AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Hei❤️💕 alle dere som har barn som ikke krabbet, men akte seg bortover på baken med eller uten hjelp fra armer, når lærte de å gå? Min lille har akt et par måneder nå, reiser seg opp og står inntil møbler, men har ikke særlig balanse enda, hn er 13 mnd 😊 Anonymkode: 98236...16f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #2 Skrevet 4. april 2022 Hei, Jeg kan ikke svare konkret på spørsmålet ditt da jeg ikke hadde en rumpeaker og vil uansett tro at det er svært individuelt. Men ville bare tipse om noen øvelser du kan gjøre for å trene balansen til babyen din dersom du vil og syntes det er gøy. De lærer naturligvis dette selv uten å gjøre noe og barnet ditt er langt innenfor normalvinduet. Men likevel, dette er bare ment som velmente tips slik at du får noe ut av tråden din: 1) Tren på ståtid på samme måte som du gjorde med magetid tidligere, når det gjelder hyppighet. Tilrettelegg med å oppholde dere i nærheten av soffa, bord, gåstol eller liknende som barnet kan reise seg på. Kjøp gjerne en puff feks fra ikea eller rusta og la barnet veksle mellom mange ulike steder. 2) På samme måte som man gjør med krabbing, kan du legge leker i en armlengde avstand også lengre og lengre unna der barnet står, feks i en soffa. Min begynte å gå sidelengs mens hun holdt seg fast før hun gikk fremover med gåstol. Da gjerne for å komme seg bort til oss eller leker. 3) Mens babyen står inntil et møbel kan du gi vedkommende en leke bakfra slik at barnet er nødt til å snu seg litt for å få tak i den. Det trener balansen godt. 4) Sett gjerne et møbel barnet når nærme et annet møbel barnet når, slik at barnet etterhvert vil prøve å komme seg fra et møbel til et annet. 5) Lekeakademiet selger mye fint balanseutstyr dersom man skulle ønske det, men ikke nødvendig i det hele tatt. https://lekeakademiet.no/temaer/balanselek.html?cat=102 6) https://bibsok.no/?tnr=5637445 I denne boken står det også endel øvelser for å øve på balanse/gå. Du kan holde barnet i armene mens du hjelper det å gå fremover eller bruke et skjerf som anvist i boken. 7) Få mer inspirasjon hos kiropraktorene bak instagrammen natural_born_parenting Anonymkode: ebc49...e25 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #3 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei, Jeg kan ikke svare konkret på spørsmålet ditt da jeg ikke hadde en rumpeaker og vil uansett tro at det er svært individuelt. Men ville bare tipse om noen øvelser du kan gjøre for å trene balansen til babyen din dersom du vil og syntes det er gøy. De lærer naturligvis dette selv uten å gjøre noe og barnet ditt er langt innenfor normalvinduet. Men likevel, dette er bare ment som velmente tips slik at du får noe ut av tråden din: 1) Tren på ståtid på samme måte som du gjorde med magetid tidligere, når det gjelder hyppighet. Tilrettelegg med å oppholde dere i nærheten av soffa, bord, gåstol eller liknende som barnet kan reise seg på. Kjøp gjerne en puff feks fra ikea eller rusta og la barnet veksle mellom mange ulike steder. 2) På samme måte som man gjør med krabbing, kan du legge leker i en armlengde avstand også lengre og lengre unna der barnet står, feks i en soffa. Min begynte å gå sidelengs mens hun holdt seg fast før hun gikk fremover med gåstol. Da gjerne for å komme seg bort til oss eller leker. 3) Mens babyen står inntil et møbel kan du gi vedkommende en leke bakfra slik at barnet er nødt til å snu seg litt for å få tak i den. Det trener balansen godt. 4) Sett gjerne et møbel barnet når nærme et annet møbel barnet når, slik at barnet etterhvert vil prøve å komme seg fra et møbel til et annet. 5) Lekeakademiet selger mye fint balanseutstyr dersom man skulle ønske det, men ikke nødvendig i det hele tatt. https://lekeakademiet.no/temaer/balanselek.html?cat=102 6) https://bibsok.no/?tnr=5637445 I denne boken står det også endel øvelser for å øve på balanse/gå. Du kan holde barnet i armene mens du hjelper det å gå fremover eller bruke et skjerf som anvist i boken. 7) Få mer inspirasjon hos kiropraktorene bak instagrammen natural_born_parenting Anonymkode: ebc49...e25 Rettelse jeg mente gåvogn ikke gåstol. Anonymkode: ebc49...e25
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #4 Skrevet 4. april 2022 Gikk rett før 18 måneder. Begynte som rumpeaker, men ålte også og krabbet etterhvert ved 13 måneder. Anonymkode: 6b0cf...fef
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #5 Skrevet 4. april 2022 Ved 10 mnd alder. Anonymkode: 3ac0b...8fc 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #6 Skrevet 4. april 2022 Gutten min akte på dumpa og begynte å gå noen uker etter at han bekymre i bhg da han var 15 måneder. Søsteren hans, som krabbet, var mye tregere og gikk ikke før hun var 19 måneder. Når jeg sier "gikk" mener jeg at de brukte det som måte å komme seg frem på, uten støtte fra bord, gåvogn osv. At de fikk selvstendig. Anonymkode: 29a7f...744
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #7 Skrevet 4. april 2022 9 mnd, 11 mnd, 13 mnd ( han krabbet, akte ikke) og 21 mnd ( tror han og krabbet de siste månedene) Anonymkode: 414a0...b51
Mamajune11 Skrevet 4. april 2022 #8 Skrevet 4. april 2022 Vi kjøpe gåstol når hun var 8mnd ( jada jada vet det ikke er anbefalt), hun gikk og løp selv ved 10mnd.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #9 Skrevet 4. april 2022 Min jente begynte å rumpeake ved ca 8 mnd. Det var måten hun kom seg fram på til hun var ca 12 mnd, da begynte hun å reise seg opp langs møbler. Begynte å gå med gåvogn ikke så lenge etter. Slapp seg og gikk selv ved ca 18 mnd. Og fra da var det full fart. Anonymkode: 72722...20a
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #10 Skrevet 4. april 2022 Vår rumpa er begynte å gå da han var 9 mnd. Han løp rundt før han ble 1 år. Anonymkode: e4837...4fd
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #11 Skrevet 4. april 2022 rumpa er= rumpeaker Anonymkode: e4837...4fd
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #12 Skrevet 4. april 2022 Kjære deg TS. Det er veldig individuelt når et barn føler seg trygg nok til å gå. Viktig å øve mye sammen. Er du redd noe ikke er som det skal, så kontakt lege eller helsesøster. Og ikke sammenlign ditt barn med andres. Det blir som å sammenligne hvor god man er i fotball der en elsker det og den andre hater det. Godt mulig at din unge syntes det er lettere å ake på baken og velger det som hoved transport metode. Kan være lurt evnt med hørsel og synstest, siden de to kan påvirke balansen feks. Men de må lære gå bevegelsen, så den må øves på litt og litt om gangen Anonymkode: 6db6a...f89
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #13 Skrevet 4. april 2022 Skjønner ikke hvorfor folk stresser så med dette. Gang på gang er det understreket fra eksperter at det har overhode ingenting å si om barnet går ved 9 mnd eller 18 mnd. Begge to er helt normalt. Det er ingen fordeler med å gå tidlig. Min stedatter gikk da hun var 9 mnd. Hun er nå tenåring, lubben og giddaløs. Sliter på skolen og vet ikke hva hun ikke sliter med. Det betyr ingenting, la barnet ditt følge sitt tempo. Det er da du får et harmonisk barn. Kos dere med å trene og øve, så går barnet ditt når det føler seg klar! Anonymkode: bd587...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #14 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvorfor folk stresser så med dette. Gang på gang er det understreket fra eksperter at det har overhode ingenting å si om barnet går ved 9 mnd eller 18 mnd. Begge to er helt normalt. Det er ingen fordeler med å gå tidlig. Min stedatter gikk da hun var 9 mnd. Hun er nå tenåring, lubben og giddaløs. Sliter på skolen og vet ikke hva hun ikke sliter med. Det betyr ingenting, la barnet ditt følge sitt tempo. Det er da du får et harmonisk barn. Kos dere med å trene og øve, så går barnet ditt når det føler seg klar! Anonymkode: bd587...fc9 Det er en fordel for barnet om det er innom krabbestadiet før de går, derfor kan det være lurt med oppfølging av barnefysioterapeut dersom barnet bare åler seg eller aker på rumpa. Anonymkode: a8994...747
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #15 Skrevet 4. april 2022 Hallo igjen 💕❤️ Takk for mange fine svar! Gøy å lese at det er så forskjellig. Grunnen til at jeg spurte, var fordi jeg hørte fra ei venninne at de som aker på rumpa går gjerne ikke før de er 18 måneder, prøvde å søke litt på nett og fant veldig lite info om det, annet enn at det er uheldig å ake, og det vet jeg jo. Så ja, egentlig litt derfor jeg spurte, for å se litt variasjoner hos folk. Det er et par her som antar at jeg stresser med det, det gjør jeg altså ikke. Jeg vet at han et godt innenfor normalen, og det normalområdet er stort 💕 han blir jo så glad når han får til ting. Det beste han vet nå, er når jeg holder ham i hendene og han får sparke ball. Anonymkode: 98236...16f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #16 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvorfor folk stresser så med dette. Gang på gang er det understreket fra eksperter at det har overhode ingenting å si om barnet går ved 9 mnd eller 18 mnd. Begge to er helt normalt. Det er ingen fordeler med å gå tidlig. Min stedatter gikk da hun var 9 mnd. Hun er nå tenåring, lubben og giddaløs. Sliter på skolen og vet ikke hva hun ikke sliter med. Det betyr ingenting, la barnet ditt følge sitt tempo. Det er da du får et harmonisk barn. Kos dere med å trene og øve, så går barnet ditt når det føler seg klar! Anonymkode: bd587...fc9 Slapp av menneske 😊 jeg ville se etter variasjoner 💕 Anonymkode: 98236...16f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #17 Skrevet 4. april 2022 Mamajune11 skrev (4 timer siden): Vi kjøpe gåstol når hun var 8mnd ( jada jada vet det ikke er anbefalt), hun gikk og løp selv ved 10mnd. Min svigersøster har en sånn og begge hennes yngste er også tidlig ute motorisk 😊 alt med måte 💕 Anonymkode: 98236...16f 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #18 Skrevet 4. april 2022 Min gikk (og løp) rett etter ettårsdagen. Hun akte aldri på rumpa og gikk godt med støtte i flere måneder før hun turte å slippe seg. Anonymkode: cc8f9...8b7 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #19 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, Jeg kan ikke svare konkret på spørsmålet ditt da jeg ikke hadde en rumpeaker og vil uansett tro at det er svært individuelt. Men ville bare tipse om noen øvelser du kan gjøre for å trene balansen til babyen din dersom du vil og syntes det er gøy. De lærer naturligvis dette selv uten å gjøre noe og barnet ditt er langt innenfor normalvinduet. Men likevel, dette er bare ment som velmente tips slik at du får noe ut av tråden din: 1) Tren på ståtid på samme måte som du gjorde med magetid tidligere, når det gjelder hyppighet. Tilrettelegg med å oppholde dere i nærheten av soffa, bord, gåstol eller liknende som barnet kan reise seg på. Kjøp gjerne en puff feks fra ikea eller rusta og la barnet veksle mellom mange ulike steder. 2) På samme måte som man gjør med krabbing, kan du legge leker i en armlengde avstand også lengre og lengre unna der barnet står, feks i en soffa. Min begynte å gå sidelengs mens hun holdt seg fast før hun gikk fremover med gåstol. Da gjerne for å komme seg bort til oss eller leker. 3) Mens babyen står inntil et møbel kan du gi vedkommende en leke bakfra slik at barnet er nødt til å snu seg litt for å få tak i den. Det trener balansen godt. 4) Sett gjerne et møbel barnet når nærme et annet møbel barnet når, slik at barnet etterhvert vil prøve å komme seg fra et møbel til et annet. 5) Lekeakademiet selger mye fint balanseutstyr dersom man skulle ønske det, men ikke nødvendig i det hele tatt. https://lekeakademiet.no/temaer/balanselek.html?cat=102 6) https://bibsok.no/?tnr=5637445 I denne boken står det også endel øvelser for å øve på balanse/gå. Du kan holde barnet i armene mens du hjelper det å gå fremover eller bruke et skjerf som anvist i boken. 7) Få mer inspirasjon hos kiropraktorene bak instagrammen natural_born_parenting Anonymkode: ebc49...e25 Tusen takk for mange fine tips 😊💕 vi har blitt anbefalt å plassere leker litt i høyden så han får god erfaring med å stå.. Han er veldig aktiv, han herjer og klatrer i sofaen og sengen for det er mykt og han tør å ta sjanser. Han har en sånn lekebil man kan sitte på og en gåvogn (sånn brio type) og en hoppehest, puffer og masse greier som han koser seg med. Beste er når jeg lar ham styre sjøl for da tør han så mye mer når han tror jeg ikke følger med 😅 Anonymkode: 98236...16f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #20 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min gikk (og løp) rett etter ettårsdagen. Hun akte aldri på rumpa og gikk godt med støtte i flere måneder før hun turte å slippe seg. Anonymkode: cc8f9...8b7 Det har jeg hørt er ganske normalt💕 jeg visstnok også trengte bare å holde mamma i fingeren faktisk i mange måneder før jeg slapp.. Anonymkode: 98236...16f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå