Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått 100% ufør og tenker nå å jobbe 50%. Logget inn på nav for å beregne på inntektsplanlegger. Stemmer denne beregningen? Jeg klarer ikke å sende inn akkurat hvor mye jeg vil tjene da det kan komme tillegg osv. Eller hva skjer om jeg ikke kan jobbe allikavell? Kan jeg endre dette tilbake? Hva skjer om jeg tjener mer enn jeg har sendt inn? Eller slutter å jobbe? 

Anonymkode: ec6a2...2d1

Gjest Adobyen
Skrevet

Legg inn tallene så nøye som mulig. Det skal jo skje en beregning av hvor mye nav kommer til å redusere trygden dersom du tjener mer enn fribeløpet på rundt 40.000 et sted.  Hvis du oppgir for lite så krever de tilbake for mye utbetalt trygd et år senere.  Oppgir du for mye, så får du utbetalt.   Følg gjerne med og korrigér senere hvis noe endrer seg.  Kontakt nav om det er noe du lurer på, for det er fort å gjøre feil.

Husk å sjekke skattekortet også, for du skal betale skatt av alt.

AnonymBruker
Skrevet

Du legger inn sånn cirka beløp, du kan oppdatere det når som helst senere. Men sørg for at du ikke må gjøre store endringer i slutten av året,  da kan du få for mye stønad utbetalt. Det er heller ikke farlig, men da må du tilbakebetale det senere. Hvis du ikke er sikker på om du kan jobbe så ville jeg ventet med å sende inn til du er sikker på at du får noen inntekt. 

Anonymkode: 3fa00...4cf

AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis man tjener 50.000 hvor mye trekker de da? Kan noen sjekke? Er jo bare noen få tusen over grensen.. 

Må man skatte av beløpet hvis det er under grensen? 

Anonymkode: 354fe...be2

AnonymBruker
Skrevet

Man må vel jobbe ganske mye for å tjene det de trekker i trygd? 

Anonymkode: 2fd77...d07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva hvis man tjener 50.000 hvor mye trekker de da? Kan noen sjekke? Er jo bare noen få tusen over grensen.. 

Det står i vedtaksbrevet ditt..

Anonymkode: 0aa01...b37

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, du må skatte av hver krone. Fribeløpet gjelder kun trygden.  Hvor mye de trekker i trygden av 50.000 kommer an på kompensasjonsgraden. Det står i uførevedtaket ditt. Hvis kompensasjonsgraden er på 70 prosent reduseres uføretrygden med 70 øre for hver krone som overstiger inntektsgrensen. (Avkortningen skjer altså ikke krone for krone.

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette ser du jo selv inne i kalkulatoren før du sender inn...

Anonymkode: 3fa00...4cf

AnonymBruker
Skrevet

Planleggeren er bare tull. De kolonnene som kommer opp da en legger inn inntekt er mye høyere enn beløpet som vises nederst på skjermen.

For min del skiller kolonnen og beløpet nederst nesten 50000 da jeg legger inn en inntekt på f.eks 300000.

Anonymkode: 79b5e...f7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du skatter av hele beløpet fordi det går selvsagt på din totale årsinntekt. 40 000 oppå det du allerede har i inntekt i form av uføretrygd skattes av som et totalbeløp.

Så du må huske å justere skattekortet ditt også før du begynner å jobbe, så det trekkes riktig skatt og du ikke får baksmell neste år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har fått 100% ufør og tenker nå å jobbe 50%. Logget inn på nav for å beregne på inntektsplanlegger. Stemmer denne beregningen? Jeg klarer ikke å sende inn akkurat hvor mye jeg vil tjene da det kan komme tillegg osv. Eller hva skjer om jeg ikke kan jobbe allikavell? Kan jeg endre dette tilbake? Hva skjer om jeg tjener mer enn jeg har sendt inn? Eller slutter å jobbe? 

Anonymkode: ec6a2...2d1

Du kan endre forventet inntekt så ofte du vil. Uføretrygden justeres automatisk når du trykker send inn, så hvis du feks har lagt inn at du vil tjene 200.000,- så trekker nav er ganske stort beløp. Hvis du ser i juni at du likevel ikke vil tjene mer enn 50000,- så justeres uføretrygden fremover deretter.

Det skal mye til å tjene mye mer en du har sendt inn, det er jo bare å sende inn ny forventet inntekt så ofte du vil. 

Anonymkode: be672...67f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette kan du sjekke selv i inntektsplanleggeren din.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette kan du sjekke selv i inntektsplanleggeren din.

Som er feil. Eksempelvis: Jeg har en uføretrygd på 350000 og en kompensasjonsgrad på 53%. Om jeg fører opp 300000 i inntekt i planleggeren, får jeg en månedlig utbetaling fra nav før skatt på ca 12000. Dette står nederst, under kolonnene.

I kolonnen står det 213000 i uføretrygd, 300000 i inntekt, samlet 513000 men 12000 i mnd blir langt fra 213000 i året.

Hvordan kan dette da stemme?

Anonymkode: 79b5e...f7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...