Gå til innhold

Et av barna mine er overvektig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig bekymret for mitt yngste barn. En nydelig, sprudlende jentunge som snart skal begynne i 1. klasse. Hun er og har alltid vær i den øverste skala både på vekt og høyde. 

Men i det siste har jeg bekymret meg veldig for vekten hennes. Jeg var selv et tykt barn, og va overvektig til rundt 20-årene, da jeg la om kostholdet og gikk ned til normal-vekt. Jeg ønsker ikke henne den belastningen det var for meg å være overvektig. 

Vi har et normalt- sunt kosthold i familien. Hun er heller kresen, og spiser stort sett ikke av alt det serveres til middag, men hun elsker grønnsaker. Kan spise bare brokkoli til middag. Spiser normale mengder i barnehagen. Mens hjemme kan det variere litt, noen dager spiser hun nesten ingenting, mens andre dager spiser hun hakket mer en eldste barnet, men ikke noe som jeg ser på som overdrevent mye. Siden hun er nokså kresen, så blir ikke så kostholdet variert som jeg kunne ønsket. 

Ellers så spiser vi godteri kun i helgene, og hvis det skal være noe godt i ukedagene, spiser vi sukkerfri saftis eller andre sukkerfrie alternativer. Jeg selv spiser ikke sukker, så begge barna mine er oppvokst med sukrin i stedet for sukker. 

i barnehagen er hun veldig aktiv. De går på turnerer minst en gang i uka, og hun går også på dans en kveld for uka. Ellers noen skiturer på helg (men vi kan godt bli flinkere til å mosjonere!) 

Og så har vi da det eldste barnet, som er i den andre enden av skalaen. Tynn som ei flis og har alltid vært det. Og det jeg for mitt bare liv ikke greier å fatte, er at to barn som har så likt kosthold, kan ha så ulik KMI! Det eldste barnet er faktisk mindre aktivt en yngste. Likevel så er det så stor forskjell på de! 

Jeg føler meg så mislykket som mor! Jeg er vel i overkant opptatt av et kosthold (har slitt med SF som fortsatt ligger latent) men jeg har fokusert på at av barna mine ikke skal få et turbulent forhold til mat. Men nå er jeg nødt til å gjøre noe! Jeg vet bare ikke hva! 

Skulle ønske jeg hadde mer tid og energi i hverdagen til å aktiviser barna hver ettermiddag, men med en fulltidsjobb, pluss ekstrajobb, er tid en mangelvare. Og far, som mener barnet er overvektig fordi det spiser godteri på lørdag OG søndag (da barnet spiser «restene» fra lørdag), gidder ikke å aktivisere barnet, med mindre det er ski inni bildet. Hver gang jeg kommer hjem sist fra jobb, ligger barnet på sofa’n med padden….. Og nå skylder han på meg fordi barnet vårt er overvektig. Han spiser gjerne godteri etter middag og potetgull på kvelden. Og er ikke fremmed for å stoppe i barnet en sjokoladebit når han selv er i gang. Likevel er det jeg som er skyld i dette. 

Uff, dette ble langt og rotete… Jeg føler meg som en dritt-mamma!

Anonymkode: 3a328...c1e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dere spiser sunt og er aktive så må du bare akseptere at hun er som hun er. 

Slutt å ha så fokus på det, du kan risikere å ødelegge hennes selvbilde. 

Anonymkode: 003eb...91c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hei du:) 

Personlig tenker jeg at du har lite å frykte. Du sier hun er i øvre sjiktet med høyde og vekt og jeg tror det hadde vært annerledes om hun var lav. Barn er høyere og veier mer i dag. Du er ingen drittmamma. Så lenge barnet får i seg næringsstoffene det trenger, er glad og aktiv så er det nok. Hun skal ikke slankes, men fortsette å vokse i høyden.  Aktivitet utenom barnehagen en til to ganger i uka høres bra ut. Det er stor variasjon på barn -akkurat som oss voksne. Godta henne som hun er. Det kan være genetiske faktorer som spiller inn en rolle her. Pass på godterimengden.Du er  heldig med at hun spiser grønnsaker,da. Det er jo bare å pøse på;) At hun spiser mye vanlig mat i rykk og napp gjør ikke noe, hun skal jo vokse masse i årene fremover. Send barna ut for å leke sammen, eller gå en liten kveldstur/sparkesykkel/sykle sammen når det er overskudd. Ikke la vekt bli et fokus. Du er ikke mislykket for at barnet er større enn jevnaldrende. Dere trenger ikke sammenligne barna deres. Din egen problematikk er noe som påvirker deg, men det er hennes kropp. Bare elsk henne som hun er og ikke forskjellsbehandle. Du er ingen dritt mamma, det bra at du bryr deg<3

Anonymkode: 2ea1c...4a7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er veldig bekymret for mitt yngste barn. En nydelig, sprudlende jentunge som snart skal begynne i 1. klasse. Hun er og har alltid vær i den øverste skala både på vekt og høyde. 

Men i det siste har jeg bekymret meg veldig for vekten hennes. Jeg var selv et tykt barn, og va overvektig til rundt 20-årene, da jeg la om kostholdet og gikk ned til normal-vekt. Jeg ønsker ikke henne den belastningen det var for meg å være overvektig. 

Vi har et normalt- sunt kosthold i familien. Hun er heller kresen, og spiser stort sett ikke av alt det serveres til middag, men hun elsker grønnsaker. Kan spise bare brokkoli til middag. Spiser normale mengder i barnehagen. Mens hjemme kan det variere litt, noen dager spiser hun nesten ingenting, mens andre dager spiser hun hakket mer en eldste barnet, men ikke noe som jeg ser på som overdrevent mye. Siden hun er nokså kresen, så blir ikke så kostholdet variert som jeg kunne ønsket. 

Ellers så spiser vi godteri kun i helgene, og hvis det skal være noe godt i ukedagene, spiser vi sukkerfri saftis eller andre sukkerfrie alternativer. Jeg selv spiser ikke sukker, så begge barna mine er oppvokst med sukrin i stedet for sukker. 

i barnehagen er hun veldig aktiv. De går på turnerer minst en gang i uka, og hun går også på dans en kveld for uka. Ellers noen skiturer på helg (men vi kan godt bli flinkere til å mosjonere!) 

Og så har vi da det eldste barnet, som er i den andre enden av skalaen. Tynn som ei flis og har alltid vært det. Og det jeg for mitt bare liv ikke greier å fatte, er at to barn som har så likt kosthold, kan ha så ulik KMI! Det eldste barnet er faktisk mindre aktivt en yngste. Likevel så er det så stor forskjell på de! 

Jeg føler meg så mislykket som mor! Jeg er vel i overkant opptatt av et kosthold (har slitt med SF som fortsatt ligger latent) men jeg har fokusert på at av barna mine ikke skal få et turbulent forhold til mat. Men nå er jeg nødt til å gjøre noe! Jeg vet bare ikke hva! 

Skulle ønske jeg hadde mer tid og energi i hverdagen til å aktiviser barna hver ettermiddag, men med en fulltidsjobb, pluss ekstrajobb, er tid en mangelvare. Og far, som mener barnet er overvektig fordi det spiser godteri på lørdag OG søndag (da barnet spiser «restene» fra lørdag), gidder ikke å aktivisere barnet, med mindre det er ski inni bildet. Hver gang jeg kommer hjem sist fra jobb, ligger barnet på sofa’n med padden….. Og nå skylder han på meg fordi barnet vårt er overvektig. Han spiser gjerne godteri etter middag og potetgull på kvelden. Og er ikke fremmed for å stoppe i barnet en sjokoladebit når han selv er i gang. Likevel er det jeg som er skyld i dette. 

Uff, dette ble langt og rotete… Jeg føler meg som en dritt-mamma!

Synes det er en del irritasjon her mot far jeg da? Men spiser barnet godteri i uka alikevel? Med far?

Anonymkode: a1748...c1b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vekt og lengde da? Vanskelig å gi råd når man ikke vet graden av overvekt 🤷‍♀️

Anonymkode: 9d25e...172

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme her, eldste var overvektig (både høy og godt lubben) og de to yngre nesten undervektig (normal høyde, slanke). Da eldste kom i puberteten i 12-årsalder ble han kjempehøy (186) og strakk seg såpass at han er nå helt normalvektig 14-åring. Ansiktet gikk fra trillrundt med bollekinn til avlangt. Har forandret seg enormt på 2 år. 

Anonymkode: c6ab4...afd

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere allerede spiser sunt og hun er aktiv er det ikke så mye mer du kan gjøre om du ikke skal begi deg ut på direkte slanking og det er frarådet når det gjelder barn. Bare fortsett i samme bane så skal du se at det jevner seg ut av seg selv ettersom hun vokser.

Anonymkode: aaa77...1de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har også to barn i helt ulik vektklasser og selv om de tilbys det samme av mat og trener like mange timer så er det lett å se seg blind på det. Den smale spiser mindre og velger sunnere alternativ, spiser aldri rester fra middag f.eks.  Den ene går lange turer av egen vilje, den andre vil heller spille.   Den ene hiver seg over lørdagsgodt, den andre spiser kun noen biter. På sikt utgjør det  noen kg. 

Anonymkode: 4f9c5...20b

• Liker 1
Skrevet

Du skriver at du må gjøre noe. Det må du ikke. Ikke før du har snakket med lege/helsestasjon om bekymringene dine. Siden du sier at du har slitt med forholdet til mat og vekt, så bør du ikke uten veiledning gjøre noe. Hun er ung og har et bra kosthold med mye grønt. Mye kan rette Seg når hun vokser. Spør fagfolk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv tre og har slitt med overvekt selv også. Da i voksen alder pga traumer. Går ikke mer inn på det.

Eldste min har vært litt i øvre skala ang vekt (men lav). De to andre har alltid vært tynne.

Da han nærmet seg ungdomsårene ble han direkte lubben. Men han var veldig aktiv og hadde relativt sunt kosthold hjemme, så jeg tenkte kun på å ikke gi han ekstra kalorier i for eksempel helmelk, ekstra kaloriholdig snacks osv.

Plutselig snudde hele opplegget (rundt 16 års alder) og han er nå direkte tynn. Han blir 18 i sommer. Fortsatt lav for alderen. Men slik at jeg faktisk ønsker han skal få i seg ekstra kalorier. Fortsatt veldig aktiv.

Så det jeg forsøker å si, følg med, men samtidig, ikke styr noe veldig med det. Veldig ofte fikser det seg selv. De andre to er forresten fortsatt tynne som de alltid har vært. Man er bare forskjellige ❤️

Anonymkode: 811eb...802

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det at du sliter i forhold til vekt og mat og har et anstrengt forhold til det, gjør at du automatisk bekymrer deg mer enn du kanskje ville gjort hadde barnet vært i nedre sjiktet eller akkurat på snittet. Så lenge helsestasjonen eller legen hennes ikke har reagert på vekta hennes, så er det nok ingen grunn til å bekymre seg. Hun er jo allerede aktiv, som du skriver, med dans en dag i uka og dere spiser sunt og variert. Da er det ikke så mye mer dere får gjort. 

Anonymkode: 2620f...292

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om dere spiser sunt og er aktive så må du bare akseptere at hun er som hun er. 

Slutt å ha så fokus på det, du kan risikere å ødelegge hennes selvbilde. 

Anonymkode: 003eb...91c

Bare siterer denne som svar jeg - det er egentlig ikke så mye mer å si.

Men jeg har et spørsmål:

Hvorfor skal et barn som ikke spiser overdrevent mye slankes? Hvorfor skal hun jages rundt på aktiviteter? 

Og hva har det med deg å gjøre - dersom det var slik at du var stor som barn grunnet overdrevent stort matinntak? 

Eller mener du at den «sunne omleggingen» var å leve på evig slankekur og hun muligens har arvet dine gener?

Og hvorfor bekymrer vekten hennes dere når hun spiser normalt og er aktiv? 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode ord og råd❤️ 

Vi har vært hos helsesøster, men frøkna nektet å veie seg (dette har ingenting med at hun er overvektig å gjøre, hun er bare meget bestemt 😂) så helsesøster vet ikke hva hun veier, men det ble ikke kommentert noe ut i fra «visuell» observasjon. 

Også noe av bekymringen min et at i løpet av de siste 9 månedene har vekten hennes økt ganske mye. Hun er nå snaue 30 kilo, og 117 cm. Og i følge KMI-indeks er hun i gruppen alvorlig fedme. For bare 9 måneder siden var hun innenfor normalen (for hennes egen kurve) Kostholdet har vært det samme siden da, også aktivitetsnivået. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi har vært hos helsesøster, men frøkna nektet å veie seg (dette har ingenting med at hun er overvektig å gjøre, hun er bare meget bestemt 😂) så helsesøster vet ikke hva hun veier, men det ble ikke kommentert noe ut i fra «visuell» observasjon. 

Også noe av bekymringen min et at i løpet av de siste 9 månedene har vekten hennes økt ganske mye. Hun er nå snaue 30 kilo, og 117 cm. Og i følge KMI-indeks er hun i gruppen alvorlig fedme. For bare 9 måneder siden var hun innenfor normalen (for hennes egen kurve) Kostholdet har vært det samme siden da, også aktivitetsnivået. 

ts

Jeg ville tatt en telefon til helsesøster, for å få råd uten at jenta hører på. Kanskje trenger dere foreldre å få veiledning sammen. Det henger ikke på greip at far skylder på godterirester på søndag samtidig som han stikker i henne sjokolade på tirsdag. Dere må begge tenke langsiktig, og få råd til hvordan la henne vokse inn i vekten sin på en ok måte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

ts

For meg høres vekten høy ut, med tanke på min 13-åring som kun veier 8 kg mer, men er 40 cm høyere.  

Vil spørre deg hva du legger i normalt aktivitetsnivå? Sykler/går barnet til skolen? Er barnet med på løpsaktiviteter på skolen. Sykler barnet eller løper rundt på fritiden ?

Jeg ser både på min eldste som er litt tyngre enn kompisene, men jeg ser det enda mer på de jentene som er på datterens lag. Flere av jentene har mye mer vekt å dra på og løper kanskje kun 1/3 av hva andre løper. De har vært i aktivitet i samme 1,5 time, men har ikke samme utbytte av det.  Samme har vært med sønnen, han løper bare mye mindre enn de andre i samme periode.

Kanskje er 1 time dans litt lite og dere bør prioritere lange sykkelturer, lange turer i fjellet for tidlig å lære datteren deres å bli sliten og at det ikke er farlig.  

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du må roe ned noen hakk.

Har to barn selv der den ene er normal lang og ganske tynn mens det andre barnet er normalt lang og litt mer på beina. De spiser samme mat. Det tynne barnet er mindre aktiv og spiser mer, mens det andre barnet er ute dagen lang og har knapt tid til å spise middag. 

Det er vel bare sånn de er. Ikke alle steiner er runde heller? 

Anonymkode: f4c17...a90

AnonymBruker
Skrevet

Får de mat i barnehagen?

Anonymkode: d6234...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser dere da? Hva spiser hun i løpet av en dag? Problemet er at hva som er et «normalt sunt kosthold» varierer veldig fra folk til folk.

Min søster mente f.eks at sønnen spiste sunn frokost som var 2 hjemmebakte rundstykker med kaviar. Jeg veide rundstykkene og de veide 100g hver. Frokosten var med andre ord hele 700kcal. Så samme til lunsj, og da har vi ikke begynnt på middag engang. Gutten var overvektig.

Anonymkode: 7dc1f...3f8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For meg høres vekten høy ut, med tanke på min 13-åring som kun veier 8 kg mer, men er 40 cm høyere.  

Vil spørre deg hva du legger i normalt aktivitetsnivå? Sykler/går barnet til skolen? Er barnet med på løpsaktiviteter på skolen. Sykler barnet eller løper rundt på fritiden ?

Hun går fortsatt i barnehagen. Der får jeg tilbakemeldinger om at hun er normalt aktiv, men de ser også at hun ikke er like rask som de fleste andre barna. De går turer minst en gang i uka. Da går de til et fast sted, og det er et stykke å gå. 

I fritiden har vi mer å gå på. I tillegg til dans går hun på lengre skiturer kanskje 2-3 ganger pr. Måned, pluss «skitrening» en gang i uka (på vinteren) 

Vi skal prøve på litt mer aktivitet i form av dans, og til sommeren sykling og trampoline.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker du må roe ned noen hakk.

Har to barn selv der den ene er normal lang og ganske tynn mens det andre barnet er normalt lang og litt mer på beina. De spiser samme mat. Det tynne barnet er mindre aktiv og spiser mer, mens det andre barnet er ute dagen lang og har knapt tid til å spise middag. 

Det er vel bare sånn de er. Ikke alle steiner er runde heller? 

Anonymkode: f4c17...a90

Takk, jeg trengte den! 😊

Får de mat i barnehagen?

Ja, unntaket er på turdagenene. Da sender jeg med knekkebrød/brødskive og frukt.

Hva spiser dere da? Hva spiser hun i løpet av en dag? Problemet er at hva som er et «normalt sunt kosthold» varierer veldig fra folk til folk.

Min søster mente f.eks at sønnen spiste sunn frokost som var 2 hjemmebakte rundstykker med kaviar. Jeg veide rundstykkene og de veide 100g hver. Frokosten var med andre ord hele 700kcal. Så samme til lunsj, og da har vi ikke begynnt på middag engang. Gutten var overvektig.

Anonymkode: 7dc1f...3f8

Siden hun er kresen, og ikke liker brød til tider, har det blitt en enkel løsning med yoghurt og/eller frokostblanding. Dette er et av tiltakene vi setter inn nå. Kutter ned på yoghurt og frokostblandinger. Har endelig fått henne til å spise havregrynsgrøt, så hun ber selv om dette de morgenene hun vil ha frokost.

I barnehagen vet jeg ikke for sikkert hvor mye hun spiser, men tilbakemeldingene vi har fått er at hun spiser samme mengde som de andre barna.

Middager kan være en utfordring, da hun som nevnt er kresen av seg. Det har blitt bedre den siste tiden, så jeg har vært i kontakt med en venn med god peiling på barn og ernæring, og vi har satt sammen en 4-ukers middagsplan for hele familien. Det er ikke snakk om å sette barnet på en diett, men moderere det kostholdet vi har fra før til å bli mer «barnevennlig» for en kresen sjel. Til info så spiser vi til vanlig fisk, kylling, vegetar og taco fast hver uke. Problemet har vært at hun plutselig ikke liker kylling lengre, og spiser da bare ris og grønnsakene. Vi spiser ikke potet, så ris kan vi ha som tilbehør flere ganger i uka. Så selv om vårt kosthold består av både mye fisk og magert kjøtt, så gjør ikke hennes det.

Takk for alle råd! Jeg var veldig lei meg i går da jeg skrev dette. Følte meg som en elendig mor som har påført barnet mitt denne belastningen. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser barna i barnehagen da? Hvor mye? Er det mye kos? Hva drikker de?

Jeg er barnehagelærer og har sett ymse kosthold i barnehagene, dessverre er det ganske mye usunt. Så dette da jeg var i praksis, heldigvis er det ikke sånn der jeg jobber nå. Men voksne som ønsker å kose seg og baker kanelsnurrer, steker vafler, kakao osv, ikke at det er krise innimellom, men når det blir for ofte og for mye er det ikke så heldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...