Gå til innhold

Nav dekke helseutgifter, hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ufør (300 000 netto i året), og de siste månedene har det vært ca 5000 kr i helseutgifter i mnd.

Jeg har ikke tatt vare på kvitteringer, og anser det som tapt. Men vet det vil bli enda større utgifter de neste månedene, og vil være forberedt om jeg kan få det dekket. Eller får jeg for mye fra før av i ufør?

Hvordan fungerer innsendelse av kvitteringer? Selve prosessen

Gjelder regninger fra tannlege, utredning pga magesmerter fra gynekolog og urolog, medisiner på resept, ernæringsfysiolog, privat psykolog

Anonymkode: c4d40...90f

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alt Nav dekker. Mye går på frikort, så kanskje du har nådd grensen snart. Men tviler på om privat psykolog går under frikortet. Tannlege gjør ikke, hvis ikke du har et spesielt tannproblem

Anonymkode: 98c63...acb

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke dekket noe av det. Jeg har brukt store summer på lignende du beskriver. Evt tannlege kan du få litt refusjon om du oppfyller kriterier.

Anonymkode: b3ab9...279

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ufør (300 000 netto i året), og de siste månedene har det vært ca 5000 kr i helseutgifter i mnd.

Jeg har ikke tatt vare på kvitteringer, og anser det som tapt. Men vet det vil bli enda større utgifter de neste månedene, og vil være forberedt om jeg kan få det dekket. Eller får jeg for mye fra før av i ufør?

Hvordan fungerer innsendelse av kvitteringer? Selve prosessen

Gjelder regninger fra tannlege, utredning pga magesmerter fra gynekolog og urolog, medisiner på resept, ernæringsfysiolog, privat psykolog

Anonymkode: c4d40...90f

du må søke nav sosial om dette.

Om du får innvilget økonomisk stønad til det eller ikke varierer etter om du har nok livsopphold eller ikke etter boutgifter er betalt. Sosialen opererer med svært lave livsopphold satser, så om du har igjen mer enn det livsopphold satsen tilsvarer så får du nok ikke en krone. Livsopphold er på 6500 kr ca for enslig.

Vet ikke hvor du bor, men så lenge boutgiftene dine er på maks 10000 kr så vil du ha nok å leve av uten om. Nav bryr seg ikke om du har store utgifter.

Det du kanskje kan få innvilget er hjelp til tannlege utgifter. Privat psykolog kan du derimot glemme, da det finnes offentlig psykolog behandling med egenandel. (dps).  Enæringsfysolog er heller ikke noe som går under nødvendig behandling vil jeg anta.

AnonymBruker
Skrevet

Om det er utredning og behandling i det offentlige, med henvisning fra fastlege eller spesialist, så går det på egenandelskort.

I så fall sender behandlingsstedet inn beløpene/egenandelene du har betalt automatisk til Helfo, og du får frikort når beløpsgrensen er nådd uten å foreta deg noe.

Har du gått hos private? På eget initiativ? Altså ikke via fastlege. Da skal det godt gjøres å få noe som helst dekket. Satt på spissen, NAV kan jo ikke øse ut penger på alt av private utredninger og behandlinger folk får for seg at de skal ha.

Anonymkode: d335d...01b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle utgifter som dekkes av nav desverre selvom man har dårlig råd. Tannlege kan du søke om å få dekket hvis du har en sykdom som går utover tennene eller f eks munntørrhet pga medisiner. Privat psykolog får du ikke dekket med mindre du går til en psykolog som har avtale med kommunen, da går det på frikort, men om ikke må du betale alt selv. 

Utredninger hos sykehus går på frikort, du må betale egenandel inntil du har oppfylt frikort grensen (ca 3000). Ernæringsfysiolog på sykehus går på frikort, men ikke privat ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: 5ad51...682

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...