentet om at "de ansatte bør få fri søndager" er et ikke-argument i 2022. Jeg forventer ikke bemanning i en butikk til enhver tid. De ansatte resten av uken utfører uansett i åpningstiden tulle-oppgaver som å slå inn varer (selvscanning er et mye bedre og raskere alternativ), fjerne alarmer (det klarer jeg også selv) og svare feil på spørsmål om produktet (google svarer riktig, så slike ansatte bør bare sies opp).

Stable ut varer kan de ansatte fint gjøre mellom 8 og 4, og så kan butikken være åpen uten bemanning utover dette.

Anonymkode: b657e...9e6

Prisøkninger blir det uansett, for noen må åpne/stenge, gjøre oppgjør, evt. vakthold hvis det er i et belastet område etc. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett på butikken hver dag. Vi har flere søndagsåpne butikker her jeg bor, så jeg bruker tilbudet allerede.

At verden liksom skal stoppe opp på søndagene fordi folk skal hvile og gå i kirken tilhører en fjern fortid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (2 minutter siden):

Jeg er stort sett på butikken hver dag. Vi har flere søndagsåpne butikker her jeg bor, så jeg bruker tilbudet allerede.

At verden liksom skal stoppe opp på søndagene fordi folk skal hvile og gå i kirken tilhører en fjern fortid.

Det er nok sant, men det har likevel konsekvenser å åpne alle butikker på søndager overalt, som f. eks. økte priser som til slutt havner hos kunder. Jeg er ikke interessert i det, særlig ikke nå som vi må forvente prisstigning på det meste pga. korona og ustabil verdenssituasjon for øvrig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en turistkommune og vi har opptil flere søndagsåpne butikker og har hatt det i mange år. Til å begynne med så trodde jeg dette ville bli en flopp og at vi ikke kom til å benytte oss av det....men nå har det blitt en vane. Tar ofte ukeshandlingen på søndag kveld, da er det stille og rolig i butikken etter at alle turistene har reist hjem. Det har vært en diskusjon her i bygda om også andre butikker enn matbutikker skal ha åpent på søndager og noen har forsøkt en periode, men nå er det kun matbutikkene (som det er 5 stykker av...) som er åpen på søndager. 

Ser det snakkes en del om de stakkars butikkansatte som må jobbe på søndager, men det positive er at de har mange flere i jobb og spesielt i helgene er det mye ungdom som jobber og tjener penger. De som må jobbe i helgen har selvsagt da fri andre dager i stedet og de jobber selvsagt ikke hver helg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...