Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan!😁

Over lengre tid har jeg hatt et ønske om å kunne jobbe innenfor it, noe i retningen frontend utvikler eller it konsulent, men har aldri gått den veien i studie. Har per dags dato ca. 280k i studielån, og ønsker egentlig ikke mer.

Ser veldig mange som lyser ut stilling skriver at de kan se bort fra utdanning hvis man er selvlært og kan nok.

Er det noen som har noen gode nettsider, et sted å starte eller gode tips på hvordan begynne? Hvis du er selvlært, hvor lang tid brukte du på å lære deg det «basiske» nok til å kunne søke jobber?

Jeg tenker å kunne sette av 1-2 timer på kvelden for å jobbe med dette, men det må bli etter at ungen har lagt seg for å kunne få mest mulig ro.

Ps; vet at YouTube er et godt sted å starte, men tar gjerne imot flere forslag som har en «løype» man følger som man kan se god progresjon!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

YouTube var det jeg hadde tenkt til å foreslå, men det finnes helt sikkert andre gode ressurser der ute. Coursera er kanskje verdt å titte på? Det er mer som hele kurs, med arbeidskrav osv. En del av det er gratis.

Flott at du har lyst til å lære deg å programmere!

Anonymkode: e53f8...0c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Code Academy har kurs i mange forskjellige programmeringsspråk.

Anonymkode: 627d8...c81

• Liker 1
Skrevet

Hvor har du lyst til å jobbe? Det finnes mange programmeringsspråk, og de har forskjellig bruksområder. På toppen av dette kommer diverse scriptspråk, som også er gull å kunne. C/C++, Java, assembly (arkitekturavhenhig), Python, Bash og Make er vel de mest vanlige språkene. Jeg anbefaler deg at gjør litt research før du velger deg språk å lære.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Abonnerer! :) Er i samme situasjon. Vurderer informatikk på UiO ved siden av fulltidsjobb om det lar seg gjøre, men er nok mer realistisk med et mer spisset kurs/egenstudie.

Ønsker et mer strukturert kurs. Kanskje det også er mer verdt på en CV.

Anonymkode: 1932e...242

AnonymBruker
Skrevet

https://www.my-mooc.com/en/categorie/programming

https://www.kidsakoder.no 

Det finnes mange mooc's der ute man kan benytte seg av for å lære koding, da får man oppgaver og arbeidskrav man skal levere inn :) Mange byer har også lokale kodeklubber. Anbefaler også å kjøpe en MicroBit eller lignende for å prøve ut koding i praksis. 

Anonymkode: 7b6d6...372

Skrevet

Jeg anbefaler sterkt å ta et nettstudie der man får kvalifikasjoner. Det handler egentlig ikke så mye om hvilket språk man lærer, kan man ett lærer man seg relativt lett et annet. Det man trenger å kunne er hvordan man skriver effektiv kode som lett kan oppdaters også av andre, hva er arbeidsprosessene rundt profesjonell koding osv. Hjemmesnekret kode er ok for en prototype eller en forskningsoppgave, men det krever noe helt annet å kode profesjonelt. Hvis et firma ansatter selvlærte kodere må de tilby omfattende opplæring, hvis ikke er det ikke spesielt profesjonelt. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Harvard sitt cs50 grunnkurs i IT og programmering er gratis tilgjengelig på edx og skal være veldig bra.

Finnes også flere andre kurs/emner fra universitet på edx og coursera.

Endret av Madah
Skrevet

Jeg kan anbefale www.codingame.com

Der kan man lære å programmere mens man lager spill. Husker ikke antallet språk de støtter, men sjansen er at dersom det ikke er ekstremt obskurt så støtter de det.

Det er vel ikke en læreplass som sådan, men det begynner så fra bunnen at det første man skal gjøre er kun et par linjer kode og så bygger det seg opp til så avansert du bare vil.

Mye av det man lager kan man også kjøre i flerspillermodus hvor man tester sin kode mot andres kode. Det kan være farlig underholdende og kan fort ende opp med å stjele mye tid.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tuba skrev (30 minutter siden):

Jeg anbefaler sterkt å ta et nettstudie der man får kvalifikasjoner. Det handler egentlig ikke så mye om hvilket språk man lærer, kan man ett lærer man seg relativt lett et annet. Det man trenger å kunne er hvordan man skriver effektiv kode som lett kan oppdaters også av andre, hva er arbeidsprosessene rundt profesjonell koding osv. Hjemmesnekret kode er ok for en prototype eller en forskningsoppgave, men det krever noe helt annet å kode profesjonelt. Hvis et firma ansatter selvlærte kodere må de tilby omfattende opplæring, hvis ikke er det ikke spesielt profesjonelt. 

Har du evt. tips til et slikt studium?

Vedr. språk har jeg klødd meg mye i hodet der. Virker ikke som det er noen fasit og helt avhengig av hvem man spør. 

Derfor har jeg kanskje landet på Python for min del. Vet det er mye brukt både i finans, ingeniørfag og i forskning.

AnonymBruker
Skrevet

Vi koder med phyton i R1 og fysikk, og jeg personlig syns ikke det virker enkelt å lære seg på egenhånd. 

Jeg hadde undersøkt om det fantes et kurs du kunne deltatt på, for å forenkle prosessen. :)

Anonymkode: 932e2...8c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har du evt. tips til et slikt studium?

Vedr. språk har jeg klødd meg mye i hodet der. Virker ikke som det er noen fasit og helt avhengig av hvem man spør. 

Derfor har jeg kanskje landet på Python for min del. Vet det er mye brukt både i finans, ingeniørfag og i forskning.

Det er masse online kurs, du må bare Google og finne det som passer din bakgrunn og livsituasjon. Python er et godt utgangsounkt og ikke så vanskelig å lære.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg kaster meg litt på her. Har hørt om de som er selvlærte og som får jobb. Hvor vanskelig er det og hvordan dokumenterer man kunnskapen sin overfor potensiell arbeidsgiver? 

Skrevet
origin skrev (1 minutt siden):

Jeg kaster meg litt på her. Har hørt om de som er selvlærte og som får jobb. Hvor vanskelig er det og hvordan dokumenterer man kunnskapen sin overfor potensiell arbeidsgiver? 

De fleste er jo selvlærte innen koding. De flinkeste av denne kategorien, nerdene.

Anonymkode: 47d4f...3fd

Skrevet

Stackoverflow gir masse tips dersom du står fast med noe 

Anonymkode: 56063...ada

Annonse
Skrevet
origin skrev (3 minutter siden):

Jeg er ferdig utdannet, men for eksempel det å kunne linke til en portefølje der du kan vise til tidligere arbeider. Linke til githuben din slik de kan se den rå koden din

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ferdig utdannet, men for eksempel det å kunne linke til en portefølje der du kan vise til tidligere arbeider. Linke til githuben din slik de kan se den rå koden din

Jeg har papirer og utdanning å vise til, men mange som får jobb som bare er selvlærte.

jeg starta med html, css, og javascript, deretter rammeverkene som feks angular, vue.js, SASS, biblioteker som bootstrap osv

Skrevet

Etter å ha lest denne tråden undersøkte jeg litt om det er en kodeklubb her jeg bor og nå fikk jeg lyst til å lære noe nytt - er dame:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...