Gå til innhold

Jeg ble lurt, vet ikke hva jeg skal gjøre


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestilt et plagg fra CDON, som kostet 723kr. Samme dag ville jeg kansellere ordren, da jeg så at den ville bli sendt av en tredjepart (slowmoose). Da svarte denne tredjeparten (og ikke cdon) at det var for sent å kansellere ordren, da de allerede var i gang med «the shipping process», men at jeg kunne nekte å ta imot pakken når jeg fikk den. 

En måned senere kommer denne pakken i postkassa mi, uten at jeg får noe valg om jeg vil ha den eller ikke. Åpner denne pakken for å prøve plagget, men ser allerede at det OVERHODET ikke er det jeg bestilte. Den var feilsydd og i billig kvalitet, den hadde en så unaturlig passform også at jeg ville bare grine. Det har ingenting med kroppen min å gjøre btw. Problemet er ikke hvordan den satt på meg, men hvordan den selv var! Er ikke rart siden den tydeligvis ble sendt fra Kina.

Da kontakter jeg cdon, og de sender meg automatisk til slowmoose. Jeg sier at jeg mottok en vare som ikke samsvarte med den jeg bestilte og at jeg ønsket å benytte angreretten. Da sier de at jeg skal dekke returkostnadene selv. De gir meg en adresse som jeg ikke forstår i det hele tatt. Jeg vet ikke hva som er byen, provinsen eller selve adressen. Det gjør ikke de på posten heller. Kontaktet de igjen og de sender meg samme adresse igjen. Jeg har ikke råd til å bruke så mye penger på å sende denne filla i retur når jeg ikke engang vet om den kommer fram. Så nå må jeg betale over 700kr til qliro. 

 

Har prøvd å kontakte både cdon, qliro og slowmoose og det ser ut til at de sender meg fram og tilbake. Hva skal jeg gjøre i denne situasjonen? Hvem skal jeg kontakte og hvilke rettigheter har jeg? Beklager hvis dette ble så langt, men jeg har dårlig råd og har ikke råd til å bare kaste pengene ut i lufta sånn. 

Anonymkode: c51e1...679

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kan vel ikke gjøre så mye annet, når du ikke sender den i retur. Du skal vel sende den til den adressen du har fått! Du kan fikse det på posten.no, hvor du skriver inn adressen også betaler du for det 🙂

Anonymkode: 6e211...29d

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal forholde deg kun til cdon. Ikke la de "overtale" deg til at du skal ta drittjobben her. Og skriv negativ brukeranmeldelser på de på så mye some du kan hvis de ikke gjør det.

Jeg kommer også til å nevne at jeg har hørt dette om cdon, på some og i andre samtaler fremover.

Dumt av cdon, ryktet har nå da allerede begynt, får bare håpe de prøver å rette opp veldig raskt!

Akkurat som Klarna. Det er de du betaler og handler med, hva de gjør senere er ikke ditt problem.

Si også fra til banken din og spør om de kan få riktig adresse. Nå er det blitt litt lettere å få de til å ordne opp også selv med vanlig betalingskort / transaksjon.

Anonymkode: e22da...236

  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har bestilt et plagg fra CDON, som kostet 723kr. Samme dag ville jeg kansellere ordren, da jeg så at den ville bli sendt av en tredjepart (slowmoose). Da svarte denne tredjeparten (og ikke cdon) at det var for sent å kansellere ordren, da de allerede var i gang med «the shipping process», men at jeg kunne nekte å ta imot pakken når jeg fikk den. 

En måned senere kommer denne pakken i postkassa mi, uten at jeg får noe valg om jeg vil ha den eller ikke. Åpner denne pakken for å prøve plagget, men ser allerede at det OVERHODET ikke er det jeg bestilte. Den var feilsydd og i billig kvalitet, den hadde en så unaturlig passform også at jeg ville bare grine. Det har ingenting med kroppen min å gjøre btw. Problemet er ikke hvordan den satt på meg, men hvordan den selv var! Er ikke rart siden den tydeligvis ble sendt fra Kina.

Da kontakter jeg cdon, og de sender meg automatisk til slowmoose. Jeg sier at jeg mottok en vare som ikke samsvarte med den jeg bestilte og at jeg ønsket å benytte angreretten. Da sier de at jeg skal dekke returkostnadene selv. De gir meg en adresse som jeg ikke forstår i det hele tatt. Jeg vet ikke hva som er byen, provinsen eller selve adressen. Det gjør ikke de på posten heller. Kontaktet de igjen og de sender meg samme adresse igjen. Jeg har ikke råd til å bruke så mye penger på å sende denne filla i retur når jeg ikke engang vet om den kommer fram. Så nå må jeg betale over 700kr til qliro. 

 

Har prøvd å kontakte både cdon, qliro og slowmoose og det ser ut til at de sender meg fram og tilbake. Hva skal jeg gjøre i denne situasjonen? Hvem skal jeg kontakte og hvilke rettigheter har jeg? Beklager hvis dette ble så langt, men jeg har dårlig råd og har ikke råd til å bare kaste pengene ut i lufta sånn. 

Anonymkode: c51e1...679

Hadde ikke giddet å sende i retur når returkosten er det samme som det tingen du har kjøpt kostet

Anonymkode: 60613...14f

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forhold deg til CDON, ja. De er dessverre noen ordentlige luringer, og jeg hadde et helvete med de for et par år siden pga en defekt PC. Først påsto de at det var min feil, så fikk jeg motbevist det. Da påsto de at de komponentene det var feil på ikke hadde lengre garanti enn 2 år. Da jeg henviste til loven ang dette, så 'sendte' de til slutt PCen til verkstedet. Fikk tilbakemelding om at verkstedet hadde konkludert med brukerfeil, og at nå kostet det meg plutselig 500 kr å få varen tilbake, ødelagt... Jeg skrev tilbake at jeg aldri har skrevet under på noen avtale om å betale 500 kr, og at det var helt uaktuelt. 

Til slutt tok jeg kontakt med verksteded CDON sa de hadde sendt PCen til. De hadde hverken hørt om mitt navn, min PC eller mitt telefonnummer, og de sa at alle verkstedsaker får et id-nummer.. 

Skrev tilbake til CDON at jeg skulle ha id-nummeret til verkstedet, da jeg hadde vært i kontakt med verkstedet, og de sa at alle fikk id nr, og at de ikke fant saken min, og at jeg nå vurderte Forbrukerrådet.... 

Et døgn senere fikk jeg e-post om at de hadde 'blandet saker', og at min sak åpenbart var en garantisak, og at jeg fikk full refusjon/pengene tilbake.... Full av løgn! 

Anonymkode: 1d2ec...3fc

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er desverre bare ekstraservice med butikker som tilbyr fri returkostnad. Veldig mange gjør ikke det og man må lese seg opp på regler før man bestiller både når det kommer til retur og angrerett. Er butikken utenlandsk har man ikke samme angrett som i Norge. Man har også ansvar for å google butikken for å lese reviews og andres erfaringer, hvis man vil forsikre seg om at andre får det de har bestilt og er fornøyd. 

Er sykt mange kinakjeder som kamuflerer seg som engelske f eks og bildene de har viser bare prototypen også syr de billigvarianter av det. Har gått på den smellen mange ganger jeg og så nå handler jeg aldri fra ukjente sider igjen. 

Anonymkode: a5bcf...995

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må nok bare ta det spm en dyr lærepenge 

Anonymkode: a5bcf...995

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri handle på CDon. Aldri.

Anonymkode: 3cab8...79c

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte er du blitt lurt?

Anonymkode: 3a71c...d63

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slowmoose selger kopier/piratkopier. De har masse "lego" på cdon også hvor de har stjålet bildene fra lego.no 

Cdon bryr seg ikke. Varslet tolletaten også (flere år siden) men ser ikke ut som om noe har skjedd. 

Anonymkode: 6377a...e1c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde bare latt det ligge, hadde ikke orket å bruke mer tid og energi for et plagg på 700 kr. Sure penger, men ta det som en dyr lærepenge. Kanskje du kan avse plagget i innsamling for klær til Ukraina eller noe.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjøpte den fra CDON er det de du skal forholde deg til, hvem de bruker som underleverandør er ikke din sak og ikke noe du skal forholde deg til. Stå på ditt. 

Anonymkode: 26937...1a7

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er desverre bare ekstraservice med butikker som tilbyr fri returkostnad. Veldig mange gjør ikke det og man må lese seg opp på regler før man bestiller både når det kommer til retur og angrerett. Er butikken utenlandsk har man ikke samme angrett som i Norge. Man har også ansvar for å google butikken for å lese reviews og andres erfaringer, hvis man vil forsikre seg om at andre får det de har bestilt og er fornøyd. 

Er sykt mange kinakjeder som kamuflerer seg som engelske f eks og bildene de har viser bare prototypen også syr de billigvarianter av det. Har gått på den smellen mange ganger jeg og så nå handler jeg aldri fra ukjente sider igjen. 

Anonymkode: a5bcf...995

TS har handlet på cdon som er en norsk butikk. 

Anonymkode: f86ef...314

  • Liker 4
Gjest isary
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du skal forholde deg kun til cdon. Ikke la de "overtale" deg til at du skal ta drittjobben her. Og skriv negativ brukeranmeldelser på de på så mye some du kan hvis de ikke gjør det.

Jeg kommer også til å nevne at jeg har hørt dette om cdon, på some og i andre samtaler fremover.

Dumt av cdon, ryktet har nå da allerede begynt, får bare håpe de prøver å rette opp veldig raskt!

Akkurat som Klarna. Det er de du betaler og handler med, hva de gjør senere er ikke ditt problem.

Si også fra til banken din og spør om de kan få riktig adresse. Nå er det blitt litt lettere å få de til å ordne opp også selv med vanlig betalingskort / transaksjon.

Anonymkode: e22da...236

This.

Endret av isary
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Aldri handle på CDon. Aldri.

Anonymkode: 3cab8...79c

Jepp, har lært leksa mi nå :/..

Anonymkode: c51e1...679

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du skal forholde deg kun til cdon. Ikke la de "overtale" deg til at du skal ta drittjobben her. Og skriv negativ brukeranmeldelser på de på så mye some du kan hvis de ikke gjør det.

Jeg kommer også til å nevne at jeg har hørt dette om cdon, på some og i andre samtaler fremover.

Dumt av cdon, ryktet har nå da allerede begynt, får bare håpe de prøver å rette opp veldig raskt!

Akkurat som Klarna. Det er de du betaler og handler med, hva de gjør senere er ikke ditt problem.

Si også fra til banken din og spør om de kan få riktig adresse. Nå er det blitt litt lettere å få de til å ordne opp også selv med vanlig betalingskort / transaksjon.

Anonymkode: e22da...236

Tusen takk🙏🏼

Anonymkode: c51e1...679

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Forhold deg til CDON, ja. De er dessverre noen ordentlige luringer, og jeg hadde et helvete med de for et par år siden pga en defekt PC. Først påsto de at det var min feil, så fikk jeg motbevist det. Da påsto de at de komponentene det var feil på ikke hadde lengre garanti enn 2 år. Da jeg henviste til loven ang dette, så 'sendte' de til slutt PCen til verkstedet. Fikk tilbakemelding om at verkstedet hadde konkludert med brukerfeil, og at nå kostet det meg plutselig 500 kr å få varen tilbake, ødelagt... Jeg skrev tilbake at jeg aldri har skrevet under på noen avtale om å betale 500 kr, og at det var helt uaktuelt. 

Til slutt tok jeg kontakt med verksteded CDON sa de hadde sendt PCen til. De hadde hverken hørt om mitt navn, min PC eller mitt telefonnummer, og de sa at alle verkstedsaker får et id-nummer.. 

Skrev tilbake til CDON at jeg skulle ha id-nummeret til verkstedet, da jeg hadde vært i kontakt med verkstedet, og de sa at alle fikk id nr, og at de ikke fant saken min, og at jeg nå vurderte Forbrukerrådet.... 

Et døgn senere fikk jeg e-post om at de hadde 'blandet saker', og at min sak åpenbart var en garantisak, og at jeg fikk full refusjon/pengene tilbake.... Full av løgn! 

Anonymkode: 1d2ec...3fc

Hvordan klarte du å kontakte cdon direkte? De sender meg automatisk videre til slowmoose.. får ikke kontaktet de direkte.

Anonymkode: c51e1...679

Gjest brødskalle
Skrevet

Det koster kanskje mindre enn 50kr å sende i retur, med mindre du vil ha sporing, da er det kanskje rundt 120? Vet ikke nøyaktig pris. Men her tenker jeg du bare sender varen tilbake og ser på det som en nyttig lærdom til neste gang du handler på nett. 

Posten trenger ikke forstå returaddressen? Står det land under? I så fall blir det sendt til det landet og posten i det landet forstår sannsynligvis addressen

Jeg ville nok hatt sporing på denne pakken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan klarte du å kontakte cdon direkte? De sender meg automatisk videre til slowmoose.. får ikke kontaktet de direkte.

Anonymkode: c51e1...679

Hva mener du med at de sender deg videre?

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
brødskalle skrev (3 minutter siden):

Det koster kanskje mindre enn 50kr å sende i retur, med mindre du vil ha sporing, da er det kanskje rundt 120? Vet ikke nøyaktig pris. Men her tenker jeg du bare sender varen tilbake og ser på det som en nyttig lærdom til neste gang du handler på nett. 

Posten trenger ikke forstå returaddressen? Står det land under? I så fall blir det sendt til det landet og posten i det landet forstår sannsynligvis addressen

Jeg ville nok hatt sporing på denne pakken. 

Den skal sendes tilbake til Kina. Som koster hvertfall over 300,-, også er det ikke sikkert den kommer fram eller at de gir meg pengene tilbake for varen. Har jo lest på nett nå at Slowmoose bare er tull.

Anonymkode: c51e1...679

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...